Het is nu 19 nov 2019, 10:14

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Verveling?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019, 11:03 
Volwassene

Dochter zit ondertussen in 2 gymnasium en het gaat allemaal prima. Ze heeft een goede vriendin, een redelijk leuke klas en haalt met gemak goede cijfers. Mag lessen skippen om projecten te doen en gaat naar diverse activiteiten die door school worden georganiseerd. Niets om je zorgen om te maken denk je dan. En toch is na de eerste proefwerkweek haar gedrag weer helemaal omgeslagen. We herkennen hier veel in van de tijd op de basisschool. Druk, vervelend, huilerig, hangerig etc. dit betekende meestal verveling en een roep om meer uitdaging. Zou dit nu hier weer zo kunnen zijn? Ik vind het erg lastig om te bepalen wat er precies is en met alles wat ze doet zou je denken dat dit voldoende zou moeten zijn. Ze hoeft niet echt te leren, kan eigenlijk alles (taal en exact), laagste rapportcijfer 8 hoogste 10.
Zelf gaf ze eerst aan dat ze zich wel een beetje verveelt maar bij doorvragen gaf ze aan dat het eigenlijk wel goed was. Het was allemaal makkelijk maar wel veel. Dit zei ze op de basisschool ook altijd eerst en later kwam er dan altijd uit dat het toch wel simpel was, aanpassing gaf dan weer altijd een vrolijker kind.

Wat nu te doen? ervaringen? Kan het dat ze zich ook weer op de middelbare school verveelt of hoort dit ook gewoon bij de leeftijd? (12)

Alle tips/overdenkingen welkom
Elize

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Verveling?
BerichtGeplaatst: 08 nov 2019, 12:10 
Volwassene

Wat doet ze naast school? Sport?
Kun je daar wellicht zelf iets veranderen. Mijn jongste heeft zijn schaakles met talentvolle schakers echt nodig. Naast voetbal en verbreding op school (brugklas).

BerichtGeplaatst: 08 nov 2019, 12:34 
Volwassene

Ik ken het wel een beetje van mijn dochter: die verveelt zich al jaren op het VO (zit nu in de vierde). Ze heeft nooit echt interesse in extra uitdaging getoond en doet nu veel dingen naast school (helaas de laatste tijd ook veel hangen met Netflix). Ik heb haar in al die jaren nog nooit op leren kunnen betrappen en ze heeft veel lesuitval: zeeën van vrije tijd dus.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2019, 13:07 
Volwassene

Ze sport vier keer in de week, zit in een band en heeft nog muziekles. Als het aan haar lag zou ze nog meer doen maar dit is wat ons betreft meer dan genoeg:-)
Ze leest heel erg veel, en is creatief. Geeft niet zoveel om sociale contacten, doet af en toe iets met vrienden (heeft ze dus wel). We gaan regelmatig naar musea of de natuur in, vindt ze allemaal leuk. Laatste tijd hangt ze meer op de bank en zien we interesse in alles hierboven afnemen. Alles is overigens vrije keus, ze mag zo ophouden met iets als ze geen zin meer heeft.

@Karan, hier bijna geen lesuitval. Ze maakte voor de herfstvakantie ook braaf haar huiswerk, nu zien we dat ook de motivatie hiervoor afneemt.

BerichtGeplaatst: 08 nov 2019, 14:21 
Volwassene

Mijn kinderen studeren in middels maar ook hier op het VO verveling - vooral bij oudste in de onderbouw. We hadden tevens de opdracht van haar om er niet over te praten op school want 'ik wil gewoon zijn'. De verveling die daarmee samen ging, nam ze voor lief. Alleen voor wiskunde kreeg ze extra uitdaging (compacten reguliere stof en opdrachten van wiskunde D dat normaal in de 4e klas gegeven wordt … met als gevolg dat ze in de 4e het eerste half jaar weinig uitdaging bij Wi-D had).

Uitdaging hebben mijn kinderen toen ze op het VO zaten altijd buiten school gezocht: sport, sociale contacten, hobbies. Op school wilden ze vooral geen uitzondering meer zijn. In de bovenbouw maakten ze andere keuzes en gingen ze zelf in gesprek over de uitdaging die ze misten.

Pagina 1 van 1 [ 5 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]