Het is nu 22 nov 2018, 11:56

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: dyslexie
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 16:40 
Volwassene

over een paar maanden is het zover, dan gaat D naar het UniqXL (hb atheneum). En ze is dus dyslectisch.

Binnenkort krijgen we nog een gesprek daar, voor ouders en kind, als 'kennismaking' (we zijn er al een paar keer geweest, maar goed).

Ik wil me graag goed voorbereiden, vooral dus wat zij in de praktijk op dat vlak doen. Ze hebben al ervaring met dyslectische hb-ers, dus ik heb er wel wat vertrouwen in. Maar goed, weten jullie toevallig nog goede vragen?

En dan voor thuis;
ze hoeft eigenlijk weinig hulp qua lezen etc. dat gaat wel goed. Haar enige grote probleem is het spellen. Ze zal veel woorden moeten leren, met al die vreemde talen.
We doen nu ook al engels en op zich gaat dat best goed maar ik zou graag wat handvatten wi llen hoe ik haar nou het beste in de praktijk help.

zit hier toevallig een ouder van een dyslectische tiener die moeite heeft met spelling? En met wie ik daarover kan brainstormen? :)

Berichttitel: Re: dyslexie
BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 16:57 
Volwassene

Wil je gebruik gaan maken van dyslexie hulpmiddelen?

Ik moet me ook nog gaan oriënteren wat er allemaal is op dat gebied hoor :wink: dus misschien schrijf ik het wel verkeerd maar ik bedoel dus kurzweil, daisyspeler en dergelijke. Ons werd aangeraden om de periode totdat Gup naar het voortgezet onderwijs gaat te onderzoeken welk hulpmiddel Gup zou willen gaan gebruiken zodat hij daar direct mee kan starten en de school daar rekening mee kan houden.

Misschien is het voor je dochter ook handig om dat alvast uit te zoeken? Ik ben ook wel benieuwd naar de ervaringen van leerlingen die met zulke hulpmiddelen werken :)

BerichtGeplaatst: 18 apr 2013, 17:04 
Volwassene

Vragen voor school die me zo te binnen schieten:
- biedt school nog RT als dit nodig mocht zijn? (vaak hebben dyslectische leerlingen recht op een aantal uren RT spelling per kwartaal).
- welke compenserende en dispenserende maatregelen kunnen worden ingezet? (vaak worden die in de dyslexieverklaring aangeraden, veel scholen doen alleen wat in die verklaring staat). Meer specifiek:
- gebruiken ze software zoals Sprint (Plus) of Kurzweil?
- mag ze toetsen op de pc maken, met gebruik van spellingcontrole in Word? (behalve natuurlijk bij spellingtoetsen)
- krijgt ze extra tijd voor toetsen? (ik neem aan van wel, dit is min of meer standaard)
- is er een zogenaamd "extra tijd lokaal"? (het is ontzettend storend als jij nog 10 minuten of langer mag doorwerken maar de rest van de klas is al aan het opstaan, tassen inpakken, etc. Apart lokaal voor leerlingen die extra tijd krijgen, is heel prettig).

Wat betreft thuis helpen:
Teach2000 is een overhoorprogramma dat je gratis kunt downloaden. Het kan woorden ook uitspreken, zodat je zowel visueel als auditief het woord 'binnenkrijgt'. Je kunt ook met kleuren werken, zodat je bv bij Duits alle mannelijke/vrouwelijke/onzijdige woorden een eigen kleur geeft. Helpt om bepaalde groepen visueel te maken.

Onze zoon heeft ook geen problemen met lezen - dachten wij (avi uit in groep 3, maar zijn leestempo was niet echt vooruit gegaan sindsdien). Maar de lange lappen die hij vaak voor school moest lezen, zorgden ervoor dat hij 2x en soms 3x zo lang bezig was met zijn huiswerk als een andere leerling. Ik heb dus heel veel voorgelezen bij de zaakvakken, zeker als er een heel hoofdstuk in 1x geleerd moest worden. Want samenvatten, daar had hij nog geen kaas van gegeten (kan hij nu gelukkig wel, en lezen gaat ook een stuk sneller dan drie jaar geleden, al is hij bij leestoetsen nog steeds vaak te langzaam).
Ook schrijfwerk duurde veel langer dan bij de meeste kinderen, omdat hij behalve spellingproblemen ook schrijfproblemen had (dysgrafie, bleek later). Voor hem was het een uitkomst dat hij al zijn huiswerk mocht typen, dat scheelde enorm veel tijd.
Als het lezen echt te langzaam gaat, zou je nog kunnen kijken naar luisterboeken. Die zijn er ook voor scholen. Kan o.a. via Dedicon.

Verder: werk zoveel mogelijk ophakken in kleinere stukken en veel herhalen, tot het 'beklijft'. Bij woordjes leren kun je proberen of het voor haar werkt om te associëren. Dat kan op allerlei manier, bv door plaatjes in je hoofd te bedenken bij een woord, of door een verhaaltje te bedenken waar de woorden in gebruikt worden (samenhang).

Ik kan nog wel meer verzinnen hoor, maar zit nu op mijn werk en wil eigenlijk graag naar huis :wink: .

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 08:21 
Volwassene

ja Katje, zoals de leespen of kurzweil idd.

Bedankt Paula, zoals altijd ben je weer een fijne hulp :)

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 09:58 
inactief

Ook hier een moeder die zoekende is naar de hulpmiddelen voor dochter.

Wat ik merk is dat je goed in kaart moet krijgen waar de problemen zich voordoen.
Bij ons is dat ze een stilteplek moet hebben om te kunnen werken.
Schrijven gaat trager (dus ook hier voorkeur voor typen)
Voor haar werkt meelezen heel goed (dus software die de teksten voorleest en ook op laptop zichtbaar)
Spellingscontrole
Meer tijd bij toetsen eventueel voorlezen of digitaal

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 10:15 
Volwassene

Meer tijd bij toetsen is voor dyslecten een standaard 'recht' op het VO. Al zijn er wel eens scholen die daar aan herinnerd moeten worden.

Onze school werkt met Sprint, maar zoon vond het niet prettig werken. Dat kan ook nog :wink: . Hij leest dus zelf en dat kost hem als het veel tekst is extra tijd (om nog maar niet te spreken van missertjes door onzorgvuldig lezen; woord of regel overslaan, een/geen missen, dat soort leuke dingetjes). Dat is een keuze die hij zelf maakt.
Hij mag alles typen op zijn laptop (toetsen, huiswerk én aantekeningen in de klas) en behalve bij spellingtoetsen mag hij overal de spellingcontrole van Word gebruiken. Scheelt veel voor de leesbaarheid van zijn werk.
Hij heeft ook Dragon Naturally Speaking (spraakherkenningssoftware) maar eigenlijk heeft hij dat nog nooit gebruikt, omdat het typen boven verwachting goed ging (toen we Dragon kochten, had hij nog geen typediploma, dat heeft hij in de 2e klas gehaald). Ik heb er dus geen persoonlijke ervaring mee (wel medeleerlingen die het gebruiken en er erg tevreden over zijn - zij zijn zwaar dyslectisch).

In elk geval is het zeer praktisch als je kind bij begin van de 1e klas al een typediploma heeft en blind kan typen. Dat scheelt echt een hoop gedoe.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 10:53 
inactief

Paula schreef:
Meer tijd bij toetsen is voor dyslecten een standaard 'recht' op het VO. Al zijn er wel eens scholen die daar aan herinnerd moeten worden.

Onze school werkt met Sprint, maar zoon vond het niet prettig werken. Dat kan ook nog :wink: . Hij leest dus zelf en dat kost hem als het veel tekst is extra tijd (om nog maar niet te spreken van missertjes door onzorgvuldig lezen; woord of regel overslaan, een/geen missen, dat soort leuke dingetjes). Dat is een keuze die hij zelf maakt.
Hij mag alles typen op zijn laptop (toetsen, huiswerk én aantekeningen in de klas) en behalve bij spellingtoetsen mag hij overal de spellingcontrole van Word gebruiken. Scheelt veel voor de leesbaarheid van zijn werk.
Hij heeft ook Dragon Naturally Speaking (spraakherkenningssoftware) maar eigenlijk heeft hij dat nog nooit gebruikt, omdat het typen boven verwachting goed ging (toen we Dragon kochten, had hij nog geen typediploma, dat heeft hij in de 2e klas gehaald). Ik heb er dus geen persoonlijke ervaring mee (wel medeleerlingen die het gebruiken en er erg tevreden over zijn - zij zijn zwaar dyslectisch).

In elk geval is het zeer praktisch als je kind bij begin van de 1e klas al een typediploma heeft en blind kan typen. Dat scheelt echt een hoop gedoe.

We zitten momenteel nog in een traject voor dyslexiebehandeling (wat redelijke vooruitgang laat zien)
Volgend schooljaar zou dat klaar moeten zijn en dan hebben we nog 1,5 jaar om haar een typecursus te laten doen.

Ik geloof namelijk ook dat het een stuk scheelt als je kan typen

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 14:42 
Volwassene

Hier een ervaringsdeskundige.

Jongste zoon is dyslectisch en zit in de brugklas. Hij krijgt 1x per week 1 uur RT op school en krijgt ook extra tijd bij toetsen.

Ik zag er vorig jaar nogal tegenop, maar het is me ontzettend meegevallen. Het kost allemaal wel veel tijd, maar als de stof eenmaal erin zit dan haalt hij prima cijfers.

De tip van Paula om bij woordjes beeldend te leren, vind ik een heel goede. Zo doe ik het ook met zoon. Wat ook nogal helpt, is b.v. bij Frans het Engelse woord te bedenken (zijn woordenschat Engels is vrij groot). Als voorbeeld: de bestemming. In het Engels destination en hé dat is handig in het Frans ook. Zo onthoudt hij het veel makkelijker.

BerichtGeplaatst: 23 apr 2013, 21:27 
Volwassene

maar jullie hebben dus niet (via school of zelf aangeschaft) kurzweil aangeschaft (is nogal duur)?

beeldend woorden leren, euh.... ?

ze heeft typecursus gedaan, vorig jaar maar niet opgegaan voor diploma. Maar ze kan aardig typen. Ze mag nu, als het grotere stukken tekst zijn, ook al op de computer, ipv moeten schrijven.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 08:11 
Volwassene

Citaat:
Schrijven gaat trager

Is dat een kenmerk van dyslexie?

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 08:17 
Volwassene

mama100 schreef:
Citaat:
Schrijven gaat trager

Is dat een kenmerk van dyslexie?

Niet altijd, maar vaak wel. Dat kan verschillende redenen hebben:
dyslexie gaat gepaard met automatiseringsproblemen. Vaak is ook het handschrift onvoldoende geautomatiseerd, er kan zelfs sprake zijn van een dysgrafisch handschrift. Dan moet er voortdurend nagedacht worden bij het vormen van de letters, laat staan bij het vormen van woorden (heel in 't kort de kenmerken: alle letters even hoog, weinig spaties, haperen bij verbindingen). Al dat nadenken komt het tempo niet ten goede.
Andere reden kan zijn dat een (slimme) leerling z'n best doet om zo min mogelijk fouten te maken. Want veel slimme leerlingen kennen de spellingsregels wel, ze hebben alleen moeite om ze toe te passen als alles door elkaar gebruikt moet worden. Door overconcentratie werkt een kind dan langzamer. Gaat hij sneller schrijven, dan wordt het werk vaak onleesbaar en wemelt het van de fouten.
Veel dyslecten kunnen die twee niet combineren: het is óf tempo, óf kwaliteit. Een 'no win', want op het VO wordt je afgerekend als je werk niet leesbaar is, maar ook als je het niet binnen de tijd af krijgt.

Andersom is het natuurlijk niet zo dat elk kind dat langzaam of slecht schrijft en ook zwak is in spelling, dús dyslexie heeft :wink: .

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 10:50 
inactief

Marina schreef:
maar jullie hebben dus niet (via school of zelf aangeschaft) kurzweil aangeschaft (is nogal duur)?

In onze woonplaats is er een samenwerkingsverband waar je een Kurzweil licentie kan kopen.
Ik betaal dacht ik 70 euro per jaar en dan hebben zij alle boeken die school gebruikt.
Mocht ik een boek willen dat school niet gebruikt kost dat geloof ik € 2,50.

Alle middelbare scholen in onze woonplaats zitten in dat samenwerkingsverband en bijna alle basisscholen.

Mijn zoon gaat komend jaar naar een VO en ik heb nu al afspraken gemaakt over de hulpmiddelen.
Ze hebben overigens een heel uitgebreid dyslexie protocol waar alles al in staat maar het is gewoon fijn te horen
dat er in meerdere klassen kinderen zijn die hun laptop meenemen en zo Kurzweil gebruiken.
Hier hebben ze inderdaad een aparte ruimte voor de toetsen al waren er afgelopen jaar voor het eerst restricties
welke leerlingen het mochten gebruiken. De leerlingen die met Kurzweil werken mogen dat iig wel dus voor mijn zoon
geldt dat hij in een aparte ruimte zijn toetsen gaat maken.
Ik vind het een groot voordeel dat we straks al zijn boeken digitaal hebben. En omdat hij nu zowel op school als thuis
al met Kurzweil werkt (al is het minder dan ik zou willen) kan hij er straks ook goed mee over weg.
Als hij een taal toets maakt in Kurzweil zet hij hem op Engels zodat hij niet gewaarschuwd wordt als hij spelfouten maakt.
Maar alles in word maken vind ik ook een goede tip. Op de basisschool reken ze spelfouten alleen maar fout bij spelling.
Op het VO is dat niet zo makkelijk al zijn er ook daar vakken waar ze die regel toepassen.
Maar bijvoorbeeld bij Topo is dat dan niet meer. Maar ook daar hebben ze regels voor dus dat komt wel goed.

Heeft de school waar jullie naar toe gaan een dyslexie protocol? Bij die van ons staat hij gewoon op de site.
Mijn vragen gingen daarom meer over de uitvoer ervan in de praktijk.

Zo kunnen ze er hier voor kiezen om de extra talen niet mee te laten tellen.
Omdat kinderen met dyslexie wettelijke rechten hebben voor het laten vallen van de talen (buiten Ned en Eng)
als ze voor het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid kiezen kunnen ze binnen de grenzen van de wet de vakken niet mee laten tellen.
Dit is het makkelijkst als ze wel een vreemde taal naast Engels volgen maar dat mag bijvoorbeeld ook Latijn zijn.
Vanaf het derde jaar mogen ze vakken in plaats van een taal gaan volgen.
Waarom dan in de eerste 2 jaar mee pesten als ze toch in 4 voor de profielen zonder talen gaan kiezen?
Bovendien hebben ze dan meer tijd voor Ned, Engels en eventueel Latijn.
(Latijn is een taal die sommige dyslecten heel goed ligt en die dat dus prima kunnen.)

Citaat:
de leerling volgt onderwijs in het profiel natuur en techniek of het profiel natuur en gezondheid en het onderwijs in de taal verhindert naar verwachting een succesvolle afronding van de opleiding.
is de maas in de wet die dit mogelijk maakt
Want eigenlijk zegt die zelfde wet :

Citaat:
In de eerste drie leerjaren van havo en vwo zijn zowel Frans als Duits verplicht. Er kan geen ontheffing worden verleend aan dyslectische leerlingen. Wel kan de school in de eerste drie leerjaren zelf invulling geven aan het onderwijs in de tweede moderne vreemde taal, omdat er, met uitzondering van Engels, geen kerndoelen zijn voor moderne vreemde talen. Zo kan er bijvoorbeeld meer nadruk worden gelegd op mondelinge communicatie en minder op leesvaardigheid. De school moet hierbij wel rekening houden met de mogelijke profielkeuze van de leerling in verband met zijn doorstroommogelijkheden.

oei ik heb geen tijd meer. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het wel.

BerichtGeplaatst: 24 apr 2013, 12:24 
Volwassene

Mijn dyslect had inderdaad relatief weinig moeite met Latijn. Je schrijft het zoals je het zegt, geen verborgen spellingsregels. Scheelde een hoop. En de grammatica vond hij logisch.
Met Engels heeft hij overigens ook geen problemen.
Frans en Duits daarentegen waren en zijn een kleine ramp.

Scholen hebben wel de mogelijkheid om een leerling vrij te stellen van die tweede moderne vreemde taal, maar er zijn heel veel scholen die dit toch niet doen. En helaas is het met veel dingen zo dat de wet er wel in voorziet, maar tegelijkertijd beschrijft dat school en het schoolreglement leidend zijn. Dan heb je dus niks aan de mogelijkheid die de wet biedt.

Ik zou hoe dan ook het dyslexieprotocol van de school van je keuze (en ook als je nog twijfelt) heel goed doornemen. De verschillen tussen VO-scholen zijn echt heel groot! (heb daar vorig jaar onderzoek naar gedaan ... het verschilt van helemaal niks, tot alleen extra tijd omdat je daar recht op hebt, tot een gedetailleerd protocol met normeringen etc.).

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013, 18:48 
inactief

Altijd naar de praktijk vragen inderdaad. Ik heb op een VO-school lesgegeven waar we de regel hadden dat we het werk moesten kunnen lezen, maar dat er bij vakken waarbij de spelling niet leidend/belangrijk is om daar geen puntenaftrek voor spellingsouten te rekenen. In de praktijk telde spelling dus enkel bij de talen en officieel bij de topotoetsen van aardrijkskunde, maar niet als ik het gaf, want als mededyslect zag ik de meeste fouten toch niet :roll: :mrgreen:

En het moeten kunnen lezen van het werk is op sommige scholen ook behoorlijk rekbaar. De meeste docenten zijn wel wat gewend. Hoe vaak ik niet aan het begin van het jaar van een ouder of een leerling de bezorgde mededeling kreeg dat ze ehct vreselijk slecht schreven. In al die jaren heb ik maar 1 leerling gehad waarvan ik het handschrift echt niet kon lezen en een stuk of 10 kinderen (ik had er elk jaar tussen de 300 en 600, ruim 8 jaar :D ) die zo slehct schreven dat ze op verzoek hun toetsen typten.

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013, 20:25 
inactief

Ik heb het lettertype dyslexie aangeschaft voor de laptop van dochter. Je kunt in voorkeuren van browsers ook regelen dat alle internetsites worden weergegeven in een lettertype en grootte naar keuze ( in dit geval dus lettertype dyslexie)
een ontzettend super blij kind:
" Ik kan Wikipedia nu lezen !!!!!"
" ik kan nu in wrts de hoofdletters heel makkelijk lezen " ( niet geheel onbelangrijk bij Duits bijv)
Bij de vorm van dyslexie die zij heeft scheelt het veel energie.
Het lettertype schaf je eenmaal aan, je krijgt net zoveel downloads als dat je computers hebt thuis. Het is een soort licentie voor het leven.
Toch fijn dat er dit soortbhulpmiddelen zijn :D

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013, 22:05 
inactief

Er is ook een gratis dyslexie font op internet, al heb ik als niet-dyslect geen idee of het net zo goed is. Maar misschien wel de moeite van het proberen waard :)

Greetz,
Maya Deva

BerichtGeplaatst: 25 apr 2013, 22:11 
Volwassene

Gbeetje schreef:
Omdat kinderen met dyslexie wettelijke rechten hebben voor het laten vallen van de talen (buiten Ned en Eng)

En dan te bedenken dat ze mij na mijn eerste rapport in 3VWO hadden aangeboden om engels te laten vallen. Detail: ik stond gemiddeld een 2. Ik had toen een dyslexieverklaring, maar ben achteraf wel blij dat ik er steeds heel hard voor gewerkt heb en uiteindelijk een 7 op mijn eindlijst had! Anders had ik toch mooi een probleem gehad met al die universitaire boeken...

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 11:39 
Volwassene

Op http://www.lexima.nl kun je een gratis exemplaar van het boekje "Dyslexie Hulpwijzer" aanvragen. Ik kan dat boekje aanraden. Het bespreekt allerlei beschikbare ICT-hulpmiddelen (Kurzweil, Spring, WoDy, Dragon, AppWriter NL voor op de iPad, types Daisy spelers), inclusief voor- en nadelen (die per kind verschillen, omdat dyslexie nu eenmaal in verschillende vormen en gradaties voorkomt). Verder veel bruikbare adressen en links naar websites.
Het kan een zinvolle hulp zijn bij het uitvogelen welke software of welk apparaat nu het beste geschikt is voor jouw kind.

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 11:51 
Volwassene

heb ik in huis. Moet ik nog doorspitten. Maar zoooooooooooooooooooooooveel aan m'n hoofd momenteel :(

BerichtGeplaatst: 29 apr 2013, 12:08 
Volwassene

Rustig aan Marina, probeer alles één voor één aan te pakken. En een weekje later is ook niet erg ... .

Pagina 1 van 3 [ 44 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende