Het is nu 26 aug 2019, 00:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 6 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 29  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2017/2018
BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 16:34 
Volwassene

Komende week gaan de oudste twee dan eindelijk starten, ze hebben er zin in. Jongste ook natuurlijk. Middelste had tijdens de kennismaking voor de vakantie al begrepen dat hij de enige is uit 2007, dan is er nog een meisje uit 2006 (de enige die hij kent), 6 kinderen uit 2004 en de rest 2005 (30 totaal). Het verbaast me dat er niet meer versnelde kinderen in de klas zitten en dat maar liefst 20% uit 2004 komt. Weet niet of ik dit positief vind, we zullen het zien. Van Dijk heeft de boeken twee weken geleden al afgeleverd en ik heb ze op mijn verzoek gekaft omdat ik dat heel leuk vind om te doen. Vreesde dat dit mijn laatste kans was, in ieder geval wat de oudste dochter betreft :wink: . Benieuwd naar hun ervaringen deze week!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 19:39 
Volwassene

Hier zit de tweede week er ook op. Goede week geweest, maar de nieuwe laptop heeft nu a lkuren :-(. We zijn aan het uitzoeken wat ermee is. Gelukkig redelijk computergeletterd hier. Maar helemaal niet blij.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 20:57 
Volwassene

Anne-Marie schreef:
Komende week gaan de oudste twee dan eindelijk starten, ze hebben er zin in. Jongste ook natuurlijk. Middelste had tijdens de kennismaking voor de vakantie al begrepen dat hij de enige is uit 2007, dan is er nog een meisje uit 2006 (de enige die hij kent), 6 kinderen uit 2004 en de rest 2005 (30 totaal). Het verbaast me dat er niet meer versnelde kinderen in de klas zitten en dat maar liefst 20% uit 2004 komt. Weet niet of ik dit positief vind, we zullen het zien. Van Dijk heeft de boeken twee weken geleden al afgeleverd en ik heb ze op mijn verzoek gekaft omdat ik dat heel leuk vind om te doen. Vreesde dat dit mijn laatste kans was, in ieder geval wat de oudste dochter betreft :wink: . Benieuwd naar hun ervaringen deze week!

Zoon heeft ook 1 kind uit 2007 in de klas, 9 kinderen uit 2006, 1 kind uit 2004 en de rest (van de 28 kinderen totaal) uit 2005. Het maakt mij helemaal niet uit uit welk jaar de kinderen komen: ze zijn allemaal met een vwo advies van de basisschool gekomen.
Tot nu toe is zoon heel blij op school. Komende week beginnen de gewone lessen. Ik help hem voorlopig nog even met inplannen en kijk af en toe even mee met het huiswerk.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 22:36 
Volwassene

Citaat:
Het verbaast me dat er niet meer versnelde kinderen in de klas zitten en dat maar liefst 20% uit 2004 komt.
Op veel scholen was het 6 jaar geleden nog de gewoonte om kinderen die na 1 oktober 6 jaar werden in groep 2 te houden. Wellicht zijn daarom veel kinderen van de laatste maanden van 2004.

BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 23:05 
Volwassene

Bij jongste helemaal geen versnelde kinderen in de klas. Viel me wel op, maar ik denk dat hier in de buurt versnellen niet zo populair is.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 12:02 
Volwassene

Bij ons zit ook de tweede week er al op. Zoonlief heeft het goed naar zijn zin. Verzuchte dat er nu school nu eindelijk wat uitdaging heeft. Hij regelt prima zijn eigen zaken en heeft alleen met plannen nog hulp nodig, veel hulp nodig. :D
Echte puberen begint ook, zoals bij storregen regenpak weigeren, maar gewoon met korte broek en open schoenen naar school willen. Toch nog voor elkaar gekregen dat hij zijn regenbroek wel aandeed. We zijn de straat nog niet uit (ik vertrek op dezelfde tijd naar mijn werk) of hij roept al dat hij ijskoude handen heeft. Nou gelukkig maar dat je dan toch je regenbroek hebt aangedaan, zeg ik. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 20:02 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Het verbaast me dat er niet meer versnelde kinderen in de klas zitten en dat maar liefst 20% uit 2004 komt.
Op veel scholen was het 6 jaar geleden nog de gewoonte om kinderen die na 1 oktober 6 jaar werden in groep 2 te houden. Wellicht zijn daarom veel kinderen van de laatste maanden van 2004.

En te bedenken dat dit eigenlijk al niet meer mocht nadat er is over gegaan op 'basisonderwijs' ipv lagere school. Toen ging ik ineens van de tweede klas naar de vijfde groep en kregen we allemaal zo'n geel koffertje. Nog steeds zijn er scholen die de oude 1 okt grens hanteren, terwijl de wet stelt dat ern kind afgerond 8 jr op de basisschool zit (7,5 - 8,4jr wordt afgerond naar 8). Met die regel valt het omslagpunt dus op 1 jan.

Ik ben zelf van 3 okt en heb er altijd last van gehad dat ik 3jr moest kleuteren.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 20:08 
Volwassene

Ik vindt het een tikkeltje vreemd dat geboortedata van medeklasgenoten (en wat nog meer) bekend worden gemaakt door school. Het is toch niet van belang. Op een middelbare school lijkt mij het aan de leerlingen zelf om dit soort gegevens uit te wisselen.

Ik zou me totaal geen zorgen maken dat een kind de enige versnelde leerling is. Ik ken er namelijk velen die juist grote problemen hadden/gaven in de klas....

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 20:35 
Volwassene

Hier staat de geboortedatum samen met adres en telnr op de klassenlijst. Dat is ook zo op de klassenlijst van onze basisschool. Het is niet zo dat het expliciet gemeld of besproken wordt.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 20:41 
Volwassene

Wij kregen alleen een namenlijst van de klas, overige gegevens mocht de school om privacyredenen niet verstrekken.
Is er iets bekend over aantallen versnelde kinderen "vroeger" en nu? Ik heb het idee dat versnellen nu gebruikelijker is dan een tijd geleden. Ik herinner me van toen ik klein was, slechts een versneld kind bij ons uit t dorp. Bij mij op school (categoriaal gymnasium) niet één versneld kind, maar leeftijd was toen ook helemaal geen issue. Er werd helemaal niet over gesproken. Een kleine brugklasser zag ik toen gewoon als "klein van stuk", maar misschien had het kind wel twee klassen overgeslagen? Geen idee, we hielden ons er in elk geval niet mee bezig. En zo gaat dat denk ik nog steeds, kinderen onder elkaar.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 20:52 
Volwassene

Citaat:
En te bedenken dat dit eigenlijk al niet meer mocht nadat er is over gegaan op 'basisonderwijs' ipv lagere school. Toen ging ik ineens van de tweede klas naar de vijfde groep en kregen we allemaal zo'n geel koffertje. Nog steeds zijn er scholen die de oude 1 okt grens hanteren, terwijl de wet stelt dat ern kind afgerond 8 jr op de basisschool zit (7,5 - 8,4jr wordt afgerond naar 8). Met die regel valt het omslagpunt dus op 1 jan.
Kinderen mogen nog steeds langer dan 2 jaar kleuteren, maar je mag dat niet meer automatisch op grond van de geboortedatum beslissen. Ook 1 januari is geen grens. Scholen moeten leerlingen op basis van hun ontwikkelingsniveau (en daarmee wordt niet alleen de cognitieve ontwikkeling bedoeld) indelen, waarbij het doorlopen van de basisschool in 8 jaar uitgangspunt is. De inspectie telt kinderen die geboren zijn in oktober, november en december niet mee als zittenblijver als deze kinderen als bijna 7-jarige naar groep 3 gaan.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 23:27 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:

Dat vermoed ik ook Loekie. Zelf dreigde de oudste als decemberkind eind februari groep 2 opeens niet door te mogen stromen naar groep 3, omdat de school de 1 oktober regeling opnieuw invoerde. Gelukkig trokken we aan de bel en vond de ib-er dat ze "juist cognitief zeer sterk ontwikkeld was" en mocht ze wel door. Maar op 'onze' tweede en derde school zagen we juist bijna geen oudere herfstkinderen zeg maar. Binnen de hb-groepen al helemaal niet. Daarom verraste het me toch.

Mijn zoon vindt het juist positief en verwacht dat die 'oudere' kinderen meer algemene kennis hebben dan de rest en wat serieuzer zijn, dat spreekt hem aan. Ik kan het niet helpen dat ik toch moet denken aan het Geboortemaandeffect en me afvraag of dat invloed heeft gehad op de ontwikkeling en uiteindelijk het advies van een herfstkind dat langer heeft gekleuterd. Snap best dat het juist ook averechts kan werken op motivatie etc. Dat is een soort zinloze nieuwsgierigheid.

Driehoek: tijdens de kennismaking moesten de kinderen op geboortejaar staan, vandaar dat mijn zoon het weet. Bij mijn dochter werd dat niet gedaan. Er wordt geen informatie verstrekt over geboortedata, namen of adressen.

Had denk ik meer versnellers verwacht, komt misschien omdat dat niet ongewoon was in onze hb-groepen, dan is dat niet zo bijzonder. Misschien had ik het ook niet raar gevonden binnen een categoriaal gymnasium en begaafdheidsprofielschool. Ik maak me geen zorgen erover @Drietje, maar ik kan voordelen bedenken. Maar je hebt gelijk: nadelen ook :wink: .

@Boom: nu je het zegt: ik herinner mij geen enkele versneller op de basisschool of het atheneum. Weet wel dat ik me ervan bewust was dat ik altijd de jongste van alle doorlopen klassen was, dat ik altijd het laatst jarig was als augustuskind.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 09:23 
Volwassene

Ik heb bij oudste in de klas geen idee, er is wel een lijst rondgestuurd binnen de klassenapp, maar die heb ik niet. Oudste wordt in december 12, vermoedelijk is ze een van de jongste in de klas. Het maakt mij ook niet veel uit eigenlijk.

Vandaag begint ze aan haar 2e week, de eerste volledige week volgens rooster; meteen maandag de 1e 2 uur vrij incl pauze, dus ze hoeft pas om 10.30 op school te zijn. Om 7.30 was ze beneden, ze hoeft hier pas om 9.40 weg te fietsen. Nu alleen hopen dat het niet gaat regenen. Ben benieuwd hoe het haar gaat bevallen. Ze was gisteravond al begonnen met huiswerk voor wiskunde. Heel netjes, alleen moet ze nog even het tijdstip waarop ze begint beter plannen; 8 uur 's avonds is niet zo handig als je ook nog even tv wil kijken en wil lezen :D

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 09:47 
­

loekie schreef:
Kinderen mogen nog steeds langer dan 2 jaar kleuteren, maar je mag dat niet meer automatisch op grond van de geboortedatum beslissen. Ook 1 januari is geen grens. Scholen moeten leerlingen op basis van hun ontwikkelingsniveau (en daarmee wordt niet alleen de cognitieve ontwikkeling bedoeld) indelen, waarbij het doorlopen van de basisschool in 8 jaar uitgangspunt is. De inspectie telt kinderen die geboren zijn in oktober, november en december niet mee als zittenblijver als deze kinderen als bijna 7-jarige naar groep 3 gaan.

Blij te zien dat je dat schrijft! :D Ik deel je mening helemaal en ik word er een beetje moedeloos van dat iedereen nu maar die 1 januari grens blijft noemen als nieuwe grens. Het hele idee van het afschaffen van die 1 oktober-grens was volgens mij dat je een kind niet op geboortedatum moest beoordelen, maar op waar het aan toe was. Een kind van 1 oktober was immers niet anders dan een kind van 30 september, net zo min als een kind van 1 januari anders is dan een kind van 31 december. Bij mijn oudste heb ik het ooit eens geprobeerd als argument te gebruiken toen een versnelling in een kleuterklas nodig was. :D

Anne-Marie schreef:
Middelste had tijdens de kennismaking voor de vakantie al begrepen dat hij de enige is uit 2007, dan is er nog een meisje uit 2006 (de enige die hij kent), 6 kinderen uit 2004 en de rest 2005 (30 totaal). Het verbaast me dat er niet meer versnelde kinderen in de klas zitten en dat maar liefst 20% uit 2004 komt. Weet niet of ik dit positief vind, we zullen het zien.

Oudste har hier een paar jaar geleden in de brugklas een zelfde ervaring. Zij was 10 toen ze naar de brugklas ging, geen enkel andere versnelde leerling, geen jonge herfstleerlingen, wel veel kleuterverlengers en een aantal echte zittenblijvers. Er waren er meerderen die 14 werden voor zij 11 werd. Wij hebben dit niet echt positief ervaren. Jaar erop is ze naar een andere school gegaan en kwam ze in een veel jongere klas, wat veel prettiger was. Hoop dat het bij jullie beter uitpakt.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 09:54 
Volwassene

Volgens mij gebeurde versnellen in mijn jeugd nooit en blijven zitten evenmin. Wanneer een kind echt niet mee kon komen, dan ging het naar de LOM school. Mijn ouders hebben zich er heel hard voor gemaakt om mij te 'versnellen' (wat dus nu niet meer versnellen is), maar het mocht niet. Wat dat betreft is er een hoop verbeterd nu er naar de ontwikkeling van een kind gekeken moet worden.

Onze oudste is van eind dec en heeft 1,5jr gekleuterd. Hij is later alsnog in gr4 blijven zitten (grotendeels op ons verzoek). Ik ben ervan overtuigd dat hij daardoor op een hoger niveau is uitgestroomd dan anders het geval was geweest.
Middelste is van mrt en heeft dus wat langer gekleuterd. Cognitief had hij makkelijk kunnen versnellen, maar door een grote motorische ontwikkelingsachterstand absoluut geen optie. Later kon hij wel versnellen, maar school durfde dat niet aan.
Dochter is van nov en heeft ook kort gekleuterd en doet het nu prima in gr8.

Onze school kijkt gelukkig heel goed naar het kind: mijn oppaskind is van feb en deze zomer van gr1 naar gr3 gegaan.

Overigens stel ik ook dat er geen 1 jan grens is, alleen het streven dat kinderen afgerond 8 jr over de basisschool doen. En wanneer je dan rekent, dan ligt het omslagpunt tussen 7/8 jaar en 8/9 jaar dus wel op 1 jan simpelweg omdat dat de helft van het schooljaar is.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 11:27 
­

Bij mij op de basisschool ging in principe iedere kleuter van voor 1 oktober standaard verder, maar toen al waren daar alle kinderen uit oktober bespreekgeval. Ik heb heel lang gedacht dat dat toen dus de regelgeving was :D En ik heb mijn gele koffertje ook pas in groep 4/klas 2 gekregen als ik het me goed herinner, in ieder geval niet in de kleuterklassen, dus blijkbaar een vooruitstrevende school :-)

ValeNova schreef:
Overigens stel ik ook dat er geen 1 jan grens is, alleen het streven dat kinderen afgerond 8 jr over de basisschool doen. En wanneer je dan rekent, dan ligt het omslagpunt tussen 7/8 jaar en 8/9 jaar dus wel op 1 jan simpelweg omdat dat de helft van het schooljaar is.

Volgens de wet moet het in beginsel mogelijk zijn binnen een tijdvak van 8 aaneensluitende schooljaren de school te doorlopen. In beginsel is dat mogelijk. Kinderen onder de 5 zijn bovendien nog niet leerplichtig. Als alle vierjarigen bijvoorbeeld zouden kiezen om aan het begin van het schooljaar te starten, doorlopen ze in 8 schooljaren die school. En sowieso, dat 'in beginsel' denkt zichzelf al af. Je kunt gewoon iedere groep 1 jaar doen en dan komt die 1 januari-grens helemaal uit de lucht.

Sorry dat ik daar zo fanatiek op reageer, maar ik erger me een beetje aan een ander forum waarin een persoon altijd heel hard roept dat 1 januari de grens is en iedereen dat vervolgens overneemt, terwijl het niet zo is.

Nu weer on-topic, ben heel benieuwd naar de ervaringen van jullie brugklassers :D

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 12:00 
Volwassene

Jouw school was dan idd vooruitstrevend! Helaas de mijne niet. Uiteindelijk is het wel goed gekomen met mij, maar ben een erge onderpresteerder geweest (een absolute: ik zat uiteindelijk op praktijkonderwijsniveau :shock: ). Ik heb het geluk gehad dat ik mijn meester uit de 1e en de 2e klas weer kreeg in gr8 en hij schrok zich rot hoe belabberd ik ervoor stond. Dankzij hem toch nog op het vwo gekomen, maar het heeft heel lang geduurd voordat ik leerde hoe te leren (pas op de universiteit) en ook toen pas kreeg ik er eindelijk ook wat lol in.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:51 
Volwassene

Zoon vond de 1e schooldag best pittig. De trein reed eerst niet, toen net vertraging, dus hij was bijna te laat. Hij kwam keimoe thuis en reageerde eerst flink af. Gelukkig heeft hij nog maar heel weinig huiswerk, dus booral rusten.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 21:45 
Volwassene

Ik heb wel eens een grapje gemaakt dat L mijn bevalling van haar had opgewekt voor de uitgerekende datum om op 31-12 geboren te worden, om korter te mogen kleuteren.
Vandaag was voor haar de eerste dag. Ze is de jongste leerling, zo jong hebben ze nog nooit een kind aangenomen. Ze wordt eind van het jaar 10 dus vind ik zelf verder meevallen. Ze is vanaf haar eerste schooldag met 4 jaar altijd de jongste geweest dus kent niet anders. Ze vond het zelf vooral fijn dat ze niet de kortste is.
Morgen gelijk de eerste dag met lessen. Vrijdag sportdag.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 10:37 
Volwassene

mamLI schreef:
Vandaag was voor haar de eerste dag. Ze is de jongste leerling, zo jong hebben ze nog nooit een kind aangenomen. Ze wordt eind van het jaar 10 dus vind ik zelf verder meevallen. .
.

Dan denk ik dat je onderschrift niet helemaal klopt ;)

Pagina 6 van 29 [ 571 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 29  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]