Het is nu 22 sep 2018, 14:07

Pagina 19 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 18:52 
Volwassene

Hier begint het huiswerk ietsje meer te worden. Nog steeds alleen leerwerk, maar toch inmiddels elke dag twintig minuten. De wiskundetoets die jongste zo goed vond gaan, was in werkelijkheid net onvoldoende. Dat was een tegenvaller voor hem. Hij heeft de leraar gemaild om te vragen of ze de toets even samen kunnen doornemen. Ik ben benieuwd of jongste dan snapt wat er fout gaat. De biologietoets die slecht geleerd was heeft hij nog niet terug. De rest gaat nog steeds heel relaxed.

Ik heb het idee dat de periode is afgesloten, maar er komt geen info vanuit school. Ik weet dus ook niet of er een rapport komt of dat je gesprekken kunt aanvragen. Misschien toch zoonlief eens vragen om zijn tas uit te mesten ;)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 22:13 
Volwassene

Tja, wiskunde was dus gewoon heel slordig gemaakt. Onduidelijke uitwerking van de antwoorden, die meestal wel goed waren. Gisteren had manlief een keer naar het huiswerk gekeken. Heel slordig. Geen geodriehoek of passer gebruikt. Alles uit de losse pols, geen uitwerkingen. Drama.Maar wel alles goed. Manlief gaat nu wat vaker het wiskundehuiswerk bespreken. Even kijken of dat helpt.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 16:09 
Volwassene

Welkom Nycave. Hopelijk kan de school wat voor je dochter betekenen met spelling. Zo sneu als ze hierdoor onvoldoendes haalt.

Ik lees hier over huiswerk wat meer wordt, maar bij M. wordt het juist minder. Ze was de eerste maanden heel veel bezig met huiswerk en kwam bijna niet meer aan zichzelf toe, maar inmiddels heeft ze haar draai hierin helemaal gevonden. Ze heeft vrijwel alles in de klas af, ze pakt haar maakwerk ook aan om al van te leren, waardoor ze ook voor toetsen niet meer veel hoeft te doen.
Haar scores zijn prima (ze staat een 8 gemiddeld nu, geen onvoldoendes) en ze is weer lekker ontspannen. Engels vindt ze wel echt lastig, maar daar kan ze wel goed mee omgaan en ze zet zich er goed voor in, ze gaat het niet uit de weg omdat het moeilijk is (wat we in het verleden wel van haar kenden).
Vanmiddag zei ze zo uit het niets ineens dat ze het VO nu toch echt wel leuker vindt dan de basisschool, waar ze een week of 5 geleden nog terug verlangde naar de basisschool. Conclusie, het gaat goed met M. :wink:

Donderdag en vrijdag zijn er rapportvergaderingen en daarna kunnen we inschrijven voor oudergesprekken.
Drietje, hebben jullie geen online omgeving waar informatie over de periode afsluiting staat?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 16:55 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik weet dus ook niet of er een rapport komt of dat je gesprekken kunt aanvragen. Misschien toch zoonlief eens vragen om zijn tas uit te mesten ;)

Haha, toen ik zoon naar zijn rapport vroeg was het antwoord ook 'o ja, dat hebben we al gekregen, zit in mijn tas'. Een mooi rapport overigens met een enkele 6 en verder 7-8-9, en hij weet zijn draai steeds meer te vinden.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 21:51 
Volwassene

Ik ben erachter dat er geen rapport is (nog?) maar de eerste periode is afgesloten met een gemiddelde acht. De toets van biologie was een dikke zes, terwijl er veel onvoldoendes waren. Best oke dus, maar ik hoop wel dat zoonlief de volgende keer even echt leert. Paar weekjes nog en dan lekker vakantie!

Nycave, ik hoor dat wel vaker dat dyslexie pas op het VO wordt ontdekt. Het gaat zo te zien best lekker met een aantal bruggers hier. Hanneke en Muppet, hoe is het met jullie kids?

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 07:47 
Volwassene

Met jongste gaat het op zich prima, voor zover wij kunnen merken.
Sociaal gezien zit hij op zijn plek, leuke vrienden. School zelf boeit hem niet zo gek veel. Hij doet thuis wel zijn huiswerk, maar dat is hooguit een half uurtje, en in het weekend doet hij niets. Tot nu toe haalt hij daarmee voldoendes, en voor de talen echt goede cijfers.

Moeilijker vind ik dat hij zijn zaakjes zo slecht regelt. Wanneer ik niets zeg maakt hij geen lunch bijvoorbeeld. En hij vergeet het ook regelmatig in zijn tas te doen. Leert daar niets van, want hij eet toch liever niet, dus geen brood is voor hem geen probleem ( maar voor mij wel). Hij is in de ochtend niet uit bed te krijgen, ik moet hem altijd wekken. Wekker zet hij uit en slaapt verder. Als ik niets doe komt hij tien minuten voor hij weg moet uit bed, en moet dan nog ontbijten en lunch maken. Dat gedoe, dat vind ik moeilijk. Vooral omdat loslaten betekent dat hij niet eet. Te laat komen zou me nog niet veel interesseren, dan moet hij zich de dag daarna om 8 uur melden, dus daar zou hij misschien wel van leren........Ik wil hier nog iets op bedenken, want het lijkt me heel fijn als hij dit gewoon zelf zou oppakken.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 08:25 
Volwassene

Hanneke, dat herken ik van mijn oudste. Het is goedgekomen in de vierde :lol:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:27 
Volwassene

Drietje schreef:

Haha, er is dus hoop......
Bij mijn man is het ook best goed gekomen. Zoon lijkt op hem :wink:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 12:41 
Volwassene

Ai, ik wil geen roet in het eten gooien Hanneke, maar ik heb er hier eentje die inmiddels in de 6e zit en nog steeds dat gedrag vertoont :? .

Ik heb al van alles geprobeerd, maar heb mijn hoop maar gevestigd op “later”; het zal toch ooit wel goedkomen??? Hij komt wel uit zichzelf uit bed, maar veeeeel te laat waardoor hij zich gek moet haasten. Ff snel eten, tas inpakken (ben ik al jaren mee bezig dat hij dat de avond van tevoren moet doen, maar dat doet hij zelden :roll: ). Hij rent zich dus rot ‘s ochtends om toch maar op tijd te komen. Dat lukt overigens wel; hij is nooit te laat op school. Ik maak zijn brood maar klaar, want anders komt daar ook niets van.

Bij oudste, student, gaat dat veel vloeiender. Hij staat moeilijk op, maar wel op tijd en zorgt ook altijd dat zijn spullen klaar staan.

Ze hebben dezelfde opvoeding gehad, dus ik leg de “schuld” maar bij karakter. Jongste is een creatieve flierefluiter. Zo eentje die roept dat een 5,5 ook een voldoende is. Of te wel hij doet zo min mogelijk voor het maximale resultaat.

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 13:20 
Volwassene

Herkenbaar. Oudste is net begonnen aan een baan. Hij staat 10 minuten voor vertrektijd op. Maar hij heeft wel een werkplek gevonden waar hij kan ontbijten....

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 13:43 
Volwassene

hanneke schreef:
Drietje schreef:

Haha, er is dus hoop......
Bij mijn man is het ook best goed gekomen. Zoon lijkt op hem :wink:

Bij mijn man is het niet goed gekomen en bij mij ook maar beperkt :lol:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 16:39 
Volwassene

:lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 20:36 
Volwassene

Wij hebben alle vier thuis juist een grote hekel aan te laat komen. Dus zijn we overal altijd ruim op tijd, meestal als eerste.... :roll:
Zoon staat als eerste op, heeft al gedoucht als wij uit bed komen. Rustig ontbijten, tas inpakken, brood smeren (broodsmeerservice is opgehouden te bestaan toen zoon in groep 7 zat). Ik mag me trouwens helemaal nergens mee bemoeien van zoon. Dan komt er meteen: “je hebt ook geen vertrouwen in mij!”. En meestal komt het ook wel goed. Behalve opruimen, dat doet hij noooooit. Daar moet ik hem echt altijd aan herinneren. Puntje van ergernis van mijn kant. :wink:

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 20:50 
Volwassene

Wij hebben 1 vreemde eend hier. Dat is jongste. Staat altijd op tijd op, is altijd op tijd klaar. Helemaal uit zichzelf. Een wonder, want van wie heeft ie dat?

BerichtGeplaatst: 29 nov 2017, 22:22 
Volwassene

Boom schreef:
Wij hebben alle vier thuis juist een grote hekel aan te laat komen. Dus zijn we overal altijd ruim op tijd, meestal als eerste.... :roll:
Zoon staat als eerste op, heeft al gedoucht als wij uit bed komen. Rustig ontbijten, tas inpakken, brood smeren (broodsmeerservice is opgehouden te bestaan toen zoon in groep 7 zat). Ik mag me trouwens helemaal nergens mee bemoeien van zoon. Dan komt er meteen: “je hebt ook geen vertrouwen in mij!”. En meestal komt het ook wel goed. Behalve opruimen, dat doet hij noooooit. Daar moet ik hem echt altijd aan herinneren. Puntje van ergernis van mijn kant. :wink:

Daar heb ik er twee van. Heerlijk!!

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 10:38 
Volwassene

Bij dochter wordt huiswerk ook wat minder. Ze leert het steeds beter op school te doen. Gisteren vroeg ik haar hoe het ging, of ze het moeilijk vond? nee niet echt.. alleen Nederlands en soms geschiedenis. Dan krijgen we grote stukken tekst en vraag ik me af wat de leerkracht wil dat ik eruit haal? Goede vraag dus.

Wij zijn allemaal niet op tijd. Soms krijgt een van ons het op zijn/haar heupen en dat is degene ineens heel vroeg. Vorige week stond de jongste ineens om half acht aan mijn bed te vertellen dat ze klaar stond voor school. :shock:
Meestal moet ik drammen om iedereen op tijd weg te krijgen.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 13:48 
Volwassene

balen!!!

zorgcoordinatrice van school belt net. Volgens screeningslijsten alle tekenen van dyslexie. Vooral op spelling en deels op leesvaardigheid. op technisch lezen daarentegen geen problemen. Verslagen zijn verstuurd naar onderzoeksbureau echter deze beoordeeld verslagen van basisschool als onvoldoende. Daarom nu eerst volledige RT afmaken. Kan op zijn vroegst nu pas in mei/juni getest worden. Al die tijd tellen onvoldoendes door spelling gewoon mee in de cijferlijst zonder extra hulp of mogelijkheden. Heb ik al gezegd dat ik baal!

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 09:49 
Volwassene

Ook hier weer even bij gelezen.

Met oudste gaat het op en af, maar er zit een duidelijk stijgende lijn in. Ze is minder vaak moe, begint ook regelmatig wat meer rust in het koppie te krijgen. Ze begint nu ook meer te accepteren dat dit is wat het is, het draait veel om school, weinig aan te doen helaas. Als ze nou nog een duidelijke hobby zou hebben, maar dat is niet. Roeien is vrijdagavond en zondagmorgen, dus door de week eigenlijk te weinig andere dingen. Ze krijgt voor Sint een Stikbot-set: https://www.bol.com/nl/p/stikbot-zanima ... 057021389/. Daar kan ze stom-motion filmpjes mee maken, dat lijkt haar erg leuk. Ben benieuwd of haar dat wat meer afleiding geeft dan de eeuwige telefoon. Ze vindt het nog heel erg lastig om te zien dat filmpjes kijken tussendoor haar hoofd helemaal niet leeg maakt.
Afgelopen week ook voor haar het oudergesprek gehad. De mentor was zeer tevreden, zoals ze er nu voorstaat heeft ze geen enkele onvoldoende op haar eindrapport. Ze is op school vrolijk, doet goed mee en ligt goed in de groep. Er zijn geen twijfels of ze het niveau wel aan kan. Erg fijn om te horen dus.
Ze is ook begonnen aan de cursus "ik leer leren". Nu 2x geweest en ze komt enthousiast terug. Hopelijk geeft dit haar nog net dat laatste zetje om het leren net nog wat soepeler te laten gaan.
Wat ons nog wel opvalt in de cijfers is dat ze bij so's/proefwerken waarbij ze secuur moet lezen/luisteren (wiskunde, Engels leestest, spelling Nederlands) krappe voldoendes of zelfs onvoldoendes haalt. Ze neemt veel te makkelijk dingen aan, kijkt niet goed terug (- of +) en wil te snel. We moeten nog even uitvinden hoe we haar daar mee kunnen helpen, want het is zo zonde. Ze kan het nl wel, maar is elke keer teleurgesteld dat het cijfer dan toch tegenvalt.

Afgelopen vrijdagmiddag zijn we een middag op school geweest omdat het theatergezelschap "Phileas Fogg" er was. Speciaal voor de twee tto-klassen. Een Engelstalig theatergezelschap, native speakers. Samen met de kinderen werd er een toneelstuk voorbereid over de Victoriaanse tijd. Echt geweldig! De acteurs waren super! Het niveau van Engels in de klas van oudste is zeer hoog, daar werd een compliment voor gegeven. De kinderen deden supergoed mee en we hebben ontzettend gelachen. Intussen hebben de kinderen spelenderwijs een hele middag Engels gehoord, gesproken en een mooi stuk geschiedenis meegekregen dat ze voorlopig niet zullen vergeten. Echt een aanrader voor tto-scholen.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 09:58 
Volwassene

Leuk Muppet, volgens mij krijgt mijn jongste ook zo'n theaterles binnenkort! Gaat goed allemaal, zo te horen!

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 09:58 
Volwassene

Nycave schreef:
balen!!!

zorgcoordinatrice van school belt net. Volgens screeningslijsten alle tekenen van dyslexie. Vooral op spelling en deels op leesvaardigheid. op technisch lezen daarentegen geen problemen. Verslagen zijn verstuurd naar onderzoeksbureau echter deze beoordeeld verslagen van basisschool als onvoldoende. Daarom nu eerst volledige RT afmaken. Kan op zijn vroegst nu pas in mei/juni getest worden. Al die tijd tellen onvoldoendes door spelling gewoon mee in de cijferlijst zonder extra hulp of mogelijkheden. Heb ik al gezegd dat ik baal!

Wat jammer...

Pagina 19 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 29  Volgende