Het is nu 16 sep 2019, 12:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 5 van 7 [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2019/2020
BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 16:03 
Volwassene

Wat is een monkey-me?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 16:41 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Wat is een monkey-me?

Zo’n rekje voor op de bagagedrager waaraan je tas rechtop vast kan worden gegespt. Erg prettig ding. Beter dan snelbinders waar tassen vaak onder vandaan glippen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 18:03 
Volwassene

Oeh, dat klinkt goed! Waar koop ik zoiets?

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 18:05 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Het weekrooster:
- Maandag: Dochter naar ballet. S saxofoon en keeperstraining. (sluit naadloos op elkaar aan)
- Dinsdag: S en H hockey direct vanuit school. M en dochter hebben vioolles (thuis!).
- Woensdag: Dochter naar de hockey (vindt ze stom. Had ze dat maar eerder bedacht!)
- Donderdag: Dochter naar ballet (selectieklas en leuk). S naar hockey, maar hij redt het niet door schooltijden. Niet erg. (laagste C team)
- Vrijdag: H hockey. M en dochter piano.
- Zaterdag: M piano. De rest hockey.
- Zondag: S heeft roeien.

.

Wow, dat is wel een vol programma. Ik zou dit prima vinden zolang de kinderen zelf met plezier gaan, en ik er persoonlijk niets aan hoef te doen. :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 18:11 
Volwassene

Boom, bedankt voor de tip, misschien ga ik er dan weer even naar kijken. Vooralsnog lukt het ook met de spin. Althans ik heb haar nog niet horen klagen.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 19:59 
Volwassene

De Monkey wordt besteld! De jongens vonden het een uitstekend idee. :D

Hanneke, dochter is de enige die naar haar hobby's moet worden gebracht. Mijn moeder doet ballet in verband met werktijden van mij en man, maar de jongens doen alles zelf. Gelukkig, want anders was ik knotsknettergek geworden.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2019, 20:28 
Volwassene

Dochter is haar boeken voor morgen in aan het pakken en vond dat ze een gek rooster had, ze heeft 8 uur en 5 vakken, maar geen enkel blokuur. Op andere dagen heeft ze dat ook wel eens, wel twee uur hetzelfde vak, maar geen blokuur. Kan me dat niet herinneren van vroeger, misschien omdat er tegenwoordig meer leerkrachten part-time werken? Of misschien heeft het helemaal geen bijzondere reden en kwam het gewoon zo uit. Omdat ze na elke twee uur pauze hebben, hebben ze gym altijd tussen twee pauzes in gym, ze moeten dus gelijk naar de gym, en daar als ze klaar zijn met omkleden enzo pauze houden.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 08:59 
Volwassene

Dat is hier ook. Gister had dochter 2x Nederlands. Het 3e en het 5e uur. Ik kan me dat ook niet herinneren van vroeger en het viel me dus ook gelijk op. Hier hebben ze na de eerste drie uur pauze, dan twee uur les en dan weer pauze.

Vandaag had dochter een beetje paniek. Ze sms-te dat de tram erg vol zat en dat hij heel lang stil bleef staan. Ze was bang dat ze te laat zou komen. Ik kon haar geruststellen en uitleggen dat dit met de regen te maken heeft (dan laten veel mensen de fiets staan). Ik ben blij dat ze dan toch contact met me opneemt. Ze vertrekt op tijd van huis, heeft zelfs een tram te vroeg zodat er wat speling is. Maar dat is geen garantie zo blijkt maar weer vandaag.
Ik denk dat ze toch op tijd was of dat de wiskundedocent mild was voor haar, want ik kreeg geen melding dat ze te laat was.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 10:06 
Volwassene

Aah Dee, je meisje met de tram! Van mij moeten de jongens ook met de tram als het glad is, of stormt of ander smurrieweer. Zij vinden het niet nodig. Ik wel. :D

Roosters kunnen een gatenkaas zijn, maar het is erg lastig om een zo goed mogelijk sluitend rooster te maken. Mijn jongens hebben lange dagen, maar geen tussenuren of iets. Wel is S op donderdag het eerste uur vrij, maar hij mag dan ook door tot het negende.

Van oud-klasgenootjes hoor ik nagenoeg alleen maar korte roosters en zijn ze op z'n laatst om half drie uit. Zij zitten op de scholengemeenschappen hier in de buurt en wij vonden al die scholen veel te groot. Nu een kleine school, maar wel lange dagen.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 10:25 
Volwassene

Dee, wat fijn dat ze je wel smst!

Mijn jongste heeft 4 x tot en met 7de les en 1 keer tot en met het 8ste. Ook af en toe een vak 2 keer op een dag zonder dat het een blokuur is...

Het kennismakingsgesprek met de coach ging goed, eerder weg op de vrijdag dat het Peers2play kamp begint is geen probleem. Ze houden in de gaten dat hij zich niet gaat vervelen en waren blij dat we zelf ook genoeg activiteiten boden na school. Jongste doet enthousiast mee in de les.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:12 
Volwassene

Spitsmuis, misschien moeten ze gewoon eens een keer door een paar centimeter sneeuw ploegen op de fiets. Misschien willen ze het dan wel. ;)

Die scholengemeenschappen zijn inderdaad heel groot. Mijn oude school heeft nu zo'n 15 brugklassen, in mijn tijd waren het er 11.

Ja, ik was echt blij dat ze contact op zocht. Kan ik haar op een afstandje toch bijstaan. Verder is ze echt wel heel zelfredzaam in het OV. Veel meer dan ik op die leeftijd!

Hier ook wel lange dagen. Van 8.10 tot 14.55. Alleen op maandag tot 15.45 en op dinsdag tot 13.40.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:20 
Volwassene

Wow 8:10u beginnen. En een negende uur, hoe laat zijn ze dan uit?

Dochter heeft ook 4 keer tot het 7e uur en een keer een achtste uur (dat is dan 16:15u uit). Op maandag het eerste uur vrij. Hier beginnen de lessen om 8:20u.

Dochter is vandaag (voor het eerst) met de bus, want ze had de stekker niet in het stopcontact gedaan..... Bus ging prima ze was om 8u op school.

Wel fijn zo’n forum, om de andere situaties te lezen enzo.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:24 
Volwassene

Het 9e uur is van 15.45-16.35, maar dat krijgen de 1e klassers nog niet. In de klassen daarboven komt het ook niet zo vaak voor.
Dit forum is zeker fijn wat dat betreft. :)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:28 
Volwassene

Hier vanwege 70 minuten rooster maar max 5 uur op een dag in de brugklas. Dat is dan van 8:30-15:05. Vanaf klas 3 ook volop zesde uren.
Geeft voor mijn gevoel wel wat meer rust wat minder vakken op een dag (ook in het huiswerk).
Dubbele uren op een dag heeft natuurlijk wel als voordeel dat ze voor 2 uren dezelfde boeken kunnen meenemen. Ik denk dat voor 8 vakken het niet eens in haar rugzak zou passen...

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 11:32 
Volwassene

Bij 'ons' is het negende uur van half vier tot kwart over vier. Een dag per week is dat zo. De rest is tot het achtste uur (drie dagen) en twee dagen tot het zevende uur. Het scheelt wel dat de uren maar 45 minuten zijn. Verder hebben ze drie uur gym per week, twee uur drama en drie uur beeldende vorming. Dat tikt behoorlijk aan! Ook twee uur per week Latijn, twee uur Grieks en twee uur antieke cultuur hakken er flink in, maar dat laatste vak vinden ze allemaal ontzettend leuk. Ik heb het boek gezien en ik vond het zelf ook erg interessant. :D

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 12:14 
Volwassene

Hier in de brugklas ook max. 5 lesuren (nou ja, 70 minutenrooster) per dag.

Heel veel huiswerk wel, maar dat wisten we van tevoren. Deze middelbare school staat daar sowieso al bekend om en de Vrijeschool al helemaal. Maar ze vindt het tot nu toe over het algemeen wel leuk om te doen en ze doet alles uit zichzelf.
Morgen begint ze met de huiswerkklas van school. Ze kreeg geen huiswerk op haar basisschool, zelfs niet als ze er om vroeg, dus best een overgang en we gaan gewoon kijken of dat huiswerkklasje misschien nog handig is op dat gebied en anders stopt ze daar gewoon mee.
Zelf vond ze het wel prima klinken en een klasgenoot die al was geweest was positief.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 13:16 
Volwassene

F. wilde het vandaag inderdaad ook gaan bespreken tijdens het mentoruur. Er waren al wel meer klasgenoten die er veel moeite mee hadden.

Ik merk zelf dat F. gewoon alle stof hetzelfde moet maken als M. destijds in de "gewone" vwo brugklas, maar omdat ze 6 uur minder les hebben
in de vwo-extra klas (in de plaats daarvoor wetenschaps-orientatie, wat een mooie verrijking is) moeten ze dat blijkbaar met huiswerk "inhalen".

Dat vind ik krom. Als je deze doelgroep compact in lesuren zou je ook in de lesstof, of in elk geval de herhaling in de inoefening, moeten schrappen,
m.i. Ik zie juist dat ze alles moet maken wat gewoon VWO moet maken, plus nog de "plusopgaven", en dat allemaal met minder lesuren, dus meer
thuis. Dat zal ik dan ook zeker gaan aangeven bij het eerste gesprek. Want dat vind ik erg krom. VWO-Extra moet niet extra veel werk betekenen,
maar plus-werk in plaats van gewoon werk. Net als op de basisschool (wat ook op menig basisschool mis gaat...).

Het reizen klinkt voor een aantal van jullie kinderen ook erg pittig zeg, einden fietsen, bus en tram. Poeh, daar zou ik ook nog helemaal niet blij van
worden. Dat zal ook een fikse extra belasting zijn voor jullie kinderen!

Hier trouwens ook een monkey-mee. Ideaal ding, de fietsenstalling op school staat ook vol met fietsen met zo'n ding, hier is het in elk geval heel gewoon
en wordt je er niet vreemd om aangekeken.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 14:55 
Volwassene

Vwo-plus moet inderdaad niet betekenen dat je alleen maar extra werk krijgt. :|

De afstand nemen we maar voor lief. De jongens wilden graag naar deze school, mede omdat mijn vader ook op deze middelbare school zat. Pa is al een tijd aan het hemelen en de mannen vinden het jammer dat ze hem nooit goed gekend hebben. Snuitjes! Naast mijn vaders verleden vonden we dit allemaal gewoon een hele fijne school.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 15:00 
Volwassene

Een fijne school is het zeker, hij stond niet voor niets op nummer 2 bij ons. En dat is een mooi idee, dat ze op dezelfde school als opa zitten. En bijzonder dat ze dat graag zelf wilden. Hebben ze, ondanks dat ze hem misschien kort gekend hebben, toch meer een band met hem dan je op het eerste gezicht zou denken.

In mijn families (van vaders en moeders kant) zijn er wel geteld twee gymnasiasten. Daar is dochter er eentje van.
In de familie van de man is hij geloof ik de enige die gym heeft gedaan, maar zonder diploma.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2019, 17:25 
Volwassene

Grappig Dee! Heel mijn vaders kant bestaat uit gymnasiasten, in de familie van mijn man hebben er een hoop gymnasium gedaan (man ook), mijn moeders kant is vooral atheneum en mijn zusje en ik hebben beiden gym gedaan. Ik ben alleen eerder afgehaakt dan zij, maar zij heeft het uiteindelijk ook niet afgemaakt.

Van ons hoefden de jongens geen gymnasium te doen. S en M wilden het graag, aangezien ze de klassieken echt ontzettend tof vinden. H vond het gewoon een fijne school en ging daarom maar naar het gymnasium. :D

Pagina 5 van 7 [ 135 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]