Het is nu 25 mei 2020, 15:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 56 van 60 [ 1192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 16:12 
Volwassene

Karan, wel lastig hoor, dat je jongste zijn ei niet kwijt kan. Communiceert school inmiddels wel iets beter? Slim om wat extra's te vragen. Ik denk dat ik dit voor middelste ook ga doen. Die is in 2 uurtjes klaar met haar werk. We zouden spullen ophalen vandaag, maar dat mag niet meer met de nieuwe regels van de regering. Ze is vandaag begonnen met leren haken. Dat wilde ze al een hele tijd en het is een mooie uitdaging.

Jongste van 5jr vermaakt zich goed. We hebben gebouwd, ik heb voorgelezen, de juf heeft gebeld, ze knutselt, we hebben bloemen gezaaid en groenten voor gezaaid en ze speelt hele middagen in de tuin met water en zand. Ik volg haar vooral - even geen letters of cijfers: ook prima.

Bloemetje, vandaag was het nog steeds lastig om op schema te blijven. We rekenen 50 minuten voor elk vak, net zoveel als een lesuur. Al gauw loopt ze dan achter. Alles dat niet af is, schuift door naar het einde van de dag/na het laatste lesuur/vak. Ik heb er vandaag een beloning tegenover gezet en daardoor ging ze wel sneller werken. Alsnog ligt het tempo redelijk laag, maar dat hoort denk ik gewoon bij haar. Het switchen kost haar tijd en energie. Ze heeft maar 2 uitbarstingen gehad vandaag dus al met al best aardig. Gisteren heeft ze zowaar 20 minuten gelezen voor Nederlands, in een boek dat het niveau 'Dagboek van een muts' ontstijgt. Dat is voor haar ook heel wat.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 18:09 
Volwassene

Hier zit oudste elke dag met een compleet rooster op haar kamer. Elk uur bij een ander vak inloggen met online docent beschikbaar. Goed geregeld! Ze zat wel een beetje te mopperen dat ze dus al om 8:30 uur achter haar bureau moet zitten ‘en als ik te laat ben moet ik zeker een online briefje halen! :lol:

De middelste heeft heeeeeeeel veel werk. Zijn normale werk, normale huiswerk plus nog extra werk. Echt belachelijk en niet te doen nu. Wij hebben ook gewoon nog een baan. Vandaag heb ik besloten dat we het basiswerk doen en daarnaast wat kan. Sfeer en welzijn is nu belangrijker. De jongste is een voorbeeldige leerling.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 18:40 
Volwassene

Oudste werkt volgens haar rooster, voor de meeste vakken heeft ze 1 contactuur in de week. Voor Grieks heeft ze twee contacturen. De meeste klasgenoten werken niet volgens het gewone rooster, maar dochter vindt het een fijne houvast. Ze is wel meestal maar een half lesuur per vak bezig, Daarnaast heeft ze ook nog huiswerk, (bv woordjes leren) verder wordt er veel samen gespeeld met bv de Lego, nu hebben ze neptelefoons gemaakt van karton (jongste heeft geen eigen telefoon).
Jongste is (te) snel klaar met zijn werk en niet echt te motiveren. (Hoorde van juf, dat hen is opgedragen niet meer dan twee uur werk en alleen basisstof op te geven, maar ze heeft nu toch ook wat extra’s opgestuurd)

Verder was dochter van de week wel geschokt doordat de maatregelen tot 1 juni lopen. (en ik ook eerlijk gezegd)
En een vriendin (van schrijfclub, geweldig dit) uit de zesde is geslaagd! (ze hadden hier op school al voldaan aan de schoolexameneisen, maar gisteren was het nog niet officieel)

Het gaat hier eigenlijk verbazingwekkend goed met z’n vieren op zo’n kleine ruimte.
Maar ik heb mezelf wel vanaf vandaag ziek gemeld, omdat ik eigenlijk al langere tijd tegen burn-out-achtige klachten aanliep. De laatste druppel was de eis om op kantoor te gaan werken. Manlief zet zich al langere tijd extra in thuis om het huishouden een beetje draaiend te houden. Nu eerst bijkomen, en daarna aan mezelf werken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2020, 21:02 
Volwassene

Wat goed Eekhoorntje dat je je nu toch hebt ziekgemeld! Soms is het gewoon niet anders en moet je er aan toegeven ... .

BerichtGeplaatst: 27 maart 2020, 15:04 
Volwassene

Vannacht werd ik wakker, bleek dochter in de keuken te staan met een broodtrommel. Ik was eerst verward, toen begon ze te huilen. Het was een broodtrommel die nog in haar tas zat wat ze vorige week zaterdag al wist, maar niet meer durfde te zeggen. (We hadden al meerdere keren gevraagd of er nog ergens broodtrommels waren ivm schimmelvorming, aangezien ze vaak niet helemaal leeg gegeten worden.)

Dus vannacht een heel gesprek met haar gehad, en haar vanmorgen even uit laten slapen.

Maar dit brengt wel weer naar boven dat dochter slecht (weinig) eet, en dan vooral koekjes e.d. Hopelijk kunnen we tijdens deze tijd hier wat aan veranderen zonder te dwingen.....

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 11:59 
Volwassene

Herkenbaar probleem, Eekhoorntje. Dochter eet ook slecht op school. Wij proberen een beetje te switchen tussen brood, groenten, dipsausjes, kliekjes, etc. Ze vindt het ook leuk om nieuwe dingen uit te proberen. Misschien heb je er wat aan. Ik hoop dat je dochter vanmorgen een stuk vrolijker is opgestaan. :)

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 12:34 
Volwassene

Goed dat je je ziek gemeld hebt Eekhoorntje. Nu voor jezelf en je gezin zorgen en dan komt je werk daarna.
Wat verdrietig dat je dochter 's nachts opstaat om die brooddoos leeg te maken. Ik hoop dat jullie nu thuis een manier vinden om haar beter/meer te laten eten. Vindt ze soep lekker? Want zo kun je best veel groenten eten zonder dat het zo;n berg is op je bord.

Jongste heeft donderdagavond online schaaktoernooi gespeeld, wel met alleen volwassenen. Nu gaan ze gelukkig 3 x per week een online schaaktoernooi voor jeugd opzetten. Zo houden we dat hoofdje nog bezig. Met de optie er naast om met zijn vriendjes te "spreken" online.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2020, 17:11 
Volwassene

Bloemetje, wat fijn dat je zoon zich zo kan vermaken met schaken.

Dochter heeft al tijd al verschillende dingen mee naar school, groente/fruit, wrap, broodje. En soms pasta in een foodjar. Maar te vaak komt er veel terug, en gaat ze thuis alle ongezonde dingen eten. Ze krijgt ook wel lekkere (ongezonde) dingen mee, maar er moet gewoon uiteindelijk wel een betere balans in komen.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2020, 00:30 
Volwassene

Wat jammer dat dat niet werkte Eekhoorntje.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 09:49 
Volwassene

Dat was best gek: 10 minuten gesprekjes via de telefoon.
Maar het waren positieve gesprekjes. We spraken de docenten van Nederlands, wiskunde en Latijn. Alle drie klonken ze bijna opgelucht toen ze hoorden dat dochter de 1e klas over mag doen. Alle drie hebben ze ook het idee dat het er zeker wel in zit! Dat is zo fijn om te horen. :D

De wiskundedocent bood aan om de rest van het schooljaar dochter te laten werken aan haar achterstand. Vanwege het doubleren is daar nu ruimte voor en de huidige stof pikt ze ook niet op door de achterstand.
De docente Nederlands gaf aan dat ze het idee had dat dochter het zeker wel in zich heeft, maar dat ze de grammatica beter moet leren. Verder wat tips gekregen om het begrijpend lezen te verbeteren.
De docent Latijn was het positiefst van allen. Hij zei dat dochter een hele grote inzet laat zien. Ze komt altijd vooraan zitten en werkt het liefst in haar eentje door. Aan het eind van het jaar geeft hij leerlingen een advies: gymnasium of niet. En dochter zou zeker in de groep zitten waarvan hij denkt dat ze het gymnasium aankunnen. Het woordjes stampen gaat redelijk goed (geen groter 'probleem' dan bij andere leerlingen) en de grammatica begrijpt ze ook prima. Zij haalt dus telkens net aan wel of niet een voldoende omdat ze tijd tekort komt op de toets. Ze maakt ongeveer de helft. En de helft die het zwaarst meetelt voor de toets, het vertalen van een tekst, laat ze liggen. We hebben inmiddels een verklaring gekregen van degene die dochter onderzocht heeft waarmee ze meer toetstijd kan krijgen. Dat zal dus een hele opluchting zijn. Ze werkt ook zeer nauwgezet en dus langzaam.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 10:09 
Volwassene

Dee, dat is feedback waar jij en dochter iets mee kunnen! Wat fijn dat de Wiskunde docent haar aan de achterstand wil laten werken. Ik denk ook dat dat veel zinvoller is dan proberen nieuwe stof er in te krijgen die ze volgend jaar toch weer krijgt.
Ook de tips van de Nederlands docent lijken me voor alle talen van toepassing.

Coachgesprek gaat tegenwoordig ook online. Of geschreven in de portal of even via skype ofzo.

Gisteren heb ik ook de les Latijn kunnen volgen omdat ik in de woonkamer zat.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 11:52 
Volwassene

Bij ons heeft de mentor vorige week een telefoontje gepleegd, maar ik denk niet dat ze dat wekelijks gaat doen. Maar bij ons op school is die structuur denk ik ook anders dan bijvoorbeeld bij jullie, Bloemetje. Je zoon had sowieso wekelijks een coachgesprek, toch?

Het zijn zeker bruikbare tips! En de tips van de docente Nederlands zijn inderdaad ook bruikbaar voor andere talen. Dochter heeft laatst een Engels e-book gelezen over 1 van haar favoriete onderwerpen. Dat had ze zo uit.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 14:03 
Volwassene

Dee, om de week normaal gesprek omdat de coaches de kinderen meerdere keren per week zien in het dag-startgesprek dus dan hebben kinderen ook de kans om even de coach aan de mouw te trekken. Of de coach juist de kinderen als hij/zij iets ziet aan een snoetje of van collega gehoord heeft.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2020, 15:31 
Volwassene

Dat klinkt echt wel heel erg fijn. Zou voor mijn dochter ook fijn zijn.

Wij hebben net de mailbox eens opgeruimd. Er stonden meer dan 400 mailtjes in en nu 'nog maar' 200. Dochter heeft sinds het thuiszitten haar mail zeer weinig gecheckt en daar kwam ik net pas achter. :oops: Ze had namelijk wat problemen met inloggen.
Ze vond het lekker opruimen zo en we hebben besproken om de mailtjes in mapjes per vak in te delen. Hopelijk wordt het zo ook wat overzichtelijker. In het begin van de thuiszit periode ontplofte de mailbox wel echt, maar ik heb kunnen uitleggen dat iedereen toen nog z'n draai moest vinden en dat het nu soepeler loopt, dus dat er ook minder gemaild zal worden. Dat gaf wat rust in het rommelige koppie.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2020, 13:09 
Volwassene

Dee, ze moet echt nog veel leren he in structuur en dat als je dingen vaker "opruimt" het rust geeft in je hoofd.
Hoop dat ze nu met thuis werken, daar makkelijker een gewoonte van kan maken.

Week 4 van thuis werken begonnen.
Jongste vindt het nog steeds wel lekker. Later opstaan, niet in de auto, niet naar huis fietsen, tussendoor iets pakken wat hij "vergeten" was, met zijn allen tegelijk eten.
Hij mist wel voetbal en vriendjes heel erg.
Vanmiddag heeft hij wel een telefonisch of skype ofzo coachgesprek.
Ik ben benieuwd.

Vanmorgen had hij een Technische handvaardigheids toets. Ze moesten de toets afdrukken, invullen en dan foto;s uploaden voor een bepaalde tijd.
En hij heeft zus laten filmen terwijl hij volgens zijn geschreven stappenplan koffie ging zetten. Ook dat was een opdracht (niet perse koffie zetten maar iets waarvoor je stappenplan kon schrijven).

BerichtGeplaatst: 06 apr 2020, 13:44 
Volwassene

Ja, dat moet ze zeker nog.
Met 1 april hadden wij een grap uitgehaald. Met dat briefje van 'Het ministerie van Schone Zaken'. Misschien heb je het wel voorbij zien komen. Ze moest dus haar kamer opruimen voor een inspectie van het ministerie. Zusjes binnen een kwartiertje een nette kamer. Oudste: gaat haar kledingkast leeghalen en opnieuw indelen terwijl de vloer bezaaid ligt met tijdschriften, kleding en schoolboeken. :lol: Lekkere druif.

Hier gaat het ook nog steeds best lekker. Nu er een groter beroep op haar zelfstandigheid wordt gedaan, lijkt oudste ook een stuk zelfstandiger. Maar het blijft wel goed om een vinger aan de pols te houden. Zoals bij die mailbox.
Ik heb het idee dat iedereen ook wel geniet van de periode thuis. Ze vermaken zich met elkaar in de tuin. Een enkele keer spelen ze met dezelfde 3 vriendinnetjes uit de buurt. Maar ze lijken niets echt te missen.

Ik kan me wel voorstellen dat kinderen hun vriendjes en het verenigingsleven missen. Oudste mist haar orkest wel. Maar vreemd genoeg is er ook nauwelijks actie op What's app.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 08:31 
Volwassene

Ik waai ook weer even aan!

In alle eerlijkheid: ik vind het thuis zijn met de kinderen heerlijk. We zitten in onze eigen cocon en, afgezien van wat suffe ruzies, hebben het gezellig en knus zo aan de eettafel.

De middelbare school communiceert goed. Elke dag zijn er online lessen en de jongens worden stevig bezig gehouden. Na de lessen moet er het nodige werk worden gedaan en ze zijn elke dag van half negen tot drie zoet. Ook worden er toetsen online afgenomen en H heeft net zijn eerste 10 voor wiskunde gehaald! Woehoe! Op zijn wieblkussen aan de eettafel een toets maken vindt hij bijzonder prettig. Wel was hij teleurgesteld dat ik weigerde om antwoorden voor te zeggen. Sufferd. Wie hou je voor de gek als antwoorden worden voorgezegd? Maar goed, zijn cijfer voor wiskunde heeft hem de nodige moed gegeven en hij liep dansend door de huiskamer.

De basisschool communiceert zo goed als niet en ik ben teleurgesteld in het werk dat dochter krijgt. Ik snap nu ook waarom ze school saaaaaai vindt: het is ook allemaal erg makkelijk en vooral tig keer hetzelfde doen.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 09:26 
Volwassene

He goed van je te horen. Jullie leken even van de aardbodem verdwenen.
Wel flauw hoor, dat je dat niet voor zegt. ;)
Goed te lezen dat jullie het fijn hebben. Wij ervaren het op wat melt-down momentjes met oudste na ook als heel prettig.

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 10:13 
Volwassene

Niet van de aardbodem verdwenen hoor, maar gewoon onze eigen zalige cocon. :D

Hier is het ook niet altijd pais en vree. Op gezette tijden hebben we allemaal een meltdown. Kan gebeuren en het is niet leuk, maar daarna zijn we allemaal weer fris.

Straks is er een toets geschiedenis. Gelukkig vindt ik geschiedenis raminteressant en heb ik gister met H de stof samengevat. Het kostte me drie uur, maar daarna zat het wel goed in zijn hoofd. Het gaat over de vroege middeleeuwen en laat dat nou mijn favoriete onderwerp zijn! Het einde van het west-Romeinse Rijk, Clovis, Karel de Grote, het leenstelsel: ik was een goede middeleeuwer geweest, tenzij ik een horige was. Waarschijnlijk was ik dan gaan rellen. :D

BerichtGeplaatst: 08 apr 2020, 10:17 
Volwassene

Jongste ligt nu met een dekentje en zijn ipad op de bank, koptelefoon op en een les geschiedenis volgen over de Hanzensteden.
"Mevrouw, als je de werkdoelen voor deze week af hebt, mag je dan morgen pauze nemen tijdens de les?" En ja hoor, hij mag dat uur skippen....

Pagina 56 van 60 [ 1192 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]