Het is nu 26 jan 2021, 22:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 4 van 5 [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2020-2021
BerichtGeplaatst: 01 nov 2020, 21:10 
Volwassene

Bissi schreef:
Mooi dat ze zo die balans aan het vinden is Mamv2. Ik zie onze zoon daar ook in groeien, zij het dan dat het aandeel youtube/tiktok wel erg groot is in de ontspanning.

Wat dat betreft is het herkenbaar Karan.
Toen ik jouw post las, moest ik denken aan wat een leraar Nederlands vroeger vertelde over de tactiek van ' het graf inprijzen'. Hij bedoelde dat je s ouder iets (je zoons werkhouding) of iemand (bijv een vriendinnetje) die je als ouder eigenlijk niet goedkeurt, juist eindeloos als positief neerzet. Tot vervelends toe, zodat je zoon uiteindelijk tegen je ingaat, omdat het ook weer niet zo goed is als je beweert.

Dus de voordelen van zijn huidige aanpak gaan benadrukken en de consequenties ervan. Alsof je eenmaal overstag gegaan bent en met hem meebeweegt in plaats van hem over te halen harder te gaan werken en iets te gaan doen -wat toch geen effect lijkt te hebben.

Dat zou bijv inhouden dat je benadrukt hoe ontzettend grappig de filmpjes zijn, hoe heerlijk zorgeloos en ontspannen het is om uren op de bank te kunnen hangen, op zijn leeftijd, hoe overgewaardeerd het vwo eigenlijk is en hoe lekker het is iets praktisch te gaan doen later. Open dagen van HBO opleidingen naar hem appen. Overgangseisen van vwo 3 naar havo 4 doorsturen enz.

Als er toch weinig aan te doen valt en hij te oud is om via straffen te veranderen, is dit een manier om meer ontspannen met de situatie om te gaan voor jou. En misschien werkt deze tactiek wel stimulerend op hem...

Dat doe ik inderdaad al bij zoon, tot grote frustratie van hem.

Zoon gaf heel duidelijk aan het alleen te willen doen. Nou ja, dat doen we dan maar. Het hem herinneren aan schoolwerk gaf een nare sfeer in huis en het was voor man en mij ook niet vol te houden. Ik vermoed dat hij dit jaar niet gaat halen, maar goed er zijn ergere dingen in het leven.
Ik heb ook wel ontdekt dat alles wat ik hem vertel geen indruk maakt (en dat herken ik wel van mijn eigen jeugd). Hopelijk gaat hij zelf het licht zien.

We hebben huiswerkbegeleiding (duur, maar oké) genoemd, maar dat wil hij echt. En dan gaat het ook niet werken vrees ik.

Nou ja, ik moet dus maar op mijn handen zitten (lastig!) en hopen dat zoon het licht dit schooljaar nog gaat zien. Moeilijk hoor, die puberteit.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 nov 2020, 11:12 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Iemand nog ideeën over waarom wel of niet laten testen (naast dat het best een bedrag is maar dat is gelukkig geen probleem).

Onze zoon is in de 2e (positief) getest op dyscalculie, ook op aanraden van een docent. Achteraf gezien heeft hij daar veel plezier van gehad, juist omdat hij z'n dyscalculie grotendeels compenseert met z'n intelligentie. Hij kan daardoor goed beredeneren welke stappen hij moet zetten om tot een oplossing te komen. Dit gaat alleen wel stukken langzamer dan wanneer hij wiskunde echt zou begrijpen. Door de dyscalculieverklaring krijgt hij extra tijd voor alle vakken waarin gerekend moet worden (wiskunde, scheikunde, economie e.d.), zodat hij gecombineerd met zijn redeneerkunst voldoendes weet te halen.
Ook met een dyslexieverklaring krijgt een leerling extra tijd voor bepaalde vakken. Ik kan me dus voorstellen dat testen daarom zin heeft.

Overigens hadden wij de mogelijkheid om de test te laten uitvoeren door een orthopedagoog het overkoepelende schoolbestuur, waardoor we niet zelf de kosten hoefden te dragen.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2020, 12:49 
Volwassene

Ik ga de mentor eens mailen en vragen of ze een bureau hebben wat ze als school aanraden om je kind te laten testen.
En dan zien we wel hoe en wat met de rekening.

Komende week hebben ze 3 middagen "LOB"lessen en testen, LOB = loopbaan orientatie begeleiding, in aanloop naar profielkeuze etc.
Ik ben benieuwd of zoon daar iets aan heeft. Hij heeft nog niet echt een idee wat hij wil gaan studeren, ja iets cijfers/wiskunde/natuurkunde etc. Economie gaat hem ook goed af maar vindt hij saai. Wiskunde/natuurkunde etc vindt hij veel leuker en interessanter.
Hij weet wel zeker dat hij Grieks gaat laten vallen na dit jaar.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2020, 17:28 
Volwassene

Citaat:
Economie gaat hem ook goed af maar vindt hij saai

Het leuke van Economie of econometrie is dat je dat nog kunt studeren zonder dat je het vak in je profiel hebt, mocht hij zich bedenken :-)

Op de school van de kinderen lijkt het gebruikelijk om op het vwo NT NG te kiezen als je het kunt halen, met wisselende vakken daarbinnen. Dit omdat je dan zo veel mogelijk opties openhoudt voor vervolgstudies. E&M of C&M hoor je weinig.

@Karan De puberteit is wat dat betreft zeker lastig. Nadat het je lukt zo te reageren. Ik vind dat zelf wel lastig. Bij de studiekeuze van de oudste is dat voor mij ook een valkuil. Dat probeer ik nu meer aan mijn man over te laten daarom.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2020, 17:58 
Volwassene

Ik heb zelf fiscaal recht gedaan, zou het prima vinden als hij economie/econometrie ofzo leuk zou vinden.

Dochter doet NT NG havo eindexamen. Nodig voor haar gewenste vervolg opleiding ook maar inderdaad ook zoveel mogelijk opties open houden.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2020, 09:16 
Volwassene

Hier ook begonnen met profielorientatielessen. Dochterlief is wel enthousiast, maar heeft niet een uitgesproken Beta of alpha voorkeur. Het ligt een beetje in het midden wat ze leuk vindt, dus wiskunde wel, biologie niet, aardrijkskunde of geschiedenis ook leuk.

Grieks gaat ze zeker laten vallen, latijn wil ze houden.
Het gaat denk ik afhangen van hoe flexibel school is in het kunnen kiezen van keuzevakken. Dan denk ik dat er een profiel combi van EM-NT uitrolt. Vindt het nog lastig te overzien, maar wij krijgen ook voorlichting geloof ik, dus dat zal wel goed komen.

Tot nog toe is school flexibel

BerichtGeplaatst: 10 nov 2020, 09:20 
Volwassene

Er beginnen wat meer toetsen te zijn zo na de vakantie. En eigenlijk gaat het best ok. Soms besteedt dochterlief er niet genoeg tijd aan, maar haalt ze wel gewoon tussen de 6 en 7. Latijn en Grieks heeft ze kunnen ophalen door een goede toets en een goed cijfer voor een praktische opdracht.

Wiskunde had ze een dikke voldoende voor, dus dat was een mooie opsteker voor haar keuze voor een eigen route buiten de klas met mij als vraagbaak.

Afgelopen weekend gezellig een vriendin te logeren gehad en ze ziet ook dat ze wat verder in haar leren leren proces is dan die vriendin, maar ze kunnen elkaar wel goed helpen. Vriendin heeft duidelijk minder snel stress, en relativeert wat makkelijker, mijn dochter snapt plannen al wat beter en kan beter inschatten wat nodig is voor een toets.

En het fijnste voor ons, dochterlief raakt niet meer volledig overstuur als ze het overzicht kwijt is, af en toe heeft ze een minipaniekje, maar dat is snel weer onder controle met wat hulp van ons en dan kan ze door met haar leerwerk, zonder dat die paniek blijft hangen.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2020, 20:01 
Volwassene

Hier hebben we vandaag gehoord dat zoon zijn rapport heeft gekregen. Wij hebben het nog niet gezien. Dat vind ik zo'n verschil altijd met vroeger, toen ik zonder magister niet in een oogopslag kon zien wat het cijfergemiddelde was. Toen was een rapport spannender dan nu.
Zoon staat er goed voor. Maar om hem heen, zeker bij de jongens, gaat het minder goed. Dat is wel jammer, want er zijn er maar tien.
Ze hebben ook het eerste deel van het First Certificate English gedaan. Ze zijn sinds dit jaar overgestapt van IB naar Cambridge.
Over drie weken is het al weer kerstvakantie. Gaat snel.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2021, 17:47 
Volwassene

Hoe is het hier?

Bij mijn middelste is de toetsweek uitgesteld, zou 13 januari beginnen. Voorlopig wordt dat 20 januari maar ik zie het nog doorgeschoven worden of toch digitaal ofzo.
Gisterenavond info avond voor ouders over profielkeuze-proces, opties etc etc.
Middelste weet dat het N profiel wordt, maar of het NG, NT of beide wordt?

Thuislessen gaan wel oke volgens mij.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2021, 20:29 
Volwassene

Hier was de toetsweek voor de kerstvakantie, dus misschien is tegen de tijd dat de volgende ronde eraan komt de lockdown voorbij :-)
Profielkeuze gaan ze mee beginnen. We hebben het er onderling wel over gehad in de vakantie. Ik vermoed dat het NG/NT wordt met geschiedenis en Latijn.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2021, 02:29 
Volwassene

Hier wordt het reguliere schema met reguliere leesduur gevolgd - zijn wel lange blokken dan achter een scherm voor dochterlief. Dat vindt ze echt niet leuk, ze mist het ff ontladen tussen de lessen met haar vriendinnen. Gelukkig heeft ze wel meer controle over haar planning, maar het is fragiel allemaal.

Vinger aan de pols en veel knuffels uitdelen tussen het thuiswerken door.

BerichtGeplaatst: 09 jan 2021, 07:59 
Volwassene

Hier is ook de toetsweek uitgesteld naar vermoedelijk laatste week jan, maar gaan alweer geluiden, dat de school langer dichtblijft.
Ook de info over profielkeuze is nu anders dan normaal en ze twijfelt nog tussen E en M met Bio of N en G met Eco. Ze is niet zo van de talen, wel de klassieke talen vindt ze leuk en staat ze goed voor.
Ben echt benieuwd komende tijd hoe alles gaat lopen.

Dochter, 13, 3 gymnasium

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 12:25 
Volwassene

Hier zou de toetsweek direct na de kerstvakantie zijn. Het is eerst uitgesteld, maar nu wordt er gesproken over een digitale toetsweek.

De VO hier heeft een 40 minuten rooster, dat hadden ze de laatste maanden al, hierdoor kwam er tijd vrij voor een extra middagprogramma met
o.a. bijspijkerlessen. Die vervallen nu natuurlijk weer, helaas. Maar 40 minuten lessen zijn online lang genoeg, dus we vinden het wel prettig zo.

M. vindt de lockdown eigenlijk heel prettig. Ze kan zich in haar eentje veel beter concentreren dan in de les, als ze nu niet wil kletsen etc, dan
zet ze het geluid van facetime/houseparty/(waar ze ook in zitten tijdens de les) gewoon uit. In de klas vindt ze het moeilijk om aan te geven dat
ze niet wil kletsen omdat ze de les wil volgen. En ze ervaart doorgaans veel stress van het sociaal moeten handhaven in een klas.
Uiteindelijk is het natuurlijk voor haar ook wel goed om toch wel te moeten socializen met andere kinderen, zodat ze daarin kan groeien,
maar for the time being is het voor haar heerlijk om even niet die "sociale uitdaging" steeds maar aan te hoeven gaan. En gewoon even niet
continu mensen om je heen hebben.

Meer kinderen hier die het best wel even fijn vinden om niet in een klas te hoeven zitten?

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 16:20 
Volwassene

Middelste vindt thuis online lessen wel fijner omdat het wat meer opschiet. Ze hebben 30 min les en dat is best intensief, zegt middelste. Hij vindt het wel heel fijn dat hij nog wel naar hockeytraining kan.

Toetsweek wordt hoogstwaarschijnlijk digitaal voor 3VWO. We kregen gisterenochtend een nieuwsbrief met kort de 3 opties (naar school vanaf 18/1, langer thuis onderwijs of scholen volledig dicht) en krijgen morgen dan definitief te horen hoe en wat naar aanleiding van de persconferentie vanavond.

We hebben de uitslag van de ASL test binnen, uitslag was zoals verwacht, zijn voorkeur voor een N profiel, sluit ook aan bij zijn voorkeuren en sterke kanten. Hij heeft er eind van de week gesprek over met zijn mentor. Ze moeten binnenkort ook een voorlopige profielkeuze inleveren. Na de toetsweek komt er dan een advies per vak/docent of deze docent denkt dat de leerling dit vak beter wel of beter niet kan kiezen bij de profielkeuze.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 17:35 
Volwassene

Meer kinderen hier die het best wel even fijn vinden om niet in een klas te hoeven zitten?[/quote]
ja! hier 2!

Zoon 17 universiteit (online les vanaf begin dit jaar en vind dit heerlijk en gaat goed. Ook alle toetsen online)
Dochter 13, 3 gymnasium (heeft sinds einde kerstvakantie online les en mag wat haar betreft nog wel even duren, gaat prima zo. De toetsen krijgt ze niet online en worden uitgesteld.) Sport mist zel wel, trainingen gaan al weken niet door.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 18:09 
Volwassene

Ik hoop dat ze hierna blended learning krijgen, met kleinere klasjes op school vanwege de 1,5 meter en de rest thuis.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2021, 21:42 
Volwassene

Bissi schreef:
Ik hoop dat ze hierna blended learning krijgen, met kleinere klasjes op school vanwege de 1,5 meter en de rest thuis.

Dat had M in het najaar inderdaad, met halve klassen om de dag naar school, andere dag online. Ze hoopt dat dat na de sluiting weer zo zal gaan.

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 10:42 
Volwassene

Dat zouden ze hier ook wel zien zitten.

Doen er meer scholen een profielkeuze onderzoek zoals die ALS test?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 22:16 
Volwassene

Weet ik niet. Ze werken met mijndecaan.nl.
Is het een goede test?

BerichtGeplaatst: 13 jan 2021, 22:31 
Volwassene

Tot nu toe bij mijn dochter en zoon geen verrassende uitkomsten. Maar maakt dat een goede test?

Pagina 4 van 5 [ 87 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]