Het is nu 22 maart 2019, 05:21

Pagina 9 van 17 [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 13:18 
Volwassene

Ik herken dat wel. Ik probeer hier nu ook de druk van de ketel te halen.
Ik roep de laatste tijd heel vaak vind t niet gek dat de jeugd een burn out krijg.
Zoon heeft al veel druk voor het op tijd komen. (Hij moet 35-45 min fietsen) en als hij wat vertraagt door dromen of harde wind of whatever dan is hij te laat. Dit heeft hij hard moeten leren en de consequentie (nablijven of iets vind ik geen probleem) wij proberen hem echt aan te geven ga nu weg en ga op tijd en Fiets door maar hij heeft al 7x te laat op zijn naam. (3 ervan was hij al op school en of verzonken in de telefoon of zat in t verkeerde lokaal #dromer)
Vanaf de derde x zijn wij al aangesproken en wordt er al gedreigd met bezoek leerplichtambtenaar. Kind is als de dood om te gaan fietsen nu en te laat te komen.

Schoolwerk is dodelijk saai vind hij en denkt dat het allemaal niet op te halen is (3 vijven moet hij ophalen met inspanning op nihil moet dat best te halen zijn als je dat iets op hoogt)
Voor elk vak heeft hij werkhouding T. Ook voor de vakken waar hij echt zijn best doet. En hij snapt er niks van en is teleurgesteld.
Gevoelsmatig begrijpen ze hem gewoon niet (school heeft dat ook aangegeven, dat hij ongeïnteresseerd lijkt terwijl hij goed scoort dan, dat ze zien dat hij enorm anders denkt en ze niet weten hoe hem aan te spreken en eerlijk zooooo bijzonder is hij nu ook weer niet)
Vorig jaar had hij een mentor die hem los liet en vertrouwde dat hij zijn weg wel zou gaan en dat ging ook goed. Hij bloeide helemaal op en was gek op de mentor.

Nu een mentrix die hem meer wil sturen en dat lukt niet. Dus we mogen weer komen. Ik wil de druk er niet meer opleggen. Daar kan hij slecht tegen. En t resultaat is vaak dat school druk bij ons neer leg. En wij weer bij hem. En dan is t EN van school EN thuis.
Dus dat gaan we niet (meer) doen.

Van de week zelf overzicht gemaakt voor welke toetsen hij wel ff zijn best moet doen zodat hij minimaal voor alles een 6 staat en dan gaan we daarna verder kijken.
Over is over.

En als de paniek echt groot is brengen we hem naar school en verder zien we het wel desnoods met een gesprekje met leerplicht ambtenaar. Dat zoon nu eenmaal net iets anders leert en ook nog 2 jaar jonger is.

En dan hoop ik dat we t zo redden en niet thuis komen te zitten of helemaal tegen een burn out aan lopen.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 13:23 
Volwassene

Sterkte Muppet. Hopelijk lukt t om je dochter weer op betere plek te krijgen. Vaak wens ik dat er een andere weg was in dit schoolsysteem

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 20:02 
Volwassene

Jazzie, van 1 vijf een zes maken en hij is over toch? Waarom zitten ze hem zo achter zijn broek? Vanwege zijn houding, de cijfers of het te laat komen? Krijgt hij wel hulp op school?

Hier hadden we ook in november al een paniekerige mentor aan de telefoon. Wij hebben dat wel een beetje afgehouden. Met hulp, daar kun je wat mee, maar met paniek maken en verder niets helpen oplossen kun je niet zoveel. Dus daar hebben we onze zoon ook niet zoveel over verteld.

Muppet, wat jammer. Hopelijk komen jullie snel met school tot een tijdelijke oplossing.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 21:31 
Volwassene

Drietje schreef:
Jazzie, van 1 vijf een zes maken en hij is over toch? Waarom zitten ze hem zo achter zijn broek? Vanwege zijn houding, de cijfers of het te laat komen? Krijgt hij wel hulp op school?

Hier hadden we ook in november al een paniekerige mentor aan de telefoon. Wij hebben dat wel een beetje afgehouden. Met hulp, daar kun je wat mee, maar met paniek maken en verder niets helpen oplossen kun je niet zoveel. Dus daar hebben we onze zoon ook niet zoveel over verteld.

Muppet, wat jammer. Hopelijk komen jullie snel met school tot een tijdelijke oplossing.

Ik denk zelf eigenlijk zijn houding. Hij is lastig te sturen. Het is wel te doen hoor. Maar je moet weten hoe hij tikt. En ik denk dat ze dat moeilijk vinden dat je weinig controle over hem heb.
(Hij is niet opstandig of zo hoor. Alleen wat ie niet wil of t nut niet van ziet doet ie niet. Dan kan je op je kop gaan staan.)
Hulp hebben we vorig jaar zelf gedaan omdat school aangaf dat er een HB-coach op moest. Dit ging ze boven de pet. Hij denkt zo anders dat ze meende dat de geeikte methodes niet hielpen. (Hij is over gegaan met gemiddeld een 7 en niks doen)
Overigens kreeg hij geweldige adviezen (dezelfde die ik m al jaren goed... maar mam als er 2 zijn die t zeggen MOET ik t wel geloven..... zucht) maar hij doet er niks mee.
T probleem is dan dat hij zijn boek niet open doet en geen aantekeningen maak. En dan vervolgens haarfijn kan uitleggen waar ze zijn en wat het antwoord is zelfs al stond de vraag niet in de methode.
Ze snappen het gewoon niet.
En nu is hij zwaar gedemotiveerd.

Kind zegt nu mam ik heb het gevoel dat het zooo boven mijn niveau is omdat het zoo onder mijn niveau is.
Dus binnenkort gesprek en dan weet ik t ook niet.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 22:18 
Volwassene

Klinkt behoorlijk als mijn jongste... Daar lijkt het kwartje nu te vallen, maar ik denk niet dat hij in de les wat doet. Vorig jaar ook vrijwel niks gedaan. Nu moet hij wel aan de bak, maar hij moest van heel ver komen. Met wel als resultaat dat hij veel lekkerder in zijn vel zit.

Heeft je zoon extra uitdaging?

Hier nu nog maar 1 vijf. Komende weken is daar een toets voor en ook toetsen voor wat vakken met 5,6 en zo. Als dat nu ook ff lekker blijft gaan dan is ie binnenkort uit de gevarenzone. Ben wel benieuwd of ie dan nog zo gemotiveerd is. Hij doet nu echt wel zijn best.

BerichtGeplaatst: 10 jan 2019, 23:00 
Volwassene

Jongste vandaag luistertoets Engels. Was vmbo examen. Vanavond cijfer binnen. Een 10....

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 11:44 
Volwassene

Citaat:
Kind zegt nu mam ik heb het gevoel dat het zooo boven mijn niveau is omdat het zoo onder mijn niveau is.

Hoi Jazzy, ik heb weliswaar een brugklasser en geen tweedeklasser, maar ik las je post en vroeg me af of er geen school in jullie omgeving is met gepersonaliseerd leren en hb-kennis.
Een aantal kunskapskolan scholen heeft dit bijv maar soms ook montessorischolen e.d.
Dan zijn er meer mogelijkheden om in eigen tempo door te leren of te verbreden. Ik ken iemand die op die manier door de saaiere vakken heengaat, terwijl hij op zijn voorkeursvak extra uitdaging krijgt. En dan echt op een veel hoger niveau.
Op een school hier in de Randstad komen daarom leerlingen van heel ver met de trein, omdat ze het ervoor over hebben.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 11:58 
Volwassene

hanneke schreef:
Jongste vandaag luistertoets Engels. Was vmbo examen. Vanavond cijfer binnen. Een 10....

Wat goed!

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 12:14 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:

Hoi Jazzy, ik heb weliswaar een brugklasser en geen tweedeklasser, maar ik las je post en vroeg me af of er geen school in jullie omgeving is met gepersonaliseerd leren en hb-kennis.
Een aantal kunskapskolan scholen heeft dit bijv maar soms ook montessorischolen e.d.
Dan zijn er meer mogelijkheden om in eigen tempo door te leren of te verbreden. Ik ken iemand die op die manier door de saaiere vakken heengaat, terwijl hij op zijn voorkeursvak extra uitdaging krijgt. En dan echt op een veel hoger niveau.
Op een school hier in de Randstad komen daarom leerlingen van heel ver met de trein, omdat ze het ervoor over hebben.

Ik heb gehoord dat hier een agora school moet zijn. (Montesorri style begrijp ik) ik wil namelijk ook dat nog tijd over houd na school. Dus vandaar dat we hem ook niet met van alles willen belasten. Grootste deel wat als uitdaging gekozen werd sluit niet aan. (Plusklas was een ramp)
Ik ben dus wat huiverig geworden. Ben ook bang dat t risico op drop-out groter wordt.

Dus wil denk wel gaan praten bij dat agora.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 12:15 
Volwassene

hanneke schreef:

Dat is een lekkere binnenkomer. Super

BerichtGeplaatst: 11 jan 2019, 20:34 
Volwassene

Ik weet niet op welke Agora je wil gaan praten maar van die in Roermond weet ik dat ze geen zij-instromers aannemen.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2019, 01:05 
Volwassene

sannie schreef:
Ik weet niet op welke Agora je wil gaan praten maar van die in Roermond weet ik dat ze geen zij-instromers aannemen.

Dit is niet Roermond. De site geeft aan dat ze 2 vwo aannemen. Maar ik heb echt werkelijk geen idee. Of bedoel je halverwege t jaar?

BerichtGeplaatst: 12 jan 2019, 10:04 
Volwassene

Nee ik bedoel dat ze in Roermond alleen nog maar kinderen aannemen die vanaf de brugklas in Agora zijn gestart.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:39 
Volwassene

jazzie schreef:
Vaak wens ik dat er een andere weg was in dit schoolsysteem

Ik denk dat er hier veel zijn die dat wensen. Wij net zo. Hoop dat jullie gesprek op school wat oplevert.

hanneke schreef:

Fijn zeg!

We hebben inmiddels een mailtje van de psych terug, maar ik weet even niet wat ik daarmee kan. Zij willen wachten tot we weer met ons 5-ven (psych, therapeut en wij 3) aan tafel zitten en dan overleggen wat de stap naar school gaat zijn. Maar die afspraak staat pas op 4-2. Voordat we dan een overleg met school erbij gepland hebben en er werkelijk eea kan veranderen op school, zijn we zo 6-8 weken verder. Ik vind dat te lang, maar weet niet wat ik dan wél kan doen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:41 
Volwassene

Muppet, waarom ga je niet met school overleggen wat jullie kunnen doen in de tussentijd? Een tijdelijke oplossing geeft lucht en dan kun je verdere afspraken maken in februari.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:48 
Volwassene

Vooral mijn man vindt dat lastig, hij wil de psych niet passeren. Ik denk eerder wat jij zegt, waarom niet nu een tijdelijke oplossing zoeken. Wat ik wel graag wil, is dat de psych "achter ons staat", zodat we naar school wat sterker staan zeg maar.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 20:52 
Volwassene

muppet schreef:
Vooral mijn man vindt dat lastig, hij wil de psych niet passeren. Ik denk eerder wat jij zegt, waarom niet nu een tijdelijke oplossing zoeken. Wat ik wel graag wil, is dat de psych "achter ons staat", zodat we naar school wat sterker staan zeg maar.

Ik merk zelf dat het goed werkt om al in een vroeg stadium school te betrekken. Ze merken zelf ook wel dat je dochter niet lekker gaat en dan kun je samen kijken naar een tijdelijke oplossing. Zij hebben dit ongetwijfeld veel vaker meegemaakt. Sterk staan is niet per se nodig, je kunt het ook een gezamenlijk probleem maken. Dat merkte ik bij mijn beide jongens in ieder geval wel. En dan kun je toch duidelijk afspreken dat je na het gesprek met de psych met haar advies hij school terugkomt. Ik denk dat school daar zelf ook naar zal vragen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 21:04 
Volwassene

Dat is ook waar. School is op de hoogte van het traject bij de psych en de kinderarts. Er wordt ook totaal niet moeilijk gedaan over het vele ziek zijn van oudste. De cijfers zijn tot nu toe nog best aardig, heb wel het gevoel dat ze daar vooral naar kijken. Maar ik wil eigenlijk als tussenoplossing dat we meer regelmaat krijgen voor oudste, zodat ze ook wat meer regelmaat heeft in de uitleg op school. Het is nu zo'n grillig patroon en vaak mist ze dan 2-3-4 dagen.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2019, 21:58 
Volwassene

Ja, precies. Daar kun je dan alvast afspraken over maken voor de tussentijd. Niemand wil dat ze uitvalt, en zeker als de cijfers goed blijven is er wel ruimte denk ik.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2019, 08:16 
Volwassene

Ik zou idd ook niet wachten tot na het gesprek in februari.
En voor wat betreft het passeren van de psych, wat je man aangeeft.......je zou toch ook even met haar/hem contact kunnen opnemen, en aangeven waar je mee zit ( namelijk dat je het niet aandurft om al die weken maar aan te modderen, en dat je dus in de tussentijd een voorlopig plan wil maken met school, en hoe zij dat zien)? Ik denk dat daar echt begrip voor is.

Pagina 9 van 17 [ 325 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 17  Volgende