Het is nu 22 nov 2018, 11:49




 Pagina 3 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 19:02 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Pietel, klinkt goed! Zoon heeft inderdaad ook automatiseringsproblemen. De tafels waren pittig voor hem en de juf geloofde niet dat hij ze razendsnel uitrekende. ('Kan eeeecht niet! Nee hoor, kan absoluut niet!')


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 19:15 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 2032
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zoon heeft inderdaad ook automatiseringsproblemen


Dat kan in de richting van een leerprobleem wijzen. Overigens is dat snelle uitrekenen ook iets waardoor leerproblemen bij HB minder goed zichtbaar kunnen zijn.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 19:45 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Sacha, interessant. Ik heb zelf ook wel eens gedacht aan een leerprobleem, maar ik kom niet verder dan het woord 'probleem.'

Zoon is twee jaar geleden getest in verband met eventuele dyslexie. De tester concludeerde dat zoon een 'dubbel bijzondere leerling' is volgens Betts en Niehart. Nu weet ik echt niet meer wat ze daarmee bedoelde of dat ze heeft gezegd wat er zo dubbel bijzonder is. Het staat ook niet in het verslag en school heeft het ook lekker laten liggen.

Mijn vraag: wat bedoelde ze met 'dubbel bijzondere leerling'?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 2032
Woonplaats: Den Haag
Dubbel bijzonder (twice-exceptional): kenmerken van een stoornis én HB. Dus bijv kenmerken van ADHD, en HB. betekent dus niet dat er ook echt sprake moet zijn van een gediagnosticeerde stoornis (leer/gedrags).

Er is online een artikel over dyslexie en de rol van het werkgeheugen te vinden (even googlen) waarin wordt uitgelegd hoe problemen met werkgeheugen leiden tot automatiseringsproblemen en kinderen met deze problemen in een viceuze cirkel terecht komen (als er niet geautomatiseerd wordt, belast het je werkgeheugen meer, maar het werkgeheugen is ook nodig om te automatiseren).



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:16 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1806
Kun je automatiseringsproblemen hebben op 1 bepaald gebied en op andere gebieden juist goed zijn in automatiseren? Dus bv heel makkelijk woordjes leren, maar de tafels en de spellingsregels niet kunnen automatiseren?



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:21 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Hmmm, kenmerken van een stoornis en hb. Dat zou best kunnen. Kijk, ik vind hem een geweldig kind (en dat is ie ook :D ), maar ik zie ook wel wat trekjes die zouden kunnen denken aan ADD. Een therapeut heeft bij eens zeer sterke verdenkingen richting AD(H)D geuit en ik was daar eerlijk gezegd best oké mee. Ik zie het namelijk bij mezelf, maar zie niet de noodzaak om daar nu (nog) iets aan te doen of een therapie voor te volgen.

Maar goed, ik ben oud en zoon is jong. Zoon wiebelt, frunnikt, peutert, dwaalt af, heeft hier en daar een hyperfocus en is snel verveeld. Trekken van hb? Ja. Trekken van AD(H)D? Ja. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit iets mee gedaan, om de simpele reden dat ik daar nog nooit iets mee heb gedaan.

Ik denk dat het tijd wordt om dat toch eens te laten onderzoeken. Iemand een goede therapeut (of zoiets) in de buurt van Den Haag die verstand heeft van dit soort snuitertjes? Ik denk dat een reguliere orthopedagoog hier eerlijk gezegd niet veel mee kan. Het kan ook een vooroordeel van mij zijn.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:24 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Goede vraag Drietje.

Kijkende naar mijn zoon: hij leert Engelse woordjes, spellingregels en tafels met heel veel moeite. (na een tijd Engeland sprak hij nog steeds steenkolenengels.)

Kijkende naar mezelf: tafels waren een drama (tot ik zingend met een bal overgooiend de tafels leerde) en spellingregels snap ik wel. Woordjes leren was een eitje, maar ik ben een overduidelijke alpha met veel taalgevoel. De wiskundige formules bijvoorbeeld waren drama.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:46 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1806
Spitsmuis schreef:
Hmmm, kenmerken van een stoornis en hb. Dat zou best kunnen. Kijk, ik vind hem een geweldig kind (en dat is ie ook :D ), maar ik zie ook wel wat trekjes die zouden kunnen denken aan ADD. Een therapeut heeft bij eens zeer sterke verdenkingen richting AD(H)D geuit en ik was daar eerlijk gezegd best oké mee. Ik zie het namelijk bij mezelf, maar zie niet de noodzaak om daar nu (nog) iets aan te doen of een therapie voor te volgen.

Maar goed, ik ben oud en zoon is jong. Zoon wiebelt, frunnikt, peutert, dwaalt af, heeft hier en daar een hyperfocus en is snel verveeld. Trekken van hb? Ja. Trekken van AD(H)D? Ja. Ik heb daar eerlijk gezegd nooit iets mee gedaan, om de simpele reden dat ik daar nog nooit iets mee heb gedaan.

Ik denk dat het tijd wordt om dat toch eens te laten onderzoeken. Iemand een goede therapeut (of zoiets) in de buurt van Den Haag die verstand heeft van dit soort snuitertjes? Ik denk dat een reguliere orthopedagoog hier eerlijk gezegd niet veel mee kan. Het kan ook een vooroordeel van mij zijn.


Ik heb zo'n dubbelbijzonder kind (hb en adhd) en de tweede is 'in onderzoek', maar die is lastiger te peilen. Als ik je verhaal lees dan herken ik veel. Veel kinderen met adhd zijn niet standaard druk en lastig en dan denk je niet snel aan ADHD. Maar toch kunnen ze er erg veel last van hebben en het drukt op hun zelfbeeld. Want soms lukken dingen niet, terwijl ze weten dat ze het wel kunnen. En het aanpassen kost enorm veel energie. Vaak bezwijken deze kinderen in de brugklas (de mijne ook). Zeker goed om uit te zoeken, dus. Maar ook goed om in de gaten te houden waar de scheidslijn ligt tussen adhd en hb. Ik lees nu het boek Misdiagnoses (van Webb) en ik vind dat heel verhelderend. Het geeft precies aan wat het verschil is tussen een stoornis en hb, terwijl het gedrag hetzelfde is.



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 20:49 
Volwassene

Geregistreerd: 20 feb 2016, 16:23
Berichten: 1806
En net als Hanneke denk ik dat zo'n slechte spelling lastig wordt op de middelbare school. Maar tegelijkertijd zijn middelbare scholen vaak veel beter in het herkennen van dyslexie en nemen ze sneller maatregelen. Ik zou er wel over in gesprek gaan met de middelbare school van zijn keuze. Is dit het kind dat naar het gymnasium wil of je andere zoon? Je hebt er twee in groep 8 toch?



_________________
Zoon van 15 in 5 gym
Zoon van 12 in 2 tvwo
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 21:31 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Ik heb er inderdaad twee in groep 8! Tweelingbroer gaat sowieso gymnasium doen, maar deze Zoon weet nog niet wat hij wil:

Gymnasium
Technasium (ik kan me eerlijk gezegd niet indenken dat hij dat interessant vindt gezien zijn interesses)
Vrije School

Ik weet het ook nog niet. Aan de ene kant denk ik dat hij gymnasium prima kan, aan de andere kant vind ik hem ook echt een Vrije School-kind.

Ik zal Webb eens opsnorren! ADHD sluit ik zeker niet uit en al helemaal omdat het aan mijn kant van de familie voorkomt in combinatie met hb. We hebben allemaal erg wilde schoolcarrieres achter de rug en ik hoop dat Zoon het niet zo lastig gaat krijgen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 21:35 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Voor ik naar bed ga wil ik eerst even iedereen hier alvast bedanken voor het meedenken. Deze zoon lijkt heel erg op mij en ik heb het momenteel even nodig om van gedachten te kunnen wisselen en zo inzicht te krijgen in wat bij mijn zoon en wat bij mij ligt.

Aan de ene kant vind ik het enig dat hij zo op mij lijkt. Aan de andere kant vind ik het juist lastiger met hem dan met mijn andere kinderen. Ik vind het moeilijker om te zien wat bij hem past en goed voor hem is, in plaats van wat goed voor mij zou zijn geweest.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 10:12 
Volwassene

Geregistreerd: 27 apr 2013, 19:38
Berichten: 264
Spitsmuis schreef:
Aan de ene kant vind ik het enig dat hij zo op mij lijkt. Aan de andere kant vind ik het juist lastiger met hem dan met mijn andere kinderen. Ik vind het moeilijker om te zien wat bij hem past en goed voor hem is, in plaats van wat goed voor mij zou zijn geweest.


Dat is zó herkenbaar, ik heb zo'n dochter. Als twee druppels water, steeds meer qua uiterlijk, maar vooral in karakter. En inderdaad, wat is goed voor haar, zonder het teveel op mezelf te betrekken? Maar wel wetende wat valkuilen zouden kunnen zijn. Een interessante uitdaging. :)



_________________
moeder van
dochter H (dec 07) HB, brugwup
zoon K (mei 11) niet getest, wel slim, groep 5 waarvan 1 dag plusklas
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 21:52 
Volwassene

Geregistreerd: 06 apr 2018, 11:11
Berichten: 18
Met dubbel bijzonder kan ook bedoeld zijn ' dyslexie' en HB. Ipv HB en ADD waar de discussie nu op focussed
Waarbij de dyslexie deels gecompenseerd wordt door de intelligentie en daardoor niet ' typisch zuiver genoeg is ' om met normale dyslexie testen te bewijzen. En de intelligentie deels gemaskeerd wordt door de dyslexie.

Dan heb je dus een specialist nodig die zowel van HB als dyslexie verstand heeft.

Met ook ADD word het dan dus driedubbel bijzonder.

Als ervaring deskundige slimme dyslectische: vwo met matige dyslexie kan, met hard werken op de talen en geen verplichte tweede vreemde taal.
( Dan was ik nooit verder gekomen als de vierde klas, want ik ging over met een prachtige 5 voor vleit op Duits op voorwaarde dat ik het vak zou laten vallen, waar ik al rijkhalzend naar uit keek)

Hoop dat je de juiste deskundige vind voor een goede diagnose en begeleiding.

Groetjes,
JolandaB


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 22:45 
Volwassene

Geregistreerd: 20 aug 2012, 11:41
Berichten: 1390
Mijn ervaring met slecht spellen en vwo is echt zo slecht nog niet! Dochterlief met steevast V- scores (vijf min, dus slechtste 10%, uit entreetoets bleek percentielscore van 2 ofzo) heeft geen dyslexieverklaring, maar doet het uitstekend in vwo 4. Ze wordt tot nu toe niet of nauwelijks afgerekend op spelling. Voor zo’n hoofdstuktoets kun je gewooon woordjes leren (die niet beklijven, maar dat toetsen ze niet). Er zijn weinig vrije schrijfopdrachten die je in de klas moet maken waarbij je wordt afgerekend op spelling, dus voldoende compensatiemogelijkheid. Echt, het is me 100% meegevallen hoe weinig problemen ze ondervindt van haar spellingsprobleem.



_________________
"Een boom beweegt niet, tenzij er wind is."
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 00:52 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 jul 2018, 15:59
Berichten: 74
Boom schreef:
Mijn ervaring met slecht spellen en vwo is echt zo slecht nog niet! Dochterlief met steevast V- scores (vijf min, dus slechtste 10%, uit entreetoets bleek percentielscore van 2 ofzo) heeft geen dyslexieverklaring, maar doet het uitstekend in vwo 4. Ze wordt tot nu toe niet of nauwelijks afgerekend op spelling. Voor zo’n hoofdstuktoets kun je gewooon woordjes leren (die niet beklijven, maar dat toetsen ze niet). Er zijn weinig vrije schrijfopdrachten die je in de klas moet maken waarbij je wordt afgerekend op spelling, dus voldoende compensatiemogelijkheid. Echt, het is me 100% meegevallen hoe weinig problemen ze ondervindt van haar spellingsprobleem.


Helaas, blijkt het in het geval van mijn oudste dus zo te zijn dat ze op basis van de Cito-scores (vooral spelling: E6) geen hoger niveau gaat krijgen dan VMBO kader. Dit met een duidelijke dyslexie-verklaring en intelligentieonderzoek (VIQ MB, PIQ HB). Haar dyslexie was niet ernstig genoeg voor het vergoede traject, maar wel duidelijk genoeg voor een verklaring. Toch werkt geen enkele school in de omgeving mee aan een passend schooladvies tot op heden.. De middelbare scholen hebben compenserende maatregelen voor dyslectische leerlingen, maar zolang haar advies niet aangepast wordt, mag ze zich gaan bewijzen op het VMBO om zich van daaruit hopelijk naar een passender onderwijsniveau te kunnen manoeuvreren.

Ook in mijn middelbareschooltijd (12 jaar terug zat ik in de 6 VWO) werd er eigenlijk bij ieder vak toch rekening gehouden met spellingsvaardigheid. Een x aantal fouten bekende een strafpunt of halfpunt bij geschiedenis, aardrijkskunde en noem maar op. Mijn man is zelfs van gymnasium afgezakt naar VMBO door zijn dyslexieproblemen op het gebied van de Nederlandse taal. Gelukkig lijk ik te bemerken dat het nu (hier in de regio tenminste) minder hard bestraft wordt, maar alleen met dyslexie-verklaring.



_________________
Trotste moeder van drie dochters! F. (09-2007: dyslexie, mb, groep 8 ), E. (03-2011: stille wijsneus, groep 5) en D. (01-2013: grapjas, groep 3)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 06:19 
Volwassene

Geregistreerd: 20 aug 2012, 11:41
Berichten: 1390
@mv3: wat zijn de scores voor begrijpend lezen en rekenen bij jouw dochter? (Sorry niet alles teruggelezen, mss daf je dat al hebt verteld.) Hier kijken ze alleen naar begrijpend lezen en rekenen. Bij dochter was dat I en III, spelling een V- en toch een havo advies. Slecht spellen heeft ook weinig invloed op de cito eindscore. Bij dochter kwam daar een ruim h/v uitrollen en dus een passend advies. Haar spelling is wel vooruit gegaan, maar ij/ei au/ou d/t v/f fouten zie ik nog steeds voorbij komen.

Wat betreft afrekenen op spelling bij zaakvakken: dat gebeurt niet op de scholen van mijn kinderen.



_________________
"Een boom beweegt niet, tenzij er wind is."
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 08:10 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1878
JolandaB schreef:
Met dubbel bijzonder kan ook bedoeld zijn ' dyslexie' en HB. Ipv HB en ADD waar de discussie nu op focussed B


Bij ADD en HB kun je je ook afvragen of de ADD-kenmerken echt een stoornis zijn of een gewoonte.
Als je op de basisschool niet veel uitdagend werk hebt, raken sommige kinderen snel afgeleid. Ze maken zich los van hun omgeving en gaan in hun gedachten op. Wanneer iets als spelling of rekenen automatiseren niet goed lukt, kan dat er ook toe leiden dat iemand emotioneel afhaakt en zichzelf 'uitschakelt ' om de emoties en de frustratie niet te voelen. Zo ontstaat er een keten van ontvluchtgedrag. Thuis bij huiswerk zijn er nog meer mogelijkheden om jezelf af te leiden en de frustratie te ontlopen. Bij slimme kinderen is plannen vaak pas nodig wanneer het echt heel druk wordt. Dat is niet iets wat continu nodig is. De executieve functies spelen daarbij een rol, maar die zijn een deel van het probleem.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 08:41 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1878
Drietje schreef:
Kun je automatiseringsproblemen hebben op 1 bepaald gebied en op andere gebieden juist goed zijn in automatiseren? Dus bv heel makkelijk woordjes leren, maar de tafels en de spellingsregels niet kunnen automatiseren?


Automatiseren lukt beter met de juiste leerstrategieën. Op school heeft niet iedereen die geleerd. Leerlingen krijgen er niet altijd les in en vaak komen ze ermee weg om ze niet te gebruiken en toch voldoendes te halen. Bijv de avond voor een toets woordjes stampen en ze twee dagen later alweer vergeten zijn.
De juiste leerstrategieën toepassen staat voor veel kinderen gelijk aan 'veel werk' zonder dat het nut lijkt te hebben op korte termijn.

Herhaling, spaced learning zijn bijv bij talen nodig om grammatica en spelling te automatiseren. Dat wordt nu vaak gezien als saai. Ook leraren vinden dat. De spellingmethoden die ik eerder noemde van De Haan en Schraven zijn mede gebaseerd op stampwerk van de regels. Hardop de regels kunnen scanderen en er niet over hoeven nadenken. Niet ophouden wanneer je de spellingsregel snapt, maar herhalen tot je die kunt dromen. Voorbeelden met lastige zinnetjes uit je hoofd leren. En dan blijven herhalen maandenlang. Vroeger met wekelijkse dictees. Tegenwoordig bijvoorbeeld met een online tool als Beter Spellen. Dan krijg je wekelijks of dagelijks een paar spelvragen in de mail. Zo slijp je je kennis bij en automatiseer je de regels. Een continue toetsing om te weten waar je staat in plaats van een eenmalige toets om een onderdeel af te sluiten. Wel iets van de lange adem.

Bij Khan Academy online passen ze ook dat soort tactieken toe. Je moet bijv 5 opgaven achter elkaar goed oplossen en dan mag je pas verder. Heb je er vier goed en dan eentje fout, dan begin je weer opnieuw te tellen. Na een paar dagen komen dezelfde opgaven weer langs.
Bij Latijn en Grieks vroeger werd in jaar 2 en 3 de grammatica behandeld en leerden we nieuwe woorden. In jaar 4 en 5 werd er wekelijks een herhalingstoets van de grammatica gegeven. Telkens een paar paragrafen. Dagelijks twee pagina's woordjes leren. Een nieuwe pagina en de pagina van de dag ervoor. Niet heel veel werk per dag, wel nuttig in de zesde bij het eindexamen en de schoolonderzoeken. Tegenwoordig ligt de nadruk meer op kennis toepassen en inzicht, de hogere Bloomniveaus.

Zulke leermethoden werden vroeger vaker ingezet. Met de hele klas regels scanderen of tafeltjes. Veel schrijven met pen en papier in plaats van blokjes slepen op de tablet of multiple choice. Niet extra oefenen als remedial teaching maar gewoon standaard herhalen voor de lange termijn.

Slim zijn wil niet zeggen dat je dat minder nodig hebt. Soms kost het je dan zelfs extra moeite om te automatiseren.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 09:10 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Bissi, de leermethoden van vroeger waren wat automatiseren betreft zo gek nog niet. Zo kan ik bijna dertig jaar na dato nog steeds de Duitse naamvallen en voorzetsels opdreunen, omdat we die dagelijks scandeerden in de klas.

Een jaar of twaalf geleden gaf ik Nederlands op de middelbare school. Hartstikke leuk, maar ik heb mijn 2 havo en 2 vwo leerlingen echt moeten overtuigen van het opdreunen van de koppelwerkwoorden. 'Ze waren meer van het begrijpen.' Prima hoor, maar er valt weinig aan het naamwoordelijk gezegde te begrijpen als je de koppelwerkwoorden niet uit je hoofd weet. En verhip, na een aantal weken klassikaal opdreunen merkten een aantal slimmerds op dat het toch wel hielp om ouderwets te scanderen!

Tot aan het einde van 3 havo werkte ik als enige docent nog met de ouderwetse Struikelblokken voor spelling. Leuk? Nee. Niet leuk. Wel heel nuttig, want uiteindelijk hadden ze allemaal werkwoordspelling onder de knie.

Ik zal eens kijken of ik dat boek nog heb. Volgens mij heb ik het aan een oud-collega gegeven toen ik stopte, maar wie weet slingert het nog ergens in een van de boekenkasten. Ik kan het gebruiken voor mijn jongens in plaats van al die te gek gave apps waar je zo leuk lettertjes mee kunt slepen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 09:58 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4332
Geheel off topic, maar wij gebruikten vroeger op de basisschool de methode “Raak”. Scheen een supergoede methode te zijn.
Voor mij niet trouwens, maar op de VO scholen in de omgeving wisten ze na een week al wie er van onze school kwam.........


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 3 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: