Het is nu 15 okt 2019, 08:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 17 van 17 [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 10:41 
Volwassene

Ach, wat naar Dee....

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 10:42 
Volwassene

De oudste wordt al 14 begin 2020 (en dat is de grootste spammert in de groepsapp terwijl dochter telkens van spammen wordt beschuldigd). Er zijn wel wat 11-jarigen maar die worden in de loop van het jaar 12. De rest is al 12 of wordt 13. Zij is veruit de jongste met net 11 jaar.

En ja een kanjer is ze zeker!

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 10:51 
Volwassene

Wat naar Dee! Screenshots gemaakt? Voor spontaan alles op ‘bericht verwijderd’ . Al is bewijs natuurlijk meestal niet nodig, maar het kan soms van pas komen. Goed en knap dat ze toch naar school is gegaan, ik hoop dat het gezeur over haar leeftijd snel stopt. Sterkte!

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 11:06 
Volwassene

Ja, ik heb screenshots gemaakt. Ook van een persoonlijk 'sorry' berichtje....'ja sorry maar sorry je doet irritant en dan doe ik gemeen'. Was de strekking. :roll:

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 12:44 
Volwassene

Jeetje Dee, dat vindt ik echt erg en vooral heel sneu van de klas.

Dochter heeft ook Beeldende Vorming en ze zijn praktisch bezig geweest tot nu toe, ze moesten iets schilderen, dochter had een 6 ervoor en was niet zo blij. Ze heeft ook nog niet kunnen vragen wat ze volgende keer beter kan doe. Ik weet ook niet of ze dat gaat doen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 13:05 
Volwassene

Hier al jaren gedonder in de groepsapps. Soms zou ik echt willen dat whatsapp en social media niet bestond. Het heeft zeker voordelen, maar af en toe... Dochter had weinig zin in al dat gedoe en had zich na 1 week al verwijderd uit de groep. Er is nu ook een groep met de mentor en daar is wat minder gedonder/gespam. Bij mijn zoon is het ook altijd gedoe, vooral met die stomme stickers...

Dochter is met 11 jaar niet de jongste, er is nog een jongetje van net 10, maar dat is volgens dochter een irritante opdonder, die zich overschreeuwt en op iedereen loopt te schelden. Ik heb dochter al gezegd dat dat misschien compensatiegedrag is, en dat had ze zelf ook al bedacht.

Vanmiddag komt haar vriendin van de basisschool spelen: een jonger meisje met ASS, waarmee dochter het altijd goed kan vinden (ze grapte aleens dat al haar vrienden een etiketje hebben en zij de enige zonder is).

Beeldende vorming is hier volgens mij tekenen vooral. Dochter baalt dat ze lage cijfers heeft voor tekenen. Ze kan heel goed tekenen, maar ik vermoed dat ze zich niet helemaal aan de opdrachten houdt :) .

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 13:13 
Volwassene

Hè Dee, wat sneu voor je dochter!

Misschien kan je je dochter uitleggen dat het voor sommige kinderen erg lastig is om zo'n jonge slimme klasgenoot te hebben. Veel van haar klasgenoten zullen op de basisschool de slimste van de klas zijn geweest, en nu zijn ze dat ineens niet meer, zijn er meerdere net zo slimme of nog slimmere kinderen in de klas, zelfs veel jongere slimmere kinderen. Dat is voor hun ego best even moeilijk om te verwerken (Is mijn ervaring met de VWO-Extra klassen, maar ook al op de basisschool met leerlingen die in de leonardo-klas kwamen. Heel dubbel, fijn om peers te hebben, maar ook best moeilijk te verteren dat sommige jonkies nog veel slimmer zijn).

Achter pestgedrag zit doorgaans een reden bij de pester. Dat praat het gedrag niet goed, maar is voor je dochter wel belangrijk om zich te realiseren, zodat ze weet dat het niets met haar persoonlijk te maken heeft, maar met de pester zelf.
Hopelijk kan de mentor jullie hierbij helpen!

Hier ook beeldende vorming. Ze krijgen toetsen over theorie, betreft compositie, of een kunstwerk beschouwen bijvoorbeeld, maar wel grotendeels zelf tekenen, schilderen, etc. F. vindt het vak geweldig.

@Karan: Dat is bij onze oudste dochter ook opvallend. De vriendinnen die ze heeft hebben een etiketje, of zijn niet gediagnosticeerd, maar wel bijzonder. M. is ook "anders" en ik merk dat deze kinderen elkaar gewoon beter begrijpen. Samen anders zijn is fijn. Zij oordelen niet zo snel over elkaar. Bij hen kan M. zichzelf zijn.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 14:00 
Volwassene

Jamathi, wat grappig. Hier precies zo inderdaad. Dochter is ook anders dan het gemiddelde.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 14:03 
Volwassene

Dankjulliewel voor al jullie bijdragen. Echt, ik schrijf het zo vaak, maar ik meen het ook telkens weer: ik vind dit zo'n fijne plek!

Jamathi, dat is een goede van het uitleggen hoe pestgedrag komt. Ik denk zeker dat dit dochter kan helpen begrijpen waardoor dit haar overkomt. Ik zal het meenemen naar school.

Met de mentor gesproken en die was een en al begrip. Dochter wordt hier heel serieus genomen, dat is fijn. Dochter zal zeer binnenkort wat gesprekken hebben met de zorgcoördinator. Die gaat helpen om helder te krijgen wat er nu precies is gebeurd, hoe dochter en klasgenoten reageren en of er eventueel nog meer speelt. Van daaruit kijken wat voor hulp dochter verder nog kan gebruiken.
Gelukkig hoorde ik ook veel positiefs. Bijvoorbeeld dat het tijdens de lessen onderling wel oké gaat. En dat er een docent was die met haar gesproken had aan het begin van het schooljaar en die had er geen idee van dat ze nog zo jong is. Hij vond het een leuke en enthousiaste meid. Als mij dat als moeder al goed doet om te horen, dan zal het dochter zelf ook goed doen. :)
Nu dit op de rit staat, kan ze zich hopelijk ook goed gaan concentreren op de toetsweek.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 15:56 
Volwassene

Fijn dat school het serieus neemt.

Hier ckv en ze zijn de afgelopen weken aan het aquarelschilderen.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2019, 09:27 
Volwassene

Ondertussen zijn er deze week ook weer twee cijfers binnengekomen, allebei voldoende. Dus dat gaat goed.
Ik heb het met dochter gehad over het pestgedrag. Wat Jamathi zei verzachtte het verdriet wel wat. Ze is op het moment best wel gestrest, ze klaagt veel over buikpijn, hoofdpijn en geen trek. Dus het is echt goed dat ze wat gesprekjes krijgt op school.

Dochter had een heel bijzondere manier van leren gisteravond. Ze moest goden en godinnen met taak en uiterlijke kenmerken in haar hoofd stampen. Dat heeft ze dweilend op de vloer gedaan, hardop voorlezend. Dat heeft ze een kwartiertje gedaan. Daarna een half uur wiskunde. En vervolgens overhoord. Ze wist alles op 1 kenmerk na. Ze had gevraagd of ze het mocht leren op de manier die ze prettig vond, nou, dat was dit dus. :lol: Hopelijk zit het nu nog steeds goed in haar hoofd. Het liefst laat ik nog meer tijd tussen leren en overhoren maar we kwamen dan in tijdnood.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2019, 10:47 
Volwassene

Wat gaaf dat ze zo haar eigen manier van leren ontdekt!

BerichtGeplaatst: 10 okt 2019, 11:02 
Volwassene

Dee, als ik het zo lees denk ik dat het best goed gaat komen met je dochter op school. Ondanks dat het begin niet zo makkelijk is in de klas. Echt heel goed dat ze zo serieus wordt genomen! Wat een grappige manier van leren :D . Met die toetsweek in het vooruitzicht is jullie vloer vast lekker schoon :lol: .

Oudste heeft vandaag dan ook haar eerste echte toets. Geschiedenis. Ik ben heel erg benieuwd. Ze vond dat ze heel veel moest leren, ik vond het wel meevallen. De docent had gezegd dat ze eerst begrippen en dergelijke moesten leren, dan het verhaal eromheen (context) en als je dacht dat je klaar was moest je nog een samenvatting maken. Die samenvatting heeft Oudste niet gemaakt, want ze wil eerst proberen of ze ook een goede beoordeling kan krijgen zonder de samenvatting. En dan scheelt het wel veel tijd. Dat is ook een benadering :wink: . Ik vind het wel grappig dat ze zo'n andere houding heeft dan ik had op de middelbare school (type: een 10 is net aan goed genoeg), maar het is in ieder geval een stuk relaxter (ik had nogal last van zelf opgelegde stress :roll: ). Ik hoop dat ze met deze houding ook nog redelijke cijfers binnen kan harken :wink: .

BerichtGeplaatst: 10 okt 2019, 15:25 
Volwassene

Dee, wat een nare ervaringen voor je dochter. Gelukkig dat de mentor haar zo serieus neemt! En wat een grappige manier van leren :lol:

BerichtGeplaatst: 11 okt 2019, 14:18 
Volwassene

ElisHug, haha ja, inderdaad. Eens kijken of ze speciale Swiffer schoentjes en handschoentjes verkopen. Kan dochter die aan doen tijdens het leren. :mrgreen:
Ik denk dat jouw dochter wel een beetje dezelfde benadering als ik had destijds, hoor. Heel efficiënt! ;) Wat goed dat de docent heeft uitgelegd hoe ze het moeten leren. Ik kan me zo voorstellen dat veel slimme kinderen zich concentreren op de context, die snel door hebben. En dan het leren van de begrippen onderschatten. Ik hoop dat haar toets goed is gegaan.

Ilse, ja heel fijn van de mentor. We zijn er nog lang niet; dochter is echt gestrest op het moment. Veel misselijk en hoofdpijn, krijgt amper een hap door haar keel op school en eet thuis ook aanzienlijk minder. Toch gaat het met haar cijfers best aardig.

BerichtGeplaatst: 11 okt 2019, 17:49 
Volwassene

Dee, wat fijn dat de mentor haar serieus neemt en alles goed oppakt, maar wat naar dat je dochter dit mee moet maken. Kennelijk zien een paar sneuneuzen haar als bedreiging vanwege haar leeftijd. Hun onzekerheden worden geprojecteerd op haar, terwijl zij nul komma nul aandeel heeft in deze situatie.

Een school kan nog zo goed zijn, maar helaas heb je geen invloed op de groepsdynamiek van een klas. Je kan het treffen, maar ook een nare klas treffen. Van te voren weet je dit helaas niet!

Hier gaat het allemaal wel lekker eigenlijk. H haalt consequent overal een zeven voor (lag in mijn lijn der verwachting), M teert heerlijk op een fotografisch geheugen tot grote frustratie van zijn broers, S begint te puberen en heeft het geweldig op school en K zit gewoon gezellig klein te zijn.

Alhoewel, klein? Ze is niet meer zo klein. Binnenkort begint ze met trainen voor de voorstellingen van De Dutch Don't Dance Division en ik en leerkrachten op school weten dat ze dit prima aan zal kunnen. Het wordt hard en vooral gedisciplineerd dansen, maar dat is alleen maar goed voor haar. Hoe groter ze wordt, hoe meer ik zie dat ik een vierde hb'er in huis heb. Ze heeft een roedel vriendinnen en ligt goed in alle groepen waar ze komt (ze is ook heel erg likeable), maar ik zie dat ze anders is. Ik zie het, ik voel het en ik ruik het.

En heel eerlijk? Van mij had ze gewoon lekker doorsnee mogen zijn. Ik weet welke beren ze nog tegen zal komen en welke moeilijkheden ze zal moeten trotseren. Helaas zitten er niet heel veel hb-meisjes op school en de paar die er rondlopen vind ik niet zo geschikt voor mijn dochter. Ik zie op tegen het uitzingen van de basisschool nu ik weet hoe fijn het kan zijn als je kind zich als een vis in het water voelt op een school.

BerichtGeplaatst: 12 okt 2019, 10:49 
Volwassene

Fijn dat het allemaal zo goed gaat, Spitsmuis!
Na een week als deze, denk ik ook weleens: was ze maar gewoon lekker doorsnee. Tegelijkertijd weet ik ook dat ik dat zelf eigenlijk onzin vind. Ze is zoals ze is en dat is goed. Dat de wereld haar niet altijd begrijpt, zegt meer over de wereld dan over haar.

We gaan de eerste toetsweek in hier. Dat wordt dus een week leren. We maken het maar zo comfortabel mogelijk met wat lekkers erbij. Daarna lekker een week herfstvakantie zonder huiswerk!

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 00:30 
Volwassene

Klinkt goed Spitsmuis! Ook super dat het voor M zo goed uitpakt!

Hier loopt zoon wel tegen het een en ander aan. Eigenlijk tegen dezelfde zaken als op de basisschool met Cito. Het lijkt wel of de simpele dingen niet beklijven en hij krijgt paniek als hij het niet weet. Vandaag bezig geweest met Nask: rekenen volgens het metrieke stelsel met die trappetjes enzo. Hij lijkt geen idee te hebben.. Oppervlakte berekenen en niet meer weten hoe je onder elkaar moet vermenigvuldigen. Dat soort dingen. Het is voldoende geoefend op de basisschool en toch beklijft het niet. Het is sneu om te zien, want hij stort er compleet van in, voelt zich dom etc. Vandaag wel weer wat stappen gemaakt in het leerproces en ook daadwerkelijk leren, maar het kost echt uren, en bloed zweet en tranen. Ik weet ook niet zo goed hoe ik zaken op een andere manier kan uitleggen waardoor het kwartje wel valt. Sommige dingen moet je simpelweg onthouden. Woordjes leren gaat daarentegen wel prima. Talen liggen hem wel. Rekenen overigens ook, en toch lukken de ogenschijnlijk simpele dingen (nog) niet.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 09:49 
Volwassene

Dee, heel veel succes voor je dochter (en voor jullie) in deze toetsweek! Een week doorbikkelen en dan vakantie, kunnen jullie even fijn bijkomen.

Lieselotje, dat is wel sneu om te zien, zo'n worsteling. Gek dat dat soort dingen niet blijven hangen, al zal het ook wel te maken hebben met automatiseren. Gelukkig gaan de woordjes dan wel goed!

Spitsmuis, ik herken het wel, van het gewoon doorsnee mogen zijn. Aan de andere kant zijn maar weinig kinderen doorsnee :wink: . Ik zie het om mij heen, ook veel niet hb kinderen hebben issues waar ze tegenaan lopen. Wat gaaf dat je dochter mee mag doen met De Dutch Don't Dance Division! Dat wordt een fijne uitdaging :D .

Hier gaat het prima met Oudste. Voor mijn gevoel doet ze nog steeds heel erg weinig en ze heeft ook geen cijfers dus ik heb ook geen idee of het goed gaat... Morgen weer een ouderavond, dit keer over magister.me en overgangsrichtlijnen. Dan hoop ik wel wat wijzer te worden. We zijn op het moment meer bezig met Zoon, hij zit in groep zeven en heeft wél veel huiswerk (drie keer per week 'normaal' huiswerk, en dan deze week nog extra twee A4 engels woorden en zinnen, een nieuwskring en een boekbespreking). Het lijkt nu meer ons huiswerk :roll: .

BerichtGeplaatst: 14 okt 2019, 10:12 
Volwassene

Succes voor de kinderen met toetsweek!

Wij hebben vakantie, jongste ligt nog heerlijk te slapen. Weekend op kamp is altijd intensief en hij is sowieso wel een uitslaper als hij de kans krijgt. In tegenstelling tot de middelste, dat is net zo'n vroege vogel als ik...

Pagina 17 van 17 [ 340 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]