Het is nu 20 okt 2020, 19:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Rottige corona... Zoon raakt in een dip.
BerichtGeplaatst: 17 okt 2020, 21:50 
Volwassene

Dit duurt te lang.
De maatregelen gaan te ver.

School is online, plus twee uurtjes sport en een uur mentorles. Nieuwe school, nieuw systeem, nog geen binding met de klas.

Ouders houden hun kinderen thuis, heel begrijpelijk dat de dansschool waar mijn zoon al drie jaar komt geen les kan gaan geven voor één leerling. Dus geen dansen, zijn ziel en zaligheid.

Deze week nieuwe regels voor scouting.
18+ mag niet meer naar opkomsten komen.

Zoon vroeg vandaag of hij ergens zijn verjaardagsdatum officieel kon laten veranderen. Eerst aan mij, later nog aan iemand anders.

Hij wil geen 18 worden...
Dan wordt zijn wereld namelijk nóg leger.

Hoe gaat het met jullie pubers?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Rottige corona... Zoon raakt in een dip.
BerichtGeplaatst: 17 okt 2020, 22:16 
Volwassene

Ach, wat naar, Moppetoet. En ik snap het heel goed.

Hier gaat het goed met de pubers van verschillend formaat.
Oudste dochter heeft weinig live college, 1 keer in de 3 weken een werkgroep, verder alles online. Maar die woont in een studentenhuis op de leukste verdieping ooit, met zo'n achttienen zijn ze, en ze heeft het daar geweldig. die huisgenoten zijn haar redding.

Zoon zat vorige week thuis in quarantaine omdat zijn vriend positief getest was. Die week viel hem zwaar. Ook omdat de online lessen bij hem op school niet zo goed geregeld zijn. Dat moest hij met een klasgenoot regelen, die dan zelf ook weer ziek werd en zo.

Jongste heeft het goed, ze heeft gewoon op school les en heeft het na een lastige start dit jaar prima naar haar zin.

De orkesten gaan door, al heeft oudste inmiddels wel besloten dat ze dat niet zo'n goed idee vindt, om de anderen te beschermen. Zij komt vanuit een studentenhuis in het westen des lands deze kant op, en het voelt voor haar toch niet goed om 2 uur tussen de anderen te zitten. Ik snap het maar vind het heel jammer voor haar, want het is echt heel belangrijk voor haar. Ik heb veel respect voor haar keuze.

Acro van jongste gaat ook gewoon door, da's fijn voor haar.

Dus hier valt het mee met de pubers gelukkig, maar die zitten gewoon echt in een heel andere situatie dan jouw zoon.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2020, 22:33 
Volwassene

Getver moppetoet! Coronamaatregelen hebben zo veel negatieve impact op zo veel mensen! Hopelijk zullen de negatieve gevolgen voor je zoon niet van blijvende aard zijn.
Onze kinderen hebben precies dezelfde hobby’s, maar dochter heeft geluk: haar danslessen gaan gewoon door en ze is pas net 17 en mag gelukkig nog gewoon naar scouting. Drie 18-jarige groepsgenoten mogen idd niet komen voorlopig, maar speciaal voor hen organiseren ze een digitale “opkomst” (kan maar niet wennen aan die term) komende week.
Life is what you make of it! Hopelijk slaat je zoon zich er goed doorheen.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2020, 22:48 
Volwassene

Het is lastig voor heel veel eerstejaars denk ik. Ik zie het ook in de vriendenkring van mijn oudste. Die zitten ook te verpieteren op hun kamer, zeker als ze niet in een leuk studentenhuis wonen, of nog thuis. Ik denk dat er ontzettend veel psychische problemen ontstaan nu. Afzondering is tegenstrijdig met de ontwikkelingsfase van jongeren. En bovendien is het online onderwijs op geen enkele wijze afdoende, hoe goed georganiseerd ook.

Zelf vind ik het jammer dat niet meteen na de zomer gezorgd is voor meer fysiek les voor alle eerstejaars, op elk niveau. Dan hadden ze al een heel andere uitgangspositie gehad nu het weer strenger moet. Moet zeggen dat ik het vreemd vindt dat mbo zoveel online is. Zowel om de praktische insteek als om de leeftijd van de leerlingen.

Mijn oudste heeft ook een heel erg leuk studentenhuis en dat is echt de redding. Hij heeft het zo naar zijn zin! Hij heeft maar 2 uur per week fysiek les, dat is echt veel te weinig om studiegenoten te leren kennen. En ik vraag me af of hij er zijn studie mee gaat halen, ik hoop dat hij zijn bsa haalt, want online les is niks voor hem. Dat zou erg zuur zijn, want dit is wel echt de studie die hij wil doen. Dus gaat het goed? Sociaal wel gelukkig, qua studie niet (maar nog geen cijfers).

