Het is nu 20 jun 2018, 04:20

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Cito LVS middelbare school
BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 11:08 
Volwassene

Op onze middelbare school maken ze (ook) gebruik van het Cito LVS. Misschien doen ze dat op elke school maar dat weet ik eigenlijk niet. Ik liep tegen een interpretatie probleem aan. Helemaal boven aan in de kop staat op welk niveau er getoetst wordt. Enkele regels lager staat het niveau. Tussen haakjes staat zoals, door de school opgegeven. Gisteren dacht ik nog dit is het niveau wat hij gehaald heeft maar vandaag merk ik dus dat ik niet goed heb gelezen. Ik begrijp hier uit dat er dus nergens vermeld op het formulier op welk niveau het kind dus wordt ingeschat. Klopt dat? Natuurlijk kan je dat zelf een heel stuk afleiden maar dat is lastiger als de resultaten sterk wisselend zijn. Om een of ander rede dacht ik, jaren geleden, dit niveau wel vermeld werd. Is hier iemand met ervaring die enige toelichting kan geven hoe ik dit LVS moet lezen?

Berichttitel: Re: Cito LVS middelbare school
BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 13:13 
Volwassene

Je bedoelt niet de Cito 0 of 1 meting? Waar je zo'n uitdraai van krijgt, net als bij de eindtoets bs?
Daar staat het niveau op namelijk, per onderdeel.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 16:33 
Volwassene

Er wordt getoetst op een bepaald niveau en de scores worden vergeleken met leerlingen die op zelfde niveau zitten en met leerlingen die van een niveau lager en hoger. Als een leerling, vergeleken met een bepaalde normgroep een percentielscore van 50 haalt doet hij het even goed als de gemiddeld presterende leerling van die normgroep.
Zie http://www.cito.nl/onderwijs/voortgezet ... apportages
Ik heb ervaring met interpreteren van dit soort overzichten. Als je je vraag wat concreter formuleert kan ik je vast helpen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 16:41 
Volwassene

Aanvulling op Loekie:

Je ziet de toets die je kind gemaakt heeft dus 'gescoord' met 3 verschillende normtabellen. Die zie je naast elkaar afgebeeld.

Je kunt per onderdeel zien hoe je kind gepresteerd heeft in vergelijking met leerlingen op het niveau van de normgroep. Zoals Loekie aangeeft zijn er 3 normgroepen: een niveau lager, het niveau waar je kind nu zit en een niveau hoger (tenzij je kind gym doet).

Je kunt dan kijken of hij op basis van het totaalbeeld op zijn plek lijkt op zijn huidige niveau. Dan zouden de scores vooral rond het gemiddelde moeten zitten. (de donkerblauwe 'balk' in het midden van elke tabel en de lichter gekleurde 'band' er links en rechts van).

Verder kun je per onderdeel bekijken of hij ergens op uitvalt of het juist heel goed doet. Het kan voor school interessant zijn hier verdere actie op te ondernemen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 21:08 
Volwassene

Hoi,

De resultaten lopen zo extreem uiteen dat ik mij afvraag hoe de school een en ander gaat interpreteren. Op een enkel onderdeel valt hij totaal uit op andere onderdelen laat hij 99% van de vwo leerlingen achter zich. Zelfs binnen een vak is het verschil soms erg groot. Naar mijn mening is mijn zoon zwaar aan het onderpresteren maar de school ziet/snapt het niet. Hij naar mijn zoon heeft op de basisschool nooit leren leren en gaat mede daardoor nu zwaar op zijn bek. Dit was vorig jaar al zo en eigenlijk is er al sinds de brugklas hulp nodig. Hij verveelt zich op school, maakt geen huiswerk en communiceert niet. Eigenlijk is hij doodongelukkig. Hij is dit jaar gedoubleerd en dat heeft geen positief effect gehad. Hij is op sommige onderdelen zelfs achter uit gegaan. Als ik naar het LVS kijk zie ik alleen op havo-niveau een stabiel beeld. Ik zie dan een hoog havo-niveau met een duidelijke uitschieter naar beneden. Natuurlijk komt hoog havo-niveau overeen met laag evt. midden vwo niveau maar die interpretatie kan in zijn geval niet goed maken. Als hij naar de havo gaat zal de neerwaartse spiraal alleen maar doorzetten maar het is misschien ook een kans om snel een diploma te halen. Gelukkig gaat de hb-deskundige nu meedenken, we hebben eerdaags een gesprek op school. Maar de tijd dringt en voor een school (onze school) telt het LVS zwaar. Ze kijken natuurlijk vooral naar de kernvakken. Vorig jaar hebben ze ons advies en het "vrijblijvende" advies van een hb-deskundige opzij geschoven. Nu heeft de school voor een advies betaald maar dat advies heb ik nog niet binnen. Ik weet gewoon niet welke kant het op gaat.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 21:37 
Volwassene

Heb je de indruk dat het vak waar hij duidelijk minder goed heeft gepresteerd ook een vak is waar hij echt minder goed in is? Of is er een andere verklaring voor het grote verschil? Kan je zoon vertellen of hij dat onderdeel wel geconcentreerd heeft gemaakt of dat er iets bijzonders aan de hand was (bijvoorbeeld: gaan raden, dichtgeklapt, deel niet ingevuld).

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 16:09 
Volwassene

Er is maar één vak waar hij duidelijk minder op heeft gepresteerd en dat is rekenen. Dit is een vak waar hij momenteel helemaal geen les in krijgt en ook niet oefenend. Het frappante is dat oorspronkelijk rekenen op de basisschool juist zijn sterke kant was. Maar op de eindtest van de basisschool ging hij inderdaad op rekenen onderuit. Ik bedoel dat alle andere onderdelen op hoog vwo+ niveau lag en het rekenen op havo-niveau. Het gemiddeld resultaat werd op vwo-niveau ingeschat. Dat hij dus op rekenen mogelijk onderuit zou gaan verbaasd mij niet. Hij heeft waarschijnlijk ook hiaten. Er zijn eigenlijk heel veel problemen. Ik denk dat bijna alle uitdagingen, waar Tijl Koenderink over schrijft in het boek De 7 uitdagingen van toepassing zijn. De uitdagingen liggen dan op het gebied van de overtuigingen, het geheugen, de motivatie, de frustratietolerantie, het samenwerken, het zelfstandig werken en het weg werken van hiaten. Hoewel onze hb-deskundige haar eigen methode gebruikt, herken ik ontzettend veel uit dit boek. (We hebben voor deze deskundige gekozen omdat ze ervaring heeft met "selectief mutisme" maar passief-agressief gedrag (niet praten) is misschien een betere term. Met haar aanpak heeft ze in het verleden goede resultaten op dit gebied behaald)

Bij Nederlands zie je een divers beeld waarbij, hij qua woordenschat 99% van de leerlingen achter zich laat maar zijn werkwoordspelling niet voldoende is. Ook hier zit een hiaat. Het is ook opvallend dat hij in de brugklas riep, hier krijg ik uitleg die ik wel snap. Maar één van de problemen is dat hij niet wil oefenen. Alleen als het hem aangewaaid komt, voelt hij zich "lekker". Het is ook helemaal niet goed dat Engels (Fast Lane English) hem aangewaaid komt. Het is nog slechter dat ondanks de score van vorig jaar waarbij hij ook al 99% van de vwo-ers zich achter liet, het hele jaar over moest doen. Ook zo'n hoge score is onderpresteren.

We hebben gewoon met een zware onderpresteerder te maken maar school ziet dat niet. Terwijl wij als ouders 21 items van de 24 op de onderpresteerlijst aankruiste, kruiste school er 4 aan. Op school begrijpen ze niet dat hij zich verveelt. Ze begrijpen niet dat hij eenzaam is. "Wij zien hem wel met andere kinderen praten". Maar na het onderzoek gaf de hb-deskundige, meteen al mondeling aan dat het ontbreken van peers, mogelijk het grootste probleem is. (Ze moet het onderzoek nog uitwerken) Mogelijk heeft ze daar gelijk in want in de hb-pubergroep leeft hij helemaal op. Hij is namelijk doodongelukkig op school. Dus dat zijn resultaten tegen vallen daar kijk ik op zich niet van op, als ouders hebben we dit voorspeld. Maar school "weigerde" naar mijn mening vorig jaar externe hulp in te schakelen, een arrangement aan te vragen, terwijl we toen al minstens 1,5 jaar aan het tobben waren.

Nog steeds vind ik het een hele "prestatie" dat hij in staat bent zonder huiswerk te maken (absolute weigering) dit resultaat neer te zetten, want in ieder geval is het toch nog steeds hoog havo-niveau. Ik bedoel daarmee niet dat ik trots op dat resultaat ben, ik bedoel dat dit (voorlopig) zijn ondergrens is. Dit sluit precies aan bij wat de hb-psycholoog al eerder gezegd heeft. Die heeft dus ook aangeven op basis van het LVS dat hij een hoge ondergrens heeft. Maar ondertussen is mijn kind doodongelukkig op school en dat punt is belangrijker dan de resultaten en de cijfers. De eigenlijke vraag is wordt hij dus nog ongelukkiger door naar de havo te gaan of kan hij beter op het vwo blijven. Maar een school stuurt natuurlijk op de resultaten en dit lijstje kan wel eens doorslaggevend zijn in hun beslissing die ze zullen gaan nemen. Ik probeer dus in te schatten welke kant het op gaat. Het lastige is, dat mijn zoon, een spurt, qua cijfers lijkt in te zetten, hij denkt dat hij over gaat, dit heeft hij zijn broer dit weekend verteld. Maar wij ouders zijn daar dus helemaal niet zeker van. Lastig, want als wij ons vermoeden uitspreken is de kans groot dat dit hem demotiveert. Eigenlijk zitten we in precies dezelfde situatie als vorig jaar, we zijn met een jaar doubleren niks opgeschoten.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2018, 19:26 
Volwassene

Gezien de problemen die je beschrijft is het niet vreemd dat hetgeen hem aan komt waaien (woordenschat, Engels) goed gegaan is en dat de onderdelen waarvoor hij moet oefenen (werkwoordspelling, rekenen) minder goed zijn gegaan. Zowel bij werkwoordspelling als bij rekenen is het belangrijk dat een kind weet welke tussenstappen hij moet maken en dat dit geautomatiseerd raakt.
Ik zou hem steunen in zijn overtuiging dat hij overgaat door te bevestigen dat je denkt dat dit zeker tot de mogelijkheden hoort en door met hem te bespreken waar hij dan het beste zijn energie ik kan steken. Op de meeste scholen zijn de overgangsnormen vastgelegd en kun je zien of het LVS daarbij een rol speelt.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 16:49 
Volwassene

@ Loeki,

Loeki, ik denk dat jij als leek, een deel van het probleem, het probleem van het automatiseren, beter begrijpt dan de school. Inderdaad denk ik, dat een goede hb-deskundige, heel goed in staat is dit LVS (samen met andere gegevens) te analyseren.

Behalve de overgangseisen hebben ze aan mijn zoon nog aparte eisten gesteld. Overigs zonder overleg. We kwamen die eisen "toevallig" tegen in de aanvraag van het arrangement, en dat zegt natuurlijk al iets over de onderlinge communicatie. Op zich zijn het normale eisen, huiswerk maken, meedoen met de les, communiceren enz. maar een kind dat al zolang onder zijn kunnen presteert, sinds het begin, van de basisschool, met een beschadigd zelfbeeld enz., die krijg je niet zomaar binnen een paar maanden op de rit. Door de late aanvraag van het arrangement in het jaar en door allerlei andere omstandigheden heeft er dit jaar helemaal niet de een interventie via school plaats gevonden. Hij voldoet dus niet aan de gestelde eisen. Dat hij zal moeten afstromen zal gezien de opvattingen van school ons dus niet verbazen. De enige die daar misschien nog invloed op heeft is het advies van de hb-deskundige. Maar ook wij hebben de resultaten van haar onderzoek nog niet. We weten zelfs niet precies wat het onderzoek heeft ingehouden omdat de school de opdrachtgever is. Maar ik heb wel vertrouwen in deze deskundige. Als iemand in staat om te overtuigen, dan is zij dat. Gezien de houding van school hebben we iemand met overtuigingskracht nodig.

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 19:43 
Volwassene

Citaat:
Loeki, ik denk dat jij als leek, een deel van het probleem, het probleem van het automatiseren, beter begrijpt dan de school.
Een leek zou het wellicht ook kunnen bedenken, maar het begrip leek is bij het analyseren van toetsgegevens niet op mij van toepassing. :lol: Zonder precies te beschrijven wat mijn dagelijks werk is (vanwege het anoniem willen kunnen schrijven): het is best te verklaren waarom ik het wellicht beter begrijp dan de school.

Citaat:
We weten zelfs niet precies wat het onderzoek heeft ingehouden omdat de school de opdrachtgever is.
Ook al is school opdrachtgever, je zoon is klant (en aangenomen dat hij jonger is dan 16 jaar jullie ook). Dat houdt in dat jullie op de hoogte moeten zijn van de onderzoeksvragen die beantwoord zullen gaan worden en het recht hebben als eerste te worden geïnformeerd over de resultaten. Maar zolang de deskundige de belangen van je zoon goed lijkt te begrijpen en te kunnen uitleggen aan de school is het wellicht niet verstandig daar nu een punt van te maken.

Als aangepaste overgangseisen niet tijdig met jullie zoon en jullie zijn besproken lijkt me dat voor hem geen andere overgangsnormen gelden dan voor andere leerlingen (tenzij er in de schoolgids of ander document staat dat er na een doublure individuele overgangsnormen gelden).
Succes en sterkte met de hele situatie!

BerichtGeplaatst: 08 jun 2018, 22:56 
Volwassene

loekie schreef:
Citaat:
Loeki, ik denk dat jij als leek, een deel van het probleem, het probleem van het automatiseren, beter begrijpt dan de school.
Een leek zou het wellicht ook kunnen bedenken, maar het begrip leek is bij het analyseren van toetsgegevens niet op mij van toepassing. :lol: Zonder precies te beschrijven wat mijn dagelijks werk is (vanwege het anoniem willen kunnen schrijven): het is best te verklaren waarom ik het wellicht beter begrijp dan de school.

Citaat:
We weten zelfs niet precies wat het onderzoek heeft ingehouden omdat de school de opdrachtgever is.
Ook al is school opdrachtgever, je zoon is klant (en aangenomen dat hij jonger is dan 16 jaar jullie ook). Dat houdt in dat jullie op de hoogte moeten zijn van de onderzoeksvragen die beantwoord zullen gaan worden en het recht hebben als eerste te worden geïnformeerd over de resultaten. Maar zolang de deskundige de belangen van je zoon goed lijkt te begrijpen en te kunnen uitleggen aan de school is het wellicht niet verstandig daar nu een punt van te maken.

Als aangepaste overgangseisen niet tijdig met jullie zoon en jullie zijn besproken lijkt me dat voor hem geen andere overgangsnormen gelden dan voor andere leerlingen (tenzij er in de schoolgids of ander document staat dat er na een doublure individuele overgangsnormen gelden).
Succes en sterkte met de hele situatie!

Wat een blunder Loeki. Bij nader inzien denk ik inderdaad niet dat je een leek bent, ik heb al eerder met je op het forum gesproken. :roll: Toch heb je niet altijd helder wie je voor je hebt en bij de naam Loeki, denk ik elke keer, als eerste aan Loeki de Leeuw. Wat waarschijnlijk weer iets over mijn leeftijd zegt.

Ik dacht dat jij mij er ooit op attendeerde dat hoogbegaafde vaak een lagere visuele verwerkingssnelheid hebben? Zou dat kunnen kloppen? Had dat ook met automatiseren te maken? Omdat ik leek ben moet ik zulke gedachten, die in mij opkomen weer opzoeken. Als dat zo is, verklaart dat mogelijk waarom deze verwerkingssnelheid de tweede keer dat hij getest werd, ik heb het over de iq-test, blijkbaar was gedaald.

Ik ben wel een leek maar ook ik kan de link over het niet- automatiseren en het niet uit het hoofd kunnen leren maken. Ik vind dat Tijl Koenderink, de problemen waar je tegen aan kan lopen, rond begaafdheid best heel aardig heeft beschreven in dat boekje over de 7 uitdagingen. Terwijl de school eigenlijk het onderpresteren niet ziet, spat het gedrag er vanaf. Mijn zoon begint niet aan Frans. Dat kan hij niet. Die taal vindt hij niet leuk. Hij weet niet hoe hij die woordjes moet leren. Hij raakt er gefrustreerd van. Wij weten niet hoe we hem weer op gang moeten krijgen. Eigenlijk is er al jaren hulp nodig. Maar omdat het probleem richting ASS werd gezocht hebben we eerder nooit de juiste hulp gekregen.

De bedoeling was, dat voor het onderzoek er op school een kennismakingsgesprek zou worden ingepland. Normaal bespreek je dan wat het onderzoek inhoud. Maar agendatechnisch kreeg de school en de deskundige dit niet voor elkaar. Omdat ik al eerder met de deskundige kennis had gemaakt, zij onze eerste keus was, hebben we toch een datum voor dat onderzoek ingepland. Dit is dus geen intelligentieonderzoek, die neemt normaal gesproken de psycholoog af waar zij mee samenwerkt. Dit is de hb-psycholoog waar wij vorig jaar zijn geweest. In het geval van mijn zoon is het momenteel niet mogelijk om een intelligentietest af te nemen omdat hij passief-agressief gedrag vertoont en o.a. dan niet praat.

De huidige deskundige (onderwijs) heeft hem, tot onze verbazing, wel enigszins aan het praten gekregen. Naar mijn indruk gebruikt ze daarbij unieke methoden. Daarnaast screent op alles, die indruk kreeg ik te minste, alles wat het onderpresteren kan verklaren. De ogen, de motoriek, een stoornis, dyslexie, beelddenken enz. Het is denk ik niet dat zelf alles "vaststelt" ze screent naar mijn indruk om te kijken of redenen zijn om door te verwijzen. Vooraf screent ze natuurlijk of er inderdaad redenen zijn om aan onderpresteren te denken. Ook zij, gaat net zoals de psycholoog, ons hele dossier weer doornemen. Hoewel ze dus ook samenwerkt met de psycholoog maakt ze geheel onafhankelijk haar eigen beoordeling. Ze kijkt naar de voorkeur leerstijl van een kind enz. Ze neemt in haar advies de methoden die op school gebruikt worden mee enz. De inbreng van het kind zelf is erg belangrijk. Het was een uitgebreid onderzoek en uiteindelijk krijg je een advies op maat. Ik heb dus wel een beetje de indruk waar er naar gekeken is maar we hebben daarover vooraf dus niet gepraat. Ik baseer deze uitspraken op wat ik zie, op de website lees en op lijsten die we toevallig wel heb moesten invullen. Ze schat dus inderdaad ook in of er redenen zijn om aan hoogbegaafdheid te denken. Het is niet zo dat ze daar afstreeplijstjes voor gebruikt, ze gebruikt daarbij haar ervaring. Al eerder is ze één keer bij ons thuis geweest. Ik denk dat ze toen een inschatting maakte van de thuissituatie en de medewerking die ze van mijn zoon ging krijgen. Ze grondig te werk. Deze vrouw werkt o.a. met zware onderpresteerders. Het komt voor dat ze het kind letterlijk het bed uit moet praten. Natuurlijk zal het haar ook niet altijd lukken, maar ondanks de forse problematiek hebben zowel zijzelf als de psycholoog, in het geval van mijn zoon, goede hoop. Maar omdat ze goed bekend staat, heeft ze het ontzettend druk. Misschien wel te druk. De uitslag van het onderzoek laat erg lang op zich wachten. En inderdaad voordat er met school gepraat gaat worden, krijgen wij eerst de uitslag. Maar omdat het hier al bijna vakantie is, is die uitslag extra spannend. Van die uitslag kan zijn overgang afhangen. Het kan zijn dat wij ouders en school er samen niet uit komen, ik weet niet wat er gaat gebeuren. De aanvullende eisen voor de overgang zijn helemaal niet met ons besproken, alleen dat feit zegt al iets over de communicatie.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ]