Het is nu 15 okt 2018, 12:42

Pagina 25 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 03 maart 2018, 09:30 
Volwassene

Wel geruststellend, jullie posts Loekie en Hanneke. Soms denk ik ineens dat ik er te relaxed in sta, dat ik moet zorgen dat hij uitdaging krijgt. Op de basisschool heb ik me ook bijna nergens mee bemoeid, ik weet nog steeds niet of dat nou juist goed was, of niet.

Maar inderdaad zie ik dat hij heel goed kan inschatten wat hij moet doen voor een ruime voldoende (soms is dat niks, maar ja), en als het een keer tegenvalt dan doet hij de volgende keer beter zijn best. Hij doet alles helemaal zelfstandig, ik hoef me nergens mee te bemoeien, behalve met inplannen van toetsen. En inderdaad is wiskunde zijn grote leerproces, daar ben ik nog steeds heel blij mee. Hij is nu zo ver dat hij zelfs zijn vader van de bank af trekt als ze hebben afgesproken samen wiskunde te doen (manlief is nog relaxter dan ik, zulken we maar zeggen :wink: ). Het wordt een soort van gezellig vader-zoon-momentje. Ook heel waardevol :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 14:45 
Volwassene

Even goed nieuws met jullie delen: :banan:

M. heeft zojuist een brief gehad van de school dat ze door de rapportvergadering is geselecteerd om naar het gymnasium te gaan volgend jaar en
over 2 weken te starten met een module Latijn.

Korte geschiedenis van M: Op voltijds HB-onderwijs absoluut onderpresteerder geworden, school was er van overtuigd dat ze het "gewoon niet kon" (en overtuigd
dat het niet aan het onderwijs lag), Eind groep 7 met IV en V scores op een reguliere basisschool terecht gekomen waar ze in haar geloofden en haar weer hebben
laten opbloeien, maar het was super spannend of ze haar wel op havo/vwo konden krijgen, dat is op het nippertje gelukt. En dan nu een jaar later gaat het zo goed
dat ze voor gymnasium geselecteerd wordt. Zo trots op mijn meisje dat ze zich zo heeft weten te herpakken, er zo hard voor werkt, en ook weer
in zichzelf gelooft!

(overigens weet ik helemaal niet of ze naar het gym wil hoor, dat hoeft ook zeker niet, maar het is een heel mooi signaal dat het heel goed gaat)

En tweede mooie nieuws: Een 7.8 voor een 3x tellend PW wiskunde, die was wel welkom na die 2 erg magere onvoldoendes. Ze zei dat nu ze wist dat het
puur slordigheid was, en niet dat ze het niet kon, dat ze zich weer beter kon concentreren en het eigenlijk heel makkelijk was. Alles staat of valt bij haar
met vertrouwen in haar eigen kunnen.

Laatst bijgewerkt door Jamathi mv 3 op 05 maart 2018, 15:10, in totaal 2 keer bewerkt

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 14:54 
Volwassene

Wat fijn zeg, dat heeft ze dik verdiend!

BerichtGeplaatst: 06 maart 2018, 13:35 
Volwassene

Wat fijn voor M Jamathi!

L heeft na een dip nu weer wat meer energie er in gestoken. Een vriendinnetje komt nu elke maandag en maakt met haar een planning en overhoort haar ook wat. Samen aanpakken werkt beter. Ze doet nu in ieder geval wat moeite voor leerwerk. Haar enige onvoldoende nu is nog wiskunde, en die is wel iets omhoog gekropen.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2018, 08:39 
Volwassene

Fijn Jamathi, wat een mooie bevestiging voor haar.
MamLI, dat klinkt als een goede oolossing, dat samen werken. Leuk.

Hier volgende week rapportbespreking en determinatieadviezen ( voorlopige).
Zoon staat een 6,9 volgens mij, dus lijkt me een goede basis voor atheneum 2. Voor gymnasium is een 7 vereist dacht ik, en een passende werkhouding. Maar is voor ons niet van belang, want zoon wil geen gym gaan doen.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 17:35 
Volwassene

Hier regent het opeens achten en negens. Met als klapper een 8,7 voor wiskunde. Er lijkt een kwartje gevallen te zijn..........

BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 17:56 
Volwassene

Mooi, MamLi, ze moet nog even volhouden en dan zit het eerste jaar er alweer op!

Hanneke, wat goed! Doet hij er ook meer voor nu?

Wij hebben volgende week de gesprekjes. Hier gaat het zijn gangetje. Niet zoveel toetsen op het moment, er is net weer een periode afgesloten. Geen idee of ze hier aan determinatieadviezen doen, maar jongste zit in een homogene tto-klas en in principe stroomt iedereen door naar 2 tto met technasium. Tenzij je te laag scoort of de effort marks te mager zijn (je inzet om Engels te spreken in de lessen). Maar er zijn geen keuzemogelijkheden verder. Bij oudste was dat ook zo (maar dan gymnasium), maar die kreeg wel elk voorjaar een brief met een advies om volgend jaar weer gymnasium te blijven doen. Dat vond hij altijd wel een hele leuke opsteker, ook al waren de cijfers prima. Toch een soort bevestiging.

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 20:26 
Volwassene

Fijn dat het met iedereen zo goed gaat!
Ik merk dat ik steeds meer moeite krijg met het delen van persoonlijke informatie over mijn kinderen op een openbaar forum, dus ik houd het kort en algemeen: met zoon gaat het uitstekend! :D
Zijn jullie kinderen niet achterdochtig wat jullie over hen schrijven of hebben ze er geen idee van? Ben ik wel nieuwsgierig naar eigenlijk! :offtopic: ?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 23:43 
Volwassene

Boom, ik gebruik dit forum puur voor mezelf, als een soort klankbord. Ik houd het dus privé. Ik let er wel op dat mijn kinderen en ik niet herkenbaar zijn.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 10:10 
Volwassene

Drietje schreef:
Boom, ik gebruik dit forum puur voor mezelf, als een soort klankbord. Ik houd het dus privé. Ik let er wel op dat mijn kinderen en ik niet herkenbaar zijn.

Dat heb ik zelf ook jaren gedaan, dit forum als klankbord gebruikt. Ik heb er enorm veel aan gehad en nog steeds! Aangezien ik daardoor toch menig uurtjes op dit forum heb doorgebracht, zegt met name mijn zoon af en toe “komt dat ook op kindforun.nl?” Hij heeft blijkbaar het idee dat elke scheet die hij laat wordt vastgelegd op dit forum. [snorkel]
Maar doordat hij er zo instaat, ben ik een stuk terughoudender geworden, merk ik. Het kan ook bijna niet anders dan dat leerkrachten en bekenden hier meelezen of hebben meegelezen en mijn kinderen hebben herkend in wat ik heb geschreven over mijn kinderen. En dat maakt met name mezelf achterdochtig, merk ik. Mijn kinderen hebben recht op hun privacy en ik denk wel eens: wat zouden al onze kinderen ervan vinden als ze later alles over zichzelf zouden teruglezen op dit forum?

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 10:59 
Volwassene

Wat ik hier schrijf is niet echt een geheim, mijn kinderen mogen het zelf ook lezen als ze zouden willen.
Of anderen ons herkennen? Misschien wel. Dat hou ik ook altijd wel in mijn achterhoofd eigenlijk. Het heeft wel invloed op dat wat ik hier schrijf.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 19:19 
Volwassene

Ik schrijf ook niet heel veel hier en ben ook een poos inactief geweest. De periode daarvoor ben ik denk ik wel herkenbaar geweest, o.a. door mijn onderschrift.
Daar ben ik wel op terug gekomen inmiddels en heb die informatie ook heel bewust uit mijn onderschrift gehaald, ik kan me wel verplaatsen in hoe je het voelt inderdaad.

Op dit forum, zelfs in dit draadje, schrijft iemand mee die ik persoonlijk ken. Daarnaast heb ik nog andere leuke contacten aan het forum over gehouden die inmiddels tot mijn/onze vriendenkring behoren en deze mensen zullen e.e.a. terug kunnen zoeken, maar daar maak ik me niet druk over. Zoals Hanneke schrijft, ik zet er geen zaken op die de kinderen vervelend zouden vinden, geen geheimen, dus dan kan er weinig mis gaan..... denk ik.

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 07:45 
Volwassene

Drietje schreef:
Mooi, MamLi, ze moet nog even volhouden en dan zit het eerste jaar er alweer op!

Hanneke, wat goed! Doet hij er ook meer voor nu?
.

Ik heb er even over nagedacht, maar hij doet niet meer, denk ik. Hij doet het anders. In ieder geval wiskunde, de rest ging al wel redelijk. Dat zal een kwestie van wennen en inschatten geweest zijn. Bij wiskunde kijkt hij nu thuis al na, en aan de hand daarvan kijkt hij wat nodig is om te doen. Meer zelfreflectie dus, en ook wel netter werken.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 15:26 
Volwassene

Wiskunde kruipt iets omhoog, nog 0, 1 en ze heeft een voldoende. Er kwam dus toch een klein sprankje hoop.
In ieder geval hebben haar pogingen om meer tijd te besteden aan woordjes leren toch nut gehad - Latijn was opeens een 8, 7. En het huiswerk was toch wat vlotter klaar nu ze niet meer zo veel woordjes hoeft terug te zoeken.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 15:20 
Volwassene

Fijn mamLI! Soms is het hele eerste jaar gewoon nodig om er achter te komen hoe een kind het fijnst leert en hoe ze tot resultaat komt. Dat is prima, ze heeft hierna nog 5 jaar, het hoeft niet allemaal in een keer te lukken.

♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 22:14 
Volwassene

En dan is het kwartje eindelijk gevallen, begint fe puberteit :roll:

Fijn, lijkt overal redelijk lekker te lopen!

Wij hebben vorige week gesprekjes gehad en de mentor was erg positief. De leraren hadden tijdens de rapportvergadering besproken dat jongste nog wel een tandje bij kon zetten, maar ze zien ook wel dat de cijfers zo al heel goed zijn. Hij gaat het ook volgend jaar nog makkelijk krijgen, denkt de mentor, maar hij waarschuwde alvast voor de derde.

En dan de wiskundeleraar. Aardige man (voor een wiskundeleraar :mrgreen: ) en hij had goed in de gaten hoe jongste in elkaar steekt. Jongste was erbij, dus heel expliciet kon ik niet zijn, maar hij had genoeg aan een half woord. Ik verwacht dat hij af en toe wel eens een blik zal werpen in het wiskundeschrift. Dat vind ik wel prima, jongste minder. Het begrip is prima, maar de uitwerking slecht. Daar komt het op neer en dat is ook ons beeld. Hij maakt zich geen zorgen, maar benadrukte nog wel even dat nu de basis wordt gelegd voor moeilijkere berekeningen.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 18:16 
Volwassene

Sorry, heb niet alles gelezen, eigenlijk ben ik aan het internetvasten. Maar wij vieren hier een klein feestje; 7.1 voor het laatste proefwerk wi! Voelt voor oudste als een 9! Gemiddeld nu een 5,7 en geen onvoldoendes meer op de eindlijst (zoals het nu is)

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 23:20 
Volwassene

Top Muppet, juist zulke feestjes moet je vieren. Ik ben met jongste ook een taartje gaan eten toen hij een 6.8 haalde voor wiskunde.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 11:53 
Volwassene

Hoi allemaal, ik ben een tijdje afwezig geweest maar voel nu de noodzaak om hier de te delen. Het gaat namelijk niet erg best met onze zoon. Hij zit op een categoraal gymnasium en heeft wel wat zevens en achten op het rapport, maar inmiddels ook de derde 5 binnengeharkt. Zoon vindt school leuk, ligt goed in de groep dus sociaal gezien lekker op zijn plek. Maar dan de werkinstelling...gamen is zijn absolute nummer 1 in alles en dit leidt tot heftige discussies in huis. Huiswerk doen en testen maken gaan op de afgeraffelde toer. Hij is niet erg accuraat, slordig, nonchalant en is erg snel tevreden met zijn eigen werk en inzet. En omdat wij beiden fulltime werken, ik meer dan fulltime, hebben we weinig tijd om hem te begeleiden met huiswerk. Daarom gaat hij sinds februari 3 middagen per week naar huiswerkbegeleiding. Dat gaat met een aantal vakken wel beter en het gemiddelde van de 2 bestaande vijfen zijn omhoog gegaan maar nu met Frans een 3,8 en een 1,3 (!) gehaald. Tevens hebben wij tijdens een gesprek met de 1e-jaarscoordinator zijn uitslag van de CBO-screening ontvangen: 96. Dat was niet bijster hoog, maar was wel voldoende om zijn plek in de klas te rechtvaardigen, zo omschreef de docente het grofweg. We hebben hem ook laten deelnemen aan een MILS-training die vanuit school werd georganiseerd. En verder: de docente heeft het idee dat het nauwkeurigheid is, maar dat dit voortkomt uit het missen van draagvlak, waarom moet ik het doen en wat is het groter geheel.

ZL geeft aan dat het met Frans voornamelijk aan de methode ligt en geen klik met de docente Frans. De methode AIM is volledig Frans gesproken en hij zegt dat hij dan niet begrijpt wat ze zegt. Aan de andere kant heb ik niet erg lang geleden woordjes overhoord en hij kende ze wel, maar bij schrijven overal wel een fout. faut ipv faute (ik verzin nu maar wat he, maar dit type fouten).

Het lijken zoveel elementen te zijn waardoor hij niet tot mooie resultaten komt en ik weet even niet meer waar we nu goed aan doen. We hebben inmiddels weer een game-verbod ingesteld, maar verder....

BerichtGeplaatst: 19 maart 2018, 13:46 
Volwassene

Jammer Lalena, dat zou betekenen dat hij nu 1 5 staat? Of begrijp ik dat verkeerd? Maak je je zorgen of hij wel overgaat?

Pagina 25 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29  Volgende