Het is nu 16 okt 2018, 00:28

Pagina 1 van 2 [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 4e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 22 jul 2018, 20:09 
Volwassene

Geniet van de vakantie! 8)

Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 23:03 
Volwassene

Nog één dagje werken en daarna lekker vrij. Nog geen idee wat we gaan doen.

Zoon had een keurig rapport. Keihard gewerkt, kerstrapport was acht onvoldoendes. Twee vijven, twee zessen, twee achten en verder zevens. Volgend schooljaar een N&T profiel.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 jul 2018, 10:37 
Volwassene

Inzet loont!

Ik moest direct aan de stelling van Tijl Koenderink denken:
Talent x inzet x strategie = resultaat.

Hoe waar is dat!

Die inzet daar ontbreekt het nog weleens aan bij onze bloedjes. :roll:

Heel knap van je zoon dat hij zoveel onvoldoendes heeft kunnen wegwerken! :lol:

Geniet van je vakantie!

BerichtGeplaatst: 15 aug 2018, 11:25 
Volwassene

Laatste week vakantie. Hier werd vandaag de nieuwe klas bekend. J en zijn beste vriend zitten als sinds groep 3 bij elkaar maar vriend zit nu in parallelklas. Andere vriend ook.
Nu is het bovenbouw en met die profielen heb je toch geen vaste klas meer.

Hier hebben ze ook veel uren dat er in het open leercentrum gewerkt wordt. Leerlingen werken zelfstandig of in groepjes aan de stof. Er is wel een docent ter plaatse om te helpen. Als ik het goed begrijp moet J zichzelf inplannen voor die uren. Ik ben heel benieuwd hoe dat in de praktijk werkt.

BerichtGeplaatst: 18 aug 2018, 16:19 
Volwassene

Zoon wil niets horen over school, gelukkig nog twee weken vakantie.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 06:54 
Volwassene

S hoorde eergisteren zijn voorlopig rooster en is niet ontevreden. Ook weet hij dat hij in ieder geval bij een van de jongens vasn zijn vriendengroepje in de mentorklas zit. Dat is fijn, want S is de enige van dat groepje met een E&M-profiel, dus veel zal hij ze niet meer zien.
En over het voorlopig rooster was hij ook best tevreden. Wij moeten nog even zien wat we ervan vinden. Er zitten veel 'studio-V4-uren in. Lijkt iets te zijn met een soort hoorcollege waar je vrijwillig op kunt inschrijven. Leuk idee voor 1 keer per week wat mij betreft, maar niet voor 2 uur op een dag. Maar misschie n houdt t nog wel wat meer in, we zullen zien.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 19:22 
Volwassene

Hier werken ze uren in het open leercentrum. I.p.v. 3 uur Duits heb je dan twee uur Duitse les en het derde uur werk je in het OLC. Ze moeten de uren daar zelf inplannen volgens een digitaal systeem. Er is dan een docent aanwezig om te helpen. Kan handig zijn als je een docent hebt die uitlegt op een manier die niet bij je past en je niet snapt. Dat je dan een andere docent nog eens vraagt, aldus zoon.

Vraagt wel wat zelfstandigheid maar ik heb zomaar het gevoel dat J dan al veel werk op school af krijgt.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:23 
Volwassene

Vanwege de aantallen (ik vermoed door combinatie van afstromen, zitten blijven, stoppen tto, alle gymnasiasten bij elkaar) was de verdeling over de twee tto groepen erg scheef : 26-13. Ze hebben er dus 4 overgeplaatst, waaronder zoon, die daardoor bijna niet meer bij zijn vrienden zat (hier en daar een geclusterd uur). Toen hij het vorige week kreeg te horen, was hij echt intens verdrietig. Hij heeft uiteindelijk een mail gestuurd en is gaan praten met de coordinator en die vond het vrijwel direct goed dat hij terug ging naar zijn oude klas, zodat ze de gemeenschappelijke uren weer samen hadden. Hij was gisteren helemaal blij dat het alsnog gelukt was.

Verder valt hier het weinig aantal uren op ivm vorig jaar. Is dat bij meer zo?

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 10:05 
Volwassene

Hier veel uren die ze moeten cuppen. Dat betekend jezelf inplannen om te werken in het open leercentrum, waar dan ook een docent aanwezig is. Resultaat is dat J iedere dag al zijn huiswerk al af heeft als hij uit school komt. Nu is hij pas kort bezig dus ik verwacht wel dat dit nog verandert. Zoals vanmorgen, dan is het eerste uur een toetsuur waarin beide vwo klassen in één lokaal tegelijk getoetst kunnen worden. Alleen was er nog niks te toetsen dus dan is dat uur vrij.

Maar hier een relaxte start, vergeleken met gym3.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 14:52 
Volwassene

Annemiek schreef:
Verder valt hier het weinig aantal uren op ivm vorig jaar. Is dat bij meer zo?

In het vierde leerjaar vallen er vakken weg doordat ze dan hun profiel gekozen hebben.
Ze hebben dus sowieso minder uren.
Het derde jaar is zowel op HAVO als VWO het jaar met de meeste uren.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 16:55 
Volwassene

De studio-v4-uren blijken niet zo vrijblijvend te zijn als eerst leek. Ze moeten zich verplicht inschrijven, maar mogen wel zelf weten voor welk vak. Tenzij een leraar vindt dat een leerling voor zijn/haar vak extra tijd of aandacht nodig heeft, dan kan die ook leerlingen inschrijven. 't Is wel 9 lesuren per week, dat vind ik veel. Maar we zullen zien wat t brengt.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 08:08 
Volwassene

Onze dochter heeft maar 3 uur minder dan vorig jaar. Ook zij is naar een andere klas overgeplaatst. Daar was ze eerst niet zo blij mee. Maar intussen ziet ze er ook wel de voordelen van in. Ze zit per vak met verschillende mensen in de klas en ziet het meer als een manier om oude en nieuwe banden aan te halen. Ik vind het mooi om te zien hoe veerkrachtig en ondernemend ze is geworden. Ze is brugklasbegeleider, wordt eu ambassadeur, gaat een uitwisselingsprogramma doen.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 09:06 
Volwassene

Leuk, zoon hier is ook leerlingmentor van een brugklas, hij heeft er al behoorlijk wat uren ingestoken (zowel voor de vakantie, als nu in de eerste week). Daarnaast zit hij ook in de techniek groep, waarbij hij helpt bij alle diploma-uitreikingen, voorstellingen, feesten, musicals ed. Daar beleeft hij ook echt veel plezier aan.

Toch wel erg raar dat hij vrijwillig zo veel tijd en energie aan school wil besteden voor en na zijn lessen, maar dat hij tijdens de lessen behoorlijk vaak verwijderd wordt en met bepaalde leraren echt een slechtere relatie heeft. Ik vind die tegenstelling soms zo raar. Zo werd hij gisteren al weer uit de klas verwijderd en heeft hij daarna wel weer leuke gesprekken bij het meldingsloket en tijdens het wachten op de gang met zijn 'oude' onderbouwrector.

Zoon heeft hier 5 uren (70min rooster, plus aantal pauzes die daarbij vervallen) minder als vorig jaar in dezelfde periode. Dit voelt voor hem echt als weinig. Scheelt daarbij ook dat hij nog maar 3 ipv 6 talen heeft, waardoor hij ook nog eens meer leukere dagen heeft voor zijn gevoel. Dubbelop voordeel dus.

Hij heeft zich in ieder geval voorgenomen om in het begin van jaar te gaan buffelen, zodat hij aan het eind van het jaar de boel weer kan laten vieren. Liever zo dan andersom, maar we zullen het gaan zien.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 02 sep 2018, 08:59 
Volwassene

Stom rooster. Laat beginnen, laat thuis.
Dan maar 's morgens huiswerk maken?

Nu de boeken kaften, zoon zoekt de spullen bij elkaar.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 23:15 
Volwassene

Voor drie vakken huiswerk dit weekend.
Leve het laten vallen van de andere vakken! Geen moeizaam rijtjes stampen meer.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 07:44 
Volwassene

Ik heb zowaar een zoon die vanochtend zei dat hij echt zin had in zijn eerste uur van vandaag :shock: .

Het is misschien allemaal meer wat je per vak moet doen, maar ik ervaar toch echt meer plezier bij wat hij moet doen (al blijft het een puber, dus is huiswerk nog steeds niks, maar toch) en dat er toch meer tijd overblijft voor andere dingen. Ook hier een verademing door 3 talen minder waarvoor rijtjes/woorden geleerd moeten worden, waarin relatief veel extra tijd ingestoken moest worden als je dit vergeleek met de andere vakken.

Ik hoop dat dit zo gaat blijven... :wink:

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 25 sep 2018, 15:57 
Volwassene

Wij hebben de eerste ouderavond gehad. Niks 'hallo lieve ouders', meteen met de deur in huis vallen met allerlei strenge verhalen over het PTA en dat ziek zijn bij een SE betekent dat je een examenkans verliest enz enz. Het blijkt dat ze dit jaar al een aantal SE's hebben. Op zich handig, zijn die alvast maar weer geweest. Maakt het meteen wat serieuzer denk ik.

Is dat overal zo?

Ik hoor wel vaker opmerkingen als 'dit is veel werk', 'dat hoeft de andere klas niet en waarom wij wel'. En die arme docenten maar hun best doen om leuke opdrachten te verzinnen, denk ik dan stiekum wel eens. Tot nu toe maakte ze allerlei opdrachten eigenlijk zonder daar over te 'miepen', over de tijd. :D

Daarna een bijeenkomst over een uitwisseling. In november krijgen we twee buitenlandse studenten te logeren, die mijn dochter de hele week mee op sleeptouw mag nemen. Een Erasmusproject, met als thema: werken in het buitenland, hoe werkt dat. In een later stadium brengen ze een tegenbezoek. Spannend! Ze slapen en ontbijten hier voornamelijk.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 07:38 
Volwassene

School heeft bij ons haar leven verbeterd en de eerste mail van het jaar was een uitnodiging voor de info-avond i.p.v. de dreigbrief over de leerplichtambtenaar.

Gatenkaasrooster, nog steeds. N&T is de allermicroscopischkleinste stroming, ik heb het gevoel dat het rooster daarom zo'n lappendeken is.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 08:26 
Volwassene

Nee hoor Moppetoet. J heeft een C&M profiel en hier ook een gatenkaas rooster. Veel uren worden hier wel ingevuld in het open leercentrum, dat beperkt de schade nog wat. Daardoor heeft J zijn huiswerk vrijwel helemaal af.

Ik vind het echt een beetje vreemd, in de derde werden ze helemaal overladen met huiswerk en toetsen. Nu denk ik wel dat J sommige grotere opdrachten wat voor zich uit aan het schuiven is. Ik heb al met hem besproken dat hij straks weer een hoop werk heeft aan het eind van de eerste periode dus beter nu aan dingen kan beginnen maar dat kwartje valt niet.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2018, 09:15 
Volwassene

Zoon heeft nu wel "minder" huiswerk. Frans, Duits, Geschiedenis, Aardrijkskunde, Economie zijn weg. Fijn, vanwege de dyslexie. Lezen en rijtjes stampen kostte hem veel te veel tijd.

Hij is nu aangemeld bij http://www.passendlezen.nl en kan nu uit enorm veel luisterboeken op een praktische app kiezen voor de literatuurlijsten.

Pagina 1 van 2 [ 39 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende