Het is nu 13 jul 2020, 00:26

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 64 van 66 [ 1316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 15:09 
Volwassene

Von, leuke crea opdracht. Mooi eindresultaat! Ik merk bij mijn dochter op school dat docenten ook een stuk creatiever zijn geworden met het bedenken van allerlei opdrachten. Leuk!

Spitsmuis, gefeliciteerd met het overgaan! Hier ook wel het gevoel dat het tijd is voor vakantie.
Ze speelt een jaar cello, maar heeft wel profijt van de 3 jaar viool daarvoor.
Ze is het dag in, dag uit op een zolderkamertje zitten redelijk zat. Ze moest er laatst om huilen, gevoel van eenzaamheid en een beetje zitten verpieteren daarboven. Gelukkig wel contact met het meisje dat bij jouw jongens op school zit. Het is tijd voor haar om er lekker op uit te gaan. Begin zomervakantie zal daar hopelijk verandering in komen.

Dochter mag de aankomende toetsweek gebruik maken van haar kaart voor verlenging toetstijd. Ik ben heel benieuwd hoe dat uitpakt!

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 15:22 
Volwassene

Von schreef:
Wij moeten nog een paar weken. De komende twee weken heeft jongste wat sportactiviteiten. Haar groepje gaat niet suppen, dat vond ze jammer, want dat vindt ze heel leuk. Maar ze gaat vandaag wel golfen, en 'n keer mountainbiken, tennis en nog iets dat 1,5-meter-sportactiviteiten heet. En ze was blij dat ze niet hoefde te hockeyen.
Komende donderdag gaat ze met 1/3 deel van de klas picknicken, de andere 2/3 is al geweest. Gewoon leuke dingen die ze doen, goed bedacht.
De lessen gaan online onverminderd door. Ze hebben geen toetsweken. Wel af en toe een toets, formatief. En opdrachten, waar ze zich in creativiteit meer dan ooit in uitleeft. Zo moesten ze een ansichtkaart maken voor Engels, uit een Europees land. Ze had een prachtige kaart getekend, met een Italiaans scootertje, het Colosseum en nog wat van die dingen. De tekst was goed maar eenvoudig, maar het straalde uit dat ze er aandacht aan had besteed. Ze was de enige met een 9 en was er erg trots op. Ik hoop dat ze dit vasthoudt, ze heeft er plezier in en het haalt haar uit een soort lethargisch hangen met de telefoon op de bank.

Wat een leuke dingen allemaal en wat goed dat ze dat organiseren!

Ik ben een gemene moeder omdat oudste van mij gewoon naar school moest fietsen voor een uur gym. OV mag nog niet en ik wilde haar niet brengen en halen binnen een uur (reistijd enkele reis is 20 minuten), ik moet ook gewoon werken. Ik denk dat ze dadelijk fysiek lekker moe is omdat het zo hard waait. Vrijdag mag ze nog een keer naar school deze week voor een middag science klas. Dat vindt ze echt heel erg leuk maar is vanwege Corona destijds helemaal van het rooster gehaald. Nu toch nog drie middagen. Jammer is ook dat filosofie vanwege corona niet door is gegaan, dat vind ze ook heel leuk. de eerste cijfers van de vorige week zijn binnen, tot nu toe prima. Al met al heeft oudste een heel fijn jaar gehad op school en zit ze veel beter op haar plek dan op de basisschool. Ze is ook echt heel zelfstandig. Ik vind wel dat ze er heel makkelijk doorheen vliegt, aan echt leren leren is ze nog niet toe gekomen.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 15:48 
Volwassene

Zeker leuk Von, die activiteiten! Mooi om op die manier het jaar af te kunnen sluiten.

Hier sluiten we het jaar af met nog een bitse toetsweek. Zoon vindt toetsen sowieso vreselijk en zag er enorm tegenop. Het bleek dat hij tijdens de online periode toch zijn tijd aan andere dingen had besteed dan aan school, dus was er een grote inhaalslag nodig. Het was ook erop of eronder. Hij staat nog net op overgaan, maar gezien zijn toetsstress kan dat heel makkelijk de andere kant op gaan. Hij heeft de afgelopen weken echt geknald, maar ik moest ongeveer wel elk half uur checken of hij niet op youtube of iets dergelijks zat. Jee, wat hebben we er woorden en gesprekken over gehad zeg.

Jouw draadje heeft me dan ook aan het denken gezet, Karan. Hoeveel moet je 'er in steken'? In elk geval hebben we voor zoon de insteek dat hij het beste tot ontwikkeling komt bij moeilijke/ nieuwe stof. Ook al kost dat heel veel moeite, want hij heeft faalangst, denkt veel te snel, denkt dat hij dom is, blokkeert etc. We mogen dit jaar als ouder bepalen of hij over gaat of niet. We gaan voor de 2e. Welke hulp dan nog nodig is, moeten we maar kijken. Maar eigenlijk zie ik een jaar zoals afgelopen jaar ook niet echt zitten. Met de school ben ik wel heel blij. Ze denken mee, blijven contact met hem houden. Dus ondanks dat zoon niet het schoolse type is, is dit wel denk ik de beste school voor hem (wat het ook lastig maakt, want het is een categoraal gym, dus afstromen is van school af).

Zoals iedereen kijken wij ook uit naar even 8 weken geen school! (2 weken onofficieel vakantie vanwege boeken inleveren, sportdagen die er niet zijn etc).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 20:17 
Volwassene

Lieselot, hier ook een YouTubende zoon en het drijft me tot waanzin. Hij heeft heel de Coronatijd weinig gedaan en gek genoeg staat hij er nog redelijk voor. Het had beter gekund, dat wel. Ik hou mijn hart vast voor de tweede met zijn instelling.

Ik denk dat je er goed aan doet om je zoon over te laten gaan naar de tweede. Doubleren zou in zijn geval demotiverend zijn denk ik.

Dee, hier breekt de afstand de jongens wel eens op. Vrienden wonen gewoon niet in de buurt en ze missen hun kornuiten...
Is dat het meisje dat mijn H ook kent? Gaat ze nog door op onze school? H had haar al een tijdje niet gezien bij de huiswerkbegeleiding. Nu zitten ze ook wel erg verspreid, dus daar kan het ook aan liggen.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 20:29 
Volwassene

Hoe is jouw ervaring met huiswerkbegeleiding Spitsmuis? En Dee, en misschien anderen?
Ik heb vrijblijvend informatie aangevraagd, maar poeh, wat een hoop geld. Eigenlijk ben ik er geen voorstander van, ik weet het niet zo goed, het blijft weer een soort van externe motivator. Aan de andere kant scheelt het denk ik wel qua rust in huis. En ook voor zoon kan het wel prettig zijn dat wanneer hij thuis is, ook echt vrij is.
Het hangt vast ook van de hwbegeleiding af of het goed werkt. Niet negatief bedoeld, maar zoon is zeer goed in staat de boel te flessen om het maar te kunnen ontwijken. Dus het hangt wel van de begeleiding af of het huiswerk dan ook echt gedaan is.
Ben benieuwd naar jullie ervaringen.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2020, 21:22 
Volwassene

Huiswerkbegeleiding werkt voor H erg goed. Hij is een ontzettende chaoot en is altijd alles kwijt, vergeet van voren dat hij van achter leeft en vindt toetsen maken erg lastig. Hij snapt en weet de stof, maar heeft geen idee hoe hij moet antwoorden. Nu zal het ook niet helpen dat hij behoorlijk dyslectisch is en moeite heeft met het schrijven van een normale zin. (Vergeet lidwoorden en werkwoorden, gebruikt geen interpunctie en schrijft fonetisch)

Hij kan het goed vinden met de docenten van de huiswerkbegeleiding en vraagt goed om hulp. Dit heeft hij daar echt geleerd en daardoor gaat het steeds beter. Ook zit hij op eigen initiatief vooraan in de klas, want hij weet van zichzelf dat hij anders gaat zitten geiten met de jongens. Hij begon dit jaar echt beroerd en ik heb me afgevraagd of het gymnasium wel haalbaar was voor hem, maar hij heeft alle tekorten weg weten te werken en staat nu gemiddeld een 7,5. Zelf denkt hij dat dit zonder begeleiding nooit was gelukt.

Het scheelt dat H op dringend aanraden van mij redelijk uit eigen beweging naar huiswerkbegeleiding wilde. Hij deed eerst wat hij op de basisschool ook deed (niets dus) en haalde ineens dikke onvoldoendes in plaats van minimaal een negen. Het scheelt ook dat hij zijn nieuwe school fijn vindt en niet weg wil, naast dat school lekker meewerkt vanwege de cbo-screening en dyslexie.

Bij H ligt het moeilijke in leren niet alleen in dyslexie, maar ook in zelfvertrouwen. Ondanks dat hij al jaren weet dat hij hb is, heeft hij zichzelf altijd een sufferd gevonden die niet erg slim was. Nu hij overgaat naar 2 gym begint hij langzamerhand te geloven dat hij prima op zijn plek is op het vwo.

Ergo, mijn ervaringen en die van H met huiswerkbegeleiding zijn goed. Thuis hoeft hij vrij weinig te doen en hij vindt het prettig dat school en thuis redelijk gescheiden zijn.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 08:49 
Volwassene

Nou ElisHug, echt een hele gemene moeder ben je. ;) Elk beetje extra beweging in deze tijd is mooi meegenomen voor ze.
Wat fijn dat de 1e klas voor je dochter zo'n succes is! :)

Qua huiswerkbegeleiding:
Ik merk dat het dochter veel structuur geeft en dat ze daar echt aan het werk gaat. Thuis begint ze al gauw te zuchten en te steunen en vraagt ze zoveel van ons dat het de relatie niet ten goede komt. Hwb haalt de spanning uit huis.
Ze heeft momenten dat ze overprikkeld is en dan mag ze vaak even naar huis bellen en dan proberen we in overleg te kijken wat het beste is: bij hwb blijven of naar huis komen. Ik heb een kort draadje met de begeleiding via What's app. Ik kan hen dan ook een beetje aangeven hoe dochter in elkaar steekt en wat zij lastig vindt, bijvoorbeeld om hulp vragen. We hebben volgende week ook de mogelijkheid tot een evaluatiegesprek en dan kijken of en hoe we hwb volgend schooljaar voortzetten.
Dochter kijkt haar werk direct na met de begeleider en ze wordt daar ook overhoord voor de toetsen. In een toetsweek gaat ze na het einde van een toets of project direct door naar hwb. Ze zit daar dan dikwijls 4 uur te blokken, tot een uur of 18.00u (uiteraard met pauzes). Ze moet hard werken, maar als ze thuis is, kan ze ontspannen en is al het werk gedaan.

Overigens was voor ons de hwb te duur. Er is dan een regeling waardoor er standaard 1 of meer plekjes gereserveerd zijn voor kinderen wiens ouders het niet kunnen opbrengen. Daar maken wij nu gebruik van. Nu ik extra inkomen heb, kunnen we volgend jaar zelf gaan betalen.

Mijn ervaringen zijn ook goed en wat mij betreft gaat ze volgend jaar door met hwb.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 09:56 
Volwassene

Dank voor jullie ervaringen ten aanzien van hwbegeleiding Spitsmuis en Dee. Dat klinkt heel positief! Hoeveel dagen per week gaan jullie kinderen?

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 10:12 
Volwassene

H gaat best vaak. Eigenlijk gaat hij vier middagen per week, maar nu met Corona zit hij er vijf. Dit is standaard geregeld vanuit de huiswerkbegeleiding. Volgend schooljaar wil hij bij de begeleiding blijven en hij zou het liefst vijf middagen gaan. Blijven mag hij, maar mijn man en ik gaan kijken wat wijsheid is.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 10:28 
Volwassene

Mijn oudste gaat ook al jaren naar hwb. Dat geeft heel veel rust in huis, haalt stress bij haar en ons weg. Ze heeft er het verschil geleerd tussen stof herkennen en daadwerkelijk kennen, hoe een vraag te lezen en te beantwoorden (en te controleren of ze echt 3 kenmerken heeft gegeven en niet 3 voorbeelden...), ze kan gericht vragen stellen per onderwerp, ze leggen bepaalde stapjes nog eens uit of gewoon op een andere manier dan de docenten. Ze ging eerst 3x per week intensief (4 leerlingen per begeleiding dus 15 min 1 op 1 per uur), en nu al 2 jaar 2x per week niet intensief (6 -8 leerlingen per begeleider). Nu online begeleiding vanwege corona (en de dichte grenzen konden we er ook niet komen). Ze bellen dan iedere keer aan het begin van de begeleiding, bespreken wat ze die middag gaat doen, controleren na 30-45 min of dat ook lukt en dingen worden ook online gecontroleerd. Ze kan ook bellen met vragen (bellen ruim zien of zoom of teams of skype of whatsapp...). Duur geintje maar het is de rust en het feit dat ze zo wel haar havo diploma kan halen ipv afstromen zeker waard. Ze heeft er dus vooral ook veel vaardigheden geleerd.

Bij jongste zijn vandaag leerlingbesprekingen door het docententeam, er komt dan advies vanuit docenten voor volgend jaar. Je mag als ouders in overleg met leerling afwijken van dat advies en wellicht kiezen voor een voorwaardelijke bevordering (met contract etc). Voor jongste zal bevordering geen probleem zijn.
Als we willen kan er nog een gesprek via teams plaats vinden. Ik zie meer in een kennismakingsgesprek met de coach/mentor voor volgend jaar.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 11:37 
Volwassene

Lieselotje schreef:
Dank voor jullie ervaringen ten aanzien van hwbegeleiding Spitsmuis en Dee. Dat klinkt heel positief! Hoeveel dagen per week gaan jullie kinderen?

Mijn dochter ging drie dagen per week, maar had recht op vijf dagen. Soms pakte ze er een dag extra bij.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 15:46 
Volwassene

Voor mijn zoon was vorige week woensdag de laatste lesdag voor dit schooljaar, en ik ben enorm blij dat ze na de zomervakantie weer “gewoon” naar school mogen.
De school had het in maart al opgegeven om ze allemaal op de rit te houden tot het einde van het schooljaar en heeft dus in verhouding erg weinig online les gegeven.
Daar waren we dus niet echt over te spreken en we zagen onze zoon nogal lethargisch worden net als vele andere kinderen.
Omdat cijfers niet meetelde in deze periode deed mijn zoon dan ook niet zijn best, want waarom zou hij dat doen?
Ook het gemis van Peers in zijn klas breekt hem wat op alhoewel hij dat wel vindt meevallen.
De Cito’s die hij moest maken lieten gelukkig wel een stijgende lijn naar 1+ zien op alle onderdelen dus hij ontwikkeld zich wel. :wink:
Ze krijgen geen rapport en we hebben verder geen (algemeen) afsluitend schrijven gehad van de mentor of school.
Dat vind ik dan toch wel een beetje een gemiste kans.
Onze zoon heeft het verder prima gedaan met een 7.5 gemiddeld, ondanks zijn dyslexie en problemen met Frans, Spaans en Duits .
Na de zomer kiest hij voor Spaans en Duits, maar gezien ze dus van plan zijn de achterstand in te lopen in het 2e jaar ben ik een beetje huiverig of dat niet teveel wordt qua extra schoolwerk mbt de extra vreemde talen. (Dit kost hem namelijk heel veel tijd)
Ondertussen blijft hij maar doorgroeien en zit hij fysiek nu ook in het begin van de pubertijd met idem gedrag en fysieke problemen mbt sport.
Na de zomer zal hij de 180cm benaderen en dat voor een 12.5 jarig “kind”. (dunne lat van 48 kg)
Hopelijk stopt het bij 2 meter, maar mogelijk horen we dat snel wanneer hij naar de groeipoli mag.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 16:40 
Volwassene

Zo Ocicat, dat is een lange zoon! Zijn jullie lang? Zelf was ik heel groot voor mijn leeftijd (tien jaar en bijna 1,60), maar ben op mijn twaalfde radicaal gestopt met groeien en op 1,64 blijven steken. Mijn kinderen zijn allen niet lang voor hun leeftijd (tweeling van dertien is 1,55, zoon van elf is 1,45 en dochter van ruim acht is nog geen 1,25. Mijn neefje is wel heel lang voor zijn leeftijd (tien jaar en rond de 1,60). Zijn voorspelde eindlengte is 2 meter. Hij vindt het wel stoer en mijn kuikens balen van hun gebrek aan lengte.

Jullie school heeft wel wat kansen laten liggen door de Corona. Ik ken meer scholen die de boel hebben laten versloffen. Ik snap dat deze toestand pittig is geweest voor docenten, maar het is wel jammer dat er zo weinig is gedaan. Wat betreft onze school ben ik behoorlijk tevreden. Op een na hebben alle docente keihard gewerkt en heb ik niet het idee dat de leerlingen achterop zijn geraakt. Alleen de wiskundedocent van S heeft lessen en toetsen laten zitten. Voor S geen ramp; hij vindt wiskunde leuk en doet twee jaar in een. Uit zichzelf is hij verder gestoomd. Voor kinderen die moeite hebben met wiskunde zal dit volgend jaar stevig uitpakken.

Wat kanondat jouw dyslectische kind zoveel talen doet! H vindt Franse spelling een drama.

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 17:00 
Volwassene

Grappig dat van de lengte, ik was in groep 8 de kleinste van de klas bij de meiden, en ben toch 1,73 geworden. Dochter is niet super lang, maar ik denk dus dat die ook nog wel even doorgroeit!

Maar 1,80 in de tweede is idd wel erg lang, maar ik begrijp dat jullie al bij een groeipoli zitten, dus er wordt naar gekeken?

Jammer inderdaad dat ze het hebben laten liggen, Ocicat.

Hier zijn ze wel verder gegaan met de gewone stof, maar hebben ze het toetsen wel beperkt, nu de eindtoetsweek. weet niet of die stof te vergelijken is met de normale eindtoetsstof, want dochter was binnen een kwartier klaar met Biologie, met een half uur met Latijn (wel een open boek toets, maar ze heeft het boek gebruikt om na te kijken) en met Geschiedenis was ze ook zo klaar, al was die toets niet helemaal te zien op het medium en kon ze een opgave niet maken omdat ze het plaatje niet zag. Wiskunde is ze wel 50 minuten aan bezig geweest en toen stopte ze, ook al moest ze nog een opgave die ze niet echt snapte. Maar zoals ze zelf zei er stond 50 minuten voor.
(Ik heb de opgave na het toets inleveren met haar besproken, en nu weet ik waar het daar fout gaat, en de toets nagekeken, en ik denk dat ze hem ruim voldoende heeft gemaakt.)

BerichtGeplaatst: 30 jun 2020, 23:17 
Volwassene

Ik ben gewoon altijd een van de kleinste geweest en dat ben ik nog.... ach het is wat het is!

Zeilen, heerlijk! Ik mocht vaak met opa mee op de zeilboot voor weekje zeilen. Mijn kinderen zijn minder enthousiast (oudste en jongste hebben wel week zeilkamp gedaan in een optimist maar zien de lol er niet van in).

Jongste is officieel over naar 2 gym, docenten waren unaniem in het advies (en meerdere de opmerking dat hij dingen toch heeft laten versloffen de laatste weken/maanden). Mentor gaat in verslag naar volgend jaar duidelijk aangeven dat uitdaging voor jongste noodzakelijk is omdat hij anders gaan onderpresteren.
Ik ben wel tevreden over hoe school het heeft aangepakt tijdens de hele corona-crisis. Iets minder tevreden dat het nog niet heel duidelijk is hoe het volgend jaar gaat lopen. School gaat afstappen van het echte Kunstkapskolan en met boeken werken maar niet echt volledig klassikaal. Hoe en wat ze nu gaan doen, is me niet duidelijk en ook de jongens kunnen me dat niet vertellen. Die zijn daar wel heel nuchter in "we gaan wel zien".

BerichtGeplaatst: 01 jul 2020, 09:46 
Volwassene

Gefeliciteerd met de overgang naar de 2e klas, Bloemetje!
Heeft de school wel aangegeven waarom ze er vanaf stappen?

Veel gemiste kansen van jullie school, Ocicat. Wat jammer dat ze het al zo snel hebben opgegeven.
En wat is jouw zoon lang, zeg!

Ik was zelf altijd de grootste van de klas en ik zat bij de vijf jongste kinderen. Ik was als 12,5-jarige ook al 1.75m. Ben wel naar een kinderarts geweest om te kijken hoe groot ik zou gaan worden. En die voorspelling klopt goed. Ik ben nu 1.84m en vind dat prima, maar langer had ik ook prima gevonden. Mijn jongste heeft een gemiddelde lengte en de middelste is echt klein (wordt 10 in september en draagt nog steeds 134). De oudste is nu 1.60m. Ze zal naar verwachting 1.77m worden, dus niet langer dan ik.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2020, 10:56 
Volwassene

Ocicat schreef:
Na de zomer zal hij de 180cm benaderen en dat voor een 12.5 jarig “kind”. (dunne lat van 48 kg)
Hopelijk stopt het bij 2 meter, maar mogelijk horen we dat snel wanneer hij naar de groeipoli mag.

Je zou "The Multiplier" app eens kunnen installeren en invullen voor je zoon. Onze buren hebben die app van de groei-poli aangeraden gekregen
omdat hun dochter 195cm zou worden (inmiddels een operatie gehad aan de groeischrijven om de groei te remmen), zodat ze ook
hun zoontje in de gaten kunnen houden. Zij gaven op het ziekenhuis aan dat deze app heel accuraat is.

Ook F. heeft al officieel te horen gekregen dat ze over is naar 2 VWO-extra, daar was ook geen twijfel over, maar toch was ze blij de bevestiging te krijgen.

Hier overigens ook voor de meeste vakken geen cijfers meer gehad sinds maart, maar de school heeft wel goed gekeken naar de inzet en werkhouding
van de leerlingen tijdens het thuiswerken, dat heeft bij sommige leerlingen wel de doorslag gegeven in de beslissing bevorderen of niet. Erg jammer dat jullie
school deze maanden zo onbenut heeft gelaten Ocicat!

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 01 jul 2020, 11:07 
Volwassene

Dee, tja ze zijn met kunstkapskolan toen heel hard gegroeid maar vanwege het beleid van LVO (we schuiven met docenten naar waar ze nodig zijn, ongeacht of ze achter het systeem van die school staan of het zelf logistiek geregeld krijgen) hadden ze niet altijd de juiste docenten (die niet de juiste training hadden of niet achter het systeem stonden of .....). Daarnaast trekt nieuwe gepersonaliseerde systemen natuurlijk ook meer kinderen die "niet gemiddeld" zijn en wellicht meer of andere begeleiding nodig hebben.
Middelste had afgelopen jaar een soort hybride systeem met sommige vakken via GPL en andere vakken meer klassikaal.
Tja het is wat het is en verder zijn we wel heel tevreden over de school en met name de flexibiliteit en alle extra opties.

School van de oudste is ander verhaal maar niet voor dit draadje.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2020, 11:21 
Volwassene

Als ze die flexibiliteit weten vast te houden, kom je al een heel eind.
Neemt niet weg dat het wel heel jammer is dat een systeem waar je zo vierkant achter staat, niet meer kan worden uitgevoerd door allerlei logistieke en praktische problemen. Het was fijner geweest als de school was meegegroeid met de 'niet gemiddelde leerling', maar dat is dan helaas niet haalbaar.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2020, 11:27 
Volwassene

Ocicat schreef:

Hier is de jongste ook al bijna 1,80 en heeft inmiddels schoenmaat 46. Hij is nog groter dan zijn oudste broer op die leeftijd. Die broer is nu 17 en zijn groei is bijna gestopt. HIj is nu ca 1,93 met schoenmaat 47. Ik hoop dat jongste daar ook blijft hangen! Het is ontzettend lastig om betaalbare kleding voor lange latten te vinden. Grote schoenen zijn wat makkelijker.

Zoon heeft het heel erg goed gedaan de afgelopen maanden. Heb hem vanmorgen nog gezegd hoe trots ik ben hoe hij alles heeft opgepakt en ermee gedeald heeft. Zonder enige twijfel dus ook over naar de 2e.
Ik zie wel dat hij echt dolgelukkig is weer activiteiten te mogen ondernemen met zijn vrienden en klasgenoten. Ze hebben de afgelopen week bijvoorbeeld 4x samen gezwommen in de Berkel. Vandaag hebben ze op school de klassen ook meteen weer samengevoegd. Ze blijven wel in hetzelfde lokaal, alleen de docenten lopen heen en weer.

Over huiswerkbegeleiding: de middelste zakte in de tweede volledig door de mand. Hij deed tot dan precies wat hij op de basisschool deed: vrijwel niks. In de tweede gaat het tempo en de hoeveelheid echter duidelijk omhoog en hij liep vast. Zo vast dat school hem zelfs aanmerkte als zittenblijver in maart, iets dat ze dus alleen in het uiterste geval doen (en dan nog alleen maar op de vakken die onvoldoende zijn). Dat schudde hem eindelijk wakker. Ik had het losgelaten, juist vanwege de sfeer en onze relatie. Als hij iets niet wil, is het of afdwingen of pech hebben. Dee wake up call had hij nodig, want hij wilde absoluut over. HWB wilde hij echter niet heen, dus hij kreeg de keuze mij daarin te accepteren en te doen wat ik zei of toch hwb. Hij koos voor het eerste en we hebben hele duidelijke en strakke afspraken gemaakt en een werkplek in de keuken. Zoon was in staat om mij op de hwb tijdstippen als hwb-er te zien en dus te accepteren dat ik hem stuurde. Het ging best soepel op natuurlijk momenten na. Hij is overgegaan, wat ik heel knap vond, omdat ik inmiddels wel door had dat er dingen niet lekker liepen bij hem (wat in oktober bevestigd is door Dimence). Ik heb hem wel gezegd dat ik dit niet nog een keer zou doen. Wilde hij ook niet en het is hem tot nu toe gelukt om ondanks zijn diagnose zijn schoolwerk goed vol te houden, zelfs in de coronatijd. Dat hij eind vorig schooljaar af was van de vakken die hij echt haatte (Frans, NAsk) hielp ook mee. De profielkeuze was een grote motivator. Inmiddels heeft hij ook door dat constanter werken aan elk vak, ook de minder leuke, beter is. Omdat hij dat dit jaar niet altijd deed, heeft hij in september nog 3 toetsen te doen om zijn examencijfers van die 3 vakken naar en voldoende te trekken. Vindt hij niet leuk, maar snapt nu dat het zijn eigen schuld is. Hij had gedacht die in de derde toetsweek omhoog te halen, maar die ging dus niet door vanwege corona. Volgend jaar naar de 5e. Dan begint het profielwerkstuk. Een echte uitdaging met waar hij tegenaan loopt.

Pagina 64 van 66 [ 1316 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 61, 62, 63, 64, 65, 66  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]