Het is nu 22 nov 2018, 11:45

Pagina 2 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 18:11 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Sascha, je hebt wel een punt. Zoon denkt nogal economisch en heeft al meerdere malen bergen kunnen verzetten als hij eenmaal het nut of belang van iets ziet.

Wat betreft -geen probleem, want hoge cijfers- ben ik het, helaas, niet helemaal met je eens. Zijn juf vindt namelijk wel dat hij een probleem heeft en ik zie het gebeuren dat ze hem een lager schooladvies gaat geven vanwege zijn gebrek aan plannen, organiseren en een niet al te denderende werkhouding. Zijn schoolwerk gaat meer dan prima, behalve spelling. Juf heeft al laten doorschemeren om zich aan het advies van de Entreetoets te houden en ik stond gelijk op de barricaden. Zoon had namelijk vwo voor taal, begrijpend lezen en rekenen. Spelling was echter kaderniveau, dus zijn juf denkt dat havo dan beter is voor hem.

Ze wilde hem ook na jaren van levelwerk daarmee laten stoppen, maar ik heb dat tegengehouden. De directeur vond het een heel goed idee als hij alvast wat vakken op de middelbare school gaat volgen en juf is daar schoorvoetend mee akkoord gegaan.

Het stomme is dat zijn juffen van de voorgaande jaren een overduidelijk vwo-kind zagen. Zoon wil zelf graag naar het vwo en was hevig van slag door de Entree.

Dus: juf vindt dat zoon een probleem heeft. Zoon heeft inderdaad een probleem. Met zijn juf.

Als alleen spelling laag is, kan het niet zo zijn dat de uitslag van de entree havo aangeeft.
Als juf dat zegt, zal ze zich dus niet aan het advies van de entree houden.
Als ze zegt dat wel te doen, is het op zijn minst havo/vwo

Daarnaast........hoeveel weken is het schooljaar bezig? Zeven of acht? Beetje voorbarig om dan nu al conclusies te trekken.
Ik denk dat niemand het logisch vindt dat een kind dat overal vwo scoort behalve op spelling geen vwo advies krijgt. Ik zou me dus geen zorgen maken over het advies, eigenlijk.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 18:30 
Volwassene

Hanneke, ik zou tegen een ieder inderdaad zeggen dat ze zich niet druk moet maken om het advies. Met mijn eigen kind is dat wel anders, helaas.

Maak ik me druk? Nou, om het uiteindelijke advies niet echt. Ik ga ervan uit dat hij vwo gaat doen volgend jaar. De ib'er en de directeur hebben vorig jaar aangegeven dat zoon wat hun betrof naar het vwo zou gaan, dus dan zal dat wel zo zijn. Daarnaast zijn begrijpend lezen en rekenen belangrijker voor het niveau van het voortgezet onderwijs dan spelling. Zoon is al eens getest op dyslexie en de uiteindelijke uitslag was 'we weten het niet'. Juf heeft de conclusie getrokken dat hij dan niet dyslectisch is, wat mijns inziens ter discussie kan worden gesteld.

Waar maak ik me dan druk om? Ik denk dat ik me druk maak om een leerkracht die mijn zoon niet heel goed begrijpt. Bij het startgesprek zei ze nadrukkelijk zoon van levelwerk te willen halen, want hij kan niet plannen en organiseren. (zoon heeft levelwerk sinds groep 3) Ik ben daar met een gestrekt been tegenin gegaan, want ik vond haar argumenten zwak en tijdens het gesprek bleek uit alles dat ze niet snapt dat niet elk begaafd kind een kleine Einstein is. Verder is ze een hartstikke leuk mens en kan ik het op meerdere vlakken goed met haar vinden, maar uit haar opmerkingen bleek dat ik er dit jaar bovenop moet zitten.

De juf van dit jaar staat in schril contrast met de leerkrachten die we de afgelopen jaren hebben gehad. En daar wind ik me over op! Ik dacht echt de problematieken te hebben getackeld en dat de weg vrij was voor zoon om te kunnen zijn wie hij is.

Hij heeft nog steeds levelwerk trouwens. Gelukkig maar, anders had ik nu een heel vervelend kind thuis gehad en had de juf een nog vervelender leerling gehad. :wink:

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 18:59 
Volwassene

Citaat:
Zoon is al eens getest op dyslexie en de uiteindelijke uitslag was 'we weten het niet'.

Dyslexie kan een verklaring zijn voor lage prestaties voor spelling.
Een leerprobleem is al helemaal geen reden voor een lager schooladvies.

Overigens komt het wel voor dat leeringen met een leerprobleem ook minder sterke executieve functies (werkgeheugen) hebben.

Ik zou even goed aan de slag gaan met die spelling. En ook -zie mijn post net voor Hanneke- inzetten op gesprekken met juf.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 19:31 
Volwassene

Er is dus geen zorg voor het advies? Dan heb ik dat verkeerd begrepen, ik dacht dat je juist zei dat je bang was dat juf havo ging adviseren op grond van zijn executieve functies, en dat je die daarom wil aanpakken.

Een juf die je kind niet goed ziet is inderdaad heel vervelend. Gelukkig is het pas in groep 8, en ging het de voorgaande jaren wel goed. Daarnaast is school ook pas een paar weken bezig, dus misschien heeft het even tijd nodig om aan elkaar te wennen.
Je zoon lijkt nu nog gewoon lekker te laten zien wat hij kan, en juf lijkt ook wel heel goed bereid te luisteren naar tegenargumenten. Dat ze een beetje kort door de bocht is wil misschien ook niet zeggen dat ze de rest van het jaar dwars gaat zitten doen?

edit: ik snap het wel hoor, het zou fijn zijn als elke leerkracht gewoon vlekkeloos ziet en weet hoe een kind in elkaar steekt, en wat het nodig heeft. Helaas is dat meestal niet het geval, en moet er vaak en veel gepraat worden met elkaar. Wat Sacha zegt dus.....

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 19:37 
Volwassene

Zit je andere zoon trouwens in dezelfde klas?

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 19:44 
Volwassene

School is met spelling aan de slag gegaan. Dit doen ze al jaren, maar echt veel zoden aan de dijk zet het niet. Werkwoordspelling begint langzamerhand binnen te siepelen, maar gewone spelling is heel fonetisch. 'Gefeliciteerd' schrijft hij bijvoorbeeld als 'Gevieliesitirt'.

Hij heeft een half jaar RT gehad, maar de RT'er snapte hem niet zo goed. Lezen kan en kon hij namelijk als een malle (in groep 4 AVI uit), maar decoderen gaat niet. De RT'er kwam tot de conclusie dat ze het niet wist, want lezen ging namelijk wel goed. Wat ze niet doorhad, is dat zoon heel erg goed is in radend lezen.

Enfin, het laatste woord is daar nog niet over gevallen. Vorig jaar heb ik contact gehad met een BPS hier in de buurt en de coördinator zei gelijk dat ze een heel dyslexieprotocol doorlopen en dat zoon toch wel ruikt naar een dyslect. Hij kan waarschijnlijk heel goed compenseren door zijn doortastendheid, maar de RT'er zei dat dat niet kon. Ik ben geneigd de coördinator gelijk te geven. :D

Hanneke, mijn zorg is wel een beetje dat de juf hem af gaat rekenen op spelling, maar ik heb er vertrouwen in dat de directeur er anders in staat. Eerlijk? Ik ben een beetje moe van vijf jaar praten, praten en nog meer praten. Dit komt ook door eerdere ervaringen op een andere school, maar ik ga wel binnenkort om de tafel met alle betrokkenen.

Ik denk dat ik voor mezelf helder heb in wat mijn (of zoons) probleem nou eigenlijk is: ik ben bang dat de juf geen vertrouwen heeft in zijn kunnen. Nu kan zoon ook wel eens ongeïnteresseerd onderuit hangen en heeft hij geen zin in Spaans leren, maar dat betekent niet dat hij niet wil. Hij wil best, maar niet als het om talen gaat. (Grieks vond hij bij een proefles wel heel erg tof)

Even een pluim voor mijn toffe knul: hij is vandaag eerste geworden in een regionale schaakcompetitie!

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 20:44 
Volwassene

Spaans lijkt me niet het meest logische verrijkingsaanbod voor een slimme leerling die niet sterk is in spelling.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 21:56 
Volwassene

Spannend om er zo open over te schrijven.

Laatst bijgewerkt door Bissi op 15 okt 2018, 07:13, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 06:40 
Volwassene

Welke jaren zat je zoon in het buitenland op school trouwens?

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 09:03 
Volwassene

Loekie, Spaans vind ik nou ook niet direct de beste keuze. Er zijn mijns inziens zoveel meer en interessantere opties, maar het lijkt alsof hier in de omgeving Spaans als heel belangrijk voor begaafden wordt gezien.

Bissi, waarom spannend? Ik ben in mijn 'live' omgeving behoorlijk open over de hobbels en pittige dingen die ik onderweg tegenkom. Soms weet ik het ook even niet meer en voor mij helpt het om dat gewoon open en bloot te bespreken. Het geeft me wel eens nieuwe inzichten, of iemand heeft een onverwachte invalshoek en in het slechtste geval is domweg fijn om het hardop uit te spreken, zodat het voor mij wat luchtiger wordt. Wat wel helpt is dat ik me niet heel veel aantrek van wat anderen van mij vinden en dat ik wat dat betreft stevig in mijn schoenen sta. :D

In mijn hele fixed mindset sta ik open voor de gedachten van anderen en ben ik niet te beroerd om naar mezelf te kijken. Liever heb ik dat ik totaal geen aandeel heb in het reilen en zeilen van mijn kinderen, maar stiekem weet ik wel beter. Nu alleen nog mijn denken in de praktijk brengen zonder het voor me uit te schuiven! :D

Hanneke, zoon woonde in groep 4 en 5 in het buitenland.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:07 
Volwassene

Groep 4 en 5 in Nederland missen, is waarschijnlijk heel lastig voor het leren van de basis voor spellen.

Een methode die wellicht voor hem zou kunnen werken, is Methode De Haan. Dat is een vrij analytische aanpak, waarbij met veel tussentijdse testjes de regels geautomatiseerd worden.
Ook radend lezen kan verbeterd worden. Zij maken onderscheid tussen lees-dyslectie en schrijf-dyslectie.
http://www.tmuitgevers.nl/TMUITGEVERS/meer_over_Methode_De_Haan.html

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:17 
Volwassene

Bissi, dank je voor de link! Ik ga eens een kijkje nemen daar.

Zoon heeft weliswaar in het buitenland gewoond en is daar naar school gegaan, maar hij heeft tegelijkertijd ook de Wereldschool voor taal gedaan. Het was gewoon les via de laptop met toetsen en Cito's.

Zijn spelling is al vanaf groep 3 heel consistent: de Cito-spelling is altijd een IV. Een keer in groep 6 had hij een uitschieter naar een III. Hij teert daar nog steeds op. :)

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:42 
Volwassene

Bij kinderen met een hoog IQ komt soms niet duidelijk uit een onderzoek naar voren dat het dyslectisch is, heb ik wel eens gehoord. Omdat ze met hun intelligentie een heleboel kunnen verbloemen. Ik weet niet of dat klopt?

Op de middelbare zal spelling trouwens wel een grote rol gaan spelen denk ik.
Hier moeten ze bijvoorbeeld in de vierde en de vijfde voor de spellingstoets minimaal een 7 halen. Is dat niet het geval, dan heb je echt een serieus probleem. Ik weet niet of dit een landelijke regel is?
Schrijft hij bij Engels en Spaans ook fonetisch?

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 11:46 
Volwassene

Dat geldt vooral voor begrijpend lezen.

Spelling is lastiger te doen met inzicht. De test die ervoor wordt gebruikt is de Klepel (met onzinwoorden). Zou je thuis ook kunnen proberen. je kind te vragen woorden voor te lezen als:

Frobbel
Dankos
Butzering

enzovoorts... ik schud ze gewoon even uit mijn mouw hoor.

En dan zinvol het gelijk even op te nemen. Kan handig zijn als je dit later wilt inbrengen in een intakegesprek.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 12:15 
Volwassene

Sacha, dank je! Zoon is dol op spelletjes en zal dit waarschijnlijk wel leuk vinden. (al is hij meer van Catan, schaken, Monopoly en Dominion)

Hanneke, echt? Hoe uit dat probleem zich dan? Moet je een niveau lager, krijg je geen diploma of blijf je zitten?

Ik schrik hier echt een beetje van. Hele kuddes dyslectici zitten op havo of vwo. Hoe doen ze dat dan? Dyslexie zegt toch niets over intelligentie? Ik mag hopen dat dit geen landelijk iets is, al ben ik bang van wel.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 12:19 
Volwassene

Engels gaat niet zo fonetisch als Nederlands. Zijn Engelse spelling is niet fantastisch, maar niet zo belabberd als zijn Nederlands. (zijn juf in Engeland en zijn Wereldschooljuf vermoedden destijds beiden dyslexie, maar daar heb ik weinig mee gedaan destijds).

Spaans was een zeer kort avontuur (1 les), dus daar kan ik niets over zeggen.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 13:18 
Volwassene

Citaat:
Hele kuddes dyslectici zitten op havo of vwo. Hoe doen ze dat dan?

Met aanpassingen, zoals minder toetsstof/meer tijd, hulpmiddelen (daisyspeler, kurzweil, gesproken toetsen, laptop); verder zijn leerlingen op atheneum met dyslexieverklaring vrijgesteld van verplichte tweede vreemde taal (eindexamen).

En wat betreft 'kuddes": er zijn ook nog gradaties, en voor mensen met ernstige dyslexie is het echt heel zwaar op havo en vwo omdat het behoorlijk talig is.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 13:22 
Volwassene

De kuddes met dyslexie groeien wat minder hard dan vroeger in het HBO lijkt het.
Ook verandert de opvatting over dyslexie. Deels lijkt de groei aan dyslectici te maken te hebben met de lesmethode s die gebruikt worden in het basisonderwijs. Hoi
Er is deze beweging van Anna Bosman http://www.zoleerjekinderenlezenenspellen.nl/artikelen.htm

Er zijn wel dyslecten, maar niet zo veel als de laatste jaren. Als je zoekt op ' valse dyslexieverklaring' vind je allerlei artikelen waarin studenten uitleggen hoe ze die probeerden te krijgen.

Dat is natuurlijk niet fijn voor echte dyslectici, maar het is wel een trend.

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 14:54 
Volwassene

Spitsmuis schreef:

Hanneke, echt? Hoe uit dat probleem zich dan? Moet je een niveau lager, krijg je geen diploma of blijf je zitten?

Ik schrik hier echt een beetje van. Hele kuddes dyslectici zitten op havo of vwo. Hoe doen ze dat dan? Dyslexie zegt toch niets over intelligentie? Ik mag hopen dat dit geen landelijk iets is, al ben ik bang van wel.

Wat Sacha zegt.
Als je dyslectie hebt (en daar een verklaring van) zijn er vrijstellingen en aanpassingen. En dat is geen overbodige luxe. Zonder die aanpassingen is het denk ik echt heel lastig om je diploma te halen. Ik zou zelfs denken onmogelijk, maar heb geen ervaring, en ben misschien te pessimistisch?

Wat de consequenties zijn van een laag cijfer voor spelling weet ik niet, want mijn oudste, die met spelling op de bs ook II en III (en 1 x IV) scoorde, haalde een 8.7...........
Spellen heeft hij op het VO geleerd.
Ik weet niet of dat iets zegt over ontwikkeling van jongens, over de kwaliteit van het spellingonderwijs op de bs, of dat het een combi van factoren is.

Edit: zoon zegt dat je mag herkansen tot je 80 van de 100 punten hebt. Dus net zoiets als met de rekentoets vroeger.
Ik weet niet hoe hoog het niveau is .

BerichtGeplaatst: 15 okt 2018, 17:06 
Volwassene

Ik had ook een zoon met op de basisschool consequent IV of V op spelling. Het interesseerde hem ook heel weinig. Verder alle cito's altijd I. Heeft gymnasium goed kunnen afronden, maar schrijft nog steeds rare schrijffouten. Aardbij bijvoorbeeld :D
Gek genoeg was het spelling probleem bij Engels minder groot, Latijn ook geen probleem. Grieks was wel een klein drama, maar dat heeft hij toch gered tot en met de derde. Duits en Frans kon hij gelukkig ook laten vallen vanaf klas 4.
Het feit dat je op zeker moment bij Nederlands echt (forse) aftrek krijgt voor spellingsfouten maakte wel dat hij er beter op ging letten.
Hij ging toen wel iets beter spellen maar ook nóg langzamer werken. Gelukkig kreeg hij toen wel tijdverlenging. Dyslexie is niet echt vastgesteld, maar 'kenmerken van dyslexie' en 'automatiseringsproblemen' samen waren genoeg voor de tijdverlenging.

Pagina 2 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende