Het is nu 24 mei 2018, 22:12

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Flauwvallen
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 10:06 
Volwassene

Op veel vlakken vind ik op dit forum herkenning, dus ik probeer het ook eens met een van onze problemen en hoop op ervaringen, ideeën, suggesties, die ons verder kunnen helpen.

Mijn dochter begon aan het begin van vorig schooljaar (toen groep 5) flauw te vallen op school. Eerst een keertje, maar al snel vaker en langer ( piek was 10 x op een dag en 5 minuten buiten bewustzijn). Ze is opgenomen geweest in het ziekenhuis om medische oorzaken uit te sluiten (24-uurs hart- en bloeddrukkastje, EEG, bloedprikken na aanval, etc) en daaruit kwam geen lichamelijke oorzaak, zodat het geclassificeerd werd als PNES (psychogenic non-epileptic seizure). De uitleg daarbij was dat haar hersenen vermoedelijk op 'pauze' drukken als ze overprikkeld is. Op welke prikkels ze zo reageert blijft wat onduidelijk.

Ze is aan de slag gegaan met ontspanningsoefeningen o.l.v. een psycholoog in het ziekenhuis, werd doorverwezen naar jeugdpsychiatrie en werd getest (AD(H)D, moeite met emotieregulatie, iq-test disharmonisch binnen de categorieën en vlak onder HB, dyslexie had ze al). Daarna is cognitieve gedragstherapie gestart, waarbij de psycholoog aanraadde om haar te ondersteunen met medicatie, dus naar de psychiater en nu inmiddels 3 weken gestart op een lage dosis Ritalin. Hier op het forum had ik een tip over reflexintegratie gekregen, dus ook dat is inmiddels opgestart (intake en eerste behandeling gehad).

Het flauwvallen stopte vorig schooljaar na de voorjaarsvakantie, nadat we besloten hadden haar op de woensdagen thuis te houden. Ze deed dan thuis haar taakwerk en zo konden we ook zien hoe ze werkte. Om te beginnen bleek ze thuis meestal in no-time haar taakwerk af te hebben, zodat ze ertoe over ging om het meeste werk op de woensdag in te plannen. Dan had ze het op school lekker rustig... Verder had ze moeite met de formulering van de opdrachten en als wij daar top-down instructie bij gaven, ging het ineens als een speer.

Aan het eind van het schooljaar gaven de juffen aan dat ze haar weer de hele week op school verwachtten na de vakantie. We hadden onze twijfels, omdat er op school niet veel veranderd is, maar besloten het een kans te geven, zeker nu in combinatie met de Ritalin. Bovendien is de huidige groep 5/6 een heel rustige groep (12 kinderen! vorig jaar overigens ook maar 15, maar wat problematischer).

Maandag is het helaas weer mis gegaan (2 x flauwgevallen), dinsdag was het 3x.... Heel naar, omdat ze juist de laatste tijd roept "waarom ben ik nou niet normaal!" en daar ook verdrietig over is. Voorheen riep ze nog stoer dat normaal saai was :roll: . We twijfelen nu dus vreselijk, waar doen we goed aan? De Ritalin zou al wat verhoogd worden om te bekijken wat een optimale dosering voor haar is ( nu 2 x daags 5 mg). Moeten we haar nu de woensdagen weer thuis houden? Misschien 2 middagen (zoals juf vanochtend voorstelde, omdat de middaggroep (6/7/8) een stuk meer hectisch is)? Even aankijken? Iets anders? Pfff....

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Flauwvallen
BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 10:11 
Volwassene

Erg fijn is het allemaal niet, ik kan me voorstellen dat je niet direct een goede "oplossing" ziet.

De makkelijkste en prettigste oplossing lijkt mij persoonlijk thuis houden, zeker wanneer ze verder op school goed meekomt. Medicatie is ook niet altijd fijn om te krijgen.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 20:41 
Volwassene

Hoi, wat heftig dat ze flauw valt door te veel prikkels. Lijkt mij voor haar en, ook voor jullie, een hele vervelende situatie. Ik heb ook geen advies en hoop dat ze gaat herkennen (door welke of) wanneer de prikkels haar te veel worden en ze zichzelf af kan sluiten.

Onze ervaring met onze zoon (toen 4jr) was dat hij door te veel prikkels op school zichzelf, ook thuis, heel erg terug trok, heel veel sliep, mauwen kauwde, en snachts niet zindelijk was. Omdat hij op een gegeven moment ook agressief werdt hebben we toen besloten om hem 2 schooldagen thuis te houden. (4jr dus niet leerplichtig) Ik was, en ben eigenlijk nog steeds, heel erg verbaasd hoe snel hij op knapte, begon te praten en gewoon te kletsen. En eigenlijk ben ik nog steeds verbaasd hoe "ziek" hij werdt van (de prikkels? op) school terwijl hij toch een leuke klas, en lieve leerkrachten had. Hij is, na een vakantie, weer 5 dagen naar school gegaan, versneld van gr1 naar 2, en extra uitgedaagd. Vanaf dat moment ging het ook goed met de prikkels op school, al slaapt hij nog steeds veel.

In je verhaal lees ik dat dezelfde dingen die wij toen hebben uitgeprobeerd, zoals thuis houden en lesstof anders aanbieden, haar ook heeft geholpen. Hopelijk helpen ze nu weer.
En weet school wat haar niveau is waarop ze iets te leren heeft? Is ze diactisch doorgetoetst? Misschien heeft ze een grote voorsprong. Ik snap nl nog steeds niet helemaal waarom onze hummel nu beter met prikkels van school om kan gaan nu de lesstof op zijn niveau is......

BerichtGeplaatst: 20 sep 2017, 21:01 
Volwassene

Ik vind het verdrietig voor haar dat ze denkt dat het aan haar ligt en dat ze niet normaal is hiermee. Verrijking bieden of eventueel verdere stappen zoals plusklas of een flexibelere school die meer passend onderwijs kan bieden zou ik overwegen.
Ik heb als kind ook periodes gehad dat ik vaak flauwviel. Toen is dat verder niet echt uitgezocht. Maar het vervelende bij flauwvallen is dat het je zomaar kan overvallen en dat je dan weerloos bent. Je zakt zo in elkaar. Dat is geen fijn idee, dat dat zo kan gebeuren.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 05:44 
­

Citaat:
Heel naar, omdat ze juist de laatste tijd roept "waarom ben ik nou niet normaal!" en daar ook verdrietig over is. Voorheen riep ze nog stoer dat normaal saai was :roll: .

Maar dat was dan los van het flauwvallen omdat ze dat pas net weer is gaan doen? Weet je of er directe voorvallen in de klas/daarbuiten zijn waardoor ze zo denkt? Ik lees wat over een klasje dat wat problematisch is, hoe is de sociale veiligheid geregeld door school? Heeft je dochter vriendinnetjes in de klas, zijn er kinderen die bovengemiddeld vervelend de toon zetten?
Wat maakt los van het flauwvallen dat ze zo negatief over zich denkt?

Ik vraag me ook wel af, zijn er in de klas afspraken gemaakt of dingen aangepast rondom de overprikkeling? Voelt ze bijv. het flauwvallen aankomen en mag ze dan een raam openen (frisse lucht) of een rustiger plek opzoeken waar het weinig kwaad kan als ze flauw valt? Een glaasje water drinken?
Hoe reageren de juffen als ze flauwvalt?
Mag ze een rustig hoekje in de klas opzoeken (bijv achter een kastje) als ze zich overprikkeld voelt, of bijv. de klas uitlopen en op de gang verder werken? Gebruikt school een koptelefoon?

Is er een dagboekje oid bijgehouden met de momenten waarop ze flauwvalt in de klas en is daar nog iets uit te halen (hoewel het wel typisch is dat het op de dagen dat je haar thuishield niet gebeurt.)

De cardiologische 24 test is compleet in het ziekenhuis gedaan, er is niet gemonitord tijdens een schooldag? Is er gekeken naar hyperventileren/ademhaling/stress? Zijn er observaties in de klas gedaan door een psycholoog?

Het flauwvallen gebeurt alleen op school (dus de kans dat het psychisch is lijkt me vrij groot, dat het 'teveel' prikkels is klinkt mij echt in de oren als 'tja wij weten het ook niet', de vraag lijkt me toch echt 'wat voor prikkels'), én het is pas in gr5 begonnen. Je zou zeggen dat de sleutel zit in een verandering die zich toen voorgedaan heeft.

Heb je inzicht in hoe juffen haar benaderen, hoe de klas met elkaar omgaat? Vindt ze haar werk moeilijk, makkelijk, juist saai?

Ik vind het idee om haar die twee drukke middagen thuis te houden voorlopig eigenlijk best wel goed.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 12:44 
Volwassene

Wat naar zeg!

Ik heb geen tips, denk ik.

Ik ken wel meerdere mensen die dit hadden, maar dat was altijd psychisch, niet echt door overprikkeling. Psychologische hulp heeft daar veel gedaan, maar ik denk dat flauwvallen door overprikkeling iets anders is? En dan zou ik alleen maar kunnen bedenken: prikkels verminderen. En dan dus eerst in kaart brengen hoe je dat doet. Als het met 1 dag per week thuis blijven over ging, vind ik dat wel opvallend. Want prikkels heb je toch de hele week, elke dag?
Ik zou misschien eerst eens achterhalen , dmv een dagboek oid, wanneer het ontstaat. Of daar een lijn in zit.
Heftig hoor, sterkte!

BerichtGeplaatst: 21 sep 2017, 16:38 
Volwassene

We hebben inderdaad een tijd een dagboek bij gehouden. Daar vielen slecht patronen in te herkennen. Alleen dat het vrijwel altijd op school was. Op aanraden van de ziekenhuispsycholoog daarmee gestopt, omdat daardoor teveel nadruk op het flauwvallen kwam te liggen.

Ze voelt het vrijwel nooit aankomen en het gebeurt dan ook als ze zit, staat, loopt of zelfs rent. Ze zakt dan 'gewoon' in elkaar. Ze mag op school niet meer naar het rustige plekje dat ze voorheen boven had, omdat ze haar niet alleen op de trap vertrouwen met dat flauwvallen. een koptelefoon heeft ze gehad, maar dan wordt ze gek van de geluiden in haar lichaam. Tijdens de onderzoeken bleek duidelijk dat ze zo'n beetje alles ziet, hoort, voelt wat zich maar in een situatie voordoet.

Op school ligt ze niet voor, omdat ze moeite heeft met automatiseren, dyslectisch is en haar executieve functies te wensen over laten. We hebben haar in groep 4 laten doubleren, omdat ze dan meer tijd had om bij te spijkeren vanwege de dyslexie en dat ze dan in een rustigere groep kwam en niet op haar tenen hoefde te lopen (dachten we toen nog). De rustigere groep was een goed idee, verder leek ze vooral onzeker te worden van de herhaling, want ze vindt nieuwe dingen makkelijker dan herhaling?

Ze heeft wel een verleden met gepest worden en daar is door school veel actie op gezet en ze is door een orthopedagoog qua weerbaarheid begeleid. Ze heeft een sterk gevoel van 'anders' zijn, wat waarschijnlijk ook te maken heeft met haar dyslexie en x-lens bril (die ze overigens graag draagt, want dan zijn haar ogen rustiger) en haar zitbal. En dan heeft ze ook nog een broertje waarbij alles vanzelf lijkt te gaan. Tsja... Ze stelt ook andere vragen dan de andere kinderen in de klas. De ib'er zag de HB-kenmerken duidelijk bij haar.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 21:47 
Volwassene

Naar aanleiding van oa de opmerking van Sjuut over observaties in de klas ben ik me af gaan vragen waarom dat eigenlijk nooit voorgesteld was en waarom ik dat zelf niet bedacht had. We hadden een tijdje geen afspraak bij de psycholoog, maar toen we daar vorige week weer waren stelde zij voor om een observator in de klas in te schakelen! Die is nu gevonden en gaat een afspraak met school maken om te komen observeren. Ik ben benieuwd!

De psychiater deelde de mening dat 'teveel prikkels' te vaag was en gooide onomwonden eruit dat ze ervan overtuigd is dat het een reactie uit angst is. Ze heeft dochter daar op doorgevraagd en daar kwamen geen aanwijzingen uit dat er nu iets zou spelen. Inmiddels hebben wij echter bedacht dat het wellicht ook een reactie zou kunnen zijn op oude pestsituaties, die ze gekoppeld heeft aan de omgeving waarin ze zich voordeden (school dus). Ik heb bij de psycholoog aangekaart of EMDR daarvoor wellicht een optie is en zij gaat dat in het team bespreken, maar stond er iig niet afwijzend tegenover.

Dochter lijkt momenteel best lekker in haar vel, maar valt nog steeds af en toe flauw (2-3 keer per week), ondanks dat ze nu op woensdagmiddag vroeger naar huis komt en op vrijdagmiddag niet mee gaat naar gym (maar dan taakwerk afmaakt, knutselt of met Squla bezig is op school). Prima herfstvakantie gehad (zonder flauwvallen) en maandag was het meteen weer raak :cry1:

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 20:25 
Volwassene

Als de angst onbewust is, kan iemand er naar vragen, en dan nog oprechte ontkenning krijgen.
Wat ik me afvraag: ligt het aan de bloeddruk? (Kan me indenken dat die door angst/stress te ver omlaag gaat, ik heb verschillende familieleden die het bij pijn hebben.). Kan me ook voorstellen dat daar iets aan te doen is, al is het dan bewust symptoombestrijden). Maar flauwvallen geeft zo'n onmacht en onzekerheid.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 12:52 
Volwassene

Het flauwvallen zoals jij het omschrijft lijkt toch wel heel erg veel op het flauwvallen wat ik ken van twee meisjes (uit mijn jeugd). Het had ook een naam, die ik ben vergeten helaas. Maar het was dus wel een soort "uitschakelen" van het lichaam, als gevolg van teveel psychische stress. Zij ervoeren beide op dat moment geen stress trouwens........

Is er de mogelijkheid haar weer thuis te houden op bepaalde momenten?

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 17:01 
­

Bedoel je kataplexie, Hanneke?
Oh, nee, waarschijnlijk liet. Want daarbij treedt bij sterke emotie (ook vrolijkheid) verlamming op, maar als ik het goed begrepen heb geen geen bewustzijnsverlies.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 22:33 
Volwassene

hanneke schreef:
Het flauwvallen zoals jij het omschrijft lijkt toch wel heel erg veel op het flauwvallen wat ik ken van twee meisjes (uit mijn jeugd). Het had ook een naam, die ik ben vergeten helaas. Maar het was dus wel een soort "uitschakelen" van het lichaam, als gevolg van teveel psychische stress. Zij ervoeren beide op dat moment geen stress trouwens........

Is er de mogelijkheid haar weer thuis te houden op bepaalde momenten?

Bedoel je conversiestoornis, Hanneke? Deze term is een term vanuit de psychiatrie, terwijl PNES uit de neurologiehoek komt. Er is veel overlap.

Sterkte Maccupid! Hopelijk wordt duidelijk of en zo ja, waardoor ze zich op school mogelijk overbelast voelt en kan men iets vinden wat aansluit bij haar behoeften.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2017, 12:05 
Volwassene

Allereerst wil ik je heel veel sterkte wensen, Maccupid! :knuddel:

Ik ben zelf afgelopen jaar een paar keer “flauwgevallen”; gewoon ineens in elkaar zakken op enig moment. Doodeng. Bij mij zijn er allerlei onderzoeken gedaan (EEG, MRI etc.). Daar is niets uitgekomen. De neuroloog heeft epilepsie vastgesteld. Mijn man heeft de laatste keer dat ik out ging gefilmd en op basis daarvan is de diagnose gesteld.

Sinds een aantal maanden slik ik medicatie voor epilepsie (het was even zoeken naar de juiste) en heb ik geen insult meer gehad! Een enorme opluchting. Het lijkt er bij mij dus op dat het te onderdrukken is met medicatie.

Naar aanleiding van jouw verhaal vroeg ik mij af wat zij doet vanaf het moment dat ze flauwvalt (vreemde bewegingen, met ogen wegdraaien, rare geluiden maken, schuim op de mond krijgen o.i.d.). Behalve dat het je dochter enorm onzeker zal maken, zal ze ook heel veel niet mogen. Ik ben b.v. sinds een paar maanden weer aan het fietsen. Dat mag op zich wel, maar er zijn geen garanties dat ik er niet ineens vanaf val (in principe onderdrukt de medicatie voldoende, maar 100 % garantie is er niet).

Kortom, heel ingewikkeld allemaal. Ik ga ervan uit dat jullie neuroloog epilepsie heeft uitgesloten, maar ik vroeg het me toch even af.

BerichtGeplaatst: 05 nov 2017, 18:42 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties!

Mutsefluts, problemen met haar bloeddruk zijn uitgesoten d.m.v. een 24-uurs meting.

Rianne2, ze heeft een EEG gehad en die was volkomen normaal, terwijl ze vlak daarvoor flauw gevallen was. Overigens lijkt een diagnose op basis van een video me best riskant. Als mijn dochter flauwvalt zie je haar oogleden heel heftig trillen en PNES kan er ook echt uitzien als epilepsie, terwijl de oorzaak dus anders is. Lijkt me voor jou ook heftig om ineens epilepsie een plekje in je leven te moeten geven.

De term conversiestoornis is overigens ook gevallen, meer als verzamelnaam, waar PNES onderdeel van uit kan maken.

Dochter is nu op woensdagmiddag weer thuis en op vrijdagmiddag gymt ze niet mee. Het aantal keer flauwvallen is daardoor wel afgenomen, maar het gebeurt toch nog wel een paar keer per week.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 21:57 
Volwassene

Update:

Inmiddels is het flauwvallen weer opgelopen tot 6/7 keer per week. EMDR is inmiddels afgerond en ondanks dat ze er goed op reageerde en zelf aangeeft het bizar te vinden dat ze er nu heel anders over denkt, heeft het (nog) geen wijziging in het flauwvallen opgeleverd. Er hebben 3 observaties in de klas plaats gevonden, bij beide juffen en in verschillende weken. Daar zijn we flink van geschrokken. Onze dochter werd beschreven als stil, teruggetrokken en gedwee. Wat?! Wij kennen haar als enthousiast, spontaan en bruisend....

Het idee van haar coach is nu dat het extreme aanpassen haar waanzinnig veel energie kost en mogelijk een rol speelt in het flauwvallen. Samen met wat andere zaken, die uit de observaties en de rest van de analyse gekomen zijn, is de knoop doorgehakt dat ze daar echt weg moet (en zoon ook). We zijn nu druk zoekende naar een passende school en hopen dat we komende week hierover een beslissing kunnen nemen. Dit met haar bespreken vond ik best spannend, omdat ze zelf altijd aangeeft het leuk op school te vinden. Na een paar dagen stuiteren vanwege het nieuws, kwam ze met een klein stemmetje: "mam, weet je, eigenlijk vond ik het helemaal niet zo fijn op school en ben ik best blij dat ik weg mag." :cry:

De coach raadde ons ook nog aan haar ogen te laten onderzoeken op fixatie disparatie (ze heeft dyslexie). Dit hebben we maandag laten doen en jawel, een recept voor een prismabril rijker weer naar huis. Ze blijkt steeds als ze met haar ogen knippert weer opnieuw scherp te moeten stellen en ook veel vaker hoofdpijn te hebben dan ze ons verteld heeft. :cry: :cry: . Wellicht heeft het ook nog invloed op het flauwvallen. We zullen zien.

Al met al zijn het spannende tijden voor ons. Fingers crossed dat de veranderingen goed uitpakken!

BerichtGeplaatst: 13 feb 2018, 22:05 
Volwassene

Ach, arme meid.

Goed dat er gezocht wordt naar een oplossing.
Ik hoop ook dat de veranderingen haar gaan helpen!!

Sterkte.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 10:16 
Volwassene

Jeetje, wat vervelend!

Toch zit me de andere verklaringen voor haar flauwvallen nog wel dwars. Je beschrijft dat ze allerlei onderzoeken heeft gehad, waaronder 24uurs monitoring. Is je dochter in die 24 uur dan ook flauwgevallen? Ook tijdens het afnemen van de EEG's en ECG's?

In mijn beroep zit ik aan de andere kant van het leeftijdsspectrum en is het enorm lastig om een diagnose te stellen en de veranderingen te "vangen" in een klinische omgeving. Vaak volgt de diagnose op het verhaal van de patient. Na het flauwvallen van mijn jongste gaf de kinderneuroloog aan dat we wel EEG onderzoek konden laten doen, maar dat niet altijd een verandering wordt gezien, ondanks de klachten. Hij was vooral voor een pragmatische aanpak op basis van de beschreven klachten. Nu is het bij mijn zoon bij lange na niet zo erg en hebben de flauwtes duidelijke oorzaak/gevolg, dus totaal andere niet vergelijkbare situatie.

Ik vind het vooral zo vervelend om te lezen dat jullie ondanks dat er nu een werkdiagnose is gesteld nog geen steek verder zijn en het dus duidelijk invloed heeft op het functioneren van je dochter. Ik vraag me dan af (als een van de beste stuurlui aan wal natuurlijk) of de werkdiagnose niet herzien moet worden.

Aan de andere kant klinkt de coach wel als eentje waar je wat aan hebt. Ik hoop dat de voorgestelde veranderingen goed voor haar uitpakken. Wat naar als je je zo moet aanpassen dat je er zulke lichamelijke klachten van krijgt! Als kind kun je dat natuurlijk helemaal niet overzien. Vooral haar opmerking dat ze best blij is dat ze wegmag...breekt je hart toch als ouder. Ik zal voor jullie duimen!

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 19:12 
Volwassene

Die lieve reacties doen weer goed.

Pippi, ze is inderdaad tijdens de 24-uurs meting ook flauwgevallen. ECG gaf op dat moment geen enkele wijziging aan. Bovendien is direct na het flauwvallen bloed geprikt. Tijdens de EEG is ze niet flauwgevallen, maar de neuroloog gaf aan dat ze verwachtte wel iets te zien als het epilepsie was, omdat ze een dag eerder 10 x was flauwgevallen. Dat ze vorig voorjaar niet meer flauw viel toen ze op de woensdagen thuis bleef en sowieso vrijwel alleen op school flauw valt, pleit ook wel tegen een lichamelijke oorzaak.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 22:45 
­

Citaat:
"mam, weet je, eigenlijk vond ik het helemaal niet zo fijn op school en ben ik best blij dat ik weg mag."

Ach gus...

Citaat:
Als mijn dochter flauwvalt zie je haar oogleden heel heftig trillen
Stiekem vraag ik me af, of de problemen met het zicht zich niet (deels) zullen oplossen in een omgeving die een normaal stressgehalte oproept. Stress doet gekke dingen met een lichaam.
Dat ze zich nu slecht kan handhaven en daardoor extreme stressreacties laat zien, lijkt me aan de hand van het hele plaatje wel aannemelijk. Ik ben natuurlijk beslist geen deskundige, maar alleen op school flauwvallen, de voor jullie onthutsende observaties, haar eigen reactie...

Er is op het www best wat te vinden over stress en hoe dat het zicht kan verstoren, de meeste helaas op vage sites..
Volgens mij zul je je dochter in dit artikel wel herkennen?

https://www.healthcentral.com/article/a ... n-problems

Het probleem kan best ook nog een hormonale ondergrond hebben, stress kan de hormoonhuishouding behoorlijk omschoffelen...
Beetje doorgraven:
https://www.medicinenet.com/fainting/article.htm#anemia

Adrenaline kan een rol spelen. Je zou ook aan cortisolspiegels kunnen denken. Maar misschien is er allang in die richting gekeken en zijn de hormonen ook meegenomen in het onderzoek?

ik hoop zo voor jullie dat ze fijne juffen en een fijne klas zal gaan krijgen. En je zoon natuurlijk ook.

Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ]