Het is nu 26 sep 2018, 10:24

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Dyslexie / disharmonisch iq-profiel / < Cito scores
BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 13:50 
Volwassene

Ik kom hier aardig met de deur in huis vallen, maar ik hoop op wat ervaringen van andere ouders.

Introductie: dochter F. (09-2007) is een lief, sociaal en ontzettend nieuwsgierig meisje. In groep 3 en 4 in een klasje gezeten voor meer verdieping, halverwege groep 5 dyslexie vastgesteld (uit zich vooral in spelling en rondom automatiseren van rekenen) en een disharmonisch intelligentieprofiel (verbaal 121 – performaal 141), in groep 6 en 7 iedere week 1 dag naar een klas voor meer- en hoogbegaafde kinderen gegaan.

Nu, eind groep 7, heb ik een voorlopig adviesgesprek gehad op school. Op basis van de Cito-scores op begrijpend lezen (net geen havo) en rekenen (vmbo-gt) is dit vmbo basis/tl. Dit is voor mij begrijpelijk als je die scores alleen als uitgangspunt neemt, echter niet als je het toaalplaatje van onze dochter meeneemt. Ook de RT’er, die de meer- en hoogbegaafde klas lesgaf (en onze dochter begeleidde bij RALFI lezen) herkent zich hier helemaal niet in: zij noemt haar een zekere Havo, mogelijk Vwo’er die in het huidige lesaanbod van school veel te weinig uitdaging krijgt (geen pure geschiedenis/aardrijkskunde/biologie lessen, maar een combi waarbij er weinig verdieping is). Daarbij de talige kant van de Cito-toetsen (zeker ook bij rekenen), tja, dat is een uitdaging zonder compenserende hulpmiddelen zoals bijvoorbeeld kladpapier.

Thuis leest ze alles wat los en vast zit (en kan de stof ook goed reproduceren, samenvatten e.d.), is gek op alles wat met aardrijskunde, geschiedenis en biologie te maken heeft. Ze is creatief, heeft een enorm goed ruimtelijk inzicht, kan goed rekenen mits ze kladpapier mag gebruiken en is bezig de boeken van mijn 1e jaar Vwo door te lezen, waar ze enorm van geniet (daar ‘betrapte’ ik haar laatst ’s avonds een keer op).

Ik wil heel graag dat ze na volgend schooljaar op een school terechtkomt waar ze het naar haar zin heeft. Ik heb geen moeite met het advies vmbo (of Mavo zoals het soms weer genoemd wordt), helemaal niet zelfs. Maar met haar neiging om zich op school aan te passen aan wat er aangeboden wordt en vervolgens thuis in alles verdieping te zoeken of enorm gefrustreerd te zijn: zit het mij niet heel lekker het voorlopige advies.

Zijn er ouders met ervaring of tips? Ik ben al bezig met het orienteren op middelbare scholen in de buurt. Of er bijvoorbeeld combinatie klassen zijn mavo/havo, maar in haar geval ook zeker wat er voor dyslexie-protocol geldt en wat daar in de praktijk mee gebeurt.

Laatst bijgewerkt door MV-3 op 13 jul 2018, 20:19, in totaal 1 keer bewerkt

Berichttitel: Re: Dyslexie / disharmonisch iq-profiel / < Cito scores
BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 14:57 
Volwassene

Bij de nieuwste rekentoetsen van het leerlingvolgsysteem (3.0) mag wel kladpapier worden gebruikt. Heeft de school die al in bezit? Bij de eindcito mag ook kladpapier worden gebruikt, wellicht kan ze daar beter laten zien wat ze in haar mars heeft en kan advies later worden bijgesteld. Om meer zicht te krijgen op wat ze kan zouden ze haar ook de vorige toets nog een keer kunnen laten maken met kladpapier, niet met het doel om de score aan te passen, maar om meer zicht te krijgen op de vaardigheden die ze wel heeft.
Verder nemen sommige scholen de toets begrijpend luisteren af om een idee te krijgen wat een kind begrijpt van een tekst als het de tekst niet zelf hoeft te lezen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 15:20 
Volwassene

Zo disharmonisch is het profiel van je dochter niet hoor! Verbaal zit ze namelijk ook ver bovengemiddeld.

Hoe maakt ze de methodetoetsen van begrijpend lezen en rekenen? Maakt ze die goed?

Ik vind het onbegrijpelijk dat school haar wel naar plusklassen heeft laten gaan, om vervolgens met dit advies te komen. Ook vind ik het opvallend dat ze het advies baseren op de CITO en niet veel verder kijken dan hun neus lang is. Ik weet dat het makkelijk gezegd is van achter een scherm, maar ik zou geen genoegen nemen met dit advies en nog een gesprek met school aanvragen.

In mijn omgeving zijn er scholen die kinderen aannemen op basis van een IQ-test als de uitslag van die test totaal niet overeen komt met het advies van de basisschool. Je zou eens rond kunnen bellen en vragen hoe verschillende scholen daar mee om gaan. Misschien is daar nog wat winst te behalen.

Mavo voor een begaafd kind vind ik zelden een goed idee (eigenlijk nooit) en nog lager (kader of basis) vind ik onwenselijk. Ze zal niet leren hoe ze later stof die ze niet in een keer weet zal moeten behandelen, aangezien op de mavo alles ongeveer vijf keer wordt uitgelegd. Daarnaast is geschiedenis op de mavo stukken beperkter (en veel minder leuk) dan op het vwo, net als aardrijkskunde en biologie. De kans is zeer groot dat ze zich te pletter gaat vervelen en daar veel last van gaat krijgen.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 15:27 
Volwassene

Bij een VIQ van 121 op begaafd niveau en een PIQ van 141 op zeer begaafd niveau zie ik niet zo het probleem van de disharmonie.Het zijn allemaal hoge scores en allebei op vwo niveau.

Het intelliigentieprofiel past dus bij vwo en haar attitude en wat ze thuis laat zien zo te lezen ook:
Citaat:
Thuis leest ze alles wat los en vast zit (en kan de stof ook goed reproduceren, samenvatten e.d.), is gek op alles wat met aardrijskunde, geschiedenis en biologie te maken heeft. Ze is creatief, heeft een enorm goed ruimtelijk inzicht, kan goed rekenen mits ze kladpapier mag gebruiken en is bezig de boeken van mijn 1e jaar Vwo door te lezen, waar ze enorm van geniet (daar ‘betrapte’ ik haar laatst ’s avonds een keer op).

Als er leerproblemen zijn, dan is daar ondersteuning/compensatie/dispensatie voor nodig.Ik zou in principe denken aan vwo, en als dat echt niet gaat lukken havo. Bij vmbo komt je kind totaal niet aan haar trekken wat betreft haar leergierigheid en behoefte aan diepgang.

Ik zou zoeken naar een school waarbij ze dit ook zien, en helpen haar te ondersteunen met de leerproblematiek en juist inzetten op een hoger niveau, ook als de start wellicht comform basisschooladvies is.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 15:37 
Volwassene

Bedankt alvast voor jullie snelle antwoorden! Ik ben stiekem wel opgelucht met deze berichten, die meer in mijn eigen visie hierop passen.

Ik kom er later vanavond nog even op terug!

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 16:39 
Volwassene

Fijn MV-3!

Sacha zegt iets duidelijker waar ik omheen zat te praten: afgaande op wat ik lees over je dochter zou ik vwo het meest passend vinden. Er zijn scholen die ondersteuning bieden bij dyslexie, maar niet alle scholen zijn daar goed in.

Mijns inziens is een niveautje lager vanwege dyslexie namelijk ook geen goed idee, al hoor ik mensen daar wel eens anders over.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 16:58 
Volwassene

Eens met Sacha en Spitsmuis, en verbaasd over de school.
Een school hoeft het advies helemaal niet te baseren op de cito/entree/advieswijzertoetsen, maar kan vooral op eigen inzicht afgaan. Onze jongste had een pre-pre-advies van HAVO en misschien evt. VWO, en nadat ze de IEP-advieswijzer vakkundig had verknald zodat er VMBO KB/TL uitkwam, hebben de leerkrachten gezegd:"Maar wij zien nog steeds een HAVO-kind, dus wij blijven bij ons advies".
Jullie dochter lijkt me, gezien alles wat je schrijft, inderdaad gewoon een kind dat gedijt op het VWO, en misschien ook wel op haar plek is op de HAVO, maar niet lager.

En bovendien, op de middelbare school MOET je continu uitwerkingen op papier zetten, dus toetsen zonder kladblaadjes zijn echt onzin.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 19:50 
Volwassene

Om eerlijk te zijn zou ik me wel zorgen maken over een gigantisch hiaat bij rekenen. Als ze daar op vmbo-basis niveau scoort kun je dat toch niet alleen verklaren vanuit haar automatiseringsproblemen en dyslexie.

Daar zou ik wel gericht aan werken. Of was die lage score op rekenen eenmalig? Anders vind ik dat grenzen aan verwaarlozing van school. Bij een slim kind had een rekenhiaat toch veel eerder aangepakt moeten worden.

Daar gaat ze namelijk ook op de middelbare school last van krijgen denk ik, onafhankelijk van het niveau dat ze doet.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 20:18 
Volwassene

Smaragd schreef:
Om eerlijk te zijn zou ik me wel zorgen maken over een gigantisch hiaat bij rekenen. Als ze daar op vmbo-basis niveau scoort kun je dat toch niet alleen verklaren vanuit haar automatiseringsproblemen en dyslexie.

Daar zou ik wel gericht aan werken. Of was die lage score op rekenen eenmalig?

Ik zie nu dat ik me daar in vertypt heb, excuses. Het uitstroomniveau van rekenen zou vmbo-gt zijn (heb ik nu aangepast in de OP), Cito-score is nog wel net aan IV ipv III. Zit een stijgende lijn in de laatste 3 afnames.

Ze heeft met rekenen soms moeite om de verhaalsommen te lezen (hoe meer tekst, hoe groter de kans dat ze getallen gaat omdraaien: 310 > 301). Automatiseringsprobleem speelt ook zeker een rol bij bijvoorbeeld keer/deelsommen, optellen/aftrekken. Klokkijken is ook lang een issue geweest (kwart voor/over), digitale klokken waarin alle cijfers door elkaar gingen, links en rechts.. Dat gaat nu gelukkig allemaal goed. Vraagstukken over afstanden omrekenen, oppervlaktes en bijv. breuken doet ze zonder moeite, maar hebben we wel aan moeten werken om die vaste 'regels' er in te slijten.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 20:21 
Volwassene

Even een vraag, maar krijgt ze de speciale dyslexie- versie van de citotoetsen?

https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q= ... SsrjfNKLWq

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 20:28 
Volwassene

loekie schreef:
Bij de nieuwste rekentoetsen van het leerlingvolgsysteem (3.0) mag wel kladpapier worden gebruikt. Heeft de school die al in bezit? Bij de eindcito mag ook kladpapier worden gebruikt, wellicht kan ze daar beter laten zien wat ze in haar mars heeft en kan advies later worden bijgesteld.

Ik heb haar nog even uitgehoord.. De rekentoets bestond uit 3 delen, waarbij er bij 2 geen kladpapier gebruikt mocht worden. Het is voor haar inderdaad fijn om af en toe even wat apart op te schrijven uit het verhaal. Ik merk thuis (waarbij we geoefend hebben met rekenhuiswerk en Cito's op Squla) dat ze het dan echt op een enkele slordigheid na heel goed doet.

Citaat:
Om meer zicht te krijgen op wat ze kan zouden ze haar ook de vorige toets nog een keer kunnen laten maken met kladpapier, niet met het doel om de score aan te passen, maar om meer zicht te krijgen op de vaardigheden die ze wel heeft.

Ik ga dit even meenemen in mijn gesprek op school.. Bedankt voor de tip!

Citaat:
Verder nemen sommige scholen de toets begrijpend luisteren af om een idee te krijgen wat een kind begrijpt van een tekst als het de tekst niet zelf hoeft te lezen.

Dit doen ze naar wat ik begrijp wel geregeld met het gewone begrijpend lezen, hier heeft ze zeker baat bij! Maar ik heb het gewone rapport nog niet gezien (helaas).

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 20:33 
Volwassene

Sacha schreef:
Even een vraag, maar krijgt ze de speciale dyslexie- versie van de citotoetsen?

Ik ga dit navragen, ik was in de veronderstelling van wel (vorig jaar ook afgesproken!). Maar ik zie in de bijbehorende link meer mogelijkheden én eigenlijk kwalijker mijn dochter heeft bijv. bij een deel wel extra tijd gehad, maar dan in een rumoerige klas die pauze had. Hoor ik van haar dus vanavond.. :?

BerichtGeplaatst: 13 jul 2018, 20:45 
Volwassene

- Methodetoetsen: Haar rapporten zijn de afgelopen jaren eigenlijk altijd wel redelijk geweest op die gebieden. Rekenen 7/8, lezen (technisch een 8, begrijpend 6), maar helaas ook nu het nieuwste rapport nog niet onder ogen gezien. Zou natuurlijk slechter kunnen zijn nu.

- Plusklas: Dit heb ik ook aangehaald. Haar dag van de week is die plusklas dag: 'uitdaging en plezier, kinderen die me snappen!'. Juf gaf aan dat ze dat soort dingen niet mee willen wegen in het advies evenals iq-scores ('die laat alleen de potentie zien, het komt er dus schijnbaar niet uit'). Ze zat zo op haar plek in die klas en daar ingewikkelde rekenstukken oplossen, filosoferen, programmeren, bouwwerken maken, discussiëren, bepaalde spellen doen, vraagstukken behandelen en werkstukken presenteren.

- Cito-advies: Ze baseren inderdaad puur op de Cito omdat de scholen in de omgeving dat vragen, aldus juf. Gelukkig lees ik hier dat er ook scholen zijn die echt naar het kind kijken. Ik had altijd het idee dat het ook gebeurde, want ze mocht ondanks haar problemen met Nederlands toch naar de plus-/HB-klas, maar nu gaan we puur naar Cito's kijken. Daar is het laatste woord ook nog niet over gezegd, want ik houd heel graag een gemotiveerd kind dat overwegend met plezier naar school gaat. Haar dagen worden nu gevuld met taal (spelling/begrijpend lezen) en rekenen, naast gym en creatief. Er komt echt minimale aandacht aanbod voor geschiedenis/aardrijkskunde/topgrafie etc. en ze kijkt juist super uit naar dat soort vakken.

Ik stond na het gesprek eigenlijk verbouwereerd weer buiten. Mijn dochter was er ook bij en in die 10 minuutjes, nou ja het was niet het moment om met haar erbij zo direct door te gaan vragen.. Maar ik ga dus zeker een vervolggesprek aanknopen! Ik vind dat ze zich er vrij makkelijk vanaf maken en aardig negeren hoe haar houding is, hoe nieuwsgierig en leergierig ze is, hoe ze totaal opleefde de afgelopen 2 jaar in die HB-klas. Ze zal moeten leren dat ze niet alles kan weten en echt lerenleren, ze zal keihard moeten werken op taal-/spellinggebied, maar ik zie in haar gewoon echt geen vmbo-kind (en dat bedoel ik niet neerbuigend of 'kijk mijn kind nou eens').

Ik ben echt heel blij dat ik hier wat bijval vind.. Ga snel eens verder lezen ook hier op het forum :)

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 09:56 
Volwassene

Dat is niet best wat ik lees. Ik zou heel alert zijn en alles op alles inzetten dat er een passend advies komt en dat je je kunt vinden in alles wat er in het onderwijskundig rapport straks wordt vermeld. Ik zou ook goed gaan zoeken naar middelbare scholen die verder kijken dan cito-scores. De basisschool heeft alle vrijheid om met onderbouwing af te wijken van de cito-prestaties. Ze kunnen bij jouw dochter dit prima onderbouwen: brede belangstelling, plusklas en IQ op begaafd - zeer begaafd niveau. Lager dan havo-advies lijkt mij toch moeilijk houdbaar gezien dit alles. Maar: ik baseer me alleen op wat je hier aangeeft en die 'clausule' moet ik meteen benadrukken bij mijn reacties hier op jouw draadje.

De school heefft de verplichting eruit te halen wat erin zit bij een kind. Als ze zeggen dat ze niet presteert naar IQ dan geven ze dus aan dat ze onderpresteert. School moet dan helder kunnen aangeven wat zij hebben gedaan om het onderpresteren te keren. Zoals ik hierboven aangaf spreek je bij een gediagnosticeerd leerprobleem niet van onderpresteren. Dat ze naar een plusklas mag geeft aan dat ze wel zien dat zij daar baat bij heeft. Dit kun je aangrijpen mbt het schooladvies: het is niet goed verdedigbaar dat je een kind wel naar een plusklas laat gaan, maar geen vwo advies geeft. Dus ze moeten heel goed kunnen aantonen waarom zij dat niveau niet aan zou kunnen.

Sterker nog: bij een onderpresterend kind met zo'n hoog IQ is het plaatsen op een te laag niveau wel het slechtste dat je kunt doen. Dan geef je alleen maar meer voeding voor het onderpresteren met risico op volledig gedemotiveerd raken en afhaken.

Een leerprobleem is geen argument voor een lager schooladvies!

Cito scores zijn zeer belangrijk, maar vormen een element in het geheel. Een schooladvies mag absoluut niet alleen op cito's worden gebaseerd. Zie de info van de Rijksoverheid.

Er is uit allerlei onderzoek gebleken dat een te laag schooladvies slecht is en kansen ontneemt. Je kind kan beter een iets te hoog dan iets te laag advies krijgen. Opstroom is heel moeilijk gebleken, terwijl blijkt dat veel kinderen op het niveau blijven waarop ze geplaatst zijn.

Nog een ander punt: misschien is het goed een externe partij te zoeken die flink aan de slag gaat met citotraining bij je kind. Ziet je dochter het belang van de citotoetsen in?

De omstandigheden moeten natuurlijk goed zijn, en daar mag je de school ook op aanspreken. Ik zou inzetten op het onder betere omstandigheden overdoen van de citotoets die laatst in rumoerige omgeving gemaakt moest worden.
Het is hoogst opmerkelijk dat schooll wel zegt dat Cito's allesbepalend zijn bij het schooladvies, maar er niet voor zorgen dat er optimale toetsomstandigheden zijn.

Succes.

BerichtGeplaatst: 14 jul 2018, 11:08 
Volwassene

Ik schrik ook van wat ik hier lees.

Mijn jongste zoon is behoorlijk vergelijkbaar met jouw dochter. Ook een hb-iq (harmonisch) met goede resultaten op methodetoetsen, maar cito’s maakte hij altijd op een veel lager niveau.

Spelling was vanaf het begin een drama. Ik dacht al snel aan dyslexie maar school was het daar niet mee eens. Op ons verzoek hebben ze wel een vooronderzoek dyslexie gedaan, maar daar kwam niets bijzonders uit. Zo hebben we een paar jaar doorgemodderd totdat er in de regio een Leonardoschool startte. Gelukkig kreeg hij daar een plaatsje.

Hij werd daar een stuk blijer, maar zijn cito’s bleven ondermaats. Zijn juffen stonden wel achter een uitgebreid dyslexieonderzoek en dat hebben we in gr 7 laten doen. Daar kwam uiteindelijk wel een dyslexieverklaring uit voort (handig voor de talen op de middelbare school!).

Destijds mocht er ook nog een NIO worden uitgevoerd ipv de Cito eindtoets. Die was ruim boven VWO niveau en van school kreeg hij ook een VWO-advies. Dit was op de dorpsbasisschool absoluut niet gelukt!

Lang verhaal kort: hij werd geplaatst op een scholengemeenschap in 1 gym en heeft vervolgens onderbouw gym gedaan. Daarna bovenbouw atheneum en een paar weken geleden heeft hij zijn VWO-diploma in ontvangst mogen nemen.

Ra ra, op basis van zijn cito’s was hij nooit op een VWO terechtgekomen terwijl hij er echt wel hoorde!

Ik ben dus heel blij dat wij destijds de overstap naar een andere school hebben gemaakt.

Als ik jou was dan zou ik het er zeker niet bij laten zitten. Ga eens rondbellen met andere basisscholen en middelbare scholen. Zeker gymnasia zijn nog weleens bereid om in gesprek te gaan en verder te kijken dan hun neus lang is!

Succes!

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 10:51 
Volwassene

@ rianne2: Nog gefeliciteerd met het behalen van zijn vwo-diploma! Wat goed dat jullie er zo bovenop gezeten hebben om hem op de juiste plek te krijgen!

Ik ben ondertussen druk aan het rondbellen, maar dat is allemaal 'lastig' in de week zo voor de zomervakantie. Pff.. Ik had dit advies graag iets eerder gekregen. Gelukkig hebben we nog een jaar, maar zelfs de IB'er van de huidige school zegt 'ik heb geen tijd meer, dus na de vakantie gaan we wel kijken'. Ja, hallo.. Ik snap dat niet alles op stel en sprong kan, maar wij zitten hier als ouders best mee in de maag. En onze dochter in tranen..

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 10:57 
Volwassene

@ Sacha: Bedankt weer voor de uitgebreide reactie! Ik snap de terughoudendheid verder hoor en dat je alleen obv wat je hier leest reageert.

Cito-toetsen daar ziet ze gelukkig wel het belang van in ondertussen. We oefenen ook samen via Squla bijvoorbeeld. Ik verbaasde me daar juist dat het haar zo vlotjes leek af te gaan. Ik heb zelf een vwo-achtergrond, maar ik moest sommige vragen echt heel goed en meermaals lezen voordat ik de vraag precies begreep :oops: Gaan hier zeker nog verder mee door, want ik zie wel een verbetering in hoe ze het doet.

Gesprek met juf en/of ib'er over de gang van zaken rondom de toets, het advies en dergelijke zit er voor de vakantie niet meer in. 'Geen tijd'. Ik probeer het zo nog een keer, want ik wil gewoon dingen zo snel mogelijk opgehelderd hebben nu. Zo zijn er ook nog steeds geen rapporten.. Erg rommelig loopt het zo aan het eind van het jaar en dan een paar dagen voor de vakantie 'plof het advies', maar geen tijd meer om dingen te bespreken/navragen/aan te kaarten. Heel fijn..

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 09:12 
Volwassene

MV-3, ik zou samen met je dochter een cito toets maken, bijvoorbeeld een oude eindcito.
En dan ernaast zitten en haar hardop laten nadenken.
Soms kun je daar als ouder al veel uithalen.
En afhankelijk van wat er mis gaat, kun je het soms zelf oppakken.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 10:56 
Volwassene

Annet123 schreef:
MV-3, ik zou samen met je dochter een cito toets maken, bijvoorbeeld een oude eindcito.
En dan ernaast zitten en haar hardop laten nadenken.
Soms kun je daar als ouder al veel uithalen.
En afhankelijk van wat er mis gaat, kun je het soms zelf oppakken.

We oefenen dus iedere keer via Squla Cito-toetsen en dat gaat haar eigenlijk best goed af. Ik laat haar dan hardop voorlezen, de vraag stellen en om vervolgens ook vertellen wat ze gaat doen (bij bijv. rekenen). Wat willen ze weten, welke gegevens heb ik, welke heb ik ook daadwerkelijk nodig, welke rekenstrategie hoort hierbij.. Maar ik zal online ook nog eens kijken naar oude Cito-versies!

Helaas bleek er echt geen enkele mogelijkheid om nog met de ib'er, dan wel juf om de tafel te gaan zitten voor de zomervakantie. Dat wordt dus nu half september. Ik had graag gehoord of ze bepaalde onderdelen heel slecht maakt, zoals met spelling bepaalde categorieën bijv. of dat er bepaalde soorten sommen lastig zijn. Maar daar zal ik dus op moeten wachten..

In de zomervakantie gaan we zelf nog wat spellingsregels herhalen en actief aan de slag met het rekenen van het afgelopen jaar. Dan zelf maar uitdokteren waar het 'knelpunt' zit.

BerichtGeplaatst: 18 jul 2018, 13:02 
Volwassene

Voor spelling kun je gratis woordkasteel downloaden. Daar bestaat ook een leraarsversie van.
Je kunt dan een toets afnemen (digitaal) waarin je begint bij bijvoorbeeld groep 5 niveau. Daar komt een analyse uit. Je kunt dan zelf zien welke groep nog niet beheerst wordt. Daarna ga je naar groep 6 en zo verder. Zo'n toets is snel klaar, het is echt geen belasting.

Daarna kun je oefenen op bepaalde groepen die ze niet beheerst. Dat kan via woordkasteel of via andere methodes.
Of de fouten zitten overal verspreid. Dat kan slordigheid zijn of achterstand op de hele stof.

Woordkasteel werkt niet voor werkwoordspelling.

Als je oefent met woordkasteel zou ik de 'kinderachtige' oefening overslaan. Zelf sloegen wij ook de oefeningen over waarin je kant-en-klare woorden moest aanklikken. Wij oefenden altijd met zelf de woorden schrijven.

Pagina 1 van 2 [ 26 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende