Het is nu 26 aug 2019, 11:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 9 [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 mei 2019, 21:34 
Volwassene

Bij dochter in de klas ook kinderen die op afstromen naar havo staan. Zittenblijven gebeurt weinig.
Wel is afgelopen jaar de norm aangepast. Een voldoende heb je nu bij een volle 6. Eerder was dat iets lager: 5,8 was toen geen tekort en nu is het een half tekort.
Ze hebben geen systeem met herkansingen. Alle toetsen tellen mee.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 18:21 
Volwassene

Zoon heeft 2x meegedaan aan lentes hoop. Was 1 week in de meivakantie en dan werd daarna nog een paar x gemonitord hoe het ging. Hij kon max 2 vakken kiezen. Heeft wel geholpen om over te kunnen. Rond de voorjaarsvakantie was al duidelijk wie er voor in aanmerking kwam en wij gaan meestal een week weg in de meivakantie maar dan planden we de andere week.

In het algemeen weinig zittenblijvers maar wel afstromers. Zoon heeft gezegd dat hij liever blijft zitten dan te moeten afstromen.

Hij doet het overigens prima. Geen enkele onvoldoende op het laatste rapport. Sinds hij de gewraakte vakken Duits en Frans kon laten vallen met zijn dyslexie is hij ook helemaal opgebloeid. Een hele last van z’n schouders gevallen!

Dochter gaat ook goed. Grieks gaat zwakjes tov de rest. Vocabulaire en reproductie is steevast een 1! Met vertalingen compenseert ze dan weer tot een 5,5/6 gemiddeld. Haar mentor is al een hele lange tijd afwezig vanwege persoonlijke omstandigheden. Dochter wil graag iets geregeld krijgen en fusie ze vandaag maar rechtstreeks naar de coördinator gestapt. Ze wil graag van 2 of 3 vakken versneld examen doen. Coördinator zou gaan uitzoeken of dat kan en hoe! Volgende week mag ze terugkomen. Dochter is nu met wiskunde en scheikunde al klaar met dit jaar. Ik ben benieuwd.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2019, 19:53 
Volwassene

In principe heeft ze het recht om in een aantal vakken eerder examen te doen. Ze moet voor die vakken wel voldoen aan de eisen (schoolexamens etc). Dat kan roostertechnisch soms lastig zijn. Vaak zie je dat scholen dat dan geheel bij de leerling neerleggen.

Mijn jongste heeft een paar jaar geleden ook in het voorexamenjaar examen gedaan in een aantal vakken.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 16:43 
Volwassene

Dochter heeft een scheikunde docent die er positief tegenover staat als dochter volgend jaar al examen wil doen. Deze docent blijft ze houden en aangezien ze al klaar is met de stof van dit jaar, heeft ze al modules van 5 gekregen. Ook stelde docent voor om so wie so een eigen leerplan op te stellen waarbij dochter niet alle lessen hoeft te volgen.

Nu hopen dat coördinator komende week ook groen licht geeft.

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 16:54 
Volwassene

Wat leuk dat ze dat vanuit school zelf al aangeven en dat ze in eigen tempo kan doorwerken.
Ik vraag me af: als je in de vijfde al eindexamen wil doen in een vak, moet je dan nu versneld alle toetsen en opdrachten maken, zodat je echt alles af hebt in mei volgend jaar?

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 17:01 
Volwassene

Dat zijn voor ons ook nog vragen, maar ik lees net voorwaarden van een andere school die best als leidraad gevolgd kunnen worden. En daarin staat dat ze in ieder geval voor de eerste rapportvergadering een aantal indicatietoetsen gemaakt moet hebben waarna een evaluatie volgt of de leerling er klaar voor is. Ik wil graag nog voor het eind van het jaar een gesprek op school. Helaas is mentor dus al langere tijd afwezig en is er zelfs nog geen rapportgesprek geweest deze periode.
Ik heb dochter al lange tijd niet zo gemotiveerd en spraakzaam over school gezien :D
Ze begon zelfs al over ideeën over een profielwerkstuk [elton]

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 18:56 
Volwassene

Wat fijn, Evyla! Wat ik me afvraag: als je voor een of meerdere vakken versnelt, moet je dan voor alle vakken minimaal een 6,0 halen? Doe je dus als het ware staatsexamen waarbij je niet de mogelijkheid hebt tot compensatie?

BerichtGeplaatst: 17 mei 2019, 19:36 
Volwassene

Ik denk dat dit in veel gevallen afhangt van de school ... tenzij er nu universele regels zijn? Op de school van mijn kinderen was de enige voorwaarde om in het voorexamenjaar al een aantal vakken af te ronden dat voldaan moest zijn aan de gebruikelijke voorwaarden om examen te mogen doen: dus alle schoolexamens/mondelingen/boekverslagen/etc. voor het betreffende vak
moesten afgerond zijn. Er werden geen eisen gesteld aan een ondergrens van het cijfer.
Citaat:
... ik lees net voorwaarden van een andere school die best als leidraad gevolgd kunnen worden. En daarin staat dat ze in ieder geval voor de eerste rapportvergadering een aantal indicatietoetsen gemaakt moet hebben waarna een evaluatie volgt of de leerling er klaar voor is.
Dat was dus bij ons helemaal niet het geval. Zoon is gewoon de vakken die hij in de 4e klas met een fatsoenlijk cijfer heeft afgerond het jaar erna in de 5e gaan volgen. De vakken die minder gingen en die hij verruild had (hij heeft aan het eind van de 4e klas 2 vakken omgeruild omdat hij ze bij nader inzien niet zag zitten).

Wel begon school te morren toen de examens dichterbij kwamen. Gezien de 'werkhouding' van zoon hadden ze er weinig vertrouwen in dat hij voortijdige examens zou gaan halen. Daarom wilde school hem eigenlijk helemaal geen examen laten doen.
Zoon heeft toen zelf de wetgeving er op nagezocht en kwam tot de conclusie dat school een leerling niet kan verbieden om examen te doen. Zelfs als je een 3 gemiddeld staat en eigenlijk geen realistische kans hebt om te slagen, mag je erop staan om examen te doen (zo dramatisch was het trouwens niet hoor, en hij is ruim geslaagd voor de vakken waarin hij toen examen deed).
Scholen vinden dat niet fijn omdat het gevolgen voor hun uitstroomcijfers heeft. Daarom wordt meestal ontraden om examen te doen als een leerling er niet goed voor staat. Maar als leerling heb je dus wel recht om examen te doen, ook als je er niet goed voor staat.

BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 19:24 
Volwassene

Paula schreef:
Op de school van mijn kinderen was de enige voorwaarde om in het voorexamenjaar al een aantal vakken af te ronden dat voldaan moest zijn aan de gebruikelijke voorwaarden om examen te mogen doen: dus alle schoolexamens/mondelingen/boekverslagen/etc. voor het betreffende vak moesten afgerond zijn. Er werden geen eisen gesteld aan een ondergrens van het cijfer.

Interessant Paula.
Nog even als check: stel je doet mee aan alle SE's voor een bepaald vak en je haalt die, dus de SE's in jaar 5 en 6 die meetellen in het PTE, dan mag je meedoen aan het CSE. Dan hoef je de gewone toetsen in jaar 5 niet per se te doen?

Paula schreef:
Zoon heeft toen zelf de wetgeving er op nagezocht en kwam tot de conclusie dat school een leerling niet kan verbieden om examen te doen.

Dit vind ik ook wel interessant. Op de school van mijn kinderen mag je nu niet zo maar eerder eindexamen doen. Ik heb het een keer nagevraagd bij een ouderavond. Ze hebben er over nagedacht, maar ze hebben besloten het niet standaard aan te bieden.
Maar op het TTVWO gaan ze in de zesde dubbel eindexamen Engels doen: het Nederlandse en het Britse eindexamen. Het niveau van het Nederlandse eindexamen hebben ze eigenlijk nu al ongeveer (ze oefenen met eindexamenteksten en luistertoetsen vwo). Dus het leek me alleen maar handig voor hen om het Nederlandse eindexamen met z'n allen in de vijfde af te ronden.

Gebeurt dat wel eens op andere TTO scholen?

BerichtGeplaatst: 18 mei 2019, 19:39 
Volwassene

Interessant idee inderdaad.
Bij dochter niet. Maar wat niveau betreft had t makkelijk gekund. Aan de andere kant, het gewone examen Engels heeft 'r ook geen druppel energie gekost, ook in de voorbereiding niet.

BerichtGeplaatst: 19 mei 2019, 15:31 
Volwassene

Bissi schreef:
Paula schreef:
Op de school van mijn kinderen was de enige voorwaarde om in het voorexamenjaar al een aantal vakken af te ronden dat voldaan moest zijn aan de gebruikelijke voorwaarden om examen te mogen doen: dus alle schoolexamens/mondelingen/boekverslagen/etc. voor het betreffende vak moesten afgerond zijn. Er werden geen eisen gesteld aan een ondergrens van het cijfer.
Interessant Paula. Nog even als check: stel je doet mee aan alle SE's voor een bepaald vak en je haalt die, dus de SE's in jaar 5 en 6 die meetellen in het PTE, dan mag je meedoen aan het CSE. Dan hoef je de gewone toetsen in jaar 5 niet per se te doen?
De gewone toetsen zijn onderdeel van het PTA dus die moest hij wel maken.

BerichtGeplaatst: 27 mei 2019, 11:35 
Volwassene

Coördinator had het na lang zoeken gevonden dat het kon, maar dan zou dochter eigenlijk komende proefwerkweek (=over 3,5 week) de stof van de 5e af moeten hebben, maar zegt de coördinator ‘dan doe je gewoon de herkansing in september’.

Daar ga ik eens in duiken, want ik meen gelezen te hebben dat CSE op een vaste dag is, maar de PTA’s vrij te plannen zijn... dus dan zou dochter zoals ze nu ook al een tijdje doet extra snel door de stof en samen een traject plannen wanneer de PTA’s zijn. Dan is haar zomervakantie tenminste nog vrij.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 10:59 
Volwassene

Dochter blijft me verbazen!
Gisteren kwam ze thuis met het bericht dat Engels docent haar en nog een klasgenoot had gevraagd of ze volgend jaar Cambridge Engels willen afsluiten op het hoogste niveau (C2 /CPE) i.p.v. het standaard aangeboden niveau C1 en dat terwijl ik bang was dat ze vanwege haar lage gemiddelde zelfs uit het Cambridge programma zou worden gezet. :oops:
Docent kijkt er doorheen dat het lage gemiddelde komt door de woordjes toetsen, want die komen toch niet meer terug.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 12:55 
Volwassene

evyla schreef:
Gisteren kwam ze thuis met het bericht dat Engels docent haar en nog een klasgenoot had gevraagd of ze volgend jaar Cambridge Engels willen afsluiten op het hoogste niveau (C2 /CPE) i.p.v. het standaard aangeboden niveau C1 en dat terwijl ik bang was dat ze vanwege haar lage gemiddelde zelfs uit het Cambridge programma zou worden gezet. :oops:
Docent kijkt er doorheen dat het lage gemiddelde komt door de woordjes toetsen, want die komen toch niet meer terug.

Dat is nog eens een goede docent; daar zouden er meer van moeten zijn! :wink:

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 15:26 
Volwassene

evyla schreef:

Wat goed zeg!!

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 20:40 
Volwassene

Fijn dat de docent er doorheen prikt en je dochter ziet voor wat ze is.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 21:32 
Volwassene

C2 is een heel hoog niveau, gaaf zeg!

BerichtGeplaatst: 16 jun 2019, 00:29 
Volwassene

Wat fijn, zo'n docent!

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 20:20 
Volwassene

Beide kids zijn over naar 5 VWO! En allebei zonder onvoldoendes. Al is Grieks docent wel coulant geweest om een 5,4 af te ronden naar 6. Mogelijk omdat eindproefwerk goed gemaakt was? (Er worden op het eindrapport geen halve punten gegeven)

Fijne vakantie allemaal (alvast)
Dochter heeft scheikunde bij zich om elke dag aan haar planning te werken zodat ze in september eindproefwerk van 5 kan doen.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 20:57 
Volwassene

Goeie berichten!
Dochter is ook over naar 5 vwo met een práchtige lijst met zes zevens, vijf achten en maar één zes. Ze heeft in alle opzichten een geweldig goed jaar gehad! :D

Pagina 8 van 9 [ 162 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]