Het is nu 20 apr 2019, 08:29

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 6 van 8 [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 02 feb 2019, 13:41 
Volwassene

Ik vind vooral dat er ineens een jongeman voor me staat in plaats van het jongetje dat het heel lang was.
Ook regelt hij ineens allerlei dingen zelf. Dat is wel even wennen maar ik vind het ook wel erg mooi om te zien.

Inmiddels hier de tweede schoolexamenperiode achter de rug.
Zonder ook maar noemenswaardige leeractiviteit allemaal zevens en achten, één negen en één dikke vier.
Die laatste had een duidelijke oorzaak en ligt niet aan zijn capaciteiten. Gelukkig heeft hij per ronde de mogelijkheid tot een her.
Dus dat vak gaat hij overdoen. Compensatiepunten genoeg mocht het dan nog niet lukken.
Het profielwerkstuk is ook ingeleverd. Ruim een dag voor de inleverdatum zodat hij en zijn maatje nog ruimte hadden voor herstelwerk/verbeterwerk mocht er iets tegenzitten.
Die laatste avond leefde hij op zijn mobiel. De ene na de andere klasgenoot verzuchtte dat er nog zoveel moest. Er waren vrijdag heel wat mensen afwezig die nog de hele nacht door hadden zitten werken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 feb 2019, 15:30 
Volwassene

Tja, als je dan in zo’n stad loopt op een open dag dan denk je ineens: Verrek, over anderhalf jaar woont hij niet meer thuis :shock: We hebben echt een fijne band samen dus ik heb ook heel veel gezelligheid van hem thuis.

Fijne cijfers Marthe!

BerichtGeplaatst: 02 feb 2019, 16:24 
Volwassene

O gaat dit jaar het huis al uit.
Dus nog een maand of 7 en dan zit het hoofddeel van onze opvoedkundige taak erop.
Dat is best even slikken. Hij woont dan ook gelijk een dusdanig eind weg dat we niet zomaar even een dagje langs kunnen gaan.
Maar als ik nog bedenk dat het een heel onzeker jongetje was en dat ik hem nu echt wel in staat zie om op een goede manier zijn dromen waar te maken dan kan ik alleen maar dankbaar zijn.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2019, 21:33 
Volwassene

@Drietje. Volgens mij hebben we International relations and organizations over het hoofd gezien. Ik ga er nog even met L naar kijken, alhoewel Ik denk dat haar minder intussen behoorlijk op Den Haag staat.
We hebben haar alvast ingeschreven voor de studentenhuisvesting. Net 16 geworden, dus dan kan dat al.
Ze wil zelf het eerste semester nog vanuit huis reizen, en daarna op kamers. Tjonge wat gaat het snel...

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 10:30 
Volwassene

Zoon vertelde gisteren dat hij een gesprek heeft gehad met zijn mentor, en dat deze ons ook nog wil bellen. Zoon staat op dit moment qua cijfers als bespreekgeval, en zou M en O nog verder zakken, dan heeft hij te veel tekorten. (volgens mij heeft hij er nu al te veel, maar ik weet niet of ze nu naar eindrapport vijfde klas kijken, of naar examendossier. Ik ga zelf iig uit van rapport 4 voor dit jaar, en daar staan 3 tekorten)Mentor had het over zitten blijven dan. (maar maakte de kanttekening dat daar wel over te discussiëren is).
In ieder geval lijkt afstromen dus niet aan de orde.
Zelf denk ik dat blijven zitten zeker niet zal helpen, maar eerder enorm demotiverend zal werken.
Ik vind het wel heel moeilijk. Enerzijds is zoon wel bereid en gemotiveerd om aan te pakken nu, maar hij geeft steeds aan dat hij zo moeizaam kan opstarten.
Hij zegt zelf dat hij wel zijn best deed, en voor toetsen zegt hij steeds dat hij een goed gevoel heeft. Maar sommige cijfers vallen dan toch weer tegen (zoals maatschappijleer en maatschappijwetenschappen, daar haalt hij dan vijven voor, wat natuurlijk absoluut niet nodig is).
Zoon heeft 2 onvoldoendes. Een 5 voor Duits en een 4 voor M en O (afgerond) Hij heeft 3 ruime zevens ter compensatie. Rest is een 6.
Duits is al in een stijgende lijn.
Wiskunde is nu 6, maar hier verwacht ik wel van dat dit hoger gaat worden weer.
Al met al vind ik het niet persé heel erg zorgelijk voor iemand die zo ontzettend weinig motivatie heeft, en zo weinig effectief werkt.
Ik heb mentor nu een mail gestuurd met de opmerking dat ik graag een gesprek wil. Vind ik fijner dan bellen.
Maar ik weet nog niet zo goed wat ik wil zeggen.

Hebben jullie tips?

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 20:52 
Volwassene

Ik zou aanbieden om te overhoren en bij het lastigste vak bijles aanbieden om even over het dode punt heen te komen. Mijn oudste wilde de eerst drie jaar graag dat ik hem hielp om aan het werk te gaan. Telefoon weg en leren. Ik zat dan vlakbij te werken.

Hij kan het best, anders was hij niet zover gekomen.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 23:00 
Volwassene

Wijlen Rob Brunia heeft ooit een artikel geschreven over de zinloosheid van doubleren bij hb leerlingen (situaties zoals langdurige ziekte of afwezigheid even buiten beschouwing gelaten). Die informatie hebben wij gebruikt in ons gesprek op school.
We hebben in de 5e klas aangegeven dat we zoon liever zagen zakken voor zijn eindexamen dan dat hij 5v zou moeten doubleren. Omdat we al eerder ervaren hadden dat hij bij herhaling nóg minder gemotiveerd raakte en helemaal niet meer tot werken en prestaties kwam.

School wilde daar niet in mee gaan omdat ze vonden dat hij 'perspectief op een einddiploma' moest hebben en dat zou hij volgens hen niet hebben als hij toch door zou gaan naar de 6e. Hij had overigens niet eens echte tekortpunten, het was meer een 'doemdenken' van de afdelingsleider.
We hebben er toen voor gekozen om hem naar de Vavo te doen. Daar heeft hij de stof van 5 en 6 vwo in één jaar gedaan en hij slaagde zonder herexamens. Zijn examencijfers waren zelfs hoger dan de cijfers die hij doorgaans op school haalde. (wat vast geholpen heeft was dat hij het op die school niet naar zijn zin had, het leek hem verschrikkelijk om er nóg een jaar heen te moeten - die motivatie bleek voldoende om wat meer inspanning te leveren).

Scholen willen leerlingen meestal niet naar het laatste jaar laten gaan als ze twijfelen of ze het examen gaan halen, omdat ze bang zijn dat hun slagingspercentage daardoor lager wordt. Maar dat zou m.i. los moeten staan van het belang van de individuele leerling. Als een leerling gebaat is bij doorgaan terwijl het eindresultaat niet zeker is, zou hij moeten kunnen doorgaan. Maar dat is mijn insteek. Scholen denken daar vaak anders over.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019, 11:03 
Volwassene

Dank je Paula.
Het is ook mijn insteek, en school is over het algemeen wel redelijk welwillend altijd. Met zijn mentor heeft hij ook een goede band. Scheelt allemaal, denk ik. Hoop ik.

Maandag heb ik een gesprekje op school ( dat is lang geleden, dat dit nodig was).
Zoon weet zeker dat het allemaal goed komt. Met zijn cijfers dan. Ik ben geneigd daar ook wel op te vertrouwen. Maar mocht het niet zo zijn, dan is het in ieder geval fijn om te weten hoe school er in staat.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019, 11:11 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik zou aanbieden om te overhoren en bij het lastigste vak bijles aanbieden om even over het dode punt heen te komen. Mijn oudste wilde de eerst drie jaar graag dat ik hem hielp om aan het werk te gaan. Telefoon weg en leren. Ik zat dan vlakbij te werken.

Hij kan het best, anders was hij niet zover gekomen.

Ik bedoelde eigenlijk meer tips voor het gesprek. Maar dank voor je meedenken sowieso.
Zoon overhoren zit er niet meer in. Dat wil hij echt niet meer.
Bijles wil hij zelf ook niet, maar het is wel iets waar ik ook steeds aan denk.
Hij is in ieder geval bezig met de examenbundels nu, en heeft wat meer 1 op 1 contact met de docent.
Ik zal dit ook met de mentor bespreken, want zoiets is voor zoon erg helpend ( 1 op 1 contact), maar het is tegelijk ook iets waar hij zelf niet snel om zal vragen.
En dat terwijl ze op deze school daar juist erg voor open staan.

Bij m en O is het niet zozeer het begrip volgens mij. Ik heb de indruk dat hij de stof meer moet inoefenen. Dus kilometers maken, zeg maar. Maar geen idee of dat waar is. ( ik vergelijk het met mijn eigen wiskunde problemen. Ik begrijp het wel als het wordt uitgelegd en als ik het lees, maar als ik het dan moet toepassen loop ik vast. Heb ik steeds weer uitleg nodig. Ik kan me voorstellen dat je het dan gewoon heel vaak moet doen, tot het ingeslepen is. Maar weet niet zeker of dat klopt)
De vraag is dan weer of bijles zal helpen. Dat is toch meer gericht op uitleggen van dingen. Het oefenen en reflecteren zul je zelf moeten doen.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019, 14:35 
Volwassene

Ik denk dat bijles juist ook oefenen kan zijn met directe feedback op de tussenstappen.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2019, 14:36 
Volwassene

Oke. Ja, misschien wel. Dat zou wel helpen denk ik.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:23 
Volwassene

M&O is hier bij veel leerlingen een probleem. Sterker nog, het vak waarop de meesten uitvallen, helaas ook in VWO6. Onze zoon maakt bijvoorbeeld bijna zijn huiswerk niet, sommen worden daardoor te weinig geoefend/ingeslepen, dat is inderdaad het probleem denk ik. Hij heeft ook heel,weinig motivatie hiervoor jammer genoeg. Maar inderdaad net als wiskunde B moet je gewoon meters maken en bij beide vakken doet hij dat te weinig. Het schijnt ook een verouderde methode te zijn, het nieuwe bedrijfseconomie schijnt motiverender/aansprekender te zijn. Aangezien talen en textuele vakken kennelijk makkelijk naar "binnen" waaien, lijkt het hier een probleem te zijn van te weinig sommen maken....

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:43 
Volwassene

Na een slapeloze nacht( van mij) en een heel goed gesprek ( tussen zoon en mij) heb ik de zaken helder genoeg voor morgen, denk ik.

Zoon had met mentor ook gesproken over zijn moeite om te beginnen aan werk wat hij niet zo leuk vindt. Reactie van mentor: ja, je bent 17, het is heel normaal dat je dat lastig vindt. En moeilijk om de gevolgen op lange termijn te overzien. Bovendien hebben jullie jongeren zo veel meer afleiding dan wij vroeger, dus logisch dat het lastig is voor je. Ik wil graag samen met jou naar manieren zoeken om je hierbij te helpen.
Dat vond ik positief. En ook een helpender houding dat die van mijn man, die meer is van: ja, jammer voor je, maar volgens mij heb je gewoon een schop onder je ... nodig.
Hoewel ik dat ook wel een beetje begrijp, en zelf ook regelmatig heb gedacht.
In ieder geval zijn we alletwee weer vol goede moed, en heeft zoon concrete plannen gemaakt.
Nu nog samen met school erover waken dat ie ze ook gaat uitvoeren.

BerichtGeplaatst: 10 feb 2019, 22:45 
Volwassene

driehoek schreef:
M&O is hier bij veel leerlingen een probleem. Sterker nog, het vak waarop de meesten uitvallen, helaas ook in VWO6. Onze zoon maakt bijvoorbeeld bijna zijn huiswerk niet, sommen worden daardoor te weinig geoefend/ingeslepen, dat is inderdaad het probleem denk ik. Hij heeft ook heel,weinig motivatie hiervoor jammer genoeg. Maar inderdaad net als wiskunde B moet je gewoon meters maken en bij beide vakken doet hij dat te weinig. Het schijnt ook een verouderde methode te zijn, het nieuwe bedrijfseconomie schijnt motiverender/aansprekender te zijn. Aangezien talen en textuele vakken kennelijk makkelijk naar "binnen" waaien, lijkt het hier een probleem te zijn van te weinig sommen maken....

Opvallend dat dit bij jullie ook het geval is.
Paula gaf het in een eerdere post ook al aan ( iets in die strekking tenminste)
Anderen gaven juist aan dat hun kind het zonder moeite heel goed doet. Zou dit nog iets met de gebruikte methode te maken kunnen hebben? Ik neem tenminste aan dat die niet op elke school hetzelfde is?

Hier maakt zoon zijn huiswerk overigens altijd wel.
Alleen, ik denk dat het bij simpelweg maken blijft, en er geen reflectie is van zijn kant op het gemaakte.
Dit blijft heel lastig voor hem. Was op de basisschool al zo, en nu dus nog steeds. Hij maakt het, en dat is het dan. Bij sommige vakken controleert hij wel, en onderneemt hij actie bij veel fouten. Zoals bij wiskunde. Maar bij M en O dus minder. En daarnaast oefent hij dan vervolgens ook niet extra met moeilijke opdrachten. Hij herhaalt alleen de theorie. Dus toch ook wel een kwestie van leren studeren, denk ik.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 12:24 
Volwassene

Mijn oudste had ook een bloedhekel aan M&O. Dat lag overigens puur aan het vak; de docente vond hij prima.

Hij vond de toetsen vaak lastig. Verder heeft hij nooit echt moeite gehad met andere vakken. Uit verhalen van hem heb ik begrepen dat veel meer leerlingen het een rotvak vinden/vonden.

Wat betreft Duits zou ik aanraden de examenbundel aan te schaffen en heeeel veel teksten te oefenen. Dat is de helft van je uiteindelijke cijfer. Als je goed geoefend hebt, moet je daar absoluut een ruime voldoende voor kunnen scoren en dus ook een voldoende op je eindlijst!

En ja die motivatie..... Vooral met jongste ook nogal wat problemen hiermee gehad. Hij studeert nu en is helemaal opgebloeid; eindelijk hoeft hij niet meer al die onzin (aldus zoon) in zijn hoofd te prenten en is hij nu met zinnige zaken bezig.

Maar ja, je moet nog wel even dat VWO-diploma binnenhalen. Wellicht kan je zoon proberen zich te richten op zijn latere studie. Zodat hij extra gemotiveerd raakt om zijn best te doen op het VWO.

Sterkte!!!

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 12:43 
Volwassene

Dank je Rianne.

Die examenbundels zijn inderdaad heel fijn. Zoon had al die van M en O, en heeft nu die van economie ook gekocht.
Ik zal Duits ook eens voorleggen.

Ik verwacht dat het bij oudste ook zo zal gaan als hij eenmaal studeert. Hij snapt best dat er dan ook dingen zullen zijn die minder boeiend zijn, maar de studie interesseert hem, en hij vindt het bovendien heel zinvol. Dat is met veel van de vakken die hij nu volgt gewoon niet het geval. Gelukkig is het einde langzaam wel in zicht, en zoon was vandaag weer blij en vol motivatie.
Woensdag heeft hij een toets voor m en o, het zou zo fijn zijn wanneer zijn cijfer iets stijgt, dat motiveert ook weer.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 14:02 
Volwassene

https://www.examenblad.nl/

Volgens mij staan hier ook veel oude examens met uitwerkingen.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 17:01 
Volwassene

Top!

Gesprek was fijn. Hele aardige mentor. Goede plannen gemaakt met elkaar, we gaan er weer voor.

Als cijfers ondanks alles zo zouden blijven (waar we nu niet van uit gaan) dan is zittenblijven voor school geen optie. Zal niet echt motiverend gaan werken, integendeel. Dat denken wij ook. Maar dan gewoon maar naar de zesde is in zoons geval ook geen optie. Dus dan wordt het Havo 5 (ongebruikelijk, maar wel mogelijk). En dan een jaar HBO. Kan hij ook een vak laten vallen.

We gaan absoluut en 100% voor optie A, gewoon over zonder onvoldoendes, maar plan B is wel gemaakt. Dat geeft zoon ook rust, zei hij zelf. En daar heb ik vertrouwen in.
Zoon gaf aan wel meer controle te willen door ons, of beter gezegd een strengere aanpak. Toch af en toe die schop, gaf hij aan. Omdat hij dat wel nodig heeft.

Al met al dus wel productief geweest.

BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 17:28 
Volwassene

Fijn Hanneke!

BerichtGeplaatst: 12 feb 2019, 14:21 
Volwassene

Mooi zo, Hanneke!

Wij hebben vooral bij jongste ook vaak moeten schoppen/trekken/duwen om hem aan de slag te krijgen, maar het resultaat mag er zijn.

Ik hoop idd dat zijn M&O beter gaat dan voorheen; daar krijg je echt weer moed van. En zoniet: oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Dat helpt echt!!!

Heel veel succes gewenst!!!

Pagina 6 van 8 [ 144 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]