Het is nu 21 sep 2020, 19:56

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 9 van 10 [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Examenkandidaten 2019-2020
BerichtGeplaatst: 23 jul 2020, 08:02 
Volwassene

Wat leuk! Super dat hij zo snel een plek heeft.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 21:19 
Volwassene

Morgen stond eindelijk de verhuizing van oudste gepland, de kamer was tot deze week nog bezet. Ikea en Jysk geplunderd, tassen staan klaar en.... toen kwam zojuist het bericht dat 1 van de bewoners positief is getest op corona. Gisteravond/nacht is zoonlief daar geweest voor hun wekelijkse gezamenlijke avond. Die jongen was toen al op zijn kamer gebleven, maar de rest heeft natuurlijk wel de hele week met hem in 1 huis gebivakkeerd, samen gegeten, etc. En oudste heeft met die hele groep de hele avond en nacht doorgebracht. Hij was alweer thuis toen het bericht kwam, dus hij gaat hier nu tien dagen in quarantaine en de verhuizing stellen we een weekje uit. Dan maar een week online colleges volgen. Hij is altijd verkouden (al weken en ook al getest) dus we kunnen ook moeilijk zien of hij klachten krijgt.

De eerste week van de studie zit erop. Hij vindt het heel relaxed, al die eigen verantwoordelijkheid (hoewel ik het een stuk schoolser vind dan toen ik zelf studeerde) en de colleges interessant, maar wel makkelijk. Hij heeft twee fysieke colleges per week en daarnaast natuurlijk een hoop sociale contacten via zijn huis (waar hij al sinds de hospiteeravond altijd welkom is en kan blijven slapen) en studentenvereniging. Hij vindt het tot nu toe allemaal heel erg leuk. Hij geniet er echt van. Jammer voor hem dat hij nu nog een weekje later op kamers kan, maar hij is gelukkig erg flexibel. Ik denk dat de klas van 2020 later de meest flexibele jaargang ooit zal zijn. Mijn overvolle weekeinde met verhuizing en twee (bescheiden) feestjes is ineens leeg, want ik ga ook geen risico nemen om iemand te besmetten. Eigenlijk wel lekker :roll:

Hoe vergaat het jullie studenten?

BerichtGeplaatst: 04 sep 2020, 23:04 
Volwassene

Oudste kreeg ook net zoiets. Deze, een huisgenote van haar (ze is net een week naar haar nieuwe kamer verhuisd) is vandaag niet goed geworden, flauw gevallen ook. Die moet nu eerst getest worden, dus wij hebben ook gezegd dat ze maar hier moet blijven tot de uitslag er is. Ze heeft gisteravond de hele avond juist naast dit meisje gezeten. Evengoed, wat mij betreft klinken de symptomen nog niet echt als corona, maar t is fijn dat ze getest wordt.
En colleges kan dochtee ook inderdaad online volgen. Dus dat kan gewoon vanuit hier.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 00:22 
Volwassene

Raar he! Het worden vreemde maanden.

Ik ben benieuwd hoeveel huisgenoten positief getest worden. Ze laten zich allemaal testen. Ergens denk ik dat we het maar beter allemaal kunnen krijgen nu. Zijn we er vanaf, in ieder geval voor een tijdje.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 03:00 
Volwassene

Ik zou bijna willen dat ik moest zeggen dat zoon ook huisgenoten heeft met vermoedelijk corona. Nou zou hij al een tussenjaar gaan doen, maar zelfs dat is nog niet gestart. Hij doet staatsexamen(havo speciaal onderwijs) en wordt daarbij volledig anders behandeld dan de reguliere studenten. Dat is altijd al zo (wettelijk zo geregeld), maar we hebben nooit echt beseft wat dat betekent. School heeft namelijk nul inbreng in de examenresultaten. Ze mogen lesgeven en dan is het afgelopen. Dan komen er examinatoren van DUO die deze kwetsbare doelgroep wel even gaan beoordelen. In normale jaren betekent dat dat de schriftelijke examens en de mondelinge examens door hen beoordeeld worden. Dit jaar is het schriftelijk dus ook voor hen weggevallen en wordt alles opgehangen aan de mondelinge examens. Waar de reguliere scholen op basis van behaalde resultaten, eventuele schoolonderzoeken, (extra) praktijkopdrachten en inzet/werkhouding bepaalden wie er slaagden, telt bij zoon niks van dit alles mee. School heeft nul in te brengen.

Zoon is verbaal niet de sterkste. Heeft vanuit zijn ass bepaalde ideeën over hoe hij moet doen (zoals meteen antwoord geven als een vraag gesteld wordt en nadenken mag bijna niet) en dat is ontzettend moeilijk bij te sturen. Hij had zich dan ook helemaal ingesteld op het schriftelijk. Kon hij rustig nadenken, vragen even overslaan en er later op terugkomen. Hij heeft tussen januari en mei voor alle vakken 1 en voor verschillende vakken 2 oefenexamens gemaakt. Daarnaast ook nog vanaf het begin van het schooljaar allerlei toetsen en opdrachten. Geweldige resultaten! Inzet is ondanks wat moeite en blokkade aan het begin van de lockdown altijd goed geweest. Er was niks dat er op wees dat hij behalve voor scheikunde, onvoldoendes zou gaan halen.

Onze verbazing was dan ook enorm dat hij maar liefst 1 vier (idd voor scheikunde) en 3x een vijf had. Twee herkansingen zouden genoeg moeten zijn en na even ontzettend balen zette hij toch zijn schouders er weer onder. Realiseerde zich ondertussen ook dat als bij hem net zoals op het regulier de eerder behaalde resultaten etc wel meegeteld hadden, hij gewoon met alleen die 4 als onvoldoende geslaagd was. Bij de twee gekozen herkansingsvakken werd aan het begin van het examen de vraag gesteld wat hij wel en niet goed beheerste. Bij economie kon hij zich er redelijk doorheen kletsen, maar was helemaal vergeten de vrije opdracht goed voor te bereiden. Had hij dat wel gedaan, dan was hij gewoon daarvoor in 1x geslaagd. Bij biologie werd dezelfde vraag gesteld. Van de 12 hoofdstukken beheerste hij er 2 minder goed. Gaat zo'n beetje het hele examen daarover!! Heel even die andere 10 hoofdstukken. Beoordeling: onvoldoende kennis van de stof. De stoom sloeg uit mijn oren. Zo oneerlijk!!

Dus geen vakantie voor hem, op een weekje direct na de eerste examen ronde. Daarna 2x per week naar bijles en examentraining. Bijna dagelijks studeren. In de laatste vakantie week de herexamens. Hij zou de uitslag meteen krijgen. Maar dat duurde ontzettend lang. Ik was thuis (zijn vader was mee) en kreeg al sterk het vermoeden dat het mis was. Economie niet, met een mooie 7 geslaagd. Bij biologie echter een herhaling van de eerste keer. Weer die vraag over wat hij wel/niet goed beheerste en weer alleen over dat stukje (die 2 hoofdstukken). Weer niet over de rest en weer het oordeel onvoldoende. Zoon kan niet liegen en dus was hij ook nu weer eerlijk hierin. Dat stukje dat hij dus erg moeilijk vindt, lukt hem schriftelijk wel. Hij kan dan in kleine stapjes toewerken naar het antwoord en steeds terugkijken wat er nog mist (betreft oa de stofwisseling). Bij het mondelinge moet hij alles onthouden wat hij al gezegd heeft en nog moet zeggen. Daar heeft hij grote moeite mee.

Ik was/ben zo kwaad. Het is zo oneerlijk tov de reguliere studenten, waarbij school en geleverde prestaties de doorslag geven. Zoon komt tegenover complete vreemden te zitten in een compleet nieuwe situatie, waarbij hij tot 2x toe in mijn ogen puur genaaid is. Op basis van 1/6e van de stof zeggen dat hij alles onvoldoende beheerst. Tot 2x toe dit doen. En hij kreeg ook te horen dat de aantekeningen naar de examinatoren van het volgende examen worden doorgegeven. Hoe levert dat een onbevooroordeelde houding op? Zoon had zich er wederom weer snel bij neergelegd en gaat nu 6x naar bijles etc. 19 september moet hij weer.

Ik hoop zo dat hij dan wel slaagt. Dat hij het dan of wel voor elkaar krijgt om die 2 hoofdstukken mondeling uit te leggen of dat de examinatoren eindelijk menselijk worden en de andere 10 hoofdstukken meer aandacht gaan geven. Lukt dat niet, dan voltrekt zich hier thuis een stille ramp. Het wordt dan of weer terug naar zijn school en mei volgend jaar alleen biologie doen met hopelijk dan wel schriftelijk of in januari weer herexamen en weer tegen hetzelfde aanlopen of vavo gaan doen met schriftelijk erbij. Allemaal desastreus voor mijn zoon, die zo hard toe was aan een tussenjaar om eindelijk wat geld te kunnen verdienen (hij trekt en school en werk niet en nu al helemaal niet). Hij wil zo graag samen met en van mij leren hoe je een huishouding runt, omdat hij graag na een of twee jaar vervolgopleiding het huis uit wil. Hij wil geld verdienen voor zijn rijbewijs. En dat kan nu niet. Hij trekt dat niet (heeft met zijn ass te maken).

Alle mooie woorden van Slob ten spijt: studenten van het speciaal onderwijs wordt structureel en dit jaar extra duidelijk anders behandeld dan de studenten op het regulier. En daar zijn velen de dupe van. In de kleine klas van zoon speelt hetzelfde zich af bij een andere jongen. Bij hem alleen bij economie. Een vriendin was zeer positief over de examinatoren van haar zoon (ook speciaal onderwijs). Ze waren lief, geduldig, hielpen etc. Nou, hier niks. Alleen maar kijken naar wat niet goed gaat ipv wat wel. Vreselijk systeem.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 13:16 
Volwassene

Dat is wrang zeg, zeker dit jaar nu je weet dat de slagingspercentages zo hoog waren. Ik snap ook niet die vraag vooraf, wat je het slechtst beheerst. Vind ik een rare vraag, zeker als je daarna alleen maar over die hoofdstukken vragen krijgt. Wat jammer dat de examinatoren niet wat empathischer zijn.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2020, 22:36 
Volwassene

Wat ontzettend rot Ilse!! En het voelt ook enorm oneerlijk eigenlijk.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 08:25 
Volwassene

Wat een narigheid in dit draadje! Succes voor je zoon Ilse, die laatste loodjes zijn wel erg zwaar voor hem op deze manier. Ik heb zelf heel veel mondelinge toetsen afgenomen, maar heb daarbij zelf, noch mijn collega’s, nooit gevraagd naar wat een student wel of niet goed beheerst. Een soort “hang yourself” wordt het dan. Heel bijzonder dat ze dat bij de staatsexamens wel doen.

En Drietje, zijn de testuitslagen al binnen? Jammer dat de verhuizing nog even uitgesteld wordt. Maar komt vast goed, zo te horen gaat hij een hele gezellige tijd tegemoet!

BerichtGeplaatst: 07 sep 2020, 10:12 
Volwassene

Jammer inderdaad, zo'n "flexibele" start. Zeker als je juist zoveel zin hebt in het "echte" studentenleven van feesten en op kamers wonen :lol:

Hier is zoon vorige week begonnen. De universiteit heeft het onderwijs erg goed geregeld, niet alle 6 de jaren zitten in het gebouw, maar hebben een plek elders gevonden voor de colleges. De docenten gaan heen en weer. Ook zit zoon de hele week, de hele dag in dezelfde collegezaal (zalen eigenlijk, want ze hebben van 2 zalen 1 zaal gemaakt). Ook in de kantine zit hij alleen met eerstejaars studenten. Op die manier kan het onderwijs dus volledig fysiek, heel fijn!
De groep bleek toch iets groter dan eerst gedacht, er zijn 18 eerstejaars. Nog steeds heel erg weinig natuurlijk, maar dat maakt ook dat hij iedereen al kent, iedereen spreekt, en dat hij zich er nu al helemaal thuis voelt.
De studie is tot nu toe ook prima te doen. Hij vindt het enorm interessant, maar juist daardoor ook wel intensief en vermoeiend. De eerste tussentijdse toets is ook al geweest :lol:
Het op zichzelf wonen bevalt prima. Ik merk dat hij thuis echt in een rap tempo ontgroeit. En juist omdat hij het zo goed naar zijn zin heeft, valt het loslaten voor mij ook erg mee.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2020, 17:07 
Volwassene

Wat klinkt dat ontzettend goed, Hanneke!

De testuitslag was negatief, maar hij is nog niet helemaal beter en moest het onderwijs nog online volgen. Dat is natuurlijk wel een uitdaging voor de motivatie, maar het ging best goed. Hij vindt alleen de hoorcolleges erg langdradig, dus die kijkt hij later en dan zet hij de film wat sneller :) De werkcolleges zijn ook online verplicht met beeld aan. Ook de fysieke werkcolleges zijn altijd online te volgen. Goed geregeld! Dat is maar goed ook, want gezien de uitbraken onder studenten zullen er nog wel wat weekjes quarantaine volgen in de komende maanden.

Er moeten nog wat huisgenoten getest worden. Als die negatief zijn kunnen we hem volgend weekeinde verhuizen. Hij vind het heel leuk daar, maar ook wel spannend en hij is bang daar in quarantaine te moeten, maar ik heb gezegd dat ik hem wel kom ophalen als dat gebeurt en hij liever thuis is. Ben allang blij als hij weer lekker thuis is :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 19:29 
Volwassene

Weten jullie al meer Drie?

BerichtGeplaatst: 15 sep 2020, 21:58 
Volwassene

Hij is deze week weer een paar dagen in zijn nieuwe huis en als alles goed gaat gaan we hem dit weekeinde verhuizen. Ik hoop het maar!

BerichtGeplaatst: 16 sep 2020, 07:50 
Volwassene

Fijn!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 12:55 
Volwassene

Zoon is geslaagd!!! Knetterzenuwachtig tot aan dikke tranen aan toe, maar hij heeft het gewoon gedaan. Hij is klaar! Havo diploma in the pocket (nou ja, komt per post, want de printer weigerde). Eindelijk kan hij nu met zijn tussenjaar beginnen, maar eerst vakantie!!!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 13:16 
Volwassene

ilse501 schreef:
Zoon is geslaagd!!! Knetterzenuwachtig tot aan dikke tranen aan toe, maar hij heeft het gewoon gedaan. Hij is klaar! Havo diploma in the pocket (nou ja, komt per post, want de printer weigerde). Eindelijk kan hij nu met zijn tussenjaar beginnen, maar eerst vakantie!!!

Gefeliciteerd!!!! [pompon]

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 13:58 
Volwassene

Gefeliciteerd Ilse, wat fijn. Lekker vakantie vieren nu.

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 16:01 
Volwassene

Geweldig! Vlag uit en genieten!

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 16:25 
Volwassene

Wat fijn! Gefeliciteerd! :D

BerichtGeplaatst: 19 sep 2020, 16:51 
Volwassene

Geweldig, gefeliciteerd!!!!

BerichtGeplaatst: 20 sep 2020, 10:48 
Volwassene

Bedankt! Zoon hing binnen 5 minuten de vlag uit het raam na thuiskomst. Is daarna naar zijn vader gegaan en heeft gisteravond nog 3x geappt of het echt geen droom is :lol: Vandaag gaat hij alleen maar gamen en YouTube kijken, zei hij. Denk dat de Tour ook nog wel bekeken wordt. Na alle stress die vanaf donderdag bijna niet meer te doen was, kan hij eindelijk ontspannen.

Pagina 9 van 10 [ 181 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]