Het is nu 20 sep 2018, 22:01

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Motivatie voor muziek maken
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 11:35 
Volwassene

Onze zoon is nu 11 en speelt nu 4 jaar viool. Hij wilde dat ontzettend graag en het gaat hem ook erg goed af. Alleen dat oefenen blijf een probleem. Hij zit nu echt op de wip of hij nog door wil gaan, ook omdat wij de druk qua oefenen wat opvoeren (de lessen kosten tenslotte veel geld en daar mag hij best zijn inzet tegenover zetten). En hoewel dat zijn keuze moet zijn, merk ik toch dat ik het heel erg jammer zou vinden als hij ermee zou stoppen, mede omdat ik vaak lees dat juist pubers er zo'n steun in kunnen vinden, op sociaal maar ook emotioneel gebied. Dat het een soort uitlaatklep wordt.

Is dat echt zélf willen spelen (en oefenen) iets wat rond een bepaalde leeftijd doorbreekt? Of zit dat dan van jonger af aan al in het kind? M.a.w. heeft het nut hem door deze lastige periode heen te loodsen of is dat dan uiteindelijk toch verspilde moeite? Wat is jullie ervaring?

Berichttitel: Re: Motivatie voor muziek maken
BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 12:23 
­

Ik heb nu geen tijd om uitgebreid te reageren (later misschien), maar mijn ervaring is dat een docent die regelmatig motiverende gesprekjes voert, die samen met je kind oefenschema's opstelt zodat er wat structuur in het oefenen komt (bv. 10 minuten toonladders, 10 minuten etudes en dan de speelstukken met allerlei aanwijzingen) en voldoende uitdagende stukken al heel veel helpt. Verder samenspelen in een orkest of ensemble. Dat is gezellig en je moet er wel wat voor doen, dus reden om zelf te gaan oefenen.
Mijn ervaring van wat ik uit mijn omgeving zie (dat wil niet zeggen dat dat altijd zo is) is dat meisjes er eerder een uitlaatklep in vinden, maar jongens met voldoende uitdaging en vooral ook samenspelen op een gegeven moment op een niveau komen dat ze er toch heel veel voldoening in vinden. En dat ze als ze gaan studeren in een goed jeugdorkest gaan/blijven spelen.

Wat je zoon betreft: ik zou het niet zomaar opgeven, behalve als hij het zelf niet meer wil natuurlijk, en geen druk op hem uit oefenen, maar wel zorgen dat hij voldoende reden heeft om te studeren.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 12:46 
Volwassene

Ik ken een voorbeeld van een meisje dat door haar (Chinese) moeder met harde hand gedwongen werd piano te spelen. Toen vond ze dat helemaal niet leuk. Nu op de universiteit is ze blij dat haar moeder dat gedaan heeft, omdat ze nu heel goed kan spelen en er zelf plezier in heeft.
Veel jongeren stoppen op de middelbare school of net daarna, als ze gaan studeren. De motivatie om door te gaan komt maar in weinig gevallen helemaal vanuit een kind zelf, meestal vanuit een docent of een orkest: samen muziek maken.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 14:59 
Volwassene

Zit hij bij iets van een orkest of samenspeelgroep? Mijn oudste (14) wilde er vorig jaar mee stoppen maar zijn docent had een plek in een slagwerkgroep. 1 keer kijken en hij was verkocht! Het samenspelen is echt een stimulans, hij gaat nu ook weer graag naar zijn individuele les en is zelfs bezig een drum/slagwerkdiploma te halen.
De docent van mijn jongste (7) heeft de oefenduel dit jaar opgelost door haar zelf te laten bedenken wat ze wilde spelen. Zij zit op harples en dat is niet het makkelijkste instrument. De toonladders kwamen haar haar neus uit maar inmiddels vind ze het weer super omdat ze liedjes uit Disney films mag oefen. Niets zo leuk als frozen :roll:

Mijn advies dus: samen spelen of echt eigen inbreng in repertoire (en het herhalen even laten zitten, komt later wel weer)

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 16:41 
Volwassene

Er zijn twee orkesten waar ze hem graag willen hebben, een volwassenen-en een jeugdorkest. Maar beiden wil hij niet, hij heeft er gewoon geen zin in zegt hij. Ik denk dat hij weet dat hij dan zeker moet oefenen en dat vindt hij vreselijk. Ook de voorspeelmiddagen van de muziekjuf vindt hij niet leuk. Het repetoire bepaalt hij al grotendeels zelf, de juf is heel meegaand daarin. Toonladders enzo doet hij gewoon nooit...
De juf heeft hem heel goed in de smiezen en stimuleert wel, maar wordt niet boos als hij niet heeft geoefend. Ze verzucht wel eens hoe het zou zijn als hij wél zou oefenen maar daar grijnzen ze dan samen maar een keer om.

Hoe krijg ik hem zo ver dat hij toch bij een van de orkesten aansluit? Met het volwassen orkest heeft hij al een paar keer meegespeeld, dat vond hij spannend maar was heel positief. Toch wil hij niet meer. Bij het jeugdorkest is hij bij een uitvoering geweest, waarna hij eerst wel enthousiast was maar ook dat wil hij inmiddels niet meer. En hoe harder ik duw, hoe harder hij weigert natuurlijk. Maar stoppen wil hij dus ook niet echt... Raar gevalletje weer :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 16:43 
Volwassene

Bij ons hielp het om de oefentijd terug te brengen. Elke dag 10 minuten oefenen (op een vast moment) kon zoon goed opbrengen en was voldoende om de volgende les nuttig te laten zijn. Uiteindelijk is hij gestopt omdat hij bijna al zijn vrije tijd aan sport ging besteden.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 16:45 
Volwassene

Misschien kunnen we dat weer proberen. Eerder werkte dat al wel eens maar het verwaterde weer. Hij heeft zondag voorspeelmiddag dus er is zeker een reden om het deze week nog even zo in te voeren.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 22:50 
­

Tja, als je zoon echt niet wil oefenen en ook niet in een orkest wil spelen, dan weet ik ook niet zo goed wat wijsheid is. Het kan natuurlijk zijn dat hij vanwege de dingen die hij allemaal voor school moet doen, plus de reistijd die hij heeft, even geen ruimte meer heeft in zijn hoofd om ook nog viool te oefenen. Als het dan lukt om elke dag heel kort even te oefenen dan is dat mooi meegenomen.

Zou hij een ander instrument willen spelen? Bij mij mochten ze wel stoppen met een instrument, maar dan hadden we het liefst dat ze dan iets anders kozen. Verder hebben twee van mijn kinderen in het schoolorkest gespeeld en dat was zo gezellig en de muziek was zo leuk dat ze daar een heleboel plezier aan hebben beleefd. Sociaal was dat orkest heel belangrijk voor ze. Zo hadden ze buiten hun eigen klas nog een heleboel bekenden in de school rondlopen. Een van mijn kinderen had op een gegeven moment geen zin meer om te oefenen voor zijn les, maar hij vond de les op zich wel heel leuk en gezellig en hij oefende alleen de dag van tevoren nog wat. We hebben dit gewoon toegestaan omdat het speelplezier er nog wel was.

Als je kind echt nergens plezier uit kan halen, niet uit oefenen, niet uit samenspelen en ook niet uit de les, dan zou ik niet blijven aandringen.

BerichtGeplaatst: 28 jun 2017, 23:42 
Volwassene

Ik speel viool vanaf mijn zesde, maar tussen mijn elfde en mijn 15e jaar kon ik vrijwel geen motivatie opbrengen om viool te studeren.
Toch uiteindelijk conservatorium gedaan en nu professioneel musicus - het kan verkeren!
Uit eigen ervaring (en van collega-docenten) weet ik de de eerste jaren van de middelbare school heel veel kinderen afhaken. Ze moeten al zoveel, de vrije tijd wordt ineens heilig. Heel begrijpelijk.
Ook mijn eigen kinderen deden altijd moeilijk over studeren (gek hè? :wink: )
Toch heb ik nooit overwogen om de muziekles te stoppen.
Bij mijn dochter kwam de omslag na een docent wissel. Had ik achteraf al eerder moeten doen. Eigenlijk is de vuistregel dat je niet langer dan vijf, zes jaar bij een muziekdocent moet blijven (uitzonderingen daargelaten).
Deze nieuwe docente bracht zoveel extra's, maar zei ook doodleuk: o ja, volgend jaar ga jij in mijn orkest, dat hoort er gewoon bij. Goed, ze ging in het orkest....en was verkocht. Nu is ze niet meer te stuiten qua studeren - ik weet niet wat ik zie!

Ikzelf heb indertijd ook de motivatie teruggevonden door in jeugdorkesten te spelen.
Ik zou in jullie geval inzetten op een schoolorkest, als dat er is. Laagdrempelig, kost weinig extra tijd omdat het op school is...

Als docent zie ik het vaak wel een tijdje aan als er weinig wordt geoefend. Je kan op les ook hele leuke dingen doen. Maar als het te gek wordt, stel ik meestal of een andere docent of een ander instrument voor.viool is arbeidsintensief, er zijn ook instrumenten waarvoor je lang zoveel niet hoeft te doen.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 09:53 
Volwassene

Ja, een schoolorkest lijkt mij ook ideaal voor hem, maarja.

Wat jij schrijft Pietel, vind ik wel waardevol. Ik vroeg me af of kinderen die drive dan echt al van vroeg af aan hadden en altijd bleven houden, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn dus. Wij zijn wel een beetje aan het duwen geweest op het oefenen, de lessen kosten veel geld en ik vindt dan eigenlijk wel da er van zijn kant uit wat inzet tegenover kan staan. Maar als die druk leidt tot stoppen, terwijl hij die intrinsieke motivatie misschien over een poosje wel gaat vinden, vindt ik dat te waardevol om nu dat oefenen af te dwingen en daarmee het risico te lopen dat hij idd stopt (volgt iemand dit nog? :roll: :wink: )

Hij is moe van het schooljaar, het gaat goed maar het kost hem idd allemaal erg veel energie. Misschien is even op zijn beloop laten voor nu toch het beste. Een juffenwissel lijkt me nu niet zinvol, zijn juf lijkt nu eigenlijk wel de ideale combinatie van maniertjes voor hem te hebben, zodat het in elk geval daar niet het negatieve wordt ingetrokken. We wachten het denk ik gewoon maar even af. Bedankt voor het meedenken.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 10:30 
Volwassene

Ik volg je prima hoor!

Nu eind van het jaar niet teveel meer pushen lijkt me slim.
Verder op je eigen intuïtie blijven vertrouwen.

Zijn er op die school geen muziekavonden? Het is tegenwoordig heel hip om in een bandje bij popliedjes viool te spelen, soms geeft dat ineens de kick....
Maakt wel uit of het een school is waar je muziek kan kiezen als eindexamen, vaak is het dan best goed niveau wat die bovenbouwklassen produceren en dat stimuleert dan de onderbouwklassen weer.

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 11:00 
Volwassene

Dat is ook nog een idee ja. Er zijn wel wat bandjes, dat is het uitzoeken waard. En muziek als eindexamenvak...? Geen idee eigenlijk...

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 12:19 
Volwassene

In mijn tijd was dat ook al in, viool in een pop/rock band:

Na 2:15 min: https://www.youtube.com/watch?v=V99B5Hdp-5o :D

BerichtGeplaatst: 29 jun 2017, 12:26 
Volwassene

Haha leuk! Ik zal het hem eens laten zien :D

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017, 14:51 
Volwassene

Ik kwam net weer viool tegen bij een band van nu, laat dit hem ook eens zien en horen. Aan t eind komt de violist even goed in beeld.

https://www.youtube.com/watch?v=Dz-JORei-YM

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017, 17:55 
Volwassene

Voor mij: Vrienden die me mee trokken naar een jeugdorkest auditie (oprichtings audities bij het RJSO december 1971, start in 1972) waarna ik daar lang ben blijven hangen.

Dus geen push van ouders, maar uiteraard vonden ze dat wel erg leuk.
Heeft me dus ook aan het spelen gehouden door het VWO heen, en nog daarna.

BerichtGeplaatst: 08 aug 2017, 18:28 
Volwassene

kun je hem betrekken in de discussie? Het kost veel geld, hoeveel zou hij moeten oefenen om dat het waard te maken voor jullie? Zou het mogelijk zijn om met dezelfde inzet bijvoorbeeld een keer in de twee weken les te krijgen? Dan kost het half zo veel en hoef hij niks meer te doen. En doet hij op school wel 'oefenen' (huiswerk bijvoorbeeld)? Ik heb zelf jarenlang geen bal gedaan, niet op school, en ook niet voor mijn instrument. Totdat op school dat kwartje viel, ik moest gaan werken. Toen ineens lukte dat ook bij het instrument. Ik heb echt moeten leren zien wat het effect is van studeren.

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]