Het is nu 20 sep 2018, 21:27

Pagina 21 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 10:36 
Volwassene

Drietje, hebben jullie nog iets gedaan met jullie oudste om te zorgen dat hij wat lekkerder in zijn vel ging zitten? Of is het "vanzelf" beter geworden? Onze oudste heeft nu eerst de cursus ik leer leren. Daar pikt ze al veel van op. Ik vind het zo moeilijk om een balans te vinden tussen loslaten en hulp zoeken. Wanneer is het nog "normaal" en wennen?

Jazzie, fijn dat je zoon steeds meer inzicht krijgt in hoe te leren en andere strategieën gaat proberen.

Hanneke, de tijd van het jaar speelt zeker een grote rol. Oudste is de 22e ook nog jarig, deze week een rare week met kerstviering, 35min rooster en Christmas Party en dan volgende week nog de proefwerkweek. Het is ook gewoon veel.

BerichtGeplaatst: 14 dec 2017, 10:52 
Volwassene

muppet schreef:
Drietje, hebben jullie nog iets gedaan met jullie oudste om te zorgen dat hij wat lekkerder in zijn vel ging zitten? Of is het "vanzelf" beter geworden? Onze oudste heeft nu eerst de cursus ik leer leren. Daar pikt ze al veel van op. Ik vind het zo moeilijk om een balans te vinden tussen loslaten en hulp zoeken. Wanneer is het nog "normaal" en wennen?

Oudste kreeg paniekaanvallen voor school en op school. Dat begon meteen na de Kerstvakantie. De vermoeidheid en het volle hoofd had hij daarvoor al. Wij hebben hem elke dag (met heel veel moeite) na school laten gaan en na de Kerstvakantie een afspraak gehad met iemand van het zorgteam en de mentor. Naar aanleiding van dat gesprek zijn we naar een psycholoog gegaan. Die stelde al vrij snel de diagnose ADHD (ik had al lang mijn vermoedens maar had de vermoeidheid niet gekoppeld aan ADHD). In de tussentijd heb ik mijn werk als zzp'er aangepast, zodat ik bijna volledig thuis kon werken na schooltijd en voor heel veel structuur en rust kon zorgen. Hij ging meteen na school huiswerk maken, maximaal een uur, en ik plande samen met hem wat hij ging doen en zorgde ervoor dat hij niet afdwaalde (werkte vlakbij hem), zodat hij het belangrijkste ook echt gedaan kreeg binnen het uur. We zorgden ook dat hij altijd ging trainen. Heel belangrijke uitlaatklep. Het weekeinde hielden we vrij van huiswerk, op kort overhoren na voor de toetsen op maandag. Dat ging oké, maar ik had wel een heel onzeker en bibberig kind, dat trouwens al die tijd hoge cijfers haalde. Onvoorstelbaar. Het grote verschil kwam pas na de diagnose. Hij koos voor lichte medicatie op schooldagen en dat hielp hem enorm. Door de medicatie kon hij zich op school makkelijker concentreren en hij hoefde daar veel minder moeite voor te doen. Daardoor kwam hij veel minder vermoeid thuis en kon hij makkelijker huiswerk maken. Dat maakte bij ons het grote verschil.

Maar ja, dat geldt dus alleen als de oorzaak ADHD is.

Als je merkt dat je kind blijft worstelen zou je bij de huisarts een verwijzing kunnen halen voor een psycholoog. Maar het kan na de Kerstvakantie ook ineens beter gaan. Dat hoor ik ook veel.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 09:05 
Volwassene

Bedankt voor het delen van jullie verhaal Drietje.
Ik heb voor nog niet het idee dat ze echt aan het vastlopen is, ze voelt zich op zich op school wel fijn voor zover ik begrijp. Heeft ook veel plezier met de kinderen in de klas, ze heeft ook al een vriendin gevonden. Dit weekend voorbereiden op de proefwerkweek, dat zal weer pittig zijn. Ik hoop dat het na de vakantie idd beter gaat, anders toch maar weer een gesprek inplannen met de mentor. Huisarts en psych kan altijd nog natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 15 dec 2017, 20:48 
Volwassene

muppet schreef:
Bedankt voor het delen van jullie verhaal Drietje.
Ik heb voor nog niet het idee dat ze echt aan het vastlopen is, ze voelt zich op zich op school wel fijn voor zover ik begrijp. Heeft ook veel plezier met de kinderen in de klas, ze heeft ook al een vriendin gevonden. Dit weekend voorbereiden op de proefwerkweek, dat zal weer pittig zijn. Ik hoop dat het na de vakantie idd beter gaat, anders toch maar weer een gesprek inplannen met de mentor. Huisarts en psych kan altijd nog natuurlijk.

Fijn dat ze zich prettig voelt op school! Oudste zat in een hele fijne, sociale klas en dat heeft enorm geholpen. Had ook meteen veel vrienden, dat was erg fijn.

Psycholoog doe je idd als het echt niet anders kan, dus als je het gevoel hebt dat het niet nodig is dan moet je dat beslist niet doen. Ik wist dat het nodig was en ik had gelijk. Iets langer doormodderen en zoon had een burnout te pakken gehad, mogelijk met depressie. Als moeder voel je meestal wel aan of het nog gaat of niet.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 11:02 
Volwassene

Drietje je hebt gelijk. Meestal weet je t wel als moeder.
Goed dat je je gevoel hebt gevolgd.

Hier was A gister helemaal op.
Nog 1 week en dan vakantie. Daar is hij helemaal aan toe. Baal dat hij zo'n shuttle run altijd krijgt als hij moe is en btje niet fit. Stomme gym cijfer. Drukt net zijn flow! Maar denk ook tos maar gym en verder doet ie t fantastisch

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 11:01 
Volwassene

Deze week heeft dochter nog twee toetsen op school die zwaar meetellen. Nog ff flink voor leren. Ook ik zit in de twijfel tussen loslaten en meehelpen muppet. Voordeel is veel rust voor dochter en hoge cijfers. Nadeel is natuurlijk dat ze het niet zelf leert. We proberen maar de middenweg te zoeken. Dochterlief gaat groeit hier wel steeds in dus dat scheelt. Soms merk ik dat ze zelfstandiger is al ik er niet bij ben. maar dat kost haar dus wel veel energie.

BerichtGeplaatst: 18 dec 2017, 13:15 
Volwassene

We hebben hier de oudergesprekken gehad met de mentor. Ik ben niet zo heel erg onder de indruk van deze mentor, maar goed, jongste heeft hem ook niet zo nodig gelukkig. Hij had wel in de gaten dat jongste heel makkelijk is en bepaald niet het onderste uit de kan wil halen. Ik had verwacht dat het huiswerk meer zou worden na de Kerstvakantie, maar volgens de mentor blijft het ongeveer hetzelfde. De meeste kinderen uit de klas moeten nu al flink aan het werk.

Nadat ik had aangegeven dat jongste maar ongeveer een uur per week huiswerk maakt, zei hij dat sommige kinderen er jaren vrijwel niets voor hoeven doen, maar dat het lastige dan wel is dat ze niet leren leren. Tja, dat weet ik ook wel, maar wat doet school er dan aan? Heb ik niet gevraagd, want jongste zat erbij en die wil helemaal geen verrijking oid.

Eerst gaf de mentor aan dat het nu allemaal slimmeriken zijn in de klas en dat dat voor veel kinderen slikken is. Dat er ook veel cijfers worden vergeleken in de groepsapp. Hij ging daar lang op door, terwijl jongste zich daar dus echt helemaal niet druk om maakt. Dat vond ik vreemd. Vervolgens gaf de mentor aan dat als jongste iets meer doet dat hij dan nog hogere cijfers haalt. Zelf vond ik dat een beetje een vreemde opmerking (ook nogal in tegenspraak met het verhaal over cijfers vergelijken), hij heeft al bijna alleen achten en negens op zijn rapport. En het is dus geen streber, dus tja...

Uit een test die ze klassikaal hadden gedaan blijkt dat jongste heel goed in zijn vel zit en sociaal ook echt op de goede plek. Heel fijn natuurlijk!

Maar goed, al met al een aardige man. Heel relaxed. Dat beeld heb ik van de hele school en dat past heel goed bij jongste.

Maar ik ben wel erg blij met de wiskunde-struggle. Wat doet hij goed zijn best (nou ja, voor zijn doen dan). Ik kreeg net een appje dat hij een 6 heeft voor het vorige proefwerk, dat hij toen behoorlijk moeilijk vond. Ik vind het een mooi cijfer, een stijgende lijn, maar nog wel mager, zodat jongste nog wel even zal blijven werken hieraan :wink:

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 13:35 
Volwassene

Fijn dat er een stijgende lijn in wiskunde zit Drietje.

Hier net een enorme teleurstelling voor oudste. Cijfer van gister van het proefwerk wiskunde al terug: 3,4. Ze weet dat ze wiskunde lastig vindt en heeft er daarom behoorlijk tijd in gestoken. Van elke paragraaf heeft ze meerdere opdrachten gemaakt, nagekeken met mijn man, ze leek het echt goed te begrijpen. Alleen is ze soms slordig, niet goed lezen, net verkeerd rekenen, dat soort dingen. Maar ze begreep het hoofdstuk wel. Kennelijk heeft ze tijdens het proefwerk ook teruggekeken of ze alles gedaan had en goed gelezen had. Zo sneu dat het cijfer dan zo tegenvalt.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 14:09 
Volwassene

Balen Muppet! Je zou liever zien dat inspanning ook meteen iets oplevert, maar helaas is dat gewoon niet altijd zo.
Hopelijk laat ze zich niet uit het veld slaan.

Hier was de vakantie heel welkom! Ik krijg niet zo goed hoogte van zoon, zoals gewoonlijk. Als het aan hem ligt zou hij in ieder geval nooit naar school gaan, dat is wel duidelijk. Cijfers zijn gewoon gemiddeld, geen enorme uitschieters meer.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017, 09:42 
Volwassene

Misschien stak de mentor vooral een riedel af drietje.
Fijn dat het iig goed gaat.

Muppet wat sneu. Is t wat om t proefwerk terug te vragen en te bekijken wat er is mis gegaan?

Hier op een laag gymcijfer de hele maand goede cijfers. En ze lijken iets te stijgen. nu lekker vakantie. Almoeten er 2 boek verslagen af. 1 al bijna klaar.

BerichtGeplaatst: 27 dec 2017, 10:28 
Volwassene

jazzie schreef:
Muppet wat sneu. Is t wat om t proefwerk terug te vragen en te bekijken wat er is mis gegaan?

Proefwerk krijgen ze nooit terug mee naar huis. Heb geen idee waarom niet. Oudste heeft meteen een mail gestuurd naar de docent om te vragen of ze een afspraak kan maken om samen het pw te bekijken. Dus niet klassikaal, want daar steekt ze nog niets van op. Ze gaat dan ook vragen of ze het pw mee naar huis mag nemen, zodat wij ook kunnen kijken waar het mis gaat en haar kunnen helpen met leren voor het volgende pw. Als dat toch niet mag, dan laat ik haar foto's maken.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 16:53 
Volwassene

Ik wens jullie allereerst een fijn en gezond 2018!

Wij hebben een heerlijke zonvakantie achter de rug. Echt even lekker bijgekomen en veel met z'n vieren gedaan. De kinderen hebben er ook erg van genoten. Jongste vind het nu ook wel heerlijk om weer thuis te zijn. Ff lekker gamen voordat school weer begint.

Hebben jullie kinderen weer zin in school? Jongste niet, hij vindt alles aan school leuk, behalve het leren. Hij moet nog steeds wennen aan het opletten en werken op school, d hangmat op de basisschool lag lekker. Toch zie ik iets heel anders. Een heel blij, vrolijk en spraakzaam kind, op de basisschool was hij veel vaker witjes en chagerijnig, vertelde hij weinig.

Van mij mag de vakantie ook nog wel even duren. Januari en februari worden weer een gekkenhuis met alle werkklussen.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 17:01 
Volwassene

Klinkt heerlijk Drietje!

Hier nog totaal geen zin in school, beide dames niet en ik ook niet. We hebben het gewoon prima zo met z'n allen thuis, meer dan genoeg om te doen. Oudste vindt leren heerlijk, maar niet met de druk die school erop legt en lang niet alle vakken. Erg jammer. Ik geloof dat ze school wb klasgenootjes wel prima vindt. Dat beeld zie ik ook terug; stil, teruggetrokken, gestrest en down als het om het leren gaat (ook al zijn haar punten netjes), enthousiast en vrolijk als het over haar vriendin en klasgenootjes gaat. Moeilijk in te schatten hoe het nu werkelijk gaat. Momenteel is ze ook erg verkouden, dat werkt ook niet mee.

BerichtGeplaatst: 05 jan 2018, 17:41 
Volwassene

OOOO, lekker Drietje!!!!

Hier GEEN!!!! zin, bah. Kerstvakantie mag nog wel een maand duren. Zelf veel gewerkt ook. Dus nee, geen zin hoor.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 13:24 
Volwassene

Hoe is iedereen gestart deze week?
Oudste was maandag thuis, ze was nog zo verkouden, hoofdpijn, keelpijn en oorpijn. Het waren ook maar 35-min lessen, dus ach. Vanaf dinsdag wel gewoon naar school. Ze had er niet heel veel zin in, maar ook geen tegenzin. Huiswerk is nog lekker weinig, ze heeft ook heerlijk gesmokkeld (op mijn aanraden :oops: ) met een opdracht voor levensbeschouwing. Ze moet met een vriendin een presentatie maken over één van de grote wereldgodsdiensten en de dames hadden voor het Hindoeïsme gekozen. En laat oudste daar nou net in groep 8 een spreekbeurt over gehouden hebben... Ze heeft de powerpoint wat aangepast en aangevuld met informatie van haar vriendin en het daarna ingeleverd. :lol:

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:48 
Volwassene

Heel goed, dat smokkelen! Sommige kinderen moet je daarin een beetje stimuleren :wink:

Hier gaat het wel goed. We zijn allemaal een beetje moe, nog een overblijfsel van de jetlag denk ik. In de komende weken komen er veel toetsen aan zag ik, jongste vraagt nog steeds mijn hulp bij het plannen. Er moeten weer cijfers verzameld worden, denk ik. Het kost hem allemaal nog steeds vrij weinig tijd, maar ik denk wel dat hij iets meer werk krijgt dan het eerste half jaar. Elke dag een half uurtje zou ik wel mooi vinden, maar zo is het nog niet. Ik heb geen idee wanneer er weer een periode afgesloten wordt en er dus een soort van rapport komt. Volgende week start een nieuw rooster, maar geen nieuwe periode volgens mij.

Vandaag heeft hij met pappa alvast gekeken naar het wiskundeproefwerk van volgende week. Man zit veel in het buitenland, dus het is zoeken naar tijd om samen even te kijken. Het was weer drama in zijn schift. Bij een opdracht om een coordinatenstelsel te tekenen zet hij alleen punten voor de coordinaten. Niks stelsel. Berekeningen met de passer doet hij zonder passer. Een bibberig krom lijntje. Hoe eigenwijs kun je toch zijn? :shock:

Het Engels gaat trouwens als een tierelier. Merk jij dat ook, Muppet? Jongste gamet met kinderen over de hele wereld, maar eerst deed hij dat per chat, nu praat hij met ze. Dan hoor je wel hoe makkelijk dat al gaat.

Hij leest nu Young Adult boeken in het Engels op zijn ereader. Veel leuker dan de boekjes op school, vindt hij. Ik heb zo'n Kobo-abonnement en kan dat dus vrijwel gratis voor hem downloaden. Hij heeft er ook veel leuke Nederlandse boeken op staan, maar kiest toch telkens voor de Engelse. Dat is voor hem geen barriere meer en superhandig is dat je een moeilijk woord kunt aanklikken en dat dan de vertaling verschijnt. In de vakantie las hij drie dikke boeken uit en ik krijg ruzie met hem als hij voor het slapengaan niet nog even mag lezen. Erg leuk, zo'n leesfanaat.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 10:41 
Volwassene

Leuk is dat he.

Middelste hier is net zo. Corrigeert inmiddels ook het lesboek en de lerares ;)

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 21:11 
Volwassene

M. is ook weer goed gestart. Ze is heerlijk uitgerust in de vakantie en zo fijn ontspannen nu. Deze week heeft ze nauwelijks huiswerk gemaakt, alles al af op school zegt ze... ik geloof het maar gewoon, want ze is veel te bang dat ze een keer na moet blijven als ze iets niet af heeft. Wat dat betreft mag M. ook nog wel wat leren "smokkelen" inderdaad :wink: .

Ze kreeg deze week nog een paar cijfers van toetsen van voor de vakantie binnen en die waren allemaal super, zelfs voor Engels, waar ze echt flinke opstartproblemen mee heeft gehad.
In de klas lijkt ze nu ook beter tussen de andere meiden te passen. Ook is ze is gevraagd om te zingen in de klassenband. Dat wilde ze al, maar ze dacht dat ze haar niet zouden willen vragen omdat ze niet een van de "populaire meisjes" is, maar daar heeft ze haar positie toch een beetje onderschat. Mooi om haar zo haar weg te zien zoeken, soms ook wel moeilijk, maar ook een mooi proces.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 23:44 
Volwassene

Jamathi wat klinkt dat goed!

Zoon zakt weer weg in uitstelgedrag en zoekt andere uitdagingen.
Nu toch aan t kijken of we het anders kunnen aanpakken. Zijn leerstijl is gewoon anders en hij komt amper tot leren op een wijze wat hij juist zo nodig heeft.

We denken nu aan bepaalde vakken maken gebruik van studiewijzers met oefentoetsen. (Vooral de vakken waar zijn kennis enorm is) dus oefentoetsen maken en dan lekker de diepte in waar nog wat bijgeschaafd kan zodat de overbodige herhaling een btje weg kan. (Huiswerk wordt weinig gecontroleerd op bijv zon vak dus wel lezen en bekijken maar dar beetje smokkelen zodat hij weer lol krijgt.
En sommige vakken meer vooruit leren omdat het te langzaam gaat?

Hebben anderen hier ervaring mee?
Of tips? En hoe dit aankaarten op school of gewoon proberen?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 00:30 
Volwassene

Jazzie,
Voor een aantal vakken overhoren we eerst en dan kijken we of er nog iets te leren valt. Huiswerk wordt op school gemaakt, thuis doet hij daar niets aan. Verdieping of verbreding is er niet, maar dat zou hij ook niet willen. Op de basisschool ook al niet. Hij leeft zich uit in sport en gamen. Hij hoeft thuis maar weinig te doen voor school en dat vindt hij erg fijn. Wat hij moet doen doet ie, behalve dan voor wiskunde. Ik hoef mijn zoon in ieder geval niet te leren om de kantjes ervan af te lopen :wink:

Ik zou wel met school overleggen, denk ik. Ik denk dat ze hier wel open zouden staan voor wat ander werk. Het tempo ligt hier ook (te) laag, veel gebeurt klassikaal, maar ik heb een nogal lui kind. Dus tja...Het past wel.

Pagina 21 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24 ... 29  Volgende