Het is nu 26 jun 2019, 12:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaringen online huiswerkbegeleiding
BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 10:15 
Volwassene

Mijn jongste in de tweede heeft dit jaar enorme stappen gemaakt met leren leren. Hij moest van heel ver komen en ik ben supertrots op hem, maar ik merk ook wel dat hij er nog lang niet is. Het gaat een tijdje goed en dan wordt hij weer te makkelijk, gaat wel leren en huiswerk maken, maar niet echt goed (gezellig met drankje en hapje en muziekje op zijn kamer met een boek voor zijn neus, maar zonder zijn hersenen aan te zetten), huiswerk wordt niet nagekeken door hem (ik zie veel fouten staan in zijn werkboeken en daar doet hij niks mee), hij vergeet nog steeds dat hij toetsen en opdrachten heeft die niet in Magister staan en bij de toetsen die wel in Magister staan weet hij niet altijd precies over welke stof het gaat. Bovendien moet ik hem nog heel fors helpen met plannen, opzoeken van oefentoetsen, etc. Ik merk dat hij veel beter leert door actief met de stof om te gaan (dus uittreksels en oefentoetsen te maken) en uittreksels heeft hij inmiddels goed onder de knie, maar oefentoetsen hebben ze op school niet.

Ik zie dat hij het volgend jaar echt nog niet zonder begeleiding kan, maar ik ben er zelf wel een beetje klaar mee. Bovendien voel ik me goed thuis in de coachende en stimulerende rol, maar totaal niet in de controlerende. Dat doe ik dus ook niet. Ik heb echter wel het idee dat hij meer controle nodig heeft. Op deze school is dat er niet helaas en dat komt er ook zeker niet in de derde. Manlief probeert wel te helpen, maar is zelf ook een enorm warhoofd, dus dat gaat meer van de regen in de drup :roll:

Wij overwegen nu om online huiswerkbegeleiding in te zetten. Voor jongste is het niet haalbaar om nog meer uren op school te zitten (daar is ook huiswerkbegeleiding). Bovendien heeft hij echt altijd even tijd voor zichzelf nodig na school en de rust van zijn eigen kamer. Online begeleiding kun je op elk (afgesproken) moment doen in je eigen kamer.

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met online huiswerkbegeleiding en of jullie denken dat dit gaat helpen. We zoeken dus vooral hulp bij plannen, controle op huiswerk (overhoren, huiswerk checken en fouten verbeteren) en extra oefenstof bij toetsen (grammatica, doevragen bij natuurkunde en aardrijkskunde). Voor toetsen overhoren vinden we geen enkel probleem, maar ik bedoel het hier meer als controle op het dagelijkse huiswerk.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ervaringen online huiswerkbegeleiding
BerichtGeplaatst: 13 jun 2019, 17:53 
Volwassene

Ik wist dat het bestond online.
Onze dochter had een half jaar huiswerkbegeleiding op school, maar dat ging niet zo ver als wat jij beschrijft. Dat was planning leren maken, check op uitvoering, overhoren.
Huiswerk checken op fouten en extra oefenmateriaal niet.
Onze dochter leek thuis uitrusten eerst ook een must. Maar uiteindelijk bleek een pauze met thee en koekjes en daarna aan de slag prima te lukken.
We hebben het stapsgewijs afgebouwd: hoe meer ze thuis zelfstandig liet zien, des te minder huiswerkbegeleiding. Dat bleek goed aan te slaan.
Wat ik eigenlijk wil zeggen is: de niet ideale regeling voor een kind (na school of externe locatie) van de huiswerkbegeleiding werkte bij mijn dochter mee aan het zelfstandig worden en geen begeleiding meer nodig hebben.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 08:42 
Volwassene

Bissi, dank voor je ervaring. Dat is ook precies onze bedoeling: zorgen dat hij het zelf kan. En liefst begin ik dan meteen in september, voordat ie weer het hele jaar bezig is om acht vieren op te halen :roll: Ik heb vanochtend even met hem hierover gesproken en hij noemde zelf ook nog de huiswerkbegeleiding bij school. Een vriendje zit daarop, maar die staat vier onvoldoendes.

Ik ga maar eens even rondbellen wat we precies kunnen verwachten. Het leren leren en plannen staat voorop, zodat ie zelfstandig verder kan. Bij die online bureaus vraag ik me altijd af of er wel iemand met ervaring achter de pc zit. Want ik zag dat je bij de grootste al kunt solliciteren als je 1 jaar hbo of wo hebt gedaan en affiniteit heb5 met pubers... Dat werk misschien als je alleen moet controleren of iemand doorwerkt en wat standaard overhoorvragen moet stellen, maar niet als je meer wil dan dat. Lijkt me.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 11:26 
Volwassene

Mijn dochter zat ook tussen kinderen die er veel slechter voor stonden en een vriendinnetje.
Voor haar was de vriendin fijn als houvast om een beetje te mopperen samen. Van de huiswerkbegeleiders moesten ze altijd aan de slag in de aanwezige tijd, ook al vonden ze zelf dat ze al klaar waren. Het was een systeem van 4 dagen per week, op vrijdag en in het weekend niet. Wij hebben zelf de zondag toegevoegd als dag voor herhaling en vooruitblik.
Dat hielp om te gaan denken in vaste tijdsblokken om te leren en daarna van jezelf vrij te mogen hebben.

De meeste kinderen op huiswerkbegeleiding waren overigens vrij ongemotiveerd en stonden er slecht voor. Daar wilde ze niet bij horen. Ze had al snel door dat je daarmee jezelf voor de gek houdt en dat het nergens toe leidt. Daarnaast had ze vriendinnen in de klas die gemotiveerd waren en hun tijd goed indeelden. Dat leidde denk ik tot intrinsieke motivatie: ik wil iemand zijn die ook doorzet in leren leren. Wij waren er thuis voor de peptalk, medeleven, moral support. Elk klein pluspuntje vieren en zien als een stap vooruit.

De kwaliteit van de huiswerkinstituten varieert wel. En de kosten ook. Maar het belangrijkste leek mij achteraf dat het ingebed is in een structuur die leidt tot: dit kan ik ook echt wel zelf!

BerichtGeplaatst: 14 jun 2019, 11:46 
Volwassene

Ik heb school even om advies gevraagd en een online instituut gebeld. Ik vond dat trouwens wel heel goed klinken, ik was positief verrast. Sloot heel erg aan bij de manier waarop mijn zoon leert en voldoende eigen ruimte binnen kaders. De zondag vind ik zelf ook een belangrijke dag. Als je op donderdag voor het laatst hebt geleerd is het niet handig als je op maandag een toets hebt.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]