Het is nu 23 sep 2018, 05:38

Pagina 29 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 10:16 
Volwassene

hanneke schreef:
Sowieso voor al onze kinderen heel fijn dat het nu (bijna) vakantie is!! Even een paar weken bijkomen. Wat hebben ze het uiteindelijk allemaal weer goed gedaan, dit jaar.
Op naar de tweede klas. En naar een nieuw topic inderdaad :D

Inderdaad. Die rust en niets meer hoeven wordt hier erg naar uitgekeken (en al van genoten trouwens). Zo jammer dat school zoveel stress opleverd, dat zou eigenlijk niet nodig hoeven zijn. Vind dat zelf regelmatig erg moeilijk, ook bij onze jongste.

BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 14:06 
Volwassene

Die stress inderdaad, voortkomend uit prestatiedruk (hetzij vanuit het kind zelf, hetzij van buitenaf opgelegd), is niet goed op de lange termijn.
Gelukkig zie ik bij mijn dochter (nu vwo 3) dat de stress uit jaar 1 echt verdwenen is. Zij weet nu wanneer ze even gas moet geven en ook wanneer ze gas kan terugnemen. De afgelopen week heeft ze vrijwel niet geleerd voor toetsen. We hebben haar aangemoedigd lekker niks meer te doen en ze heeft bijna alleen voldoendes gehaald. Zo kan het dus ook. [snorkel]
Bij zoon is het een ander verhaal, die heeft geen stress van schoolwerk ervaren. Wel is hij snel overprikkeld. Dat staat bij hem echt los van elkaar, want dat heeft hij al zijn hele leven. Wellicht dat de puberteit hier wel wat aan bijdraagt. En ook de sociale jungle waarin ze verkeren met z’n allen.
Die jungle, daar is mijn introverte mannetje voorlopig even van verlost. [sombrero]

BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 14:58 
Volwassene

Die sociale jungle inderdaad, vreselijk. M. worstelt daar verschrikkelijk mee.

We hebben net bericht gekregen dat ze in de 2 vwo klas geplaatst is. Stiekem hoop ik dat de sociale jungle daar net iets minder zal zijn in dan
in de h/v klas, maar garanties krijg je nooit natuurlijk.

@Boom, wat fijn dat je dochter nu niet zoveel stress meer ervaart! Ik zie dat bij M. nog niet minder worden hoor, ze ervaart al jaren ontzettend veel stress, ook als daar voor ons ogenschijnlijk geen
aanleiding toe is. Ze is gewoon erg stress-gevoelig vrees ik.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 jul 2018, 12:04 
Volwassene

Bij ons is het precies als bij Boom. Oudste had veel stress in het eerste jaar, maar nu de puberteit toeslaat is daar geen greintje meer van over. Heel fijn! Jongste kent helemaal geen stress. Echt nul. Maar is dus wel prikkelgevoelig (denken we) en doodmoe na school. Toch kan ik niet zeggen dat het voor hem een zwaar jaar is geweest. Het ging allemaal vrij makkelijk.

Jongste vond het kamp geweldig leuk. Kwam moe maar voldaan thuis. Ik geniet ervan dat heel even beide jongens thuis zijn. Dat is de hele week nog niet zo geweest. 8)

Fijn dat alle kids over zijn! Voor sommigen is het een zwaar jaar geweest zie ik. Extra fijn dan dat het er nu op zit. Dat weet ik nog zo goed van mijn oudste.

Edit: En nu is jongste alweer weg om te zwemmen en oudste kondigt aan dat hij vanavond ergens voetbal gaat kijken. :roll:

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 16:25 
Volwassene

Hoi allemaal,

Ik heb ook al even niet van me laten horen. Eind april kwam ik hier in zak en as dat wij een brandbrief hadden ontvangen van school dat zijn cijfers aanleiding geven tot twijfel over de haalbaarheid van 2 gym. Toen heb ik hier nog de tip gekregen van een hb-coach. En dat hebben we ook ingezet, alsmede een huiswerkbegeleiding vanuit school. De kogel is door de kerk, hij wordt niet bevorderd tot 2 gym. Ze zien wel mogelijkheden voor 2 atheneum, maar dan moet hij van school omdat het een categoraal gymnasium is. Nu dus wat mailtjes rondgestuurd om te kijken of er nog plek is. Mochten we geen plek vinden, dan moet hij doubleren.

Ik hoop wel dat dit een keerpunt is in mijn zoons leven want alle hulp ten spijt is hij niet anders gaan leren en bleef zijn prioriteiten leggen bij gamen.

Zowel school als wij al ouders twijfelen heel erg wat de beste keuze is: doubleren of 2 atheneum. Jullie tips?

groetjes
Lalena

BerichtGeplaatst: 09 jul 2018, 17:06 
Volwassene

Lalena schreef:
Hoi allemaal,

Ik heb ook al even niet van me laten horen. Eind april kwam ik hier in zak en as dat wij een brandbrief hadden ontvangen van school dat zijn cijfers aanleiding geven tot twijfel over de haalbaarheid van 2 gym. Toen heb ik hier nog de tip gekregen van een hb-coach. En dat hebben we ook ingezet, alsmede een huiswerkbegeleiding vanuit school. De kogel is door de kerk, hij wordt niet bevorderd tot 2 gym. Ze zien wel mogelijkheden voor 2 atheneum, maar dan moet hij van school omdat het een categoraal gymnasium is. Nu dus wat mailtjes rondgestuurd om te kijken of er nog plek is. Mochten we geen plek vinden, dan moet hij doubleren.

Ik hoop wel dat dit een keerpunt is in mijn zoons leven want alle hulp ten spijt is hij niet anders gaan leren en bleef zijn prioriteiten leggen bij gamen.

Zowel school als wij al ouders twijfelen heel erg wat de beste keuze is: doubleren of 2 atheneum. Jullie tips?

groetjes
Lalena

Wat jammer! Ik denk dat ik zou kijken welke vakken de meeste moeite opleveren en hoeveel tijd hij al in zijn huiswerk steekt. Als huiswerk nu veel tijd kost, dan zou ik voor atheneum gaan, want Grieks en Latijn kosten vrij veel tijd. Kost het huiswerk niet zoveel tijd, maar zijn Grieks en Latijn onvoldoende, dan denk ik ook aan atheneum. Bij weinig inzet is doubleren een keuze. Maar het belangrijkste zou ik vinden wat hij zelf wil.

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 09:43 
Volwassene

@Lalena, het lijkt me dat zijn sociale en emotionele ontwikkeling ook een rol spelen bij deze keuze. Zie je hem op zijn plek zijn tussen kinderen die een jaar jonger zijn?
Als hij doorgaans eerder naar oudere dan jongere kinderen trekt lijkt doubleren me sociaal geen handige keuze.

Mijn persoonlijke ervaring na een doublure in 5vwo (na een jaar vol ziekte) zijn niet zo positief. Ik trok altijd naar oudere kinderen en na het doubleren heb ik nooit
meer aansluiting gevonden met mijn klas, ik voelde me er totaal niet tussen passen. En aangezien het voor hem dan nog om 6 jaar school zou gaan, zou dat voor
mij zwaar meewegen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 10:28 
Volwassene

Eens met Jamathi.

Het verschil tussen een brugklasser en een tweede klasser is groot. Jouw zoon is al een jaar gewend aan de middelbare school en alles wat daarbij komt kijken (huiswerk, plannen, repetitieweken etc.). Hem weer tussen de groep 8 kinderen plaatsen (want dat zijn het in feite nog) lijkt mij niet wenselijk. Ik zou alles inzetten om een school te vinden waar ze hem in 2 atheneum kunnen plaatsen.

Succes met de zoektocht!

BerichtGeplaatst: 10 jul 2018, 11:23 
Volwassene

Misschien overbodige vraag, maar er is echt geen mogelijkheid voor voorwaardelijk overgaan? Event. ondersteund door hb begeleider? Wat zegt die er trouwens van?
Ik vind persoonlijk beide opties lastig.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 14:47 
Volwassene

Onze zoon heeft een voorkeur voor 2 atheneum, en die optie hebben we onderzocht. We hebben een school benaderd en een kennismakingsgesprek gehad. We zijn net teruggebeld dat ze hem toch niet willen toelaten omdat zijn WK en NL te zwak zijn (beiden een 5). En dus resteert nu geen andere optie dan doubleren. Hij is een jonge leerling en is nog 12 als hij de tweede keer de brugklas moet doen. En hij speelt veel met kinderen van dezelfde leeftijd maar ook jonger. Ik denk dat doubleren hem de kans geeft zijn basis te versterken maar hij zal hoe dan ook zijn inzet moeten verbeteren. Ik denk dat dit een harde les voor hem zal zijn. Mocht in de loop van dit jaar blijken, of wellicht volgend jaar, dat de klassieke talen te veel tijd en inzet vergen kunnen we alsnog een atheneum overwegen, maar dan niet op stel en sprong in de laatste week van een schooltijd.

Met de hb begeleider heb ik sinds de laatste sessie die hij in de proefwerkweek had geen contact meer gehad. Ik wil overigens de begeleiding wel voortzetten in het nieuwe jaar, met name op de motivatie en mindset. Wel ga ik dan een coach zoeken die meer in de buurt is en minder gegoochel in de agenda vergt. Ik heb hier de naam van Sasha Geerlings wel gezien en haar site. Ik denk dat ik met haar contact ga opnemen.

Nu maar zijn school bellen om aan te geven dat hij is afgewezen bij de andere school. Hij is er wel kapot van.

BerichtGeplaatst: 11 jul 2018, 15:01 
Volwassene

He, wat sneu! Doubleren is natuurlijk niet het einde van de wereld maar dat voelt toch wel een beetje zo voor een kind. Hopelijk pakt het goed uit voor hem.

Pagina 29 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29