Het is nu 22 aug 2018, 09:06

Pagina 23 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 20:02 
Volwassene

Drietje schreef:
Ach gossie. Zit ik boven te werken naast de slaapkamer van jongste. Ik hoor hem Engels praten, en denk: die is weer aan het gamen. Maar nu hoor ik dat hij de stof van de aardrijkskundetoets voor morgen aan het opdreunen is. Grappig!

:lol:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 17:44 
Volwassene

Ik heb een zoon die echt helemaal zijn draai heeft gevonden.
Op school heeft hij het naar zijn zin, en huiswerk doet hij nu praktisch helemaal zelf met goede resultaten voor de vakken die hem interesseren en met voldoende resultaat voor de vakken die hij wat minder vindt (tekenen, muziek, bio :wink: )
Hij heeft zijn weg gevonden en ook het huiswerk maken gaat gewoon vrijwel altijd goed. Ik moet wel even in de gaten houden dat zijn planning wel klopt (de juiste paragrafen leren bijv., of een so niet vergeten :shock: ) maar ook dan weet hij het prima te redden.
Het treinen/reizen (kwart over 7 weg :shock: ) vindt hij eigenlijk ook erg gezellig, ze doen dit met een hele groep. Het enige mindere is het vroege opstaan, maar ook dit lijkt vooralsnog (met strak naar bed gaan regime) goed vol te houden.

Binnenkort gaan ze een week naar Newcastle, en hij had al de treintijden opgezocht om naar Londen te gaan...... (maar zich toch ook we gerealiseerd dat dit niet helemaal de bedoeling was).

Kortom, het gaat hier op dit moment als een zonnetje.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 08:08 
Volwassene

Wat fijn Annemiek!

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 13:38 
Volwassene

Heel fijn Annemiek!

Hier gaat het redelijk goed.
Hij heeft het goed naar zijn zin en gaat graag naar school. Maar hij kan zelf nog voor geen meter plannen en als ik het een beetje loslaat, gaat het mis. Het kost me dus nog veel tijd. Ik bemerk ook faalangst bij het maken van toetsen en hij benoemt zelf ook dat dan hij spanning heeft. Zeker als er weinig tijd is voor een toets raakt hij in paniek en blokkeert. Overigens is hij dan niet de enige de het dan niet afkrijgt, soms wel driekwart van de klas. Zijn cijfers zijn doorgaans mooi, vooral tussen 7 en 8 en soms een uitschieter naar boven en af en toe een onvoldoende.
Ik vind wel dat ze hard moeten werken (tis wel VWO met extra vakken). Denk dat hij in het weekend totaal zo'n 6 - 7 uur werkt en door de week een uur per dag. Totaal zo'n 10 -12 uur per week. Dat zijn dan wel de drukke periodes; soms hoeft hij nauwelijks iets te doen.

Hoe is dat bij jullie kinderen?

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 19:12 
Volwassene

Fijn Annemiek!

Keessie, ik denk dat de studielast per school enorm verschilt. En ook per kind. Mijn kinderen zitten op verschillende scholen, allebei VWO-plussig, maar de oudste had veel meer toetsen en huiswerk in de brugklas dan de jongste. Oudste zat op ongeveer een uur per dag en hield het weekeinde zoveel mogelijk vrij (op zondag nog vaak een uurtje de toetsen voor maandag herhalen), jongste is nog veel minder tijd kwijt. Ik schat 20 minuten per dag aan alleen leerwerk. Maakwerk doet ie op school.

Hier zeggen ze dat je op het VWO moeten rekenen op anderhalf tot twee uur huiswerk per dag, dus dat klopt bij jouw zoon dan wel zo ongeveer toch?

Hier is het vakantie. We zijn lekker een paar dagen op stap geweest en jongste spreekt vrij veel af met oude en nieuwe vrienden. Erg leuk.

Ik hoef me niet met het huiswerk te bemoeien, maar hij wil wel graag de toetsen samen met mij in de agenda zetten en inplannen. Ik vind dat hij het erg goed doet. Hij past zijn leerstrategieen ook telkens weer aan, soms wel een uittreksel nodig soms niet, soms wel overhoren, soms niet. Hij zit er maar af en toe naast en dan pakt ie het de volgende keer anders aan. Ik hoef dat niet eens ter sprake te brengen (doe ik ook niet, want als ik iets zeg doet ie het sowieso niet).

De enige uitzondering is nog steeds wiskunde. Hij past bij wiskunde helemaal zijn strategie niet aan, maar blijft maar uit de losse pols zijn huiswerk maken. Hoewel hij elke keer teleurgesteld is in zijn cijfers (verwacht een acht, krijgt een 5,6 bijvoorbeeld), gaat hij niet meer aandacht besteden aan zijn huiswerk. Tekent nog steeds grafieken uit de losse pols, schrijft uitwerkingen niet op. Het lijkt wel een soort van stil protest of zo. Ik weet het niet, maar het zit me niet helemaal lekker. Het is zo'n groot contrast met zijn aanpak van de andere vakken, waar hij wel gewoon ziet en doet wat nodig is. Hij staat een krappe voldoende, maar dat is niet waar ik me zorgen over maak (hoewel hij het op termijn op deze manier echt niet gaat redden met wiskunde, maar dit jaar nog wel denk ik). Ik vraag me meer af wat erachter zit. En ondertussen merk ik dat hij tegen de wiskundetoetsen op gaat zien, omdat ze telkens tegen vallen. Misschien open ik er nog wel eens een topic over.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 01:21 
Volwassene

Drietje, hebben jullie al 10 minuten gehad? Ben wel benieuwd wat de docent zegt.

Hier wordt het wat saai, uur of 3 huiswerk per week, mooie cijfers, blij kind. Maar ja, geen saai om over te klagen.

Ik zou het wel leuk vinden als ze eens een vriendinnetje mee zou nemen, maar daarin kijkt ze weer erg de kat uit de boom. Hoe gaat dat bij jullie?

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 09:28 
Volwassene

@ Drietje: ik herken bij mijn zoon dat weerstand ervoor zorgt dat er dan ook niks in zijn hoofd blijft hangen. Alsof het dan blokkeert. Dat heeft hij met leren van toetsen voor handvaardigheid/tekenen. Hij baalt zo van dat vak, dat alles wat hij daarvoor moet doen hem tegenstaat.
Moet zeggen dat hij bij wiskunde erg vooruit is gegaan in het netjes uitschrijven. Voordeel voor hem is ook dat er veel herhaling is. Hij heeft groep 7 overgeslagen, heeft niet alles in groep 8 ingehaald/goed ingeoefend, dus voor hem is de herhaling goed en hij vindt deze methode en bijbehorende strategieën ook veel duidelijker dan op de basisschool (niet van die eindeloze verhaaltjessommen bijvoorbeeld). Het bouwt ook goed op naar de nieuwe stof in het hoofdstuk. Als je het allemaal al kent en eigen strategieën hebt, lijkt het me best irritant dat je het allemaal over moet doen voordat je bij de nieuwere stof bent. Speelt dat misschien ook mee?

Wat betreft het huiswerk hebben ze elke week minimaal 2 werkstukken (voor o.a. Nederlands, filosofie, maar ook voor muziek etc.), projectwerken, elke week een tekening maken als huiswerk (kan niet in de klas) en zo maar door. Daar is hij in het weekend denk in minstens 3 - 4 uur mee bezig. Denk niet dat hij niet super snel is, maar het is ook veel werk. Maakwerk veel al in de klas af, maar meestal niet alles. En dan leerwerk voor meestal 2 - 3 toetsen per week.

Als het gemiddelde VWO idd 1,5 - 2 uur per dag is, zit hij nog onder de norm, dan valt het nog mee :lol:

@ Loes3: fijn dat het zo goed gaat! Wat betreft vrienden: mijn zoon gamed vaak vanaf de bank thuis met klasgenoten. Ze zitten samen in een spel, bellen dan (via whatsapp) en kletsen over de game, maar ook een beetje over andere dingen. Verder spreekt hij denk ik 2x per maand af met klasgenoten - en bijna elk weekend met vrienden in de buurt.
Ik hoor van andere ouders dat de meeste klasgenoten niet dagelijks met elkaar omgaan (en dat dat heel normaal is). Reistijd, huiswerk, clubjes etc. zorgen ervoor dat de meesten direct na school naar huis gaan. Maar ze hebben een heel leuke klas en mijn zoon heeft het daar goed naar zijn zin.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 09:33 
Volwassene

Loes, we hebben over een paar weken de mogelijkheid tot 10-minutengesprekken. De wiskundedocent staat zeker op ons lijstje. Ben ook wel erg benieuwd naar de docent. Ik had vroeger ook een bloedhekel aan wiskunde en vond alle wiskundeleraren enorme sukkels. Even kijken of ik daar overheen ben gekomen :roll:
Fijn dat het zo lekker gaat! Ook niet heel veel huiswerk dus bij jullie.

Vriendjes komen hier wel mee, vanaf vrij in het begin al. Lastig is wel dat de beste vrienden aan de andere kant van de stad wonen, wij wonen een half uur fietsen aan de ene kant, zij een half uur fietsen aan de andere kant. Dus je gaat niet zomaar na school even langs. Soms fietst er wel eens een groepje mee deze kant op en dan brengen wij ze met de auto en fietsendrager weer naar huis. Dat deden we bij de oudste ook in de eerste twee jaar, daarna kunnen ze makkelijker naar huis fietsen.

Er is ook wel eens iemand blijven logeren, dat is echt de beste vriend. Ik zie wel een groot verschil met de basisschool. Toen was jongste echt een allemansvriend, erg populair, bijna elke dag afspreken, liefst met een groep. Nu is zijn groepje veel kleiner en hij is daarin ook nog zoekende, maar heeft hij wel echt een beste vriend waarmee het heel goed klikt.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 09:42 
Volwassene

Keessie, ik heb geen idee of het de herhaling is die hem nekt. Mij lijkt het allemaal nieuwe stof, maar ik weet eigenlijk niet wat hij op de basisschool heeft gehad. Ik heb ook niet het idee dat hij het allemaal heel makkelijk vindt. Ook niet per se moeilijk. Hij let niet op en doet niks, dat is wel zo'n beetje het verhaal. Gelukkig alleen bij wiskunde, verder doet hij echt wel aardig zijn best.

Jeetje twee werkstukken en een tekening per week, dat is echt wel veel. Die tekening zou hier ook enorm afgeraffeld worden trouwens :wink:

Laatst had zoonlief ook weer een vreemde actie. Hij moest een toets maken en moest bij een vraag als antwoord een tekening maken. Had hij een rare tekening van de leraar gemaakt en diens naam erbij geschreven. Ik hoop maar dat de man een beetje gevoel voor humor heeft :) Ik kan soms echt met verbazing kijken naar dat kind.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 22:46 
Volwassene

Annemiek wat geweldig!

Drietje! Hier exact t zelfde. Man heeft geprobeerd te helpen maar geen verbetering.
Nu nieuwe tactiek. Hij heeft een antwoordenboek dus nu is t huiswerk maken en nakijken. Hij ziet nu echt wat hij overslaat. En dat is zoooooo veel. Nu ziet hij dat t 'wiskunde' wel gaat. Maar nauwkeurig werken niet. De hoek niet invullen. Graden er niet bij zetten. Getallen chriven zonder erbij te zetten cm of weet ik veel.
Ben dus eg benieuwd of dat cijfer omhoog gaat.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 23:56 
Volwassene

jazzie schreef:
Annemiek wat geweldig!

Drietje! Hier exact t zelfde. Man heeft geprobeerd te helpen maar geen verbetering.
Nu nieuwe tactiek. Hij heeft een antwoordenboek dus nu is t huiswerk maken en nakijken. Hij ziet nu echt wat hij overslaat. En dat is zoooooo veel. Nu ziet hij dat t 'wiskunde' wel gaat. Maar nauwkeurig werken niet. De hoek niet invullen. Graden er niet bij zetten. Getallen chriven zonder erbij te zetten cm of weet ik veel.
Ben dus eg benieuwd of dat cijfer omhoog gaat.

Inderdaad exact hetzelfde! :shock:

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 08:57 
Volwassene

Hier ook precies dat.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 09:31 
Volwassene

hanneke schreef:
Hier ook precies dat.

Echt waar? Minder raar dan ik dacht dus... Enig idee hoe dit goed gaat komen? Ik dacht dat het wel vanzelf zou gaan, maar na twee trimesters zie ik nog helemaal geen verandering.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 12:12 
Volwassene

Hier ook eenheden vergeten te vermelden of graden in de hoeken, maar vooral slordigheid/te snel werken oid. Lange som helemaal goed uitschrijven, maar op t einde vergeten de breuk te verkleinen. Of op het einde een tiental fout hebben met uit het hoofd rekenen (69 ipv 79 bijv.) of 8x4 is 36 opschrijven in zo'n lange som. Het inzicht is absoluut aanwezig, daar zie ik geen problemen, maar met secuur uitrekenen wel (en de tafels goed in het hoofd hebben). Nu ze met de rekenmachine mogen werken, gaat dat wel ineens een stuk beter :-)
Zie bij andere vakken terug dat ie vaak de vraag niet goed leest. En dan 1 voorbeeld geeft bij iets terwijl er 3 worden gevraagd.

Ik denk dat dit toch te maken heeft met onvoldoende oefening/uitdaging op de basisschool. Ik zie namelijk dat het wel verbetert door de oefening nu. Hij moet zichzelf leren structureren in de stappen die hij zet, dat gebeurt nu steeds meer.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 21:03 
Volwassene

Hier zei zoon vanavond: ik moet er echt op gaan letten.......

Ik hoop dat, nu bij het zelf ontdekt heeft ( met het antwoordenboek idd), ook zelf de oplossing gaat vinden.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 21:50 
Volwassene

Net terug van een heerlijke week wintersport.
Fijn dat het bij zovelen zo goed gaat!
Oudste doet het steeds beter. Plannen en je eraan houden blijft een uitdaging, zo lang ik er bovenop zit, gaat het goed. Niet erg, ze wordt er steeds handiger in en wij zien haar groeien. Ze hoeft ook niet alles in 1 jaar te kunnen.
Wb cijfers geen klagen; tussen de 6-8, soms een onvoldoende, soms hoger. Hier is ook het grootste struikelblok wiskunde; niet goed lezen, niet alle stappen opschrijven, onnauwkeurig werken. Vorige proefwerk heeft ze er extra op gelet om alle stappen op te schrijven en toen had ze een 6,9. Erg motiverend. De wi-docent ziet dat oudste het inzicht zeker heeft. Zij gaf aan dat wi ook heel veel herhalen en inoefenen is. Ze ziet ook niet echt een groot probleem bij oudste en verwacht dat oudste nog wel sterker gaat worden in wi. Fijne is dat zij ook mentor is.
Net voor de vakantie kreeg oudste een brief van school met daarin een compliment dat ze het zo goed doet en dat ze met deze cijfers netjes op weg is naar het 2e jaar. Oudste was zo trots! Erg leuk dat ze dit vanuit school sturen.

Hier is er ook al aandacht voor het 2e jaar :shock: , binnenkort krijgen we de informatie-avond over het gymnasium (atheneum/gym splits hier pas in de 2e). Het gaat ineens erg snel lijkt wel. Eind van het jaar kan oudste dan proeflessen latijn/grieks volgen en dan kiezen wat ze wil doen. Liefst doet ze tto-gym, maar wij (en de mentor) vragen ons af of dat niet te hoog gegrepen is. Niet zozeer wb leren, dat kan ze prima, maar vooral de werkdruk. Zowiezo zijn dat dan 4 (du, la, gr, na) nieuwe vakken. En er komen dan nog 4 extra lesuren bij voor la/gr, bovenop de 2 uur extra voor tto. Dat is veel en ze heeft nu al last van de lange dagen en de werkdruk.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 08:39 
Volwassene

Klinkt goed Muppet! Wat leuk dat ze al zo vroeg zo'n brief krijgen! Hier horen we helemaal niets van school. Mijn oudste had wel elk jaar rond maart een vervolgadvies. Toch wel weer een leuk momentje, elke keer. Geen idee of dat bij jongste ook zo is.

Grappig dat bij zoveel kinderen wiskunde een dingetje is. Klinkt wel alsof je dochter een fijne wiskundedocent heeft Muppet. Mijn zoon voelt zich niet echt ondersteund door de docent. Hij heeft de docent wel eens gevraagd om samen naar een toets te kijken die tegenviel en dat deed hij wel, maar wel heel summier. Zo van: je bent te slordig, maar niet aangeven hoe het dan wel moet. Toetsen gaan hier nooit mee naar huis, dus zelf kunnen we dat niet aangeven.

Hanneke en Keessie, hoe komen jullie kinderen aan het antwoordenboek?

Inderdaad, het jaar gaat snel! Als vanaf eind maart alle vrije dagen eraan komen, dan is het alweer bijna vakantie :lol: Hier hoeven volgens mij geen keuzes te worden gemaakt. Gymnasium kan niet op deze school, technasium is standaard. Ik geloof wel dat er Latijn bij komt volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 10:13 
Volwassene

Hier ook het wiskunde probleem...een docent waar de hele klas moeite mee heeft. Alleen hier dus nog voor alles behalve het project onvoldoendes. Het wordt ook ontzettend versnipperd aangeboden, en is eigenlijk te makkelijk om te kunnen verwerken (zijn we nu achter)

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 10:19 
Volwassene

Hier ook standaard antwoordenboek erbij.
Bij beide jongens heb ik (wiskunde achtergrond) echt goed meegekeken met het maken van het wiskunde huiswerk en kijk ik vaak nog even mee met de diagnostische toets.
Ik kan me gewoon zo goed voorstellen dat je met alleen een antwoordenboek, een enkel voorbeeld in de les van de leerkracht en de vraag of er nog vragen zijn over het huiswerk (en dat geef je dan toch vaak maar niet toe), gecombineerd met onze 'eigenwijze' kinderen, dit gewoon vaak fout gaat. Vergeet niet dat op het BO je of meerkeuze vragen krijgt of één antwoord moet geven bij toetsen, ook daar zijn ze het niet tegengekomen.

Uiteindelijk was het belangrijkste leermoment bij oudste hierover een paar kleine SO's, waarbij echt heel streng werd nagekeken en veel punten werden afgetrokken bij foute noteringen en uitwerkingen. Wel een beetje zuur, en ging ook gepaard met veel gemopper, maar was wel effectiever dan al mijn tips hierover :lol:

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 13:10 
Volwassene

Drietje schreef:
Klinkt goed Muppet! Wat leuk dat ze al zo vroeg zo'n brief krijgen! Hier horen we helemaal niets van school. Mijn oudste had wel elk jaar rond maart een vervolgadvies. Toch wel weer een leuk momentje, elke keer. Geen idee of dat bij jongste ook zo is.

Grappig dat bij zoveel kinderen wiskunde een dingetje is. Klinkt wel alsof je dochter een fijne wiskundedocent heeft Muppet. Mijn zoon voelt zich niet echt ondersteund door de docent. Hij heeft de docent wel eens gevraagd om samen naar een toets te kijken die tegenviel en dat deed hij wel, maar wel heel summier. Zo van: je bent te slordig, maar niet aangeven hoe het dan wel moet. Toetsen gaan hier nooit mee naar huis, dus zelf kunnen we dat niet aangeven.

Hanneke en Keessie, hoe komen jullie kinderen aan het antwoordenboek?

Inderdaad, het jaar gaat snel! Als vanaf eind maart alle vrije dagen eraan komen, dan is het alweer bijna vakantie :lol: Hier hoeven volgens mij geen keuzes te worden gemaakt. Gymnasium kan niet op deze school, technasium is standaard. Ik geloof wel dat er Latijn bij komt volgend jaar.

Het antwoordenboek zat in het boekenpakket Drietje.

Jongste gebruikte dat eerst niet, maar zonder antwoordenboek loop je al snel echt dingen mis. Tenminste, mijn oudste twee gebruiken het altijd. Als blijkt dat ze een opdracht toch niet goed hebben, kunnen ze thuis al zoeken naar de oplossing.

Jongste zal vermoedelijk atheneum advies krijgen. Voor gymnasium moet je een 7 gemiddeld staan, en dat staat hij net niet. Bovendien spreekt het hem minder aan. Ik zie bij dochter hoeveel meer het is, qua werk, en dat zie ik jongste sowieso absoluut niet doen. Havo wil hij liever niet, dus ik hoop dat ze hem echt zien, en dat wiskunde nog omhoog gaat, want dat is nu een 5,9 en een kernvak.........We horen in ieder geval niets van school.

Pagina 23 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26 ... 29  Volgende