De jongste heeft weinig problemen, want hij zit nog op het VO, kan gewoon nog trainen en zijn vrienden zien (ik weet het, officieel max 3, maar sjezus, ze zitten de hele dag bovenop elkaar in de les en in de kantine). Ik hoop wel het het VO open blijft want online onderwijs is drie keer niks op deze school.

Echt sneu voor je zoon. Misschien toch tijdelijk op zoek naar een andere dansschool?

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 09:10 
Volwassene

O, wat naar Moppetoet. Echt zwaar dan he.

Hier alle geluk van de wereld. Uni open, school gewoon door met weinig besmettingen en prima alternatieven, geen hobby's die op een lager plan moeten. Dus hier echt geen klagen.

Maar het duurt gewoon allemaal veel te lang zo. Ik hoop echt dat men gaat luisteren naar al die deskundigen die zeggen dat jongeren vooral door moeten gaan. Want dit gaat zo verkeerd aflopen!

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 13:03 
Volwassene

18+ is blijkbaar geen "jongere" meer. Hij heeft echt pech met zijn leeftijd. Gelukkig heeft hij nog wel een kampje met andere hb'ers gehad.

MBO geldt blijkbaar ook als "volwassen" terwijl er toch ook 16jarigen lopen.

Sinds maart anderhalve week kamp, sinds de zomer een paar scoutingopkomsten, twee danslessen en binnenkort helemaal niets meer.

Dansles is erg specifiek, hij wil niet naar streetdance of andere versies. Een buurthuisgroepje vindt hij rampzalig, dat hebben we al eerder geprobeerd, maar was geen succes. Het heeft jaren geduurd om tapdansles te vinden die óók nog op een haalbare plaats en tijdstip werd gegeven.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 13:06 
Volwassene

Ruim een uur naar scouting fietsen en een uur terug is voor elk mens vast gezonder dan achter de laptop hangen.
Maar mooi dat ze toch proberen er iets van te maken.

Zoon is absoluut niet van soosjulmeediaa. Ik moet hem zelfs herinneren aan het checken van Whatsapp.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 15:21 
Volwassene

moppetoet schreef:
Ruim een uur naar scouting fietsen en een uur terug is voor elk mens vast gezonder dan achter de laptop hangen.
Maar mooi dat ze toch proberen er iets van te maken.

Zoon is absoluut niet van soosjulmeediaa. Ik moet hem zelfs herinneren aan het checken van Whatsapp.

Sociale media vervangen echt contact ook niet, al zag ik zelfs mijn oudste laatst digitaal met vrienden gamen. Dat deed ie echt al jaren niet meer.

Kunnen ze met de 18 plussers van de scouting niet samen iets gaan doen? Bijvoorbeeld samen de opkomst digitaal volgen bij 1 van hen? Zijn er bekenden van hem die het leuk vinden soms af te spreken? Is een bijbaantje mogelijk? Dit duurt nog een tijdje ben ik bang...

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 15:35 
Volwassene

https://nos.nl/artikel/2352807-ggz-ment ... akken.html

Ik miste heel lang de aandacht voor jongeren in het coronadebat. Nou ja, die was er wel, maar vooral als zondebok. Nu is er gelukkig steeds meer aandacht voor:
https://nos.nl/artikel/2352807-ggz-ment ... akken.html

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 15:50 
Volwassene

Kan tapdans niet digitaal? Wellicht het anders benaderen? Kan je zoon vanaf een video of een scene uit een film of zo oefenen? En zo met andere leden van het dansgezelschap alsnog tegelijk dansen? Als ze dan het standaard "lesuur" als tijd aan houden, heb je nog ritme in de week en zullen de meesten kunnen.
Het is uiteraard geen vervanging voor een echte les maar het is wel actief en wat hij leuk vindt.

Jongste heeft al sinds maart online schaakles, niet ideaal en ik merk dat hij toch echt ook zijn medeleerlingen van het uurtje mist. Maar het houdt hem wel aan de gang.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 17:35 
Volwassene

Tapdans ging vorig jaar even digitaal, maar dat werkt eigenlijk niet. Films en shows bekijkt hij al bijna tien jaar, vooral Michael Flatley.
Choreografiën en optredens vindt hij het minst interessant, hij wil trainen op techniek en daarvoor moet een docent toch echt meekijken.

Zijn eerste show vonden oma en ik super. Heel strak dansende pubers.
Een paar maanden later gingen we met nog wat andere vrouwen naar een show van de Chippendales. Mooie mannen, maar slordig dansen, verschrikkelijk...
:mrgreen:

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 17:47 
Volwassene

Zoon is al wat ouder (22) maar wordt ook aan alle kanten beknot.
Hij zou in maart op kamers, was bijna in kannen en kruiken maar sprong af op corona.
In juli was duidelijk dat de UU tot 1 januari dicht blijft voor master studenten, maar het Nikhef in Amsterdam zou open blijven en omdat zijn scriptie 50% wiskunde (UU) en 50% natuurkunde (Nikhef) was besloot hij thuis te blijven. Dan kon hij op de fiets naar het Amstersdam, heel corona proef, en zijn sport, normaal fietste hij zo'n 100 km per week.
Maar het Nikhef is sinds 2 weken óók dicht.
En ook geen online lessen want bezig aan zijn scriptie, dus 1 keer per 2 weken een voortganggesprek.
Volks universiteit 2 keer geweest voor een cursus Japans, nu online.
Hij had zich (heel stoer, voor hem) opgegeven voor stijldansen, gaat niet door.
Langs gaan bij vrienden die in studentenhuizen wonen wordt sterk ontmoedigd.

Hij zit op zolder, achter zijn computer, wordt waarschijnlijk wel een mooie scriptie .....

BerichtGeplaatst: 18 okt 2020, 19:07 
Volwassene

Hier niet veel anders ... dochter (22) woont niet meer thuis en werkt op de uni. Daar heeft ze nog wel sociale contacten met collega's maar haar sport en daarmee haar sociale leven liggen min of meer stil. Zoon (20) woont thuis. Hij mist de IRL college's en contacten met andere studenten. Heel af en toe gaat hij naar de uni voor een werkgroep, maar het meeste speelt zich thuis en achter een scherm af. Hij mag gelukkig nog wel sporten (alleen enkelen, maar dat doet hij graag).

BerichtGeplaatst: 19 okt 2020, 12:30 
­

Citaat:
Een paar maanden later gingen we met nog wat andere vrouwen naar een show van de Chippendales. Mooie mannen, maar slordig dansen, verschrikkelijk...

Volgens mij gaat het ook niet om het netjes dansen. :lol:

Afgezien daarvan begrijp ik het volledig. Het is juist voor jonge mensen een vreselijk rare tijd. Ik denk zelf dat scholen openhouden zorgt voor veel verspreiding van het virus, maar ik denk dat er grote ongelukken met onze jeugd gaan gebeuren als we ze zo weinig sociale ruimte gunnen, dus ik ben toch blij dat kabinet dat ook belangrijk vind.
Voor studenten, of ze nu MBO, HBO of Uni doen is het alleen denk ik net zo belangrijk om een sociaal leven te hebben, wat Drietje ook zegt. Zeker voor eerstejaars, is toch ook een jaar dat je vaak los komt van ouders en je eigen sociale leven gaat opbouwen, dat is nu gewoon een soort vacuum.

Dat leren is allemaal wel in te halen maar de sociale gaten die nu vallen hakken erin.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2020, 14:42 
Volwassene

Het contact met anderen kun je ook mede laten afhangen van hoe sociaal actief mensen zijn, vind ik. Dat was een advies dat ik ooit aan het begin van de lockdown las op een website van veiligheidsregio Zeeland. Dus als je zelf niet met heel veel verschillende mensen contact hebt en wel met een klein groepje dat zich ook aan de regels houdt, dan minimaliseer je het risico ook.
Beter wat nauwer contact met een paar vrienden dan bijna geen contact.
Het virus wacht niet met besmetting tot je jarig bent geweest. Op je zeventiende loop je ook risico's.

BerichtGeplaatst: 20 okt 2020, 16:32 
­

Het is ook wel karakterafhankelijk denk ik. Mijn oudste heeft echt genoeg aan online contacten (samen gamen en coden). Als alle lessen online goed te volgen waren, zou hij het wel prima vinden om alles online te doen.

De jongste heeft wel behoefte aan echte contacten. Dus die is blij dat ze (nog) naar school gaan. Maar ook zij zou wel genoeg hebben aan 2 of 3 dagen per week naar school en de rest online. Dat is dan vooral omdat het online wat efficiënter voelt, minder verstoring in de lessen en minder reistijd.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]