Het is nu 05 dec 2020, 17:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaring LOOT school
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 23:39 
Volwassene

Mijn zoon, die sinds februari/maart overgestapt is naar een serieuze wedstrijdgroep en van 2 uur training (deed nog een andere sport) naar 8-10 uur training is gegaan, is binnen korte tijd opgeklommen tot de top 3 van Nederland op diverse onderdelen.
Hij heeft sinds deze week een belofte status gekregen van de bond en NOC NSF en komt hierdoor in aanmerking voor een LOOT school en/of regeling op een reguliere VO vanaf 1 januari 2021.
Naast de training moet hij ook regelmatig naar de sportfysiotherapeut ivm zijn snelle lengtegroei. Hiervoor wordt hij ook in de gaten door de groeipoli
Hij heeft hierdoor niet zoveel tijd en energie voor al het huiswerk en leerwerk.
Tot nu toe nog prima cijfers ondanks EED en dysgrafie, maar het begint zijn tol te eisen.
Nu zijn wij aan het overwegen om over te stappen naar een Topsport Talentschool.
Zijn er hier ouders die ervaring hebben met hun eigen kind op een LOOT school?
Hoe is de begeleiding?

Berichttitel: Re: Ervaring LOOT school
BerichtGeplaatst: 20 nov 2020, 23:48 
Volwassene

Onze jongste zat zelf niet op een LOOT-school, maar veel van de jongeren waar hij zijn sport mee beoefende wel. Ik heb daardoor wel veel verhalen uit de eerste hand gehoord over de begeleiding en het is me opgevallen dat die zeer wisselend waren en dat het soms af leek te hangen van de initiatieven die het kind nam. Wat velen in ieder geval wel beviel was de mogelijkheid om gespreid examen te doen.
Voor onze jongste hebben we er niet voor gekozen omdat de voordelen (bepaalde vakken niet hoeven volgen) niet opwogen tegen de nadelen (veel langere reistijd).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2020, 04:33 
Volwassene

We hebben het overwogen voor onze zoon (medailles op NK's). Uiteindelijk toch niet gedaan omdat ik wat minder enthousiaste ervaringen hoorde over de school, die LOOT aanbood in onze stad én we ook twijfels hadden over de mate van zelfstandig werken van onze zoon.
Dat bleek uiteindelijk een goede keuze, want op zijn 14e kwam de puberteit en had hij geen zin meer in veel trainen. Hij traint nu nog een uurtje per week met de recreanten (was 10 uur per week, wat ik ook gevoelsmatig te veel vond voor hem).

Sorry, aan mijn reactie heb je dus helemaal niets...

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 nov 2020, 22:08 
Volwassene

Hier ook alleen informatie 'van horen zeggen': veel verschillen tussen LOOT-scholen heb ik begrepen. Als je er één op het oog hebt, zou ik dus kritisch in gesprek gaan. Vraag ook gerust of je in contact kunt/mag komen met ouders van andere leerlingen. Dan kun je ervaringen uit de eerste hand vragen. Een school die transparant werkt, zal daar niet moeilijk over doen.

BerichtGeplaatst: 22 nov 2020, 14:01 
Volwassene

Ik zit uiteraard met veel twijfels.
Hij is nu binnen 8 minuten op school (luxe) en de andere school is 28 min fietsen (dat wordt dan een elektrische fiets) .
Vanaf 1 januari geldt de LOOT regeling ook op de reguliere scholen, maar er is dan vaak geen opvangklas/huiswerkklas bij tussenuren.
Daarnaast is de Topsport Talentschool vooral gericht op 3 sporten, alhoewel dat niet zo’n probleem hoeft te zijn.
We hebben nu een gesprek aangevraagd met de desbetreffende school.
De huidige school is wel een topsportvriendelijke school, maar mocht tot op heden niet dezelfde regeling toepassen als bij de Topsport Talentschool.
Dus hopelijk biedt de regeling, die vanaf 1 januari ook geldt bij de reguliere scholen, wel perspectief.

BerichtGeplaatst: 26 nov 2020, 00:11 
Volwassene

Goedenavond
Hier een dochter op een lootschool. A5 net 14 jaar geworden.
Haar bevalt het erg goed, korte uitleg lessen, veel zelfstandig werken. Dat moet je wel liggen.
Heb je specifieke vragen?

BerichtGeplaatst: 26 nov 2020, 12:10 
Volwassene

sari schreef:
Goedenavond
Hier een dochter op een lootschool. A5 net 14 jaar geworden.
Haar bevalt het erg goed, korte uitleg lessen, veel zelfstandig werken. Dat moet je wel liggen.
Heb je specifieke vragen?

Sari, het zelfstandig werken is nu nog een probleem, maar de Lootschool zegt dat ze in de onderbouw veel begeleiding geven in een aparte huiswerkklas. Uiteindelijk is het de bedoeling dat ze in de bovenbouw zelfstandiger zijn op dit vlak.
Wat is jouw ervaring hiermee?
En compacten in de stof (qua uitleg) hoe gaan ze daarmee om?

BerichtGeplaatst: 28 nov 2020, 00:09 
Volwassene

Ik weet niet waar je woont, maar dat vond ik hier niet heel streng geregeld. (Groningen)
Nou hebben we er ook geen last van gehad omdat dochter juist het zelfstandig werken prettig vind.
Ze is wel heel snel heel zelfstandig gewonden mede door deze school.
Kinderen moeten alles zelf regelen.
Heb je NK, regel je zelf vrij en verplaatsen je toetsen. Daar komen ouders niet in beeld.
Ik ben erg blij met onze keuze, dochter ook.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2020, 22:54 
Volwassene

Op onze loot werkt het anders.
Onze dochter is overigens niet loot (ranking 11 waar eerste 8 de status krijgen [snorkel] ), maar teamgenootjes wel.
Wat ik begrepen heb vervallen de ‘ballast’vakken zoals lo en levensbeschouwing. In de tijd die vrijkomt kan je huiswerk maken. De lessen zijn verder normaal. Er zijn lootbegeleiders die kunnen helpen en er is regelmatig overleg.
Huiswerk en proefwerken worden verschoven in geval van wedstrijden.
Nu is onze sport laat in de middag/‘s avonds dus er hoeft roostertechnisch niets aangepast te worden.
Er is wel ruimte om op school een warme maaltijd te nuttigen voor de lootleerlingen.
En ook een afgesloten ruimte voor sportattributen etc

BerichtGeplaatst: 01 dec 2020, 15:19 
Volwassene

Dank je Sari en Evyla,

Hier vaak trainingen die starten om 16.30 terwijl hij dan tot 16.05 les heeft.
Hij moet dan nog naar huis, omkleden en we moeten 15 min rijden.
Dat is eigenlijk niet te doen.
Op zijn huidige school zou hij dan wel 10 min eerder weg mogen, maar verder dan dat gaan ze niet.
De nieuwe regeling vanaf 1 januari gaan ze voorlopig niet oppakken.
Ook vrijstelling voor gym vinden ze vreemd, want hij is toch een sporter?
En hoe meer sport hoe leuker....
Met topsportvriendelijke school bedoelen ze op de huidige school dus meer dat je extra uren gym kan volgen voor de fanatieke sporter en dat je af en toe een proefwerk kunt verschuiven.
We hebben volgende week een gesprek met de LOOT school, ik ben erg benieuwd hoe dat zal verlopen.
De betreffende LOOT school heeft de afgelopen 12 jaar geen lootleerlingen gehad vanuit onze bond, dus het is best bijzonder dat hij een beloftestatus heeft gekregen.
Hij was dit jaar op diverse disciplines 1e, 2e en 3e geëindigd op de nationale ranglijsten in zijn leeftijdsgroep, maar meestal krijg je pas een beloftestatus in deze sport vanaf je 15e op een enkele uitzondering na.
Vorig jaar beoefende hij een andere sport, maar hij heeft dit afgelopen jaar (februari) besloten voor deze sport te gaan omdat hij eindelijk geen last meer had van zijn knieen en hielen. (groei gerelateerd en daardoor 2.5 jaar niet kunnen rennen en springen)
Nu kan hij eindelijk weer trainen in zijn eigen sport en gaat met rasse schreden vooruit.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2020, 22:03 
Volwassene

Wij carpoolden altijd. (Pre Corona)
Ook hier vaak om 16.05 uit en om 17.00 training op een half uurtje rijden. Ik of de andere ouder haalde 3 klimmers en mijn eigen dochter op, bij school of thuis. Dus spullen waren al mee naar school.
We hebben 2 topsport locaties. De andere is wel dicht bij school en daar gaat dochter dan vanuit school heen als ze laat les heeft. Training is 4x sommigen trainen 5x per week en eentje traint ook nog eens met het Nederlandse team en heeft laatst zelfs een Europese wedstrijd gehad waarbij ze 4 schooldagen miste ivm reistijd. Dat is dan geen probleem.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]