Het is nu 19 mei 2019, 23:12

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 16 van 20 [ 396 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 23:01 
Volwassene

Wat fijn Boom! Is toch weer positief.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 10:22 
Volwassene

Fijn dat er nu hulp voor hem komt!

Wij hebben vandaag de laatste vakantiedag. Morgen moet oudste naar de oogarts, afhankelijk van wel/niet druppelen gaat ze ‘s middags nog naar school. Anders heeft ze een dagje extra. En dinsdagmiddag naar de kinderarts. Daar verwacht ik eigenlijk niet zo heel veel van.
De week erna proefwerkweek, oudste is in de vakantie al aan het leren geweest op de bootcamp manier. Hopelijk levert dat mooie cijfers.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 17:54 
Volwassene

Drietje schreef:
Wat duurt dat lang voordat jullie een gesprek hebben, Boom! Wel fijn dat hij in ieder geval naar school blijft gaan. Wat betreft migraine: ik lig daarmee ook niet drie dagen in bed hoor. Ik heb Exedrin ontdekt. Gewoon te koop bij de drogist en vreemd genoeg is dit het enige dat in al die jaren heeft geholpen.

bij mij ook!

BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 20:08 
Volwassene

@muppet: wat houdt de bootcampmanier in het kort in?

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 09:49 
Volwassene

Boom schreef:
@muppet: wat houdt de bootcampmanier in het kort in?

Dat is een bepaalde manier van stampen (stapelend leren) die ze bij de bootcamp Snappen en Stampen van Wijkunnenmeer geleerd heeft. Is echt een stappenplan, waarbij je zo veel mogelijk zintuigen in zet om te leren. In blokjes van 5, telkens 1 woordje erbij. Na 5 en 20 minuten (jezelf) overhoren.
Ik vind de bootcamp echt een aanrader.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 12:23 
Volwassene

Gister was oudste blij dat ze gedruppeld werd bij de oogarts: hoefde ze niet naar school, de draak :mrgreen: De uitslag was erg goed; stilstand. Bij -7,5 is dat erg fijn. We druppelen elke avond met atropinedruppels om de achteruitgang te vertragen/tot stilstand te brengen en kennelijk werkt dat. Vanmiddag controle bij de kinderarts.

Vanochtend is ze gewoon naar school, toets Frans inhalen. Hoop dat het deze keer wel goed gaat.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 13:07 
Volwassene

Altijd fijn, zo’n extra dagje vrij :D

Ik moet even klagen hoor, over de chaos op school. De proefwerken verdwijnen telkens uit magister om in een andere week weer op te dagen. Elke week worden toetsen verzet, deze week twee proefwerken, die ineens 1 en 2 weken later zijn. En dan staat er ineens een proefwerk tussen dat volgens mij helemaal niet voor deze klas bestemd is. Heel ander hoofdstuk. Jongste had in de vakantie afgelopen week al best het een en ander gedaan voor beide proefwerken, maar eentje is nu pas over twee weken, dus dan kan ie wel weer opnieuw beginnen tegen die tijd. Irritant dat dit zo vaak gebeurt.

Heb de griep, normaal gesproken maak ik me niet zo snel druk, maar ik verveel me te pletter :roll:

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 13:48 
Volwassene

Inderdaad balen Drietje.
Ik merk dat de rust bij oudste (4 toetsweken, tussendoor af en toe en SO en voornamelijk praktische opdrachten) wel erg veel rust geeft.
Zoon uit de tweede, weet eigenlijk nu nog niet hoe veel toetsen hij volgende week heeft omdat dit pas een week van te voren wordt doorgegeven. Oudste moet feitelijk 4 keer een week echt pieken, terwijl dit bij jongste eigenlijk een doorgaand van te voren onbekend iet kan zijn.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 14:28 
Volwassene

Annemiek schreef:
Inderdaad balen Drietje.
Ik merk dat de rust bij oudste (4 toetsweken, tussendoor af en toe en SO en voornamelijk praktische opdrachten) wel erg veel rust geeft.
Zoon uit de tweede, weet eigenlijk nu nog niet hoe veel toetsen hij volgende week heeft omdat dit pas een week van te voren wordt doorgegeven. Oudste moet feitelijk 4 keer een week echt pieken, terwijl dit bij jongste eigenlijk een doorgaand van te voren onbekend iet kan zijn.

Drietje super irritant! En dan zeuren dat kinderen niet kunnen plannen.

Ik merk dat continu presteren ook lastig vind. Anderzijds zet hij mu eigenlijk alle vakken uit en focust zich enkel op toetsen en/of projecten. De rest hangt er btje bij.
Vrees met 4 toetsweken per jaar hij tussendoor helemaal niks doet :shock:
Elk voordeel heeft een nadeel?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 16:05 
Volwassene

Dat is inderdaad bloedirritant Drietje!
Hier zijn ze op school ook redelijk chaotisch, maar die dingen kloppen altijd wel. En als ze niet kloppen heeft de docent het probleem, niet de leerlingen. Daar zijn ze heel strikt in.

Die bootcamp klinkt inderdaad goed. Zou voor jongste ook wel wat zijn, denk ik. Hij staat rustig op zijn hoofd op de bank met een leerboek, of loopt ermee over straat. Dus alle zintuigen gebruiken klinkt als iets dat wel past :lol:
Wij plannen ziekenhuisbezoeken bewust midden op de dag, zodat er voor hem zo eel mogelijk lessen uitvallen. Op die manier brengt het hem ook wat positiefs, want de afspraken vallen niet altijd mee.

Fijn dat de druppels helpen voor het oog! Is 7.5 de afwijking? Dat is fors zeg!

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 17:46 
Volwassene

Dat doen wij ook, met ziekenhuisbezoek en zo. En dan nog even lekker wat drinken of lunchen samen.

Ik heb geen problemen met een aantal toetsen per week, dat gaat prima. Hoewel proefwerkweken natuurlijk ook wel fijn zijn. En ik ben zelf ook best wel chaotisch, kan daar prima tegen. Maar het is heel onhandig. Krijgt ie voor de vakantie vier proefwerken op voor de week na de vakantie (vond ik nogal vreemd, maar oké). Leert zoonlief netjes in de vakantie alvast wat voor die toetsen. En dan zijn twee toetsen pas twee weken later. Waarvan er eentje daar inmiddels alweer verdwenen is en ineens begin volgende week staat, maar met het verkeerde hoofdstuk. Dus of dat klopt? Ik zeg altijd maar: leer het maar gewoon alvast, dan ben je er in ieder geval klaar voor als het toch doorgaat. En tot nu toe doet hij dat gelukkig.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 23:14 
Volwassene

Zoon wil bij hoog en laag niet verder onderzoeken of hij dyslexie heeft (net niet slecht genoeg in groep 7, brugklasscreeningadvies : direct onderzoeken) en wil het op eigen kracht doen zondr etiquette.
Deze interne motivatie lijkt me prima, maar men o men wat is hij lang bezig met het leren van zijn Franse toets, en wat heeft hij met het kunnen toepassen van de grammatica mijn hulp nog veel nodig.
Duits gaat vooralsnog beter, maar ook hier is veel hulp nodig. We hebben er kort gewoond en gaan er nog regelmatig op vakantie gaan dus dat ligt dan net wat makkelijk, maar ik hoop wel dat hij het nog wel die een 1,5 jaar gaat volhouden met Frans.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 23:24 
Volwassene

Hoe leert y voor zijn Frans. A gebruikt wrts of de woordjes

BerichtGeplaatst: 16 maart 2019, 17:54 
Volwassene

@Annemiek: quizlet is echt een aanrader, is ook een app voor op de telefoon van je kind. Woordlijsten kun je downloaden (wel eerst ff controleren op spelfouten).

Deze week hadden we het eerste gesprek op school. Er is blijkbaar een heel protocol voor thuiszitters, daar had ik helemaal geen idee van. In het geval van zoon heeft het alleen wel zes weken geduurd voordat het in werking is gesteld, maar dat komt ws omdat ze niet meteen de ernst van de situatie inzagen. Het traject houdt ongeveer hetvolgende in: 10 weken intensieve 1-op-1 begeleiding van een leerkracht die samen met hem gaat kijken naar wat zoon nodig heeft om te kunnen functioneren op school. Hij staat dan weer in contact met alle leerkrachten en de communicatie van alle aanpassingen loopt via hem. Er is een stille ruimte op school met thee/koffie/choco, zitzakken en computerwerkplekken waar hij zich elke dag onder schooltijd een uur (of meer indien nodig) kan terugtrekken en rustig huiswerk kan maken. Deze ruimte is niet voor iedereen toegankelijk. Komende week gaan ze het hebben over aanpassingen in de les zelf. (Onderwijs op maat, is dat dan echt mogelijk?)
Na vier weken volgt er een tussentijdse evaluatie. Maar na het eerste gesprek op school ben ik wel lichtjes positief gestemd. Ik hoop heel erg dat alle aanpassingen samen het verschil gaan maken tussen thuiszitten met hoofdpijn en weer volledig naar school kunnen gaan.

BerichtGeplaatst: 16 maart 2019, 20:33 
Volwassene

Boom wat klinkt dat mooi! Ik ga duimen dat t zo allemaal goed komt!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 11:12 
Volwassene

Dat klinkt fijn Boom!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 12:02 
Volwassene

Wat goed, Boom!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 12:53 
Volwassene

Fijn boom,

Hier wordt al volop gebruik gemaakt van Quizlett (woorden/zinnen), Verbuga (ww) en de (zelf bij school aangeschafte) online versie van de methode (grammatica, lees-, luister- en oefentoetsen). Maar het blijft niet hangen, le, la, accenten, ww vervoegingen noem maar op. Vooralsnog lukt het met veel oefenen, maar dit kost hem gewoon veel tijd. En grammatica regels moet hij echt inoefenen en dat kost ook veel tijd. Het is dat hij het zelf zo wil, maar ik heb wel bewondering voor zijn doorzettingsvermogen. Daar waar anderen (zeggen) 1 of 2 dagen van te voren te beginnen, moet hij voor die taaltoetsen echt een week van te voren beginnen.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 15:21 
Volwassene

Dat klinkt goed Boom. Hopelijk gaat het hem helpen.

Bij de bootcamp van Wijkunnenmeer werd gezegd dat woordjes op de oude manier stampen, beter werkt dat met alle programma’s op de pc. Je kan ze hooguit inzetten om te overhoren, maar zelfs dat is beter met een persoon ipv de pc. Weet even het argument niet meer. Bij onze oudste werkt woordjes op de pc leren absoluut niet.

Oudste is vrijdag weer ziek thuis gebleven. Maandag start de proefwerkweek. Wb planning zien we, in kleine stapjes, verbetering. Wat nog heel erg blijft, is als er iets niet duidelijk in magister staat, ze dan terugvalt op “maar ik wist het niet” en het dan “vergeet” in te plannen of na te vragen. Waardoor ze er dus ineens achter kan komen dat ze nog veel meer moet leren dan ze dacht. Excuus blijft dan steeds “maar ik wist het niet, dus kan ik er niets aan doen”. Is dat echt pubergedrag?

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 20:17 
Volwassene

Geen idee Muppet, maar mijn jongste heeft dat ook. Ik moet echt meekijken in Magister en vragen stellen over wat hij precies moet leren en als ie het niet weet dan houd ik in de gaten of hij het navraagt. Meestal zet hij het meteen in de groepsapp van een stel jongens waarvan er eentje altijd alles weet. En ik moet dan ook weer checken of hij het wel inplant in zijn agenda. Omdat de school behoorlijk chaotisch is, doen we dat plannen dus ook nog steeds samen.

Pagina 16 van 20 [ 396 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]