Het is nu 16 okt 2018, 19:40

Pagina 12 van 15 [ 294 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar vo 2017-2018
BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 15:47 
Volwassene

Hier in de omgeving kan geschiedenis niet gecombineerd worden met een nt/ng profiel. Ik zou dat even navragen bij de decaan. Daarnaast is de overgang van 3 naar 4 bij de betavakken ontzettend groot. Er werd voor gewaarschuwd dat cijfers voor natuurkunde en scheikunde met gemiddeld 2 punten dalen. Dit is natuurlijk niet voor elke leerling zo maar ik heb dat van ouders met kinderen op verschillende scholen bevestigd gekregen

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 18:02 
Volwassene

Hier kan het wel. Mijn zoon heeft het andersom: EM met natuurkunde.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 18:53 
Volwassene

Hier twee kinderen met de combi NT profiel met geschiedenis. De middelste als extra vak, bij haar op school was het niet standaard als keuze toegestaan (het is namelijk gemakkelijker roosteren als je de keuze van het vrije vak beperkt). De jongste heeft geschiedenis i.p.v. de tweede vreemde taal waarvoor zij vrijstelling heeft. Geschiedenis is bij haar tegelijk geroosterd met biologie (wat zij niet heeft), zodat ze het vak kan volgen. Had ze NG gekozen dan was de keuze dus niet mogelijk geweest. (kleine school, dus elk vak, behalve de verplichte vakken wordt maar 1 keer gegeven).

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 19:32 
Volwassene

Pompom schreef:
Mijn school had destijds zelf een soort profielen gemaakt, met verplichte combinaties. Als je natuurkunde wilde doen, moest je ook Wiskunde B doen, bijvoorbeeld. Maar volgens mij minder beperkingen dan nu.

Wiskunde B was in mijn tijd gewoon landelijk verplicht als je natuurkunde wilde doen, zowel op HAVO als op VWO
Ik was heel slecht in Engels en mocht om over te gaan wel Duits of Frans kiezen in plaats van Engels maar ik heb er toen voor gekozen om het jaar toch over te doen.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 20:06 
­

Marthe schreef:
Pompom schreef:
Mijn school had destijds zelf een soort profielen gemaakt, met verplichte combinaties. Als je natuurkunde wilde doen, moest je ook Wiskunde B doen, bijvoorbeeld. Maar volgens mij minder beperkingen dan nu.

Wiskunde B was in mijn tijd gewoon landelijk verplicht als je natuurkunde wilde doen, zowel op HAVO als op VWO
Ik was heel slecht in Engels en mocht om over te gaan wel Duits of Frans kiezen in plaats van Engels maar ik heb er toen voor gekozen om het jaar toch over te doen.

Oh, kan ook hoor, dat het landelijk was. Er waren overigens wel meer combinaties, maar die ben ik vergeten

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 20:15 
Volwassene

Vraag: dochter kreeg vandaag te horen dat biologie zonder scheikunde heel sterk wordt afgeraden. Het zou teveel raakvlakken hebben. Hebben jullie daar ervaring mee/ideeen over? Bio was haar lievelingsvak, zonde als ze dat nu niet durft te kiezen.

BerichtGeplaatst: 23 nov 2017, 22:26 
Volwassene

Zeiden ze hier ook. En dat het opeens veel moeilijker wordt in de vierde.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 07:38 
Volwassene

Biologie is meer scheikundig dan in onze tijd is mijn ervaring. Uiteindelijk heeft alleen mijn oudste het gekozen als eindexamenvak. De andere twee hebben alleen een NT pakket. Dan kom je er achter dat er ook in scheikunde onderdelen zijn die gemakkelijker zijn voor degenen die ook biologie hebben.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 10:00 
Volwassene

hanneke schreef:
Hier kan het volgens mij niet, inderdaad. Geschiedenis.
In mijn tijd had je nog geen profielen, en kon je kiezen wat je wilde. Eigenlijk was dat wel heel fijn!!

Heerlijk was dat. Ik heb zelfs geen eindexamen in Engels gedaan. Dat kon gewoon (enige verplichting was 1 klassieke taal, Nederlands en een moderne taal).

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 13:45 
Volwassene

Ik had een ratjetoe als examenpakker :mrgreen:
Ne, en, fa, ak, ec2, bi en wiB! Dat waren de vakken waar ik goed in was. Statistiek bakte ik niks van dus wiA viel af [snorkel]

Maandag is info avond profielkeuze Atheneum en de week erna voor gym. Blijkbaar zijn er nog wezenlijke verschillen dus kan ik 2x gaan.
Na de proefwerkweek hebben de kinderen hier ‘keuzecarroussel’
Dan krijgen ze les in keuzevakken 3à4 die ze nu nog niet hebben, maar wel in het profiel kunnen kiezen. Zoon gaat bijvoorbeeld naar informatica, nl&t en management&organisatie en dochter datzelfde met nog iets van kunst

Ik keek nog vreemd op dat hier wiB verplicht is bij NT profiel, terwijl zoon voor zijn studierichting NT met WiA nodig heeft of NG met wel wiB. Zoon vindt wi niet altijd even makkelijk dus dan zou A wat verlichting geven. Al kan ik me uiteraard voorstellen dat wiB het makkelijker maakt bij Na en Sk.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 13:53 
Volwassene

driehoek schreef:
Hier in de omgeving kan geschiedenis niet gecombineerd worden met een nt/ng profiel. Ik zou dat even navragen bij de decaan. Daarnaast is de overgang van 3 naar 4 bij de betavakken ontzettend groot. Er werd voor gewaarschuwd dat cijfers voor natuurkunde en scheikunde met gemiddeld 2 punten dalen. Dit is natuurlijk niet voor elke leerling zo maar ik heb dat van ouders met kinderen op verschillende scholen bevestigd gekregen

Weet niet welke scholen/ouders dat bevestigen, ik kan het echter niet bevestigen....

Noch voor oudste, die naarmate het "moeilijker" werd alleen maar hogere cijfers ging halen....
noch voor jongste....omdat ie juist even voor de overgang naar 4 een knop bij zich zelf omgedraaid had en elk volgend jaar beter ging draaien (tot nu toe...dus ook op de universiteit).

Ook klasgenoten met die ervaringen. Deels overigens omdat ze de vakken buiten het profiel konden laten vallen en zo energie en tijd overhielden om die te besteden aan de hoofdvakken.

En ik vraag me af of school (van jongste) zelf niet al in klas 3 de beoordeling zodanig omlaag aangepast heeft dat die cijferval uitbleef.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 16:00 
Volwassene

evyla schreef:
Ik had een ratjetoe als examenpakker :mrgreen:
Ne, en, fa, ak, ec2, bi en wiB! Dat waren de vakken waar ik goed in was. Statistiek bakte ik niks van dus wiA viel af [snorkel]

Maandag is info avond profielkeuze Atheneum en de week erna voor gym. Blijkbaar zijn er nog wezenlijke verschillen dus kan ik 2x gaan.
Na de proefwerkweek hebben de kinderen hier ‘keuzecarroussel’
Dan krijgen ze les in keuzevakken 3à4 die ze nu nog niet hebben, maar wel in het profiel kunnen kiezen. Zoon gaat bijvoorbeeld naar informatica, nl&t en management&organisatie en dochter datzelfde met nog iets van kunst

Ik keek nog vreemd op dat hier wiB verplicht is bij NT profiel, terwijl zoon voor zijn studierichting NT met WiA nodig heeft of NG met wel wiB. Zoon vindt wi niet altijd even makkelijk dus dan zou A wat verlichting geven. Al kan ik me uiteraard voorstellen dat wiB het makkelijker maakt bij Na en Sk.

Bij NT zit wiskunde B altijd verplicht in het profiel. Is landelijk.

BerichtGeplaatst: 24 nov 2017, 18:26 
Volwassene

Inderdaad bij NT is wiskunde B verplicht, bij NG wiskunde A of B en bij de twee overige profielen wiskunde A, B of C. Verder kunnen wiskunde A, B en C niet in hetzelfde jaar worden gecombineerd, de examens zijn gelijktijdig. Hieronder de tekst uit het inrichtingsbesluit WVO.

Het profieldeel van het profiel natuur en techniek in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde B: 600,

b. natuurkunde: 480,

c. scheikunde: 440, en

d. een van de volgende profielkeuzevakken, ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. natuur, leven en technologie: 440;

2°. informatica: 440;

3°. biologie: 480;

4°. wiskunde D: 440.

Het profieldeel van het profiel natuur en gezondheid in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde A: 520, met dien verstande dat de leerling het vak wiskunde A kan vervangen door wiskunde B, voor zover het bevoegd gezag dit vak als onderdeel van dit profiel aanbiedt,

b. biologie: 480,

c. scheikunde: 440, en

d. een van de volgende profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

2°. aardrijkskunde: 440;

3°. natuurkunde: 480.

Het profieldeel van het profiel economie en maatschappij in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde A: 520, met dien verstande dat de leerling het vak wiskunde A kan vervangen door wiskunde B, voor zover het bevoegd gezag dit vak als onderdeel van dit profiel aanbiedt,

b. economie: 480,

c. geschiedenis: 440, en

d. een van de volgende profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. management en organisatie: 440;

2°. aardrijkskunde: 440;

3°. maatschappijwetenschappen: 440;

4°. Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, Chinese taal en cultuur of Friese taal en cultuur: 480.

Het profieldeel van het profiel cultuur en maatschappij in het gymnasium en atheneum omvat de volgende vakken, met de daarbij vermelde normatieve studielast, uitgedrukt in uren:

a. wiskunde C: 480, met dien verstande dat de leerling het vak wiskunde C kan vervangen door wiskunde A of wiskunde B, voor zover het bevoegd gezag deze vakken als onderdeel van dit profiel aanbiedt,

b. geschiedenis: 480,

c. een van de volgende culturele profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. kunst (beeldende vormgeving), kunst (muziek), kunst (drama), kunst (dans), muziek, tekenen, handvaardigheid of textiele vormgeving: 480;

2°. filosofie: 480;

3°. Franse taal en literatuur, Duitse taal en literatuur, Spaanse taal en literatuur, Russische taal en literatuur, Italiaanse taal en literatuur, Arabische taal en literatuur, Turkse taal en literatuur, Chinese taal en cultuur, Friese taal en cultuur met een normatieve studielast van 480 uren, Latijnse taal en cultuur of Griekse taal en cultuur met een normatieve studielast van 760 uren,

d. een van de volgende maatschappelijke profielkeuzevakken ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

1°. aardrijkskunde: 440;

2°. maatschappijwetenschappen: 440;

3°. economie: 480.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 12:16 
Volwassene

Reinier, jouw jongens bevestigen dus wat ik schrijf: "dat geldt/is natuurlijk niet voor elke leerling. :)

De genoemde combinatie kan hier niet op 3 verschillende scholen in de omgeving van Gouda.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 13:15 
Volwassene

Mijn dochter doet een NT-profiel mét aardrijkskunde én (in eerste instantie) ook geschiedenis.
Halverwege de vierde heeft ze geschiedenis laten vallen omdat ze daarnaast ook nog tekenen en spaans als extra vakken had en drie extra vakken gewoon teveel was.
Maar het kon dus prima. Niet dat alle vakken compleet waren ingeroosterd, daar moest ze zelf soms wat creatief in zijn.
Bij haar op school mag je als vrij vak binnen je profiel vrijwel elk vak kiezen wat op school wordt aangeboden.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 13:19 
Volwassene

Citaat:
voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

Hier is nog wel het een en ander over te zeggen. Niet alle scholen bieden alle opties aan. Sterker nog er zijn scholen die bij een NT profiel :

Citaat:
d. een van de volgende profielkeuzevakken, ter keuze van de leerling, voor zover het bevoegd gezag deze vakken aanbiedt:

2°. informatica: 440;

3°. biologie: 480;

4°. wiskunde D: 440.

aangeven dat alleen biologie mogelijk is.
Een en ander vind ik vanuit kostenoverweging overigens logisch, maar dit is iets waar doorgaans bij een schoolkeuze niet vaak op gelet wordt. (en mijn zoon zou bij het verschrikkelijk vinden als hij bij NT het vak biologie er bij moest doen).
Een meisje uit het dorp is gewisseld van school omdat ze op haar oude school geen NT met frans kon kiezen, hierbij was duits als vreemde taal de enige keuze. (en zij wilde dus frans docente worden en een NT pakket kiezen)
Een school hier in de buurt is de invulling aan het herinrichten. De combinaties waaruit gekozen kan worden wordt minder, echter ik hoor om mij heen dat het toch wel erg vervelend is dat het voor de derde klassers nog steeds niet duidelijk is waaruit straks gekozen kan worden.
Bij SvPO hebben ze twee vaste richtingen (alpha en beta) ipv 4 profielen en doet iedereen eindexamen in fr en ak (dit is de reden geweest waarom middelste hier niet naar toe wilde). Weliswaar vanuit een bepaalde invalshoek, maar dit levert natuurlijk behoorlijk veel organisatorische voordeel op. (of ligt dit andersom...)

Ik denk dat veel mensen als ze eenmaal op een school zitten de keuzes voor gegeven houden, en ik denk dat je in groep 8 toch ook nog volledig niet kunt inschatten welke richting/vakken iemand kan kiezen.
Bij de keuze van school van oudste wist ik al dat de school waar hij zich prettig bij voelt geen wiskunde D aanbiedt. De school waar hij absoluut niet naar toe wilde wel. Hij is al van jongs af aan hier gewoon goed in en vindt dit ook nog eens erg leuk. School heeft destijds gekozen om NLT ipv wiskunde D aan te bieden. Ik heb de school gevraagd of het programma wiskunde D online geen optie zou kunnen zijn. Dit gaat gelukkig nu zeer waarschijnlijk ook gebeuren. Aan de andere kant is zoon ook maatschappijwetenschappen aan het overwegen, dit zou op een aantal andere scholen weer helemaal niet kunnen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 13:23 
Volwassene

Op school van de jongste kun je bijvoorbeeld geen NG kiezen zonder natuurkunde. Aardrijkskunde wordt namelijk niet als eindexamen vak aangeboden. (en de andere opties ook niet). Bij NT is er net meer keus, want naast biologie kan ook informatica als profielkeuzevak gekozen worden.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 17:45 
Volwassene

Hallo Smaragd, als bij het NG profiel natuurkunde verplicht wordt gesteld dan heb je toch gewoon een NT profiel? (aangezien scheikunde bij beide profielen verplicht is gesteld door de overheid) Hier wordt vooral NG gekozen om natuurkunde te ontwijken. En voor anderen geldt dat bij NG dan ook wiskunde A gekozen kan worden ipv wiskunde B.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 17:53 
Volwassene

Klopt driehoek.
Hetzelfde geldt voor NT met biologie, dan heb je ook het NG profiel.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 18:20 
Volwassene

driehoek schreef:
Hallo Smaragd, als bij het NG profiel natuurkunde verplicht wordt gesteld dan heb je toch gewoon een NT profiel? (aangezien scheikunde bij beide profielen verplicht is gesteld door de overheid) Hier wordt vooral NG gekozen om natuurkunde te ontwijken. En voor anderen geldt dat bij NG dan ook wiskunde A gekozen kan worden ipv wiskunde B.

Nee, want school biedt bij NG wiskunde A ;) Wil je een dubbel profiel dan moet je NT kiezen met biologie.

Pagina 12 van 15 [ 294 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15  Volgende