Het is nu 23 sep 2018, 05:37

Pagina 28 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 08:52 
Volwassene

Gaat snel he.

Leuk dat TTO ook zo bij hem past blijkbaar. En dat hij het gewoon durft.....zelf alles uitzoeken.

Jongste wil ook geen hulp.
We hebben wel samen zijn toetsweek ingepland. Daar vroeg hij om. Toen hij een dip had wilde hij ook geen hulp van zijn vaste begeleidster ( nou ja vast......ze heeft ons meermaals op weg geholpen als we vast liepen met vooral oudste). Hij wilde het eerst zelf proberen. En dat lukte ook, dus ik heb er steeds meer vertrouwen in. Hij is ook opeens heel erg netjes en gestructureerd geworden. Bijna griezelig. Maar het werkt wel, blijkbaar. En opvoeden heeft dus ook wel nut, soms ;) Had mijn schoonmoeder ook moeten proberen.........

Hier heeft zoon aangevraagd of hij in de combi klas ath/gym mag komen volgend jaar. Daar zitten toch de meeste Peers. En ze zijn dan met een groep van 7 atheneum leerlingen die als de rest Grieks en Latijn krijgt een soort van privé les Engels, Nederlands of Frans krijgt. Dat leek hem ook wel fijn.
Ik ben benieuwd of die plaatsing gaat lukken. Ik heb de mentor wel verteld dat het voor zoon een hele goede keuze zal zijn, maar ja, misschien denken meer ouders er zo over natuurlijk. Afwachten maar.
Dochter zit ook in zo’n combi, maar dan in het gym deel. Zij vindt het heel fijn. In haar groep is de verdeling half om half, misschien is dat wel anders?
Ik hoop in ieder geval dat het doorgaat voor jongste.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 10:03 
Volwassene

Dat klinkt ideaal, die klas! Hopelijk lukt het. Wij hebben hier alleen homogene klassen, op alle niveaus. Pas na de derde wordt er gemixt. Volgens mij verandert er niets voor jongste komend jaar.

Wat fijn dat je zoon zo gestructureerd werkt! Hier gaat het allemaal net zo chaotisch als in het begin. Met plannen mag ik wel helpen, maar dat is zo weinig dat hij er niet veel van leert. Ik denk dat hij daar pas echt het nut van in ziet als het meer en moeilijker wordt. Nu maakt het eigenlijk niet uit als hij iets vergeet. Neemt ie het in bed nog even door. Of niet. Het is allemaal minutenwerk.

Haha, dat opvoeden heeft niet altijd zin hoor! Mijn ouders en schoonouders hebben beiden behoorlijk gefaald, want wij zijn beiden niet netjes en niet gestructureerd. En de appel valt niet ver van de boom natuurlijk. Maar het heeft ook voordelen: mijn oudste zeurde zo vaak dat 'al zijn shirts' (ehm, de twee favoriete) in de was zaten dat hij nu prima weet hoe de wasmachine werkt :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 26 jun 2018, 13:59 
Volwassene

Haha.....

Ik denk altijd maar zo: alles wat goed gaat komt door de opvoeding, alles wat mis gaat door de omstandigheden. Is een hele fijne gedachte hoor :lol: :lol: (maar uiteraard weet ik beter).

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 08:17 
Volwassene

Zoon was vanaf eergisteren echt super verdrietig, pootje van zijn hamster was gebroken.
Gisteren is hij bij de dierenarts met zoon erbij ingeslapen. Het was echt zijn eigen beestje, die hij elke dag vertroetelde en braaf elk weekend zijn kooi en alles voor afwaste. Hj is gisteren in zijn eigen huisje in de tuin begraven.
Het verdriet van zoon was echt heel vervelend om te zien.
Toets van vandaag zal wel pet gaan, maar dat zij maar zo. Heeft niet echt meer invloed op overgang. Hij kon het nu even niet opbrengen om er nog wat voor te doen en ik heb hem lekker een bad laten nemen en naar de prijsuitrijking van de club laten gaan.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 09:13 
Volwassene

Ach, wat sneu. Ik geloof ook dat ik 'm even met rust gelaten zou hebben. Dan maar even niet leren.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 09:42 
Volwassene

Annemiek schreef:
Zoon was vanaf eergisteren echt super verdrietig, pootje van zijn hamster was gebroken.
Gisteren is hij bij de dierenarts met zoon erbij ingeslapen. Het was echt zijn eigen beestje, die hij elke dag vertroetelde en braaf elk weekend zijn kooi en alles voor afwaste. Hj is gisteren in zijn eigen huisje in de tuin begraven.
Het verdriet van zoon was echt heel vervelend om te zien.
Toets van vandaag zal wel pet gaan, maar dat zij maar zo. Heeft niet echt meer invloed op overgang. Hij kon het nu even niet opbrengen om er nog wat voor te doen en ik heb hem lekker een bad laten nemen en naar de prijsuitrijking van de club laten gaan.

Ach, wat naar! Ja, dat kan inderdaad heel erg ingrijpend zijn.
Sterkte voor je zoon!

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 10:02 
Volwassene

O wat naar voor jullie! Hier ook veel verdriet bij het verongelukken van de kat een paar jaar geleden. Na acht maanden moest jongste er soms nog om huilen...

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 20:29 
Volwassene

Lang niets van me laten horen, maar er is ook zoveel gebeurd.

Hier is het schooljaar inmiddels voorbij en alle cijfers zijn binnen. Zoon gaat met 1 onvoldoende (5) over naar 2gym. En dat is best knap, want gaandeweg kwamen er steeds meer problemen erbij. Nu is besloten om externe hulp in te schakelen, waar zoon therapie zal volgen en ook een diagnostisch traject ingaat. We hopen erg dat het hem gaat helpen.

Maar voor nu even rust. Vandaag de boekwn ingeleverd en volgende wk vr nog 1x naar school om het rapport op te halen.

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 20:36 
Volwassene

Fijn dat hij over is!
Nu eerst maar even lekker uitrusten dan. Hopelijk gaat het traject volgend schooljaar jullie helpen!!

BerichtGeplaatst: 27 jun 2018, 21:01 
Volwassene

Annemiek wat sneu! Sterkte. Gelukkig is t schooljaar bijna voorbij.

Villenova. Fijn dat hij over is! En volgend jaar hopelijk met hulp een beter jaar.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2018, 21:59 
Volwassene

Het schooljaar zit er bijna op, morgen de allerlaatste toets van het jaar. Zo'n toetsweek is eigenlijk al een voorproefje op de vakantie; weinig leertoetsen, hele korte schooldagen. Heerlijk!
Zoon is over naar de tweede. Zullen we het nieuwe 2e klas-topic dan bij deze alvast maar aanmaken? Aan jullie de eer. :wink:

Fijne vakantie alvast allemaal! :weerman: :weerman: :weerman:

BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 15:52 
Volwassene

Hier zit het schooljaar er in praktische zin ook op. Gisteren de laatste toets gehad. Woensdag krijgt dochter alle cijfers. En dat wordt best spannend. Het hele jaar stond ze netjes op overgaan maar in de afgelopen weken was ze ineens drie punten gezakt waardoor ze nu precies op overgaan (naar gym 2) staat. Met (minimaal) mooie voldoendes in de testweek zal er niets aan de hand zijn. En anders vrees ik dat we voor een gesprek naar school moeten. Niet dat plan B -de havo/vwo klas- nou zo’n ramp zou zijn. Maar meer omdat ze gewoon heel goed in de klas past waar ze zit en we door onderzoek wat ‘problemen’ hebben ontdekt die niet weggaan door geen gymnasium meer te doen.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 22:02 
Volwassene

Spannend nog Eleanora!

Hier hebben vandaag beide heren de laatste toetsen gehad. Dus het vakantiegevoel is er al helemaal, hoewel ze officieel pas over twee weken echt vrij zijn. Jongste reageerde dan ook ontzet toen hij hoorde dat hij nog een uurtje naar school moet om de toetsen op te halen. 8) Het kamp volgende week vindt hij dan wel weer helemaal leuk. Het moeilijkste vak voor hem (wiskunde) is in ieder geval al afgerond met een 6. Helemaal prima dus. Wel de laatste 3 of 4 toetsen onvoldoende. Dat gaan we wel even in de gaten houden in de tweede, het kwartje lijkt niet echt te vallen. De rest van de cijfers is nog niet bekend, maar dat zit wel snor.

Ik krijg er spontaan vakantiegevoel van, al ben ik nog superdruk :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 jun 2018, 22:04 
Volwassene

ValeNova schreef:
Lang niets van me laten horen, maar er is ook zoveel gebeurd.

Hier is het schooljaar inmiddels voorbij en alle cijfers zijn binnen. Zoon gaat met 1 onvoldoende (5) over naar 2gym. En dat is best knap, want gaandeweg kwamen er steeds meer problemen erbij. Nu is besloten om externe hulp in te schakelen, waar zoon therapie zal volgen en ook een diagnostisch traject ingaat. We hopen erg dat het hem gaat helpen.

Maar voor nu even rust. Vandaag de boekwn ingeleverd en volgende wk vr nog 1x naar school om het rapport op te halen.

Valenova, ook een diagnostisch traject? Wij ook (met gemengde gevoelens). Dan is het extra fijn dat het schooljaar voorbij is en goed is afgesloten!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 21:15 
Volwassene

Heb lang niet meegeschreven, wel regelmatig meegelezen. Oudste heeft een pittig zwaar jaar achter de rug. Na de paniekaanval voor de Londenreis, zijn we met haar ook met psychomotorische kindertherapie begonnen. Echt resultaat zien we nog niet, maar ze vindt het heel fijn om naar E. te gaan. Ondanks alles zien we haar ook steeds zelfstandiger worden. Plannen en leren gaat steeds beter, omgaan met werkdruk en spanning ook. Ze heeft alleen een probleem met gaan slapen. Dat duurt heel erg lang en dan is ze ‘s ochtends ontzettend moe. Gelukkig alleen nog boeken inleveren en rapport ophalen. Vorige week was ze al vrij en waren de cijfers van de laatste proefwerkweek bekend. Alleen voor wiskunde staat ze een 5,3 op haar eindlijst. Erg zonde, door een vergeten rekenmachine had ze voor het laatste proefwerk een 2,6. Zo zuur want ze had er ontzettend hard voor geleerd om op haar rapport Eem 6 te hebben. Afgelopen vrijdag de brief dat ze door is naar 2 tto-atheneum. Lang getwijfeld over gym, maar gezien de druk die ze dit jaar gevoeld heeft en alle stress en paniek die dat opgeleverd heeft, hebben wij voor haar besloten dat ze niet nóg 2 extra vakken miet gaan doen. Wat betreft leren zou ze het kunnen, emotioneel lukt dat gewoon niet. Ze heeft ruime tijd nodig, per dag, om ontprikkelt te raken.
Wij zijn iig erg trots op onze dame!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 21:41 
Volwassene

Er is een wonder gebeurt, L heeft een samenvatting gemaakt voor toets geschiedenis - en zag het nut ervan! Het hele jaar wou ze dat niet...
School klinkt best flexibel, zijn ze ook, maar ondanks dat geen idee hoe ze L kunnen helpen. Gisteren gesprek gehad met gemeente en externe begeleiding, ik hoop dat ze school zo ver kunnen krijgen om zelf de begeleiding beter te gaan doen vanuit geld passend onderwijs ipv dat het via jeugdzorg gaat.
L voldoet maar heel krap aan overgaan, als ze dat al haalt, maar als ze zelf door wou naar gym 2 was dat waarschijnlijk wel geregeld. Zou alleen zo fijn zijn als dat bevestigd zou worden.

Tip van onderwijs advocaat van vriendin - bij kids waar het niet allemaal even goed loopt, zorg ervoor dat school een ontwikkelingsperspectief maakt. Dit legt de druk meer op school bij een kind waarbij het niet zo goed gaat in plaats van dat alle druk op het kind ligt

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 08:28 
Volwassene

Muppet klinkt goed! En zonde van dat laatste cijfer, maar je weet dat ze haar best gedaan heeft! En niemand die ooit nog vraagt naar haar overgangcijfer. Ze is gewoon over!
Ik hoop dat de groei doorgaat.

MamLi! Klinkt goed.
Ik herken dat wel. Hier was er aan t begin van t jaar best paniek. Blijkbaar is zoon zo bijzonder? Ik zie dat niet maar ok... ik heb niks gehoord over wel niet over. Maar hij heeft geen enkele onvoldoende op zijn eindlijst staan (alhoewel hij daar echt nog zijn best voor heeft gedaan... :wink: ) dus ik ga er vanuit dat t goed zit.
We hebben wel begeleiding gezocht op verzoek van school. En toen ze advies wilde hebben we akkoord gegeven op voorwaarde dat ze t zelf bekostigen. Maar toen ontstond er radiostilte. Ja jammer dan.
Hij doet t prima. (Kan beter maar denk dat er nu niet meer in zit, zonder burn out te kweken)

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 14:26 
Volwassene

Opluchting! Dochter is over naar gym2! Mevrouw heeft het zelfs gepresteerd om een 9,4 voor wiskunde in de testweek te halen. Zo'n hoog cijfer heeft ze echt nog nooit gehaald voor dat vak. Ook de rest van de cijfers waren goed. Blij dat onze aanpak heeft gewerkt. Was wel een beetje een luxe aanpak omdat mijn oudste examen had gedaan en al een tijdje vrij is. Die heb ik als studiecoach voor de jongste ingezet rondom de testweek. Daarbij een uitgebreid excel schema en veel overhoormomenten. Ook had ze nu de extra tijd pas op school wat bij haar de tijdsdruk weghaalde. Ze heeft alleen al door het idee bijna alle testen binnen de normale tijd gemaakt.

Ze heeft nu zelf ook beter door hoe ze moet leren. en dat dat dus echt grotendeels hard werken is. Je kan wel denken dat je iets heel snel snapt, maar dat wil niet zeggen dat het bij een proefwerk ook uit je pen komt ;-)

MamLI: hier komt het besef ook heel langzaam dat dingen als samenvattingen maken zinvol is. En dat het niet erg is als je daar een tijd mee bezig bent omdat je die tijd ook al bezig bent met leren.

Voor komend schooljaar ga ik wellicht ook naar een OPP kijken. Zeker met de gecombineerde problematiek bij dochter (wellicht adhd, IQ kloof en ze is slechthorend). Heeft iemand er ervaring mee? Heb er ooit wel eens wat voorlichting over gekregen maar had toen het idee dat het best nog ingewikkeld is om het voor elkaar te krijgen bij school.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 17:27 
Volwassene

Best voor veel kinderen een pittig jaar dus. Hier al net zo, ik herken veel in jullie verhalen over overprikkeld zijn, emotionele druk en dreiging van burn-out. M. is ook elke avond overprikkeld, gespannen, soms paniekaanvallen. Ze gaat daarvoor nu naar een coach (een voor volwassenen, ze wilde absoluut niet naar een kindercoach, daar is ze een paar jaar geleden wel eens geweest, ze wil een volwassen aanpak en dat lijkt een goede keuze).

M. is geselecteerd voor de 2 VWO klas (daar komt er maar 1 van volgend jaar, de andere 4 klassen blijven havo/vwo), maar ze heeft aan de mentoren aangegeven dat ze bang is dat de druk
haar misschien teveel wordt (van deze klas wordt wel wat extra's gevraagd) en aan de mentoren gevraagd om haar belastbaarheid eens samen met de andere docenten te overdenken en te beslissen wat het beste voor M. zal zijn. Dus het is even afwachten wat de docenten aan zullen geven. Ik ben in elk geval blij dat M. dat zo mooi helemaal zelf regelt op deze manier en dat zij er zo zelf voor zorgt dat de docenten weten wat voor meisje ze in de klas hebben/krijgen als ze haar naar de VWO klas laten gaan, en hopelijk daarmee ook begrip als het soms niet zo goed gaat.
Overigens heeft ze om die zelfde reden al wel gekozen om Latijn weer te laten vallen, dat verlicht al wat druk.

Nu nog 2 dagen toetsen, onvoldoendes halen op haar eindlijst lijkt onmogelijk, dus er hang gelukkig eigenlijk niets meer van af, ze zit er nu redelijk ontspannen in.

Ik hoop voor degenen die een diagnostisch traject in gaan dat het jullie de handvatten mag brengen waar jullie op hopen! En voor alle kinderen hoop ik dat ze heerlijk gaan genieten van een paar weken RUST.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 08:59 
Volwassene

Sowieso voor al onze kinderen heel fijn dat het nu (bijna) vakantie is!! Even een paar weken bijkomen. Wat hebben ze het uiteindelijk allemaal weer goed gedaan, dit jaar.
Op naar de tweede klas. En naar een nieuw topic inderdaad :D

Pagina 28 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 25, 26, 27, 28, 29  Volgende