Het is nu 22 nov 2018, 12:19

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: dyslexie
BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 13:50 
inactief

Toch handig zo' forum met links :mrgreen: . Ik heb de hulpwijzer gelijk ook maar aangevraagd voor Meis.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 14:11 
Volwassene

Paula schreef:
Op http://www.lexima.nl kun je een gratis exemplaar van het boekje "Dyslexie Hulpwijzer" aanvragen.

Bedankt voor de tip! Ik heb hem besteld. Fijn zeg al die praktische tips die we hier kunnen krijgen. Super!

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 21:10 
Volwassene

ik heb 'm trouwens in de bieb gevonden bij het makkelijk lezen plein...

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 21:13 
Volwassene

Paula schreef:
Rustig aan Marina, probeer alles één voor één aan te pakken. En een weekje later is ook niet erg ... .

ik weet het, dank. Maar het zijn allemaal nogal grote dingen. En dan ook nog een hoop kleinere dingen. En ik wil niet dat zij strax hulp misloopt omdat ik me dus heb beziggehouden met al die andere dingen. Dus dit moet gewoon ook.
Maar goed, ga eens aan ex vragen (doet ie ook eens wat) of hij als ICT-er misschien ergens een ingang heeft om eraan te komen................ you never know.

BerichtGeplaatst: 09 mei 2013, 21:57 
inactief

Wij hebben ook het Dyslexielettertype. Ik vind het heerlijk lezen.
Het grappige is dat de juf die mijn zoon tot voor kort had het ook prettig lezen vond (zijn werkstukken en huiswerk levert hij in Dyslexiefont in).

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 11:15 
Volwassene

Was even aant googelen voor Rustique die een vraag had in een ander topic over dyslexie en vond per toeval dit document, een praktijkgericht onderzoek door een student, dat helemaal past binnen de dyslexie/hoogbegaafdheid discussie: http://www.oso-windesheim.nl/docs/files ... schalx.pdf
Moet het zelf nog doorlezen, dus weet niet precies wat er allemaal instaat, maar mijn nieuwschierigheid was gewekt toen ik in de Inhoudsopgave las: "signalering van begaafd-dyslectische kinderen"

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 12:49 
Volwassene

kreeg mail terug van het VO;

Dank voor uw bericht. De begeleiding van leerlingen met dyslexie bestaat uit het volgende:

· Aanbieden van handvatten voor maken en leren van schoolwerk

· Aanbieden van extra oefenmogelijkheden(o.a. diverse oefen-websites)

· Aanpassingen op het gebied van toetsen, extra tijd/ aangepaste beoordeling

Op het Lyceum aan Zee krijgen leerlingen met dyslexie begeleiding van een dyslexiecoach. Deze coach zal de leerlingen op weg helpen met het omgaan met dyslexie binnen het voortgezet onderwijs.

Het komt er vooral op neer dat leerlingen met dyslexie extra moeten oefenen voor met name de talen. Leerlingen krijgen tijdens toetsen extra tijd… maar extra tijd hebben ze vaak ook thuis nodig voor schoolwerk bij met name de talen. U kunt daarbij helpen door D te laten oefenen met taal. U kunt hierbij gebruik maken van diverse websites welke worden aangegeven door de dyslexiecoach en/of de betreffende docenten.

Ik heb gezegd dat ik dit niet voldoende informatie vind. Dat ik er vanuit ga dat ze meer specifieke info in een beleid hebben staan en dat ik die graag krijg......
hier heb ik toch niets aan??? :roll:
Kindnaam in voorletter gewijzigd. Kindnamen zijn op dit forum niet toegestaan. Groet, Pompom

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 13:15 
Volwassene

Dit is wel erg algemeen. Ik zou wat meer willen weten over die aangepaste beoordeling. Daarnaast is het zo dat leerlingen met dyslexie over het algemeen voor al hun (huis)werk veel meer tijd kwijt zijn als 'gewone' leerlingen. Natuurlijk kan een vreemde taal een struikelblok zijn (spelling, grammatica, bij automatiseringsproblemen ook nog problemen met woordjes stampen). Maar het gaat veel verder dan dat! Ook bij de zaakvakken en bij de betavakken heb je hinder van dyslexie. Want al die vakken worden talig aangeboden.

Dát ze een dyslexiecoach hebben en handvatten aanbieden voor het maken en leren van schoolwerk, is al heel wat. Er zijn scholen waar echt niets gebeurt voor deze leerlingen. Maar ik zou idd meer details willen weten. Hopelijk staat er meer in het beleidsstuk.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 15:18 
Volwassene

Voor een antwoord per mail vind ik het best al wat. Details gaan vast handiger in een gesprek. Dan kan school ook beter inschatten hoe gedetailleerd je het wil weten, dat kunnen ze aan een mail niet zo goed zien.

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 15:29 
inactief

Het is weinig concreet inderdaad.
Maar aan de andere kant... Als ik er zomaar 'out of the blue' iets zou moeten vertellen over wat ik doe met dyslecten en dat in een mail zou moeten zetten zou er ook zo'n tekst uit komen.
In een gesprek laat ik dingen zien. Ik ben niet zo van het vertellen.

Wat mij wel opvalt is dat ze geen Kurzweil noemen, geen hulpmiddelen als laptops of reading pens, ze laten het wat hangen op die dyslexiecoach. Nou, deze dyslexiecoach krijgt van haar werkgever vier lesmomenten van een half uur om àlles te laten zien en te oefenen inclusief Kurzweil en als er nog meer vragen zijn mogen leerlingen binnen komen lopen.
Als ik in mijn praktijk een dyslect in de begeleiding heb ben ik èn veel intensiever met een leerling bezig (want geen groep) èn ben ik langer bezig om alles helder te krijgen. Standaard is zo al zes keer met meer tussentijd waarin leerlingen zelf gaan oefenen/werken met materialen en met feedback komen.
Ik zou dus nog wat verder doorvragen over hoe zo'n traject met een dyslexiecoach er dan uit ziet.

Elfje (7 februari 2010)

BerichtGeplaatst: 13 mei 2013, 16:38 
inactief

@Marina, de naam van je dochter staat in je post...

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013, 12:30 
Volwassene

Mireille schreef:
Het is weinig concreet inderdaad.
Maar aan de andere kant... Als ik er zomaar 'out of the blue' iets zou moeten vertellen over wat ik doe met dyslecten en dat in een mail zou moeten zetten zou er ook zo'n tekst uit komen.
In een gesprek laat ik dingen zien. Ik ben niet zo van het vertellen.

Wat mij wel opvalt is dat ze geen Kurzweil noemen, geen hulpmiddelen als laptops of reading pens, ze laten het wat hangen op die dyslexiecoach. Nou, deze dyslexiecoach krijgt van haar werkgever vier lesmomenten van een half uur om àlles te laten zien en te oefenen inclusief Kurzweil en als er nog meer vragen zijn mogen leerlingen binnen komen lopen.
Als ik in mijn praktijk een dyslect in de begeleiding heb ben ik èn veel intensiever met een leerling bezig (want geen groep) èn ben ik langer bezig om alles helder te krijgen. Standaard is zo al zes keer met meer tussentijd waarin leerlingen zelf gaan oefenen/werken met materialen en met feedback komen.
Ik zou dus nog wat verder doorvragen over hoe zo'n traject met een dyslexiecoach er dan uit ziet.

maar ze hebben toch wel een beleid op papier staan lijkt me, dat ze me kunnen mailen?

nee, ik denk dus dat er geen kurzweil is, dat je dat dus zelf moet/kunt/mag aanschaffen. Laptops zijn eigenlijk aardig standaard op school. NIet verplicht maar de meesten hebben of huren er 1.

dank voor je tip.

ik zoek nog steeds ook iemand die mij kan vertellen hoe ik haar thuis kan helpen met leren.............................................. dat schijnt ook nogal lastig te zijn, krijg ik nergens antwoord op.

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013, 13:41 
­

Sommige HB begeleiders doen coaching via huiswerkbegeleiding, mss is dat wat voor je?

BerichtGeplaatst: 15 mei 2013, 14:13 
Volwassene

Je zou het boek "Sneller, leuker en effectiever leren" van A. Bezem en M. van de Coolwijk kunnen aanschaffen. ISBN: 90. 808754.2.2 (2e druk).
Prijs is €24,95 maar bij boekwinkeltjes.nl kun je misschien wel een goedkoper, gebruikt exemplaar vinden.
Het boek is eigenlijk geschreven voor beelddenkers maar je kunt er ontzettend veel praktische tips uit halen om te leren/studeren, tips die voor élke leerling bruikbaar zijn.

Zelf heb ik ook nog een cursus gedaan: Beeld en Brein® HuLP (Hulp bij Leren en Plannen). Deze cursus duurt één dagdeel (avond, in mijn geval) en is bedoeld voor ouders/begeleiders. Op zich staat het meeste dat je in die cursus leert ook in dat boek, maar als je het prettig vindt om er zelf mee bezig te zijn, is het wel een aanrader.

Verder zijn er natuurlijk websites zoals http://www.lereniseenmakkie.nl. Maar dat is weer veel leeswerk, als je dochter dat niet prettig vindt, schiet 't misschien z'n doel voorbij.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 17:56 
Volwassene

nou. Op mailtjes naar info@ krijg je geen antwoord, naar coördinator krijg je wel antwoord maar niets waar je echt wat aan hebt...
vandaag email adres gekregen van dyslexie coach en tadaa, uurtje later belt ze me :shock:

Half uur gesproken met deze zeer aardige mevrouw die zelf ook dyslectisch is en lerares nederlands.

Ik zie het met vertrouwen tegemoet. We hoeven volgens haar geen kurzweil aan te schaffen. Via dedicon kan ze, als D dat wil en als ze denken dat dat nuttig is (ze gaat dus het dyslexie rapport zeg maar van D bestuderen en dan met D in gesprek) gesproken boeken krijgen. De extra tijden voor een evt toets vallen ín de les, dus niet erbuiten. Eerste 3 jaar wordt er (als je een D van dyslect op je toets zet) rekening mee gehouden qua beoordeling.

Nou ja, all in all, ik denk dat het wel goed komt en dat de begeleiding daar best oké is.

*haalt toch beetje opgelucht adem en krast weer wat door op 'to do'lijstje*

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 17:57 
Volwassene

thanx paula, alweer. Ik ga er naar kijken. En ook naar wrts, dat schijnt ook wel heel handig te zijn voglens haar.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 18:00 
­

Marina schreef:
thanx paula, alweer. Ik ga er naar kijken. En ook naar wrts, dat schijnt ook wel heel handig te zijn voglens haar.
Bij Teach2000 (offline variant op Wrts) kun je tikfouten en dyslexiefouten laten goedrekenen. Dat scheelde mij heel wat frustratie.

BerichtGeplaatst: 30 mei 2013, 19:57 
Volwassene

Arya schreef:
Marina schreef:
Bij Teach2000 (offline variant op Wrts) kun je tikfouten en dyslexiefouten laten goedrekenen. Dat scheelde mij heel wat frustratie.

ga ik ook bekijken, ook jij bedankt :)

BerichtGeplaatst: 15 dec 2013, 23:31 
inactief

De laatste keer dat hier gepost is, is alweer een tijdje terug. Ik ben eigenlijk heel benieuwd hoe het nu gaat op de middelbare school?

Mijn zoon is ook gestart op Havo/VWO in de brugklas en tot mijn grote verbazing gaat het eigenlijk heel goed met de talen... we hebben Kurzweil aangeschaft, maar daar werkt hij niet eens heel veel mee. De begeleiding is uitstekend hier op school, ik ben intussen voor een gesprek geweest en ze doen er werkelijk alles aan om hem de kans te geven. De uitspraak: Uw kind is een aanwinst voor de maatschappij en daar zullen wij alles aan doen om hem erbij te helpen zover mogelijk te komen, liet mij bijna huilen!

Daarnaast schrokken ze wel ontzettend hoe erg dyslectisch hij is... zijn begeleider (ik schat in de vijftig) had nog niet eerder zo'n 'erg geval' meegemaakt. Ze vroegen zich in eerste instantie af of hij wel begeleiding had gehad. Hmmm ja dus en heel intensief ook nog eens! Toch heeft hij tot nu toe nog maar 1 onvoldoende gehaald, een 4,8 voor Frans.

Toch heb ik een vraag... hoe doen jullie dat met begeleiden van het huiswerk. Ik help hem voornamelijk met de talen, maar ook overhoor ik vaak geschiedenis en aardrijkskunde. Wat is nou 'normaal'. Straks, in januari, ga ik twee weken naar mijn zusje in de USA (jippie :mrgreen: ). Ik ben bang als ik terug kom dat hij een prachtige rode cijferlijst heeft :( . Hoe leer ik hem te plannen en te motiveren aan zijn huiswerk te gaan?

Ik ben nu begonnen per dag te vragen wat hij moet doen en hoe hij van plan is dat te gaan doen. Dus hoe laat hij wat gaat doen. Maar hij heeft zo weinig besef van tijd ( lang leve deze complicatie van de dyslexie) dat ik geen idee heb hoe ik hem dat kan aanleren. Nu neemt hij het nog van me aan, maar meneer is nu nog maar 12... ik schat in dat de pubertijd zo langzamerhand aankomt. Eerste verschijnselen al gearriveerd, maar tot nu toe nog gemakkelijk te 'bepraten'!

Zijn er ervaringsdeskundigen hier, die mij tips kunnen geven en misschien ook wat ik vooral niet moet gaan doen! Mijn zoon en ik hebben nu een uitstekende relatie, dat wil ik graag zo houden... :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 09 nov 2018, 10:10 
Volwassene

Wij weten nu sinds een paar weken dat de oudste dochter (vwo2 technasium) dyslectisch is. Nog weinig actie van school. Wel minder spellingsfouten die gerekend worden bij toetsen en meer tijd voor de toetsen (dat laatste heeft mijn dochter niet nodig of denkt dit niet nodig te hebben) Ook volgt ze frans facile een vergemakkelijkte vorm van frans. Jammer genoeg is Duits wel volledig verplicht en daar heeft ze nu net de meeste moeite mee. Frans snapt ze beter.
Ze werkt met Quizlet om woorden en zinnen te overhoren. Dat is zien, luisteren en controleren. Misschien een tip voor de andere kinderen? Daarnaast schrijft ze nu haar eigen flashcards.
Voor geschiedenis zoek ik met haar filmpjes die het uitleggen. Joost van Oort legt geschiedenis is simpele filmpjes uit.
Engels: de irregular verbs is een Rap over om dit makkelijker te onthouden.

Hebben jullie nog tips om informatie sneller en beter op te slaan? De vier talen geeft natuurlijk de grootste problemen maar bij geschiedenis, aardrijkskunde en biologie geeft de leestijd de meeste stress. Hierdoor is ze lang bezig met huiswerk en leerwerk waardoor ze weer minder tijd voor de rest overhoudt.

Pagina 2 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende