Het is nu 22 nov 2018, 12:29

Pagina 4 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 11:02 
Volwassene

Hanneke,, kan je meer vertellen over die methode?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 12:07 
Volwassene

Citaat:

Citaat:
Hele kuddes dyslectici zitten op havo of vwo. Hoe doen ze dat dan?

Sascha:.........); verder zijn leerlingen op atheneum met dyslexieverklaring vrijgesteld van verplichte tweede vreemde taal (eindexamen).

Die vrijstelling is mogelijk bij een N-profiel. Of alleen NT, dat weet ik niet uit mijn hoofd.
Het is een optie die de school kan toepassen. Er is voor de school geen verplichting om de vrijstelling te geven. Wel moeten ze motiveren waarom ze dat niet willen doen.
Er moet (uiteraard) wel een ander vak toegevoegd worden aan het eindpakket.

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 12:57 
Volwassene

Spitsmuis schreef:
Hanneke,, kan je meer vertellen over die methode?

Ja, was een doodsaai boekje met invuloefeningen. Deden we elke dag een oefening van. Volgens mij 20 zinnen ontleden en werkwoordspelling. Was dus puur oefenmateriaal. Ik zal Eems op Google kijken ........

Edit:

https://www.het-tangram.nl/userfiles/24 ... boekje.pdf

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 14:35 
Volwassene

Boom schreef:
@mv3: wat zijn de scores voor begrijpend lezen en rekenen bij jouw dochter?

Begrijpend lezen II de laatste keer, rekenen net aan IV (geen III), spelling inderdaad V. Haar dyslexie werkt helaas ook redelijk door op het gebied van rekenen (getallen omdraaien in de som, bewerking is in de basis goed). Ze is nu zelf gelukkig heel actief en gemotiveerd bezig op school, dus ik hoop dat het advies in ieder geval naar vmbo/havo kan gaan, maar het is nog even afwachten dus ;)

BerichtGeplaatst: 19 okt 2018, 17:25 
Volwassene

Spannend MV-3. Ook frustrerend: je weet wat je dochter kan, maar de cijfers zijn er niet naar. Ik vond het zelf als opgroeiend meisje echt heel vervelend om te horen 'het zit er overduidelijk in, maar het komt er niet uit'. Nog steeds kan ik iemand bijna een knal geven als diegene dit tegen me zegt.

Hanneke, dank!

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 13:45 
Volwassene

Ik kwam een artikel tegen en moest aan deze post denken.[lnk] http://www.jellejolles.nl/cito-scores-8 ... regulatie/ [/lnk]
Het ging over de relatie tussen CITO's en zelfregulatie (executieve functies). Hoe zelfregulatie werkt en wat je als ouders eventueel kunt doen.

Verder een wiki van de auteur hierover.
http://www.jellejolles.nl/over-zelfregulatie-een-wiki/

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 11:15 
Volwassene

Bissi schreef:
Ik kwam een artikel tegen en moest aan deze post denken.[lnk] http://www.jellejolles.nl/cito-scores-8 ... regulatie/ [/lnk]
Het ging over de relatie tussen CITO's en zelfregulatie (executieve functies). Hoe zelfregulatie werkt en wat je als ouders eventueel kunt doen.

Verder een wiki van de auteur hierover.
http://www.jellejolles.nl/over-zelfregulatie-een-wiki/

Interessant... maar ... een van de meest voor de hand liggende redenen (of zelfs dé meest voor de hand liggende) voor het verschil in prestaties aan het eind van de basisschool wordt niet genoemd: intelligentie. Natuurlijk niet altijd het geval, maar lijkt me wel zinnig om dat mee te nemen in de verklaring. Tenzij er in het onderzoek voor gecorrigeerd is.

Verder dit: ''Naast interventies kan school ook voorlichting en psycho-educatie geven aan ouders over het belang van goede zelfregulatievaardigheden voor schoolprestaties. Ze kunnen ouders verwijzen naar relevante teksten die op het internet staan ": en wie gaan die dan lezen? zomaar een vermoeden: wsch de ouders van de kinderen die al een rijkere leeromgeving hebben thuis :?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 13:16 
Volwassene

Dank je Bissi!

Ik ga er vanmiddag of vanavond eens goed voor zitten.

Even een soort van update.
Met Zoon gaat het wel prima eigenlijk. Hij gaat nu een dagdeel per week naar het voortgezet onderwijs en hij vindt het tot zijn eigen stomme verbazing interessant. Hij leert nu van alles en nog wat over de klassieken. Iets waar hij tot voor kort totaal geen interesse in had, maar nu begint het te komen. Grieks vindt hij tot nu toe echt leuk en hij is flink bezig met het schrijven van briefjes in het Grieks. Hartstikke leuk, maar mijn Grieks is wat roestig en ik pak het na bijna dertig jaar dankzij Zoon weer op. :D

De basisschool is wel klaar voor hem nu. Hij mist zijn oude klasgenoot die versneld naar het VO is gegaan, de vakken zijn saai, de uitleg is saai, de klas is saai en school is nog saaier. Wel is hij goed bezig met het maken van planningen. Overal in huis slingeren Post-Its met herinneringen, dagindelingen en zijn bureau is spergebied voor iedereen. Daar heeft hij zijn weekprogramma met bijbehorende taken op geplakt, dus dat is heilig.

Verder gaat het met mij even niet lekker, maar dat ligt aan een te traag werkende schildklier. Een dezer dagen hoor ik of de medicatie wordt opgehoogd en mijn ervaring is dat ik me vrij snel daarna beter voel. Doordat de schildklier te traag gaat, ben ik nog warriger en chaotischer dan normaal. Niet fijn voor iedereen in het gezin!

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 19:47 
Volwassene

Leuk dat hij zo zijn motivatie terugkrijgt! Of opdoet :-)

Sterkte met alle ontwikkelingen bij jezelf.

Pagina 4 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4