Het is nu 16 jun 2019, 06:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 19 van 25 [ 491 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 20:03 
Volwassene

Fijn Boom!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 13:52 
Volwassene

Boom! Wat klinkt dat goed!

Drietje herkenbaar.

Hier een zoon die op is. Hij staat voor bijna alles 7/8 op drie vakken na. Drie x net een 5.
Die moet hij ophalen of iig 1 en niet verder zakken.
Maar hij is moe. Heeft hoofdpijn is niet te motiveren. En over zijn zelfbeeld maar niet te spreken.
Veel praten knuffelen en nog 10 weken school door....

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 16:01 
Volwassene

Balen Jazzie, wel fijn dat het nu nog 3 dagen is en dan even 2 weken helemaal niks, met hier en daar een wat langer weekend.
(Alhoewel zoon volgens mij al weer een zooi toetsen na de vakantie heeft staan)

Overigens hebben onze kinderen verspreid meivakantie, waarom vraag ik me wel eens af.
Dochter heeft straks 1 week en in juni weer 1. Jongens hebben straks 2 weken en niks in juni.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 17:13 
Volwassene

Naar, Jazzie, voor je zoon. Bij hem dus ook die hoofdpijn. :( Sterkte met de laatste loodzware loodjes van jaar twee.
Ik sprak een vriendin met een zoon in twee mavo. Hij mag al een pakket gaan kiezen en zich oriënteren op vervolgonderwijs. Daar kijk ik voor zoon ook al naar uit, maar zo ver is het nog lang niet. Pakketkeuze is dan nog maar een jaartje weg, maar vervolgonderwijs is echt nog een ver-van-zoons-bed-show. Al weet hij al wel wat hij wil: met een (sport)scolarship naar Amerika. Dat is een (haalbare) droom van hem waar hij houvast aan heeft op dit moment. Al leeft hij erg in het moment en is Amerika nog heel erg ver weg, het is in elk geval een mooi vooruitzicht. Ik hoop echt dat hij zijn droom ooit waar kan gaan maken en dat de weg er naar toe geen eindeloze lijdensweg gaat zijn. Vandaag kwam hij enthousiast uit school: hij had zijn eerste drie Chinese woordjes geleerd!
Weten jullie kinderen al wat ze zouden willen doen na de middelbare school?

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 17:14 
Volwassene

De kleintjes hebben hier nu 2 weken en eind mei op 1 dag na nog x bijna 2 weken.
De oudste nu 2 weken en in mei lang weekend volgens mij.

Mijn broer zijn kids ook weer anders. Die hebben nu maar 1 week

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 18:04 
Volwassene

Wat valt dat ook voor ouders zwaar hè, als een kind het moeilijk heeft op school. Ik herken dat ook wel van periodes hier. Het beheerste vaak toch ook mijn hele dag. Sterkte voor iedereen die hier nu weer in zit. Gelukkig bijna even lekker vakantie!!

Hier wil jongste graag iets met mobiele telefoons of ICT, of een combi. Hij weet nog niet welke studie hij wil doen.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 20:33 
Volwassene

Hier heeft jongste nog geen idee, maar het zou mij niets verbazen als het iets in het buitenland gaat zijn.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2019, 21:26 
Volwassene

Is al even geleden.....
oudste wist zo ongeveer in groep 6 al wat ie wilde. (2 keuzes...piloot of techniek werktuigbouw).
1 van de 2 is het geworden, ingenieur, de ander is ie ook maar dan voor zweefvliegen als amateur piloot.
Op het vwo kreeg hij het ook in zijn hoofd om naar de WSC te willen (Australie), ook dat is gelukt.

Jongste wist het niet erg jong en koos pas ergens in 4VWO.
Is nu 3e jaars student. Studie rechten , gecombineerd met filosofie.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 09:24 
Volwassene

Afgelopen maandag was het gesprek gehad over onderzoek (Wisc-V en een vragenlijst ben even kwijt welke) dat gedaan is. Vanochtend kwam het verslag binnen. Oudste heeft een enorme kloof tussen haar verbale capaciteiten (VIQ interval 127-142) en de verschillende andere onderdelen van de test (visueel/ruimtelijk, Fluid redeneren, werkgeheugen en verwerkingssnelheid), dat schommelt tussen de 100 en 117. Waarschijnlijk zijn een aantal scores wel gedrukt doordat oudste overbelast lijkt, mn in werkgeheugen en verwerkingssnelheid. Gemiddeld IQ komt uit op 116-126.

Er zijn verschillende adviezen richting school uit gekomen en we gaan zo snel mogelijk met school en de psych om tafel om te kijken wat er gedaan kan worden om oudste weer lekker in haar vel te krijgen.

Opvallend in het verslag is de starheid die oudste laat zien, zowel in communicatie als in taakaanpak. De psych verwacht dat een deel van de starheid te wijten is aan de overbelasting. Een deel zit er ook in oudste, maar we weten niet hoe groot dat is. In principe wordt er nu eerst gekeken wat school kan doen en hoe dat sociaal-emotioneel uitpakt. Dan is er ook duidelijk wat er naast school nog kan/moet gebeuren. Verder oogt ze nog erg jong, ondanks haar 13 jaar.

We hebben het ook nog even gehad over het niveau van school (tto-vwo), maar de psych ziet daar eigenlijk geen problemen in. Volgens haar loopt oudste ook op de havo tegen deze problemen aan, met daarbij grote kans op frustratie omdat het niveau dan eigenlijk te makkelijk is.
Doubleren of volgend jaar haar vakkenpakket aanpassen lijken een betere mogelijkheid. Eea is natuurlijk ook afhankelijk van wat school kan.

Helaas is oudste wel weer thuis gebleven, gister en vandaag. Misselijk, buikpijn, slecht eten en veel slapen. Wat dat betreft zijn we nog niet veel opgeschoten.

Nog even een aanvulling, wat voor mij ontzettend fijn om te horen was, was dat we het dus al die tijd goed aanpakken. Veel hulp bieden bij plannen/organiseren/structuur bieden etc. Mijn gevoel van wat er aan de hand is, lijkt grotendeels bevestigt door het onderzoek. Dat was echt een enorme opluchting.

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 11:32 
Volwassene

Fijn dat jullie goed gezien hebben wat ze van jullie nodig heeft. En nu de rest nog... sterkte! :knuddel:
Denkt school met jullie mee in de vorm van aanpassingen?

BerichtGeplaatst: 17 apr 2019, 12:20 
Volwassene

Herkenbaar verhaal Muppet! Ik hoop dat jullie school snel tot actie komt.

Ik ben heel benieuwd naar de tips die jullie kregen voor school. Onze psych kwam niet verder dan algemene uitspraken over structuur en uitdaging. Zou je die tips willen delen, eventueel per pb?

BerichtGeplaatst: 18 apr 2019, 22:44 
Volwassene

Zodra ik de tijd heb om achter de pc te kruipen, zal ik de tips wel plaatsen.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 13:56 
Volwassene

Allemaal lekker van het prachtige weer aan het genieten? Hier nog school deze week, maar wel een heerlijk paasweekeinde gehad!

Even een vraagje voor degenen die Cambridge English kennen: weten jullie wat een C betekent voor de schrijfonderdelen? Ik kan het nergens vinden en uiteraard weet zoonlief het ook niet.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 14:16 
Volwassene

Heeft hij een grade C gehaald voor zijn examen? Dan zit hij ongeveer op gemiddeld niveau van het afgenomen examen.
Als het om referentieniveau C1 of C2 gaat dan kun je via de link zien op welk niveau hij zit.
https://www.cambridgeenglish.org/nl/exams-and-tests/cefr/

BerichtGeplaatst: 23 apr 2019, 15:32 
Volwassene

Nee, ik denk dat het gewoon opdrachten zijn. Er staat alleen C geen 1 of 2. Examen krijgen ze pas over een jaar.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 15:58 
Volwassene

Boom schreef:
Denkt school met jullie mee in de vorm van aanpassingen?

Het verslag hebben we voor de vakantie naar school gestuurd. De orthopedagoog gaat meekijken en als het goed is hebben we ergens na de vakantie een gesprek met de vwo-coordinator, orthopedagoog en de psych. Ik verwacht wel dat school mee zal denken en aanpassingen zal doen. Tot nu toe is dat elke keer vrij eenvoudig gegaan.

Drietje schreef:
Ik ben heel benieuwd naar de tips die jullie kregen voor school. Onze psych kwam niet verder dan algemene uitspraken over structuur en uitdaging. Zou je die tips willen delen, eventueel per pb?

- structuur aanbieden: ondersteuning met plannen en organiseren, maar vooral hulp bij manieren vinden om informatie te verwerken: welke strategieën/ezelsbruggetjes helpen. Het leren inzetten van de zeer sterke talige kant. Hierbij ook leren zelf aan te geven wat ze nodig heeft, niet alleen het bij zichzelf houden.
- verhelderen van de rol van school in bovenstaande. Zijn er instanties/coaches waarmee samengewerkt wordt of moet dat elders gevraagd worden
- gereduceerd vakkenpakket, evt doubleren of het 3e jaar in 2 jaar doen. Vooral om haar te tijd te geven nieuwe strategieën ook in te oefenen. Dat is de afgelopen 2 jaar niet goed gebeurt en oa daar loopt ze nu op vast. Ze houdt teveel vast aan oude, minder effectieve strategieën.
- “vertalen” van gevoelens zodat ze zich beter leert uiten
- balans herstellen tussen inspanning en ontspanning, ook fysiek.
- belangrijkste is om eerst op school eea aan te pakken omdat dat een dagelijkse activiteit is. Vervolgens verbinden van gedachten, gevoelens en gedrag. Dat mag naast elkaar lopen, maar alleen als het oudste niet overbelast.

Hoop dat er hier voor jullie ook iets tussen zit dat je kan gebruiken.

Het is hier nu heerlijk vakantie en ze is zo veel meer ontspannen. Ze mag elke ochtend max 1 1/2 uur aan huiswerk/leren besteden en de rest van de dag zien we wel. We hebben sinds een paar dagen ook weer een trampoline in de tuin (de oude was ver heen en nu hebben we een rechthoekige ipv een ronde) en daar is ze elke dag wel even op te vinden. We offeren graag een groot stuk van de (niet al te grote) tuin op, om allebei de meiden buiten en actief te krijgen. Met oudste ook afgesproken dat ze na school eerst wat drinkt en eet, dan 15-20 min gaat springen om haar hoofd leeg te maken en dan pas aan haar schoolwerk te gaan. Dat zag ze wel zitten.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2019, 21:50 
Volwassene

Dankjewel Muppet, wat een goede aanbevelingen! Ik sla ze op voor school. Ik herken veel uit jouw verhaal. Vooral het aanbrengen van structuur en het doorbreken van oude leerstrategieen (of liever het aanleren van leerstrategieen) is wat we hier proberen. Maar wij doen dat zelf met hulp van de bijlesleraar voor wiskunde Tot nu toe zit er nog steeds een stijgende lijn in, maar wat hulp van school zou wel heel fijn zijn.

Ik vind anderhalf uur per dag aan school werken in de vakantie best wel veel, eerlijk gezegd. Is het niet fijner voor haar om school een paar dagen helemaal los te kunnen laten? Mijn oudste had in de eerste jaren ook veel last van stress en hij hield zijn weekeinden en vakanties zoveel mogelijk echt vrij.

Het is bijna vakantie hier. Heerlijk! Zo fijn ook dat de vermoeidheid van vorig jaar niet meer is teruggekomen. En zoon staat weer op overgaan. Een dikke negen voor wiskunde gehaald. :D Nu nog maar één vijf en verder allemaal hele mooie cijfers. En zo jojo-en we lekker door naar het einde van het schooljaar. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 29 apr 2019, 11:21 
Volwassene

Wat goed Drietje!! En wat heerlijk van die 9. Dat motiveert weer extra.
Zo fijn dat de vermoeidheid niet terug is ook. |En het einde van dit jaar is echt serieus in zicht hoor!

Hier lekker aan het genieten van de vakantie. Schoolboeken hoeven hier niet aangeraakt te worden, en er zijn ook geen werkstukken of zo in de planning. Dus echt vakantie.
Het enige dat we altijd merken is dat er weer veel slechter geslapen wordt. Gelukkig is jongste nu zo ver dat hij het niet meer vervelend vindt als iedereen slaapt behalve hij . Hij gaat gewoon iets anders doen. En vorige week was hij bij een vriend , waar hij de hele nacht is opgebleven (en om 3 uur 's nachts in de jacuzzi ging), dus dat scheelde de avond erna ook wel met in slaap vallen.
Herkennen jullie dat, van dat slapen? Dochter heeft het ook, die ligt nu tot 3 of 4 uur in de nacht te lezen. Zij slaapt wel uit trouwens, maar ik merk echt dat ze, net als op de basisschool, uitdaging nodig hebben voor hun hoofd, om te kunnen slapen. Oudste heeft dat minder, hoewel die ook wel aan het studeren is in de vakantie. niet voor school, maar voor hobby. De andere twee doen dat niet echt.

Ik heb he;aas geen vakantie, maar woensdag gaan we een dagje naar de efteling!

BerichtGeplaatst: 29 apr 2019, 15:36 
Volwassene

@Drietje: Wat een mooi cijfer! En meteen op overgaan staan is dan wel een hele mooie beloning!
Hier genietend van de vakantie. Zoon is bezig met een logeermarathon. Het lijkt wel haast een beetje op een vlucht van huis, van de realiteit, maar het is prima. Hij heeft het blijkbaar nodig, heel veel tijd doorbrengen met zijn goede vriend. Ze zijn al maatjes sinds groep 1, een zeer ongecompliceerde en oprechte vriendschap. Heel fijn. En ik geniet met hem mee. Was het leven maar altijd zo ongecompliceerd. :wink:

BerichtGeplaatst: 29 apr 2019, 20:01 
Volwassene

hanneke schreef:
Herkennen jullie dat, van dat slapen?

Ja, helaas wel. F. heeft ook al nachtenlang tot 02.00 uur wakker gelegen deze vakantie. Vorige week daarom de wiskunde en nask boeken van M. er maar bij gehaald en elke dag een hoofdstuk doorgewerkt. Nu weel een heel blij en goed slapend kind... maar wel dubbel, ze krijgt die stof pas over 2 jaar.

Ik vind het nu gewoon wel echt een stuk lastiger om echte uitdaging te vinden die niet meer in de weg zit van school. Dat was toen ze kleiner was een stuk makkelijker.

Gelukkig hebben M. en H. er geen last van, die slapen wel gewoon en halen hun voldoening ook uit kennis opdoen, maar F. heeft het echt nodig haar hersenen met abstracte en technische zaken te laten kraken. Niet altijd eenvoudig. Dus als iemand nog een goede tip heeft voor leuk wiskundig materiaal dat het VWO niet in de weg zit hou ik me aanbevolen.

M. gaat nu in de vakantie gelukkig heerlijk, lekker aan het feestjes vieren en logeren etc. Voor de vakantie stroomden de dikke voldoendes binnen, dus dat is natuurlijk heel fijn (ze staat nog altijd teveel onvoldoendes, dus ze zijn welkom!).

Muppet, ik vind de adviezen heel mooi, maar ik denk toch ook "hoe dan"? Hebben ze de adviezen ook concreet gemaakt? Verwachten jullie dat school, of een coach die ingezet wordt, weet hoe het strategieën aan moet bieden? Hoe ze je kind zijn talige kant kunnen leren gebruiken? Hoe ze gedachten, gevoelens en gedrag kunnen verbinden?
Hebben jullie al iemand gevonden die deze tips ook kan omzetten naar de praktijk?
Mijn ervaring is helaas dat hulpverleners goed de vinger kunnen leggen op wat een kind aan vaardigheden mist en wat het zou moeten leren om verder te kunnen komen, maar een ander het vervolgens moet uitvoeren en geen idee heeft hoe en zo'n advies vervolgens het dossier niet meer uit komt.
Dus ik ben heel benieuwd naar wat je kind uiteindelijk echt aan oefeningen, trainingen en aanpassingen zal krijgen. Ik hoop dat je dat ook wil delen.

Excuses als het sceptisch overkomt, ik ben oprecht geïnteresseerd in de praktische uitvoering n.a.v. deze adviezen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo, 2006 )
♀ (gr. 8, 2007 )
♂ (gr. 6, 2010 )

Pagina 19 van 25 [ 491 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22 ... 25  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]