Het is nu 22 nov 2018, 11:55




 Pagina 1 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 14:29 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Mijn zoon zit in groep 8 en het gaat wat betreft cijfers allemaal erg goed. Hij scoort hoog, maar daar zit waarschijnlijk ook 'Het Probleem'.

Zijn (of mijn) probleem is dat hij totaal niet kan plannen en organiseren. Zijn werk is een puinhoop, zijn kamer een vuilnisbelt, zijn hockeytas krijgt binnenkort pootjes en hij kloot maar wat aan. Zijn juf zegt dat hij beter moet plannen en organiseren ondanks zijn hoge cijfers. En gelijk heeft ze!

Ik zie zoon straks op de middelbare heel hard onderuit gaan en dat gun ik hem niet. Zijn juf probeert hem te helpen en ik probeer hem te coachen. Het lastige is alleen dat mijn executieve functies nou ook niet echt lekker ontwikkeld zijn (lees: totaal niet) en mijn goede raad steevast leidt tot knallende ruzie met mijn zoon.

Heeft iemand tips voor een quick fix? Ik heb dat boek 'Slim, maar...' ergens slingeren, maar ik kan me herinneren dat ik het niet zo lekker vond lezen. Heeft iemand wijze raad voor deze moeder, zodat het thuis weer gezellig wordt en zoon zijn werk(houding) beter op orde krijgt?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 16:50 
Volwassene

Geregistreerd: 19 mei 2012, 06:08
Berichten: 1293
Ik herken je zorg. Die had ik ook. Voor ons een belangrijke reden om hem te laten testen. Toen ons menneke werd getest gaf de tester duidelijk aan dat hij zijn executieve functies pas gaat ontwikkelen als hij ze nodig heeft. Daarom is het zo belangrijk om door te toetsen en werk op niveau te geven. Is dat bij jouw zoon nu zo?
Op dit moment werkt een HB specialist met hem. Oa om inzicht te krijgen en ons menneke inzicht te geven in effectieve leersteategieen. Ook doet hij nu een extern een project rond creativiteit en programmeren. Dat helpt hem wel.

Anne72



_________________
Mama van meiske (mrt 06 brugklas gymnasium) en menneke (aug 08, groep 7)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 18:04 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Dank je Anne!

Zoon is op dit moment liever lui dan moe en heeft een broertje dood aan schoolwerk. (heeft ie al jaren, maar ik sloeg er niet op aan.)

Ik ga het er eens met zijn juf en de ib'er over hebben. Onze ib'er is echt een fijn mens en wat minder oordelend dan zijn juf die hem bijna van levelwerk had gehaald vanwege zijn beroerde organisatorische vaardigheden. Ik heb moeten praten als brugman, maar zoon heeft levelwerk behouden.

Het pittige is dat zoon langzamerhand begint te puberen. 't Is nog steeds een leuke knul, maar hij begint 'ja' te zeggen en 'nee' te doen. Nu moet hij van mij verplicht aan de eettafel zijn schoolwerk doen, maar dat levert een hoop geruzie op waar ik helemaal niet op zit te wachten. Zoon ook niet trouwens.

Doorgaans ben ik niet zo'n ib'er-ganger, maar ik denk dat ik volgende week eens aan de bel trek.

Wat hij nu moet doen van mij met leerwerk:
- Mindmappen.

Veel verder kom ik niet. Iemand een idee hoe je leerstrategieen aanleert bij een kind? Ik heb zelf echt waardeloze leerstrategieen, dus aan mij heeft zoon wat dat betreft weinig.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 18:40 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 09:08
Berichten: 1878
Ik betwijfel of je op deze manier hem kunt helpen.
Voorleven is een goede manier om iets over te brengen. Waarom ga je niet zelf werken aan jouw executieve vaardigheden? Dan kun je richting je zoon laten zien en uitleggen wat je nu anders doet dan eerst, hoe rot dat in het begin voelt en hoe fijn wanneer je iets beheerst.
Dat werkt beter dan 'de pot verwijt de ketel! :-)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 18:48 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 16 mei 2017, 08:33
Berichten: 117
Oh hey wat leuk je hebt een soort van minimij als zoon. Ik was precies hetzelfde, bleef zitten in VWO5, leerde dat aanwezigheid afdoende was en deed uiteindelijk een hele zware studie op m'n sloffen, waarbij ik ook nog PTSS en een depressie verwerkte. Nu heb ik een leuke baan bij een vooraanstaande schoolinstelling.

Op je bek gaan is goed voor je. Leer je van overeind krabbelen.



_________________
Team HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 12 okt 2018, 19:31 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4332
Ik had eenzelfde zoon. Mijn jongste.
Het is vanzelf goed gekomen.
Kamer is nu keurig netjes.
Schooltas loopt niet meer weg.
Kleding gaat meestal in de wasmand.
Schoolspullen redelijk op orde. Schriften nog redelijk toonbaar. Stencils gekreukt, maar vindbaar.

Het enige dat we hebben gedaan is voorgeleefd, en regelmatig herhaald ( broodtrommel even in de vaatwasser zetten, doe je was in de mand anders wordt het niet gewassen, etc)

Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik heel erg verbaasd was over die ontwikkeling. Zelf kan ik het nu ook wel, maar heeft langer geduurd dan bij zoon.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 05:42 
Volwassene

Geregistreerd: 04 maart 2015, 12:34
Berichten: 649
Voorleven inderdaad. Als jouw leerstrategieën niet goed zijn moet je je afvragen in hoeverre je dan je zoon goede strategieën moet bijbrengen.
Voor leerwerk zal een kind iets moeten vinden wat bij hem past. Zelf kan ik bijvoorbeeld helemaal niets met mind maps (echt helemaal niets) en leerde ik vooral door overschrijven en mij afvragen wat men zou kunnen vragen over de stof of het zelfs uitleggen aan een denkbeeldige leek. Mijn zoon leert juist weer goed door programmaatjes op zijn telefoon, wat mij weer helemaal niets lijkt.

Veel jongens zijn in het ontwikkeling wat later en pakken het echte planmatige werken pas op als ze wat ouder zijn. Mijn zoon zit nu in de brugklas en hij is ook een ramp, maar de leerstof is ook nog dusdanig makkelijk dat hij wegkomt met ongeorganiseerd werken, dus ik snap hem ook wel een beetje.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 06:37 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Ik was al bang dat het advies 'voorleven' zou zijn. Het rotte voor zoon (en voor mij :D ) is dat ik dan vooral heel hard aan mezelf moet werken eer ik aan voorleven zou kunnen gaan denken. Waar ik tegenaan loop bij mezelf en waar zoon tegenaan loopt komt redelijk overeen, al is het bij mij wat ernstiger dan bij zoon. Een kleine bloemlezing:

- Chaotisch. Mijn huis ziet er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Achter de kastjes zit een chaos verborgen. Opruimen wil ik wel, maar overzicht ontbreekt. (en daarnaast ook de wil, want ik weet precies waar alles ligt -op mijn sleutels na-.)

- Faalangst. Ik heb daar heel veel last van en mijn schoolcarriere is daardoor ook wat grillig verlopen. Leren ging prima als ik de stof in een keer onthield. Wist ik het niet in een keer, dan kon ik het ook niet. Best belachelijk, maar faalangst heeft bij mij verlammend gewerkt. Zoon is ook wat faalangstig en roept snel 'Kan ik niet!'

- Uitstelgedrag. Ik stel werkelijk alles uit tot het laatste moment en beslis dan of ik het doe of toch maar laat lopen. Stom, want ik voel me er shit onder en leer daar blijkbaar niet van. Zoon is net zo'n uitsteller. Tot mijn grote frustratie. :D

- Leerstrategieen? Die heb ik niet. Werkelijk nul komma nul. Ik begin achter in een boek, blader naar voren, lees vervolgens iets uit het midden en leg het daarna weg. Als het me interesseert lees ik het hele boek wel. Mindmappen heb ik onlangs geleerd en dat werkte voor mij wel fijn. Wat voor mij werkt, werkt ook voor zoon!

Oh, ik gebruik wel veel ezelsbruggetjes bedenk ik net. Voor de kleinste dingetjes heb ik wel een liedje of een rare zin, zodat ik het makkelijk onthoud. Zoon doet dit ook! Mooi, toch een strategietje te pakken.

Fijn om jullie verhalen te lezen! Nog fijner dat het met meerdere jongens gewoon prima goed komt.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 12:16 
Volwassene

Geregistreerd: 24 sep 2013, 20:17
Berichten: 625
Wel herkenbaar. Mijn executieve functies zijn ook niet geweldig en bij dochterlief ook niet. Nu op het VO begint ze er wel steeds meer het nut van in te zien.

Vorig jaar heeft ze een coachingstraject doorlopen, waar ook gewerkt is aan haar mindset. O.a met behulp van de leerkuil en leertrap.

Je hoeft het ook zelf niet direct perfect te kunnen, he. Maar denk dat het enorm gaat helpen als je inzet op de mindset - en op consequenties. Wat doet het met jou als iets wel lukt om aan te pakken (kleine stapjes, kastje voor kastje) en door te zetten. Is dat zichtbaar te maken voor je zoon. Doe je dingen samen, waarbij je faalt en dan toch samen doorzet.

Is vooral ook traject van lange adem....

En inmiddels beginnen we ook te ervaren dat alle kwartjes die je er nu instopt en aangeeft, uiteindelijk op een later moment wel vallen.



_________________
Mama van 2 guppies (grote gup geb 2007, 1 x versneld, nu brugklas en kleine gup geb 2010, groep 5)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 13 okt 2018, 16:22 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Ja, de mindset! Daar zeg je iets.

Zoon heeft twee jaar geleden een sessie mindset op school gehad. Leuk en goed initiatief van school, maar het bleef bij zes lessen en daarna gebeurde er...(tromgeroffel)

Niets!

Geen onderhouden van de mindsetkennis, geen overdracht naar leerkrachten, geen begeleiding of iets.

Het was gewoon een map met vragen en opdrachten. Zoon heeft heel sociaal wenselijke antwoorden gegeven en kwam als 'growie' uit de bus. Mocht ie willen, want juf en ik vonden hem heel erg 'fixie'. Al die apen hadden dondersgoed in de gaten dat 'fixie' slecht was en 'growie' goed, dus zorgen ze ervoor dat het oordeel het laatste was.

Doel gemist dus. Ik was al bijna vergeten dat hij dit ooit heeft gedaan.

Ik ga eens kijken of ik hier met hem (en mezelf) mee aan de slag kan! Heb destijds ook zelf de vragen tijdens een ouderavond mogen inzien en kan niet anders zeggen dan dat ik ook erg fixed ben.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 07:46 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 02 feb 2012, 14:21
Berichten: 4332
Ik lees tussen jouw regels door inderdaad ook een enorme “fixie” .
En dan komt het toch ook neer op eerst aan jezelf (willen) werken.

Zelf dacht ik lang dat het ook als fixie best prima was allemaal, maar inmiddels heb ik ervaren dat het met een paar piepkleine aanpassingen toch wel wat prettiger functioneert.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 08:47 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Hanneke, ik had het inzicht 'eerst aan mezelf werken, dan aan zoon' inderdaad al opgedaan. :D


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 08:55 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 22:49
Berichten: 3113
Citaat:
Mijn zoon zit in groep 8 en het gaat wat betreft cijfers allemaal erg goed. Hij scoort hoog, maar daar zit waarschijnlijk ook 'Het Probleem'. Zijn (of mijn) probleem is dat hij totaal niet kan plannen en organiseren. Zijn werk is een puinhoop, zijn kamer een vuilnisbelt, zijn hockeytas krijgt binnenkort pootjes en hij kloot maar wat aan.
Even aan andere invalshoek: kan hij het niet of vindt hij het niet belangrijk? Mijn jongste (21) zijn kamer is eveneens een vuilnisbelt, zijn sporttas zit vol spullen die hij er weken geleden heeft ingedaan, hij laat de lichten aan staan, als hij iets uit een verpakking haalt laat hij de verpakking slingeren enz. Maar hij is zonder enige vertraging aan zijn laatste masterjaar bezig, komt zijn afspraken na, levert dingen op tijd (lees: net voor de deadline) in en als we het er over hebben geeft hij aan dat hij geen last heeft van een onopgeruimde kamer, een smerige tas enz. Hij wil er gewoon niet meer tijd aan besteden.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 10:35 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1119
Spitsmuis schreef:
Ik was al bang dat het advies 'voorleven' zou zijn. Het rotte voor zoon (en voor mij :D ) is dat ik dan vooral heel hard aan mezelf moet werken eer ik aan voorleven zou kunnen gaan denken. Waar ik tegenaan loop bij mezelf en waar zoon tegenaan loopt komt redelijk overeen, al is het bij mij wat ernstiger dan bij zoon. Een kleine bloemlezing:

- Chaotisch. Mijn huis ziet er opgeruimd uit, maar schijn bedriegt. Achter de kastjes zit een chaos verborgen. Opruimen wil ik wel, maar overzicht ontbreekt. (en daarnaast ook de wil, want ik weet precies waar alles ligt -op mijn sleutels na-.)

- Faalangst. Ik heb daar heel veel last van en mijn schoolcarriere is daardoor ook wat grillig verlopen. Leren ging prima als ik de stof in een keer onthield. Wist ik het niet in een keer, dan kon ik het ook niet. Best belachelijk, maar faalangst heeft bij mij verlammend gewerkt. Zoon is ook wat faalangstig en roept snel 'Kan ik niet!'

- Uitstelgedrag. Ik stel werkelijk alles uit tot het laatste moment en beslis dan of ik het doe of toch maar laat lopen. Stom, want ik voel me er shit onder en leer daar blijkbaar niet van. Zoon is net zo'n uitsteller. Tot mijn grote frustratie. :D

- Leerstrategieen? Die heb ik niet. Werkelijk nul komma nul. Ik begin achter in een boek, blader naar voren, lees vervolgens iets uit het midden en leg het daarna weg. Als het me interesseert lees ik het hele boek wel. Mindmappen heb ik onlangs geleerd en dat werkte voor mij wel fijn. Wat voor mij werkt, werkt ook voor zoon!

Oh, ik gebruik wel veel ezelsbruggetjes bedenk ik net. Voor de kleinste dingetjes heb ik wel een liedje of een rare zin, zodat ik het makkelijk onthoud. Zoon doet dit ook! Mooi, toch een strategietje te pakken.

Fijn om jullie verhalen te lezen! Nog fijner dat het met meerdere jongens gewoon prima goed komt.

Oh oh oh zo herkenbaar!! inclusief dochter die wat dat betreft spitting image op mij lijkt :oops:
Ik heb de gewoonte ook pas aan de slag te gaan als het echt moet (zowel in studie als huis als werk). Het werkte heel lang, tot ik doelen kreeg (in studie en werk) en ik merkte dat deze gewoontes me heel erg in de weg zaten. Het is echt heel ingewikkeld om deze gewoontes om te draaien, het is me tot nu toe alleen echt gelukt daar waar ik het heel belangrijk vond (studie) en de rest is work in progress. Wat misschien bij jullie zou kunnen werken, is om er samen mee bezig te gaan. Spreek uit dat jij dit ook lastig vind, en stel voor om er samen aan te werken, zodat jullie elkaar kunnen helpen. Vermoedelijk gaat het jou net zo irriteren als hij iets van jouw klus zegt, als het hem irriteert wanneer jij er bij hem iets over zegt. Kun je mooi je worsteling hoe je daar mee omgaat, voorleven :lol: :wink: (omg, ik moet er zelf al niet aan denken dat mijn wijsneus mij fijntjes gaat onderhouden over de was opruimen oid :shock: goede raad aan mezelf ook haha)

Ik ben er achter gekomen dat het helpt om de grote klus in kleine stapjes onder te verdelen. De eerste stap kun je zetten door de 'tomaatmethode': 5 minuten iets doen, dan 5 minuten pauze, weer 5 minuten iets doen (kom op, het is een rotklus waar je totaal geen zin in hebt, maar 5 minuten kun je toch wel even doen? mag je daarna weer wegzakken in je luie stoel. Tot de volgende 5 minuten :mrgreen: )
kies allebei een projectje wat voor jullie heel veel voldoening zal opleveren als het lukt.
qua opruimen: Help jezelf (en hem) door te schrijven of stickers te plakken op de vaste plekken waar dingen horen te liggen (sleutels? groot SLEUTELS erop schrijven. kledinglades/schappen: groot TRUIEN BROEKEN T-SHIRTS erop schrijven. wasgoed: bak met WAS in je kamer zetten. Zelfs op de kapstok (Winterjas, gymtas etc). Misschien wil hij de plekken op zijn kamer zelf bepalen. het klinkt misschien raar, maar je chaotische geest zal die vaste plekken verwelkomen in vastzetten. En zonder denken leg je de spullen op een gegeven moment op de plek waar ze horen.
Zoiets zal misschien ook helpen bij het organiseren van zijn werk.
Qua werk plannen zal een aangepaste manier van het bovenstaande misschien ook wel werken. Al ben ik hier zelf ook nog mee in een interne strijd bezig :roll: Ik heb namelijk een gruwelijke hekel aan planningen maken haha. maar in de wetenschap dat dit mogelijk misschien komt omdat ik eigenlijk geen flauw idee heb wat ik moet doen (gebrek aan strategieen), probeer ik het toch maar uit.



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 13:40 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Dank je Yola. Hier kan ik wel wat mee! Ik heb zoveel geordend als ik momenteel kan, maar dat kan altijd beter.

Plannen is inderdaad wel een punt. Ik plan namelijk niet. Nooit. Ik doe alsof ik heel relaxt ben, maar eigenlijk ben ik een neuroot en plan ik niet vanwege een groot gebrek aan strategieën.

Zoon is nu naar een schaaktoernooi, maar vanavond ga ik even met hem zitten. In plaats van foeteren ga ik voorstellen dat we SAMEN aan onze executieve functies gaan werken en dat we elkaar gaan helpen met plannen en organiseren. Ik ben benieuwd!

Ik denk dat dit wel gaat werken, want we lijken enorm op elkaar. In de verbeterpunten, maar ook in de sterke punten lijken we en ik denk dat dit met de nodige humor wel moet lukken. Gelukkig vindt hij mijn grapjes leuk en kan ik dubbel liggen om zijn opmerkingen!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 13:41 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Loekie, goede vraag. Ik heb daar voor nu geen antwoord op, maar het zet me wel aan het denken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 15:35 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 2032
Woonplaats: Den Haag
Het is essentieel om van te elkaar te onderscheiden:

a. De beschikking over de nodige vaardigheden en
b. De motivatie om ze in te zetten.

Soms lijkt het alsof iemand iets niet kan, terwijl die persoon het ten diepste niet wil (teveel nadelen, bijv.) of niet nodig vindt om ze in te zetten.
Het is daarom altijd goed te kijken naar wat iemand nodig heeft om zijn/haar eigen doelen te behalen.
En dan de koppeling te maken met eventueel ontbrekende vaardigheden.

Daarom heeft het trainen van vaardigheden weinig zin als iemand er niet gemotiveerd voor is om ze in te zetten. En als iemand werkelijk een fixed mindset heeft (ik denk dat heel vaak wat anders speelt dan een werkelijke fixed mindset, bijv dat de moeite/tijd die iets kost niet opweegt tegen het geringe belang dat iemand toeschrijft aan die inspanning), dan is het essentieel dat idd eerst gewerkt wordt aan iemands visie op de eigen leerbaarheid.

Dus als ik nu even topicstarter citeer uit de openingspost:

Citaat:
Mijn zoon zit in groep 8 en het gaat wat betreft cijfers allemaal erg goed. Hij scoort hoog, maar daar zit waarschijnlijk ook 'Het Probleem'.

Zijn (of mijn) probleem is dat hij totaal niet kan plannen en organiseren.


Dan heeft hij in ieder geval dus geen probleem! Dus waarom zou hij dan wat veranderen...



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 16:35 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 09:23
Berichten: 365
Sascha, je hebt wel een punt. Zoon denkt nogal economisch en heeft al meerdere malen bergen kunnen verzetten als hij eenmaal het nut of belang van iets ziet.

Wat betreft -geen probleem, want hoge cijfers- ben ik het, helaas, niet helemaal met je eens. Zijn juf vindt namelijk wel dat hij een probleem heeft en ik zie het gebeuren dat ze hem een lager schooladvies gaat geven vanwege zijn gebrek aan plannen, organiseren en een niet al te denderende werkhouding. Zijn schoolwerk gaat meer dan prima, behalve spelling. Juf heeft al laten doorschemeren om zich aan het advies van de Entreetoets te houden en ik stond gelijk op de barricaden. Zoon had namelijk vwo voor taal, begrijpend lezen en rekenen. Spelling was echter kaderniveau, dus zijn juf denkt dat havo dan beter is voor hem.

Ze wilde hem ook na jaren van levelwerk daarmee laten stoppen, maar ik heb dat tegengehouden. De directeur vond het een heel goed idee als hij alvast wat vakken op de middelbare school gaat volgen en juf is daar schoorvoetend mee akkoord gegaan.

Het stomme is dat zijn juffen van de voorgaande jaren een overduidelijk vwo-kind zagen. Zoon wil zelf graag naar het vwo en was hevig van slag door de Entree.

Dus: juf vindt dat zoon een probleem heeft. Zoon heeft inderdaad een probleem. Met zijn juf.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 17:06 
Volwassene

Geregistreerd: 09 jul 2015, 08:45
Berichten: 1373
Spitsmuis schreef:
Sascha, je hebt wel een punt. Zoon denkt nogal economisch en heeft al meerdere malen bergen kunnen verzetten als hij eenmaal het nut of belang van iets ziet.

Wat betreft -geen probleem, want hoge cijfers- ben ik het, helaas, niet helemaal met je eens. Zijn juf vindt namelijk wel dat hij een probleem heeft en ik zie het gebeuren dat ze hem een lager schooladvies gaat geven vanwege zijn gebrek aan plannen, organiseren en een niet al te denderende werkhouding. Zijn schoolwerk gaat meer dan prima, behalve spelling. Juf heeft al laten doorschemeren om zich aan het advies van de Entreetoets te houden en ik stond gelijk op de barricaden. Zoon had namelijk vwo voor taal, begrijpend lezen en rekenen. Spelling was echter kaderniveau, dus zijn juf denkt dat havo dan beter is voor hem.

Dus: juf vindt dat zoon een probleem heeft. Zoon heeft inderdaad een probleem. Met zijn juf.


Ik denk dat je dit duidelijk kunt uitleggen aan hem. Dat als hij vwo advies wil (en nodig heeft voor de school van zijn keuze) dat hij iets moet laten zien aan de juf.

Voor de rest moet je inderdaad voorleven (en dat is heel lastig als je zelf van last minute etc bent. Ook ik ben schuldig en vind het verschrikkelijk lastig dat t veranderen. Immers ik vind het niet erg dingen last minute te doen. Ik vind de stress die anderen er van krijgen, wel vervelend dus probeer tegenwoordig wat speling te hebben.



_________________
Dochter 2003, havo 4
Zoon 2006, gymnasium 1
Zoon 2008, groep 8 en plusklas
Online
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Slechte executieve functies
BerichtGeplaatst: 14 okt 2018, 17:43 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 15:35
Berichten: 2032
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Zoon had namelijk vwo voor taal, begrijpend lezen en rekenen. Spelling was echter kaderniveau, dus zijn juf denkt dat havo dan beter is voor hem.


Daar heb ik heel veel moeite mee.

Reden: begrijpend lezen en wiskunde zijn het meest belangrijk en de Cito's daarvoor zjin primair van belang voor het (voorlopig) advies.

Verder weten we inmiddels toch wel dat iemand die nu met weinig moeite vwo haalt, nog minder moeite gaat doen op de havo. Als je iemand vooral NIET wilt motiveren om serieus te gaan werken moet je vooral een te laag advies geven.

Citaat:
het advies van de Entreetoets te houden


Dus: vol vwo advies is gewoon op z'n plaats met rekenen en begrijpend lezen op vwo niveau. In welk percentiel zat de totale score op de Entreetoets? Ws op vwo niveau.... spelling is nl maar een klein onderdeel dat meetelt.

Je mag niet om reden van werkhouding een lager advies geven. Als hij met deze werkhouding nl al zulke prestaties laat zien, dan kan hij dat niveau dus prima aan.

Spelling is iets om naar te kijken. Dat mag echter geen rol hebben in het advies vind ik.

Citaat:
Zoon heeft inderdaad een probleem. Met zijn juf.


Dat lijkt mij dus ook. Dus moet je vooral hierover met juf in gesprek gaan. De vorige collega's zagen een vwo-kind, hij presteert ook op dat niveau met geringe inspanning op de belangrijkste vakken.



_________________
http://www.sachageerlings.nl
www.eerstehulpbijstudiestress.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 4 [ 69 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: