Het is nu 24 mei 2018, 14:51

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ons warhoofd - wie denkt er mee? Studievaardigheden
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 11:01 
Volwassene

Onze dochter van 9 jaar zit in groep 6. Ze zit goed in haar vel en groeit in zelfvertrouwen. Ze kan nog steeds perfectionistisch/faalangstig zijn, maar dit neemt af.
Op school maakt ze naast gecompact regulier werk, werk uit het verrijkingsprogramma. Niet alles sluit even goed aan - ze heeft daarom een mailtje geschreven naar de verrijkingsjuf. Die gaat samen met haar kijken hoe ze de taalverrijking maakt en zo nodig uitdagender werk erbij pakken omdat oudste aangaf het te gemakkelijk te vinden.

Er is echter ook iets wat oudste moeilijk vindt en dat is samenwerken. Ze stelt zich daarbij erg passief op en laat de ander het werk voor haar bedenken. Ze had een partner voor een werkstuk die erg bazig uit de hoek kon komen. Dit is door school prima begeleid en oudste heeft zelf ook wat meer leren aangeven welke dingen zij graag wil doen. Het blijft een punt van aandacht - als oudste bijvoorbeeld aangeeft een stukje te willen typen, dan komt de partner weer klagen dat het te langzaam gaat. En dan geeft partner oudste de ruimte om een taak te kiezen en dan doet oudste dat weer niet.
Ik heb erover nagedacht en ik denk dat het voor een groot deel ligt aan vaardigheden die ze mist. Zoals plannen en organiseren van werk, ergens aan beginnen en het ook afmaken, informatie opzoeken en sorteren, stukken tekst schrijven (zij neigt vooral naar overschrijven uit het boek). Je ziet dit vooral bij meer open opdrachten zoals werkstukken. Oudste heeft gevraagd of ze een webkwestie in haar eentje mag maken om te oefenen met deze vaardigheden (hebben we samen bedacht), maar de webkwesties zijn vooral bedoeld voor het leren samenwerken en de leerkracht zei dat ze die extra mag maken als ze het hele verrijkingsprogramma af heeft. Dat gaat denk ik niet lukken, want het lukt haar nog maar net om de twee wekelijkse planning af te krijgen zonder die enorm gedetailleerde planning die ze de eerste 1,5 jaar op haar nieuwe school heeft gebruikt.

Thuis merken we dat ze veel aansturing nodig heeft om dingen te doen. Elke dag 10 minuten oefenen op viool doet ze na 1,5 jaar dan wel steeds vaker uit zichzelf, maar aan huiswerk maken moeten we haar herinneren. Ze vraagt veel structuur en is ook echt een warhoofd - ze is al een paar keer bijna zonder viool naar les gegaan bijvoorbeeld. ;) Haar kamer is altijd een enorme rommel, ondanks dat we nu alleen wat tijdschriften, boeken, cd's, knutselspullen en een bak Lego op haar kamer hebben gezet. Ze kan zich afhankelijk opstellen en veel vragen stellen als ze niet weet wat ze moet doen. Ze zou niet gauw uit zichzelf wat gaan proberen om het uit te vogelen. We zijn bezig om haar meer zelfstandigheid te geven - zo zijn we onlangs verhuisd waardoor ze de mogelijkheid heeft om zelfstandig buiten te spelen. Ze weet hoe ver ze mag gaan en hoe laat ze thuis moet zijn. Met naar school fietsen, fiets ik bewust wat verder vooruit zodat ze ook zelf de kans krijgt om actief deel te nemen aan het verkeer (ze kent de route inmiddels ook goed). 's Ochtends maakt ze zelf ontbijt en kleedt ze zich uiteraard aan, maar tegenwoordig pakt ze ook haar gymtas zelf in en proberen we haar nu ook haar 10 uurtje zelf te laten inpakken. Ik ben me er van bewust dat ik er zelf ook een rol in heb als ouder en misschien heb ik haar wel te lang van alles uit handen genomen.

Wat zijn nu mijn vragen? Op welke manieren de school nog meer kan werken aan studievaardigheden.
En hoe wij daar thuis ook op in kunnen spelen. Voor nu denk ik dat een heel duidelijk planbord met daarop alle dagelijkse taakjes haar gaat helpen, maar verder dan dat kom ik nu niet. Soms is het lastig om geduld te hebben met het chaotische en dromerige gedrag, maar ik doe mijn best ook te accepteren dat ze nu eenmaal zo is. En te beseffen dat ik het tegenovergestelde van haar ben. (al was ik vroeger tot op zekere hoogte hetzelfde!) Misschien verwacht ik wel teveel van haar, dan zou ik dat ook prettig vinden om te lezen. Het valt me alleen zo op dat leeftijdsgenoten van haar vaak (veel) zelfstandiger zijn.

Berichttitel: Re: Ons warhoofd - wie denkt er mee? Studievaardigheden
BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 11:20 
Volwassene

Dit is herkenbaar gedrag, er is er bij ons thuis maar eentje die dit niet heeft van nature en dat is mijn oudste zoon. De rest, inclusief ikzelf, is nogal warrig. Ik heb uiteraard mezelf dingen aangeleerd zodat niet alles misloopt bij ons thuis. Toch gaat te nooit over. Zo heb ik vandaag nog de trein gemist, omdat ik ineens de keuken ging opruimen terwijl ik al weg moest. :mrgreen:

Ik denk dat het een middenweg is tussen acceptatie (niet boos worden en positief benaderen) en hulpmiddelen. Zo heeft mijn jongste van 12 al jaren een lijstje op de verwarming hangen waar op staat wat er in zijn voetbaltas moet. Dus las hij weer eens staat te springen terwijl hij roept Mama, mama, wat moet ik doen? Dan wijs ik hem op dat lijstje.

Ik neem nooit iets uit handen, maar wil er wel altijd bij gaan staan of zitten als daarom gevraagd wordt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 11:43 
Volwassene

Wij hadden ooit eens een lijstje voor het kamer opruimen, maar dat lijstje raakte gewoon ook kwijt of werd genegeerd. :lol:
Ja, soms kan ik er ook wel om lachen hoor. En zij ook gelukkig. Maar er zijn dagen dat ik denk: ik ben zo blij dat je hoofd vastzit, anders was je dat ook vergeten! En dan denk ik weer aan vroeger - dat ik gewoon mijn broertje vergat mee te nemen uit school of dat ik me rot zocht naar mijn fiets in de stalling van school en dat na een half uur het kwartje viel (ik was die dag met OV). Dus echt: ze heeft het niet van een vreemde. Mijn wederhelft is nog drie keer zo erg. Ik heb mezelf allemaal dingen aangeleerd omdat het niet anders kon. Anders zou de boel hier ontploffen en niemand ooit nog op tijd ergens aankomen. Ik zie bij zowel de man als de oudste dochter al ruim van tevoren aankomen wat er fout zal gaan en dan moet ik echt op mijn handen gaan zitten.
Het is misschien wel een idee om te vragen of ze wil dat ik erbij ga staan of zitten.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 13:41 
Volwassene

Ze is 9.
Zoon was nog veel erger. En eigenlijk zijn we hier allemaal erg.....
Executieve vaardigheden? Wat is dat? Kun je dat eten?
Ik heb op de basisschool zo vaak gevraagd om hulp in begeleiding hier in. En nu zit hij met 10 op t gym en idd hij loopt tegen de lamp maar leert t echt wel nu! En dan is hij nog 2 jr jonger dan zijn klasgenoten.
Heel veel van wat we zien dat ze nodig hebben ontwikkelen de hersenen pas als e wat ouder zijn. (De meeste iig)
Ik denk dat idd helpen ondersteunen en planborden heel goed zijn. En vertrouwen dat t best wel goed komt.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 14:27 
Volwassene

Ik denk dat het ook een beetje mijn angst is dat ze straks helemaal vastloopt op het VO hierop. Of dat de basisschool haar hier op 'af gaat rekenen'. Terwijl ze inderdaad nog maar 9 is en er soms op school dingen gevraagd worden waar de hersenen nog niet altijd aan toe zijn. En omdat er vooral veel zelfstandigheid van de leerlingen wordt verwacht die deelnemen aan het verrijkingsprogramma terwijl dat juist een aandachtspunt voor haar is.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 21:37 
Volwassene

Ik had dezelfde zorg over mijn jongste, die alle uitdaging op de basisschool vakkundig wist te ontwijken. Bovendien vond iedereen dat warhoofdige erg charmant, want er was altijd wel een klasgenootje of een moeder of een juf die alles voor hem oploste. Meiden die kwamen zeggen dat hij zijn gymtas niet moest vergeten, die vergeten huiswerk kwamen brengen, de juf riep hem ook nooit ter verantwoording. Hij kwam overal mee weg. Als hij ergens geen zin in had, dan deed hij dat gewoon niet. Zo heeft hij bijvoorbeeld nooit leren staartdelen, dat sloeg hij gewoon over.

Ik had dus echt wel flinke problemen verwacht op het VO, maar hij zit nu in de brugklas en het gaat gewoon hartstikke goed. Natuurlijk vergeet hij wel eens een boek of zo, maar daar wordt dan op school iets van gezegd en hij leert daar erg snel van. Hij vergeet alleen nog regelmatig op Magister te kijken en hij schrijft ook geen huiswerk in zijn agenda. Toch gaat dat wonderbaarlijk goed, omdat hij bijna alles op school maakt en toetsen onthoudt hij wel. Ik verwacht dat hij dat opschrijven ook wel gaat leren als het echt nodig is. Ik vind dat hij het leerwerk heel goed en gestructureerd aanpakt. Hij kan uittreksels maken, woordjes leren. Het valt mij alles mee. Het enige dat hij niet doet is zijn wiskundehuiswerk maken. Dat doet hij wel, maar niet zoals het moet. Een beetje op de gok en dat is bij wiskunde nou net niet de bedoeling. Dus dat is een ontwikkelpuntje, maar hij staat een voldoende, dus een echte prikkel is er niet.

Het enige dat ik hoef te doen (van hem) is helpen bij het plannen van het leren van toetsen en de zaakvakken overhoren.

BerichtGeplaatst: 07 feb 2018, 22:59 
Volwassene

Hier dezelfde ervaring: in groep 8 sleutels vergeten, tas op school laten liggen etc. In brugklas was dit vrijwel meteen over.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 14:38 
Volwassene

Jullie berichten stemmen hoopvol. :)
Ze heeft wel een leerkracht die er een stokje voor steekt als ze iets niet doet of vergeet en dat heeft ze ook nodig. Ze heeft ook een goede band met hem en hij vertrouwt haar. Alleen met het niet ingeleverde huiswerk laat hij een beetje verstek gaan (en ik ook), dus dat is wel een puntje voor het ontwikkelgesprek.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 14:50 
Volwassene

loekie schreef:
Hier dezelfde ervaring: in groep 8 sleutels vergeten, tas op school laten liggen etc. In brugklas was dit vrijwel meteen over.

oh.. dat klinkt goed/fijn/hoopvol

Ik dacht ook dat de studievaardigheden van mijn oudste niet heel best waren, maar voor de studievaardigehedentoets
had hij samen met een ander meisje de enige voldoendes gehaald.
Mijn beeld van studievaardigheden en die van school die matchen niet helemaal met elkaar :D

L. jan. 2008 pientere jongen met een concentratie/opstartprobleempje
R. apr. 2010 HB of gewoon pienter? Van groep 3 naar groep 5 2017/2018
En ik? geen HB, wel een beetje gek.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2018, 16:03 
Volwassene

Irisje schreef:
loekie schreef:

oh.. dat klinkt goed/fijn/hoopvol

Ik dacht ook dat de studievaardigheden van mijn oudste niet heel best waren, maar voor de studievaardigehedentoets
had hij samen met een ander meisje de enige voldoendes gehaald.
Mijn beeld van studievaardigheden en die van school die matchen niet helemaal met elkaar :D

Die toets deden mijn kinderen ook altijd erg goed, maar dat is wel wat anders. Meer het interpreteren van informatie in verschillende vormen. Dat is ander dan huiswerk bijhouden, plannen, tas inpakken, etc.

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 11:16 
Volwassene

Op de basisschool is het op een of andere manier niet echt nodig om geconcentreerder te zijn, op het vo op een gegeven moment wel.
Wel is het handig om de verantwoordelijkheid niet over te nemen van een kind op het vo. Als je moeder de hele tijd je tas helpt inpakken, je aan de gymspullen herinnert, zelf in magister kijkt, dan hoef je het nog steeds niet zelf te doen. Een kind kan dan ook gaan denken: ik geloof dat ik dat plannen zelf niet kan en blijkbaar heeft mijn moeder er ook niet veel vertrouwen in, dus dan zal het wel zo zijn.
Vragen stellen en informeren naar de voortgang, is effectiever dan uit handen nemen. Dat is een dunne scheidslijn, maar het is wel te leren (voor ouders :-)

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 18:40 
Volwassene

Wat Bissi aangeeft, werkt hier ook: zelf zoveel mogelijk laten doen en informeren naar de voortgang. Zoon had hier last van wat ik aangeleerde hulpeloosheid noem. Zeker in de periode dat het niet zo best met hem ging, maakte ik juist z’n lunchtrommel etcetera. Uiteindelijk hielp ik daar onze zoon niet mee. Wat wel helpt is hem veel eigen verantwoordelijkheid geven en hem helpen wanneer hij daar om vraagt. Daar groeit zijn zelfvertrouwen van.
Of dat bij jouw dochter ook werkt weet ik niet. Maar misschien kun je haar aanspreken op haar zelfstandigheid. Dat je ziet dat ze al veel zelf kan en afspraken maken wat ze voortaan zelf gaat doen. Daar heeft ze zelf vast ook suggesties bij hoe ze dat het beste kan doen en wat haar daarbij helpt, voor de een is dat een planbord, voor de ander weer wat anders.
Mogelijk als ze gaat ervaren dat wanneer ze eigen verantwoordelijk neemt, dat dit ook op school gaat doorwerken. En dat duurt soms wel even. Ik zit regelmatig op mijn handen..
Ik laat onze oudste van 11 het zelf uitleggen aan de pianojuf wanneer ze niet geoefend heeft. Neemt niet weg dat ik haar ook nog zo nu en dan herinner aan het oefenen. Ze kan nl nog niet alles overzien. Dus we proberen een middenweg te zoeken tussen eigen verantwoordelijkheid en sturing vanuit ons en dat is best lastig vind ik.

BerichtGeplaatst: 12 feb 2018, 09:34 
Volwassene

Ik lees vooral dingen die ik al doe of van plan ben als ze eenmaal op het vo zit (namelijk geen dingen uit handen nemen). Mijn verantwoordelijkheid ligt meer bij het vinden van een school die ervaring heeft met zeer intelligente kinderen en alle zaken die daarbij kunnen komen kijken, zoals het leren leren en plannen. En wat dat betreft hebben wij hier best wat keuze in de omgeving, dus dat zal wel goed komen.
Oudste mag hier ook altijd zelf uitleggen waarom ze niet geoefend heeft. Gelukkig doet ze dit ook en weet haar viooljuf daarmee om te gaan.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 10:13 
Volwassene

Herkenbaar draadje! Hier scoort dochterlief op studievaardigheden ook sky high, maar de praktische dingen doen, hulp vragen of zelf gewoon eens iets proberen :roll:

Merk ook dat de basisschool daar weining kaas van heeft gegeten om aan de vaardighedenkant tot een goed lesaanbod te komen. Vond ook dat ze weinig passende eisen stelden, omdat ze toch al zo goed scoorde op alles.
Ze leggen heel veel bij dochterlief zelf neer en als die het gewoon niet deed, waren er weinig consequenties, want het was haar leerproces.....

Maar tja dat leerproces zul je ook op gang moeten houden, bv door minder tijd voor een gewone weektaak te geven of ander ontwijkgedrag aan te pakken.

Heb ook zo mijn zorgen voor volgend jaar als ze naar het VO gaat.
Maar ik merk ook dat die zelfstandigheid wel groeit, ook doordat het haar lukt in die situaties dat ze het zelf graag wil. Daar probeer ik dan ook complimentjes over te geven en ik probeer ook te benoemen wat ze had kunnen doen als het niet lukt - zodat ze ook oefent in hulp vragen, toegeven dat het niet lukt en een oplossing zoeken ipv niks doen. Maar het is een pittige klus vind ik. En soms frustreert mij haar gedrag ook enorm...

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 11:29 
Volwassene

Mamv2, die frustraties zijn herkenbaar. Maar: gister vergat IK de viool voor vioolles waardoor we dus eerst naar huis moesten om hem op te halen. Ik kan zelf ook een enorm warhoofd zijn! En dan denk ik weer: dingen onthouden kan ook gewoon vet moeilijk zijn. :lol:

Gister een klassieker van oudste: er zat een briefje in haar tas met daarop een reminder voor haarzelf: niet vergeten om de spullen af te maken voor het bordspel dat ze op school samen met een klasgenoot maakt. Dus ik vroeg haar er naar. Bleek dus dat ze dat twee (!) weken geleden al af had moeten hebben. Ik wist van niets, vaderlief wel. Maar die zou dat ook niet even communiceren of checken bij oudste of het al af is. Ik heb haar dus gisteren tot 21.45 laten knutselen om dat taakje af te krijgen.
Dat ergens aan beginnen, het blijft lastig. En samenwerken in dat licht dus eigenlijk ook, want het lijkt haar koud te laten dat er een klasgenoot is die op haar inzet rekent om de opdracht op tijd af te krijgen.

Pagina 1 van 1 [ 15 berichten ]