Het is nu 20 sep 2018, 21:28

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: regulier programma loslaten
BerichtGeplaatst: 06 maart 2018, 14:50 
Volwassene

En een andere school, zoals "iederwijs", zou dat wat zijn? De Nova Vita of zo?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 maart 2018, 11:09 
Volwassene

Is het gelukt om een oplossing te vinden met school?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 15:27 
Volwassene

Sorry dat ik effe niet gereageerd had maar ik kamp al weken met een pittige luchtweginfectie en ik moest even alles laten bezinken.

We hebben komende woensdag gesprek op school en daar gaat het plan neergelegd worden. Vorige week hebben we alles samen met begeleider en dochter op een rij gezet km te kijken wat ieders wensen en doelen zijn.

Het doel is een diploma te krijgen waarmee ze naar een passende vervolgopleiding kan.
We gaan dus onze doelen van dichtbij naar lange termijn verschuiven
We willen hiermee bereiken dat dochter geen last meer heeft van zitten blijven of niet maar gewoon haar eigen doelen heeft. We willen dat ze wel in een klas komt e zitten. Dochter wil vooral minder naar school, minder instructie, meer zelfstandig kunnen werken. Ze wil weten waar ze aan toe is, wat ze dus bereikt moet hebben aan het einde van het jaar. Ze heeft liever individuele instructie dan gezamenlijk in een klas.
We willen kijken voor een aangepaste manier van toetsen, geen proefwerkweek meer. Kind geeft zelf aan wanneer de klaar is om te toetsen
Verder willen we per directe alle overtollige ballast laten vallen. Dus alles wat niet tot haar profiel hoort

Kind had er in het begin moeite mee. Zag het als een mislukking. We hebben uitgelegd dat mocht de school hiermee instemmen dat dat ook spreekt van een groot vertrouwen kn haar zelfstandigheid en kunnen. Het is dus absoluut geen mislukking

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 22:48 
Volwassene

Succes woensdag! Welk profiel gaat het worden?

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 22:52 
Volwassene

E&M

Het probleem is dat ze moeite heeft met alle randvoorwaarden van een school. Ze krijgt het niet gepland, droomt weg tijdens lessen, mist instructie, te veel prikkels, te veel gedoe.
Ze is overwelmd door alles. We hopen dat minder vakken rust geeft. Niveau zou moeten lukken het is alles erom heen waar ze op vast loopt. Huiswerk, toetsen, plannen etc etc

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 16:29 
Volwassene

Heftig Jane Eyre. Ik hoop dat het gesprek goed gaat woensdag.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 18:35 
Volwassene

Maar bij zulke enorme ADD-problematiek ook bij medicatie moet je je toch serieus gaan afvragen of dit nog wel stand houdt:
Citaat:
Niveau zou moeten lukken

Het lijkt mij in ieder geval heel goed te schrappen wat haar overmatig belast. Het zal dan blijken hoe het haar vergaat als ze meer op eigen manier kan aanpakken. Het is in ieder geval zo dat iedereen die overbelast is overgevoelig is voor alle vormen van prikkels. Ik heb de indruk dat ze al jaren fors overvraagd is. Ik hoop heel erg dat haar veerkracht terugkeert.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 19:50 
Volwassene

Eens met Sacha. Ik begrijp ook nog steeds niet hoe "niveau zou moeten lukken" in verhouding staat tot het risico om dit jaar te blijven zitten waarover je eerder schreef?

En mag je zomaar nu al alle vakken laten vallen die niet tot je profiel behoren? Je gaat nu dus alle vakken die niet tot het profiel van volgend jaar behoren per direct laten vallen omdat ze anders misschien blijft zitten? Heel eerlijk gezegd krijg ik steeds meer het beeld van een kind dat het gymnasium niet aankan. Misschien puur op intelligentie wel maar door de bijkomende zware problematieken die al zoveel jaar aanwezig zijn maakt ze een overvraagde indruk.

Is een stapje lager niet een betere keuze voor haar? Ze lijkt nu al zolang op haar tenen te lopen.

BerichtGeplaatst: 13 maart 2018, 19:59 
Volwassene

Jane, is overstap naar een lager niveau niet een optie waar ze meer lucht zou krijgen? Als alles nu zo radicaal voor haar moet worden aangepast, hoe bereidt haar dat voor op zelfstandig functioneren in de maatschappij?

Het kan in haar geval met forse AD(H)D problematiek verstandig zijn in te zetten op een lager onderwijsniveau waarbij ze alles goed aankan. En eventueel vakken waar ze meer mee kan op hoger niveau doen.

Ik vind het een zeer radicale aanpak om bij een kind dat zwaar overvraagd lijkt het onderwijsprogramma zo aan te passen. Het ligt anders bij leerlingen die juist enorm ondervraagd worden. Maar dat is bij jouw dochter toch helemaal niet aan de orde?

BerichtGeplaatst: 14 maart 2018, 22:15 
Volwassene

Hoe is het gegaan?

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 11:32 
Volwassene

Sacha, dat is het lastige. Op welke manier wordt ze overvraagd. Ook op de havo moet ze alle vakken volgen, huiswerk maken, plannen, toetsen maken. Men denkt dus dat havo geen verlichting gaat geven omdat men denkt dat het niveau niet het probleem is maar alle randvoorwaarden erom heen. Verder weten we op dit moment eigenlijk niet zeker of ze add heeft. Add medicatie helpt namelijk niet. we zien in ieder geval geen verschil met toen ze ze nam en nu. We houden er dus ook mee rekening dat dit een effect kan zijn van jarenlang slecht passend onderwijs. de begeleider geeft dus eigenlijk aan dat ze al jaren ondervraagd wordt, of in ieder geval zich zo moet aanpassen aan een onderwijs systeem wat totaal niet passend voor haar is dat ze eigenlijk nu niet meer erin kan functioneren.

We hebben dus gisteren gesprek gehad, begeleider heeft alles neergelegd en school ging eigenlijk meteen akkoord. Het idee is lucht te geven nu, dat gana we doen door alle niet profielvakken te laten vallen. Verder krijgt ze alle einddoelen tot het einde van het jaar. Ze kan daardoor op haar eigen tempo en manier gaan werken. School ziet haar als een ontzettend leergierig ijverig kind. ze vinden haar een type dat baat heeft bij veel zelfstandigheid. Ze mag meer gaan compacten, instructie missen en overleggen met de docenten wanneer ze bij welke les aanwezig is. Verder gaat ze zeker bij engels versnellen en willen we bereiken dat ze bij andere vakken op haar eigen tempo kan gaan werken. Bij sommige dus sneller en bij sommige misschien langzamer. We moeten nog even uitknobbelen hoe dat moet met toetsing. Bijv proefwerkweken. Moet ze daaraan deelnemen of niet.
Verder is er afgesproken dat er meer passende therapie gaat komen. School wist wel iemand die ze bij dochter vonden passen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 11:54 
Volwassene

Ik vind het heel goed klinken eerlijk gezegd. En ook wel als iets wat passend lijkt voor je dochter. Ik denk zomaar even aan mezelf. Het had mij heel fijn geleken om op die manier te werken.
Mijn neef heeft het vavo gedaan. Daar valt ook alle overbodige ballast weg, en hierdoor kon hij wel een vwo diploma halen. Door allerlei andere dingen heeft hij wel moeite om zich staande te houden, maar dat staat verder los van school.

Uit je post lijkt het in ieder geval wel zo te zijn dat school haar en de situatie begrijpt. En niet meteen met dooddoeners gooit.
Voelen jullie dat ook zo?

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 12:03 
Volwassene

school is ontzettend meedenkend wat heel fijn is. daarbij zaten gisteren mensen bij het gesprek, tutor, hb coordinator en teamleider, die dochter kennen. vanuit plusklassen, excursies en daardoor kunnen ze inschatten wat zij bij dochter vinden passen of niet. het fijne is om te horen dat ze ons gevoel onderstrepen. Het is namelijk heel logisch om te denken zet haar op de havo en het geeft verlichting of laat haar doubleren. Maar ik ben ouder en zie het misschien niet neutraal. Zij zien het hetzelfde. Zien een kind dat heel veel in haar mars heeft, meer dan andere in haar klas maar er zit gewoon van alles in de weg.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 12:44 
Volwassene

Fijn dat anderen dat ook zien, en mee durven denken over wegen die niet standaard zijn.
Wat zou het toch heerlijk zijn als meer mensen dit zouden zien en durven.

Succes, ik ben erg benieuwd hoe het gaat verlopen.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 19:54 
Volwassene

Jane, als ik het goed begrijp is ze structureel overprikkeld (door alle indrukken, wisselingen, interacties) en daarbij heeft ze veel te weinig inhoudelijke uitdaging? Dat haar concentratieproblemen te wijten zijn aan veel te makkelijk werk of doordat ze enorm moe/uitgeput/overprikkeld is? Dat kan ik me goed voorstellen. Ik had uit eerdere berichten begrepen dat het wel 'vast' stond dat ze ADHD zou hebben. Sorry als ik dat verkeerd heb begrepen.

Ik snap wel dat veel stressoren hetzelfde blijven bij havo ipv vwo, en dat dit juist ook het stuk verveling nog veel erger kan maken (oftewel: bij afstroom nog verder van huis). Maar om een of andere reden voel ik zo'n enorme aanhoudende spanning met enorme inspanningen van je dochter doorklinken in je berichten, en daarom dacht ik: even op de 'makkelijke stand' zou wellicht ook een optie zijn.Ik had daarbij in gedachten dat ze dan min of meer geen huiswerk meer zou hoeven doen. Maar ik begrijp wat je zegt hoor, dat veel van wat moeite kost op havo nog steeds even vermoeiend/lastig/uitputtend zou zijn en dat dit dus niet 'makkelijker' zou zijn.

Even een heel andere vraag, maar wat doet je dochter graag, hoe kan zij opladen, waar krijgt ze energie van? Heb je haar wel eens gevraagd hoe ze zou willen leven als alles mogelijk zou zijn? Vroeg ik me zomaar af, hoef je geen antwoord op te geven op openbaar forum hoor... mag wel PB als je wilt,maar hoeft niet.
Het is zo belangrijk dat ze ook nog dingen heeft waar ze mee kan bijkomen en energie van krijgt.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 21:41 
Volwassene

Geen probleem Sacha, ze heeft jaren concerta geslikt. We zagen echter niet heel duidelijk verbetering of eigenlijk dochter kon niet aangeven of het nou hielp of niet. Andere medicijnen geprobeert verhogen geprobeert maar daar werd ze eigenlijk allemaal heel naar van.
Dus een half jaar geleden gestopt en het maakt gewoon niks uit. Dus het is niet duidelijk of ze nou adhd heeft of niet.
Wat wel duidelijk is dat school vanaf de eerste klas een gevecht was. Van ene vrolijke kleuter binnen een paar maanden naar een onzeker depressief kind. School is gewoon nooit passend geweest.

Het sociale kost haar moeite, het opletten kost haar moeite, het niet wegdromen en niet verder denken kost haar moeite, het huiswerk plannen en regelen kost haar moeite.
Dat alles vreet energie. Dan wilt ze eigenlijk ook alleen met tienen halen en ze leert uren en uren omdat te bereiken. Maar dan wordt ze gestressd en dan gaat ze juist minder oresteren. Ze vind het heel lastig in te schatten wat docenten verwachten bij een toets. Dus vaak schat ze het verkeerd in en geeft ze een niet zo passend antwoord

Ze leeft voor dieren, dieren zijn haar alles. Daana komt tekenen. Dat kan ze uren doen.

Leven zoals het kon? op een onbewoond eiland met alleen maar katten

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 21:41 
Volwassene

Cindy niet zuid holland

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 21:44 
Volwassene

Ik raak een beetje ontroerd bij het lezen van je bericht in reactie op mijn post, Jane. Ze klinkt als een bijzonder introvert, zeer sensitief meisje... Wat ellendig dan, in die extraverte wereld. Ik snap heel goed dat school haar elke dag helemaal leegtrekt. Wat verdrietig he. Het lijkt me voor haar dan heel fijn om school/verplichtingen/contacten met mensen tot een minimum te beperken, en dat ze dagelijks flink veel tijd zonder mensen met alleen dieren kan zijn. Of alleen in huis of alleen op haar kamer kan zitten tekenen..

BerichtGeplaatst: 15 maart 2018, 22:07 
Volwassene

Wat fijn dat het rond is! Wat vindt ze er zelf van? Knap hoor dat ze nu zonder medicijnen kan en ook nog eens haar eigen planning gaat maken. In principe mag ze dus volgend jaar al de PTA's meedoen en eventueel de vakken die nu niet lekker gaan over 3 jaar pas afsluiten? Lijkt mij praktisch wel even zoeken maar de school kan daar natuurlijk in helpen. Hoop dat ze snel haar draai erin gaat vinden :yay:

BerichtGeplaatst: 16 maart 2018, 07:57 
Volwassene

Klinkt goed! Hebben jullie ook afspraken gemaakt over het begrenzen van huiswerktijd? Ik kan me herinneren dat je wel eens schreef dat ze zo lang zit te leren dat het niet meer effectief is. Lijkt mij goed om daar nu ook meteen mee te beginnen, zeker als ze haar eigen tempo mag bepalen. Valkuil lijkt mij dat je dan eigenlijk nooit 'klaar' bent. Wat hier erg helpt is het weekeinde helemaal huiswerkvrij houden, of in ieder geval één dag. Even helemaal niet met school bezig zijn, lekker naar buiten. Hier wordt gesport, maar fietsen of wandelen maakt het hoofd ook goed leeg.

Pagina 2 van 3 [ 41 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende