Het is nu 15 okt 2018, 11:39

Pagina 24 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 19:59 
Volwassene

Ff snel! Hoera!!!! Een 6,7 voor het wiskunde Pw! Als t door gaat helpt deze methode wel!

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 20:15 
Volwassene

Wat super Jazzie!

Ik heb even gekeken, maar helaas geen antwoordenboek hier. Ook niet verkrijgbaar op internet. Dan is tto toch net ff een nadeel, want de Nederlandse varianten van de methode zijn wel te koop, maar ik weet natuurlijk niet of ze synchroon lopen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 20:26 
Volwassene

Beide zoons maken hier op school regelmatig foto's van de antwoordenboeken. School is akkoord en weet dat ze er serieus mee omgaan. Misschien een ideetje?

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 20:48 
Volwassene

Wij hebben idd ook het antwoordenboekje in het lespakket. Ik vind het handig, zoon werkt de sommen uit en ik kijk vaak even voor hem na. Kunnen we meteen nagaan wat er mis is gegaan bij een fout. Maar het antwoordenboekje geeft niet de berekening; alleen het ‘kale’ antwoord. Dus het is altijd duidelijk of hij echt zelf de som heeft gemaakt (want dan een uitgeschreven berekening) of wanneer hij het overgeschreven heeft uit het antwoordenboekje. Dat gebeurt ook wel eens - geen zin, haast - hebben we daarna altijd het gesprek wie je dan voor de gek houdt. En dat gesprek vindt ie buitengewoon irritant :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 20:49 
Volwassene

MoederJan schreef:
Beide zoons maken hier op school regelmatig foto's van de antwoordenboeken. School is akkoord en weet dat ze er serieus mee omgaan. Misschien een ideetje?

Dat is zeker een idee!

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 21:25 
Volwassene

Drietje schreef:
MoederJan schreef:

Dat is zeker een idee!

Ik heb via een oproepje op dit forum het antwoordenboek destijds digitaal aangeleverd gekregen. Misschien ook nog een idee?

Ook hier maakt zoon eerst de opgaven en dan kijken we ze samen na met het antwoordenboek. Dan zie ik echt het ene na het andere kwartje met donderend geraas vallen. En wat hier al meer mensen zeggen: wiskunde is bij uitstek een vak waarvan onze kinderen al gauw denken dat ze het wel begrijpen. Maar begrijpen betekent nog niet dat je de stof dan kent en het kunt toepassen. Dat is echt een kwestie van oefenen.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 22:06 
Volwassene

Dat is zeker waar!
Hoewel ik juist bij het begrijpen afhaakte vroeger. De trucjes kon ik best toepassen. Maar niet weten waarom ik welk trucje moest toepassen vond ( en vind) ik altijd heel vervelend.

Misbruik van antwoordenboek kan inderdaad niet, omdat het alleen maar kale antwoorden zijn. En dus is het ook niet waterdicht, want je weet nooit of je misschien met een rare berekening toch oo het hoede antwoord kwam. ( toch? Of kan dat niet?)

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:27 
Volwassene

Wat goed, Jazzie!

Hier zat het antwoordenboek gewoon bij de stapel boeken. Numbers and Space geloof ik. Weet niet welke methode jullie hebben, anders kan ik wel eea inscannen en doorsturen.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:32 
Volwassene

Hier ook het antwoordenboek erbij. Hij doet TTO, maar van de methode bestaat wel een engels boek, maar geen engels antwoordenboek. Af en toe wat onhandig als het om specifieke begrippen gaat, maar zo krijgt hij die ook nog in het NL cadeau. (Idem dito bij de oefentoetsen op mijnbiologie.nl).

Welke methode is het, anders wil ik ze ook wel voor je inscannen en doormailen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:42 
Volwassene

Dat zou fijn zijn dames :D Het is Modern Mathematics, ze zijn net begonnen aan boek 1B.

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 11:10 
Volwassene

Drietje schreef:
Dat zou fijn zijn dames :D Het is Modern Mathematics, ze zijn net begonnen aan boek 1B.

Heb je deze toevallig Annemiek? Ik zie dat Muppet een andere methode heeft. Anders zet ik idd even een oproepje in een andere rubriek.

Hier gisteren ineens ook een 6,8 voor wiskunde, na allemaal hele magere zesjes. Hij was er heel blij mee, want vond het erg moeilijk. Ik vind dat juist altijd wel een goed teken, want dan heeft hij in ieder geval zijn hersenen "aan' gezet en gaat het dus vaak beter dan als hij het makkelijk vindt. Het was trouwens wel enorm goed gemaakt hoor, dus ik verwacht eerder dat het een vrij makkelijke toets was dan dat jongste ineens erg vooruit is gegaan. Maar dat heb ik natuurlijk niet gezegd, ik heb fijn meegejubeld :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 21 feb 2018, 12:39 
Volwassene

Wiskunde is hier ook een "ding".

M. heeft een 3.8 en een 2.3 gehaald in januari :shock: Daarvoor waren het nog allemaal wel hoge 6-en.

Samen alles doorgenomen en ze blijkt alles te snappen, maar ze maakt een en al slordigheidsfouten.
Vorig hoofdstuk en ook huidig hoofdstuk gaan voornamelijk over rekenen. Ze begint goed, maar gaat
ergens halverwege haar uitwerking aftrekken ipv delen bijvoorbeeld. Ook doet ze soms iets totaal onverwachts,
gaat ze vermenigvuldigen terwijl de som 2.54-5.68 is bijvoorbeeld.

Zelf zegt ze dat dat komt doordat ze zich niet kan concentreren tijdens het proefwerk door geluiden in
de klas en door de tijdsdruk. Moeilijk om op te oefenen natuurlijk. Ze gaat nu vragen of ze een noicecancelling-
headphone op mag tijdens de toets, dat zal hopelijk wat helpen.

Overigens vallen er voor de andere vakken de laatste weken allemaal hoge 8-en en 9-ens, dus een ramp is
het natuurlijk niet. Maar zou toch fijn zijn als ze wiskunde ook weer een beetje bij zou trekken bij de rest.

Trouwens dank voor de tip mijnbiologie.nl die kende ik nog niet, ziet er erg handig uit. Ga M. er straks direct
even op wijzen, want ze heeft vrijdag een proefwerk van organen en cellen. :wink:

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 10:36 
Volwassene

Ai, dat zijn wel erg magere cijfers Jamathi. Hopelijk kan ze ze weer ophalen.

Oudste is de laatste tijd erg moe. Ze gaat rond 9u/9.15 naar bed, komt (met melatonine) goed in slaap, maar wordt 's nachts wakker en kan dan niet meer in slaap komen. Het kan 1-2 uur duren voordat ze weer in slaap komt. 's Ochtends is ze dan, natuurlijk, erg moe. Later naar bed gaan heeft geen effect, bovendien heeft ze de 9 uur die ze maakt als ze goed slaapt, heel hard nodig. Tijdens de wintersport had ze er ook last van, ook al was er toen geen huiswerk/laptop/stress en bewoog ze juist heel veel. Hoort dit bij (het begin) van de pubertijd? Ik lees veel over niet in slaap kunnen komen, maar dat gaat dus wel goed. Schermpjes gaan ruim 1 uur voordat ze naar bed gaat uit.
Ze is overigens altijd al een moeizame slaper geweest, maar de laatste jaren was dat veel beter.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 17:50 
Volwassene

En tijdelijk stoppen met de melatonine??
Sommige kinderen worden daar bij langdurig gebruik juist 's nachts wakker van.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 19:43 
Volwassene

Ik herken het wel van mijn oudste. Bij hem was het (denk ik) een combinatie van spanning (stress) en begin van de puberteit. Het begon met een jaar of dertien, maar hij had het wel alleen met spanning. Dus hij voorbeeld de volgende dag een moeilijk proefwerk, dan wist ik dat hij na een paar uur wakker zou worden. Het is nu een stuk minder (hij is 15) maar hij heeft nu weer een stressvolle periode omdat hij een paar weken school heeft gemist en alles in korte tijd moet inhalen en ja hoor, het is weer feest 's nachts.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 20:38 
Volwassene

Hier lijkt er weer een periode voorbij. Komende week rapportbesprekingen op school, verder merken we er als ouders niet veel van. Ik geloof dat er nu ook gesprekken aan komen met de leerkrachten. Ik ben er wel een beetje verbaasd over dat er nog steeds geen effort marks zijn voor het Engels spreken in de les. Die zijn namelijk nogal doorslaggevend voor het vervolg van tto. Ik kan me niet voorstellen dat ze daarmee wachten tot de laatste periode. Ik vind de informatievoorziening vanuit deze school naar de ouders toe wel wat magertjes. Eigenlijk vrijwel nul. Maar goed, zo lang er geen problemen zijn heb je daar natuurlijk niet zoveel last van.

Hier gaat alles nog steeds zijn gangetje. Zoon gaat vrolijk naar school, komt vrolijk weer thuis. 'Vergeet' wel eens te leren voor een proefwerk en dat levert nu (eindelijk) een paar onvoldoendes op. Hij leert daar dan wel wat van, zie ik. Gaat voor dat vak dan even net iets harder aan de slag. Hij staat er erg goed voor en kan dus wel wat lijden. Fijn is dat, ik kan het lekker loslaten :D

Ik heb via een ander topic een antwoordenboek gevonden voor wiskunde. De mannen hebben er al mee gewerkt en het beviel vooral mijn man erg goed. Hoeft hij niet alle antwoorden eerst zelf uit te rekenen en kan hij spieken hoe de werkwijze moet zijn. :mrgreen: Huiswerk gebeurt nog steeds op school, maar ze kijken sinds kort het huiswerk thuis af en toe samen na. Dan komt dat antwoordenboek dus goed van pas.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 20:44 
Volwassene

Ben trouwens wel benieuwd hoe jullie hier in staan: jongste doet dus heel erg weinig voor school en haalt doorgaans zevens, achten en negens. Hij zei laatst dat als hij meer zou doen, dat hij dan tienen zou halen, maar waarom zou hij dat doen? Een acht is toch ook prima? Ik ben dat dus heel erg met hem eens, maar aan de andere kant stimuleer ik hem zo natuurlijk niet om eruit te halen wat erin zit.

Wat doen jullie? Stimuleren om het zo goed mogelijk te doen en zo hoog mogelijk te scoren? Ik twijfel een beetje, niet voor de cijfers, maar meer voor 'je best leren doen'.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 21:19 
Volwassene

Drietje, bij mijn zonen ging dat ook zo. Ik vond het geen probleem dat ze niet gingen leren voor tienen, mogelijk omdat ik dat zelf wel deed en ook de nadelen heb ervaren (perfectionisme). Het inschatten wat je moet doen voor een ruime voldoende is ook een belangrijke vaardigheid. Het belangrijkste vind ik dat kinderen wel kunnen schakelen en wel hun best gaan doen als het nodig is. Ik heb ze wel gestimuleerd om meer te halen dan krappe voldoendes; niet omdat ik de cijfers belangrijk vond, maar wel om te voorkomen dat er onnodige hiaten in hun kennis zouden zitten.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018, 08:59 
Volwassene

Best dubbel he Drietje.

Ik denk persoonlijk niet dat het altijd opgaat dat je de mist in gaat later, wanneer je als veertienjarige niets hoefde te doen. Natuurlijk ligt dat gevaar er wel, maar is geen wet van Meden en Perzen. Verder maakt je zoon wel het proces mee van leren leren, want bij wiskunde werkte zijn methode niet, toch? En daar is hij wel mee aan de slag. Dat lijkt me best een leermoment.
Onze jongste zegt ook dat hij voldoende doet, en dat dit prima is voor hem. Eigenlijk vind ik dat wel een heel mooie houding. Waarom voor een 10 gaan als een 7 ook prima is? Tienen worden belangrijk bij bepaalde vervolgopleiding, zoals sommige University Colleges. Maar zover zijn onze kinderen nu nog niet, en ik verwacht dat ze, wanneer ze dat willen, tegen die tijd wel harder aan het werk gaan.
We hebben het hier even over begeleiding gehad, maar dat wil hij nog niet. Ik ben eerlijk gezegd wel blij dat hij nu zelf dat beslist, en niet doet wat ik wil. Autonomie is ook iets waar je een heel eind mee komt. En daar hoort ook een stuk “ matig leren” bij.
Zolang ze zelf maar heel goed weten wat er nodig is om een voldoende te halen. En zolang school maar bereid is om, als het toch mis gaat, een tweede kans te geven. Dan lijkt het mij alleen maar prima.

BerichtGeplaatst: 03 maart 2018, 09:18 
Volwassene

Mijn dochter zou met meer leren ook negens en tienen halen vermoed ik. Ze doet echter niets en is tevreden met dikke voldoendes. Ik zou eigenlijk niet weten wat ik er van zou moeten zeggen. Ik hoef mij nooit met haar te bemoeien en ze heeft nog nooit een onvoldoende gehaald. Natuurlijk zou ik haar liever zien leren, maar ik snap haar ook wel (herkenning van mijzelf vroeger).

Pagina 24 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 29  Volgende