Het is nu 15 okt 2019, 08:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: HB-dochter 7jr en geen vrienden
BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 16:16 
Volwassene

Onze dochter van 7 jarig is HB (getest >145) en zit nu in het derde leerjaar (groep 5). Ze is in het eerste leerjaar na de kerst versneld naar het tweede, en dit is allemaal heel goed en soepel verlopen. Zowel de school als het CLB heeft dit heel goed gezien en actie ondernomen. Ze is een heel tevreden en gelukkig meisje en het doet het super thuis en op school. Haar schoolresultaten zijn altijd heel goed, ze doet altijd haar best en is ijverig. Dus we hebben echt helemaal niks te klagen!

Wat ons altijd is opgevallen is dat ze vrij weinig met andere kinderen wilt spelen. Op school speelt ze wel met iedereen en ze is ook erg sociaal, open, enthousiast in de omvang. Echt een meisje dat tegen iedereen kletst en met iedereen kan opschieten. Maar ze wilt nooit met kinderen afspreken buiten schooltijd en ze kan zich zelf altijd heel goed bezig houden. Als ik toch iets regel en vriendjes bij haar komen spelen, dan liggen de interesses ver uiteen (bv samen Harry Potter lezen vinden de meeste 6-of 7 jarige echt niet leuk...en zij wel en dat kan ze dan niet begrijpen), en zie je echt dat het gewoon niet goed samen gaat. Ze speelt ook nooit met speelgoed- het liefste maakt zij huiswerk, takenwerkjes maken, wikipedia afstruinen of boeken lezen. Als ze met iemand speelt (thuis of bij een ander), dan heeft ze er na een half uurtje al genoeg van en gaat ze ergens rustig een boek lezen totdat ze naar huis mag.

Nu vroeg ik me af of dit bij haar HB hoort, haar karakter of is het aangeleerd gedrag, omdat ze nog geen kinderen is tegen gekomen met dezelfde interesses of niveau. Behalve dat ze met iedereen kan opschieten, heeft ze dus geen vrienden of vriendinnen.

Ze klaagt er zelf nooit over, en nogmaals, ze is een super tevreden meisje. En een heel open makkelijk en lief karakter. Ik vroeg me af of mensen dit herkennen, en of dit eigenlijk prima is zolang ze zelf tevreden is. Of dat we actiever op zoek moeten naar kinderen die meer overeenkomen met haar interesses of niveau.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: HB-dochter 7jr en geen vrienden
BerichtGeplaatst: 07 okt 2019, 18:57 
Volwassene

wat wil ze zelf? Je zou eens kunnen proberen naar een ontmoeting met 'peers' te gaan met haar, of haar te laten meedoen aan een clubje waar veel hb'ers bij te vinden zijn. Maar vriendschap kun je niet afdwingen. Sommigen hebben honderd vrienden en zijn niet graag alleen, anderen komen eens in de zoveel tijd iemand tegen met wie ze echt een band opbouwen en dat is voor hen genoeg. Mijn vraag aan haar zou zijn: zou ze graag meer gelegenheid hebben om iemand tegen te komen die dezelfde interesses en hobbies heeft?

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019, 10:07 
Volwassene

Citaat:
Nu vroeg ik me af of dit bij haar HB hoort, haar karakter of is het aangeleerd gedrag, omdat ze nog geen kinderen is tegen gekomen met dezelfde interesses of niveau. Behalve dat ze met iedereen kan opschieten, heeft ze dus geen vrienden of vriendinnen.

Yep heel herkenbaar. En volgens mij niets om je zorgen over te maken tenzij ze zelf aangeeft er last van te hebben. Als ouder voel je meer de sociale druk, althans dat had ik nogal. Maar op gegeven moment dacht ik bij mezelf stel je eens voor dat je de hele dag rondhangt met kinderen die nog moeten beginnen terwijl jij al bij de finish bent... dat is echt vermoeiend. Dan heb je toch geen zin om in je kostbare vrije tijd dat nog eens te moeten doen. Wij hebben hier wel de mazzel dat ze met z'n tweetjes zijn. Maar als ze iets mist in het sociale leven dan kun je dat idd zelf met haar opzoeken.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019, 10:12 
Volwassene

Mijn kinderen hebben ook altijd heel weinig gespeeld met andere kinderen, zeker op de basisschool. Oudste is pas halverwege de middelbare school meer gaan afspreken. (Mag ik nog even chillen met...? om half 11 's avonds)

Ze lijken er geen behoefte aan te hebben.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019, 13:07 
Volwassene

Heel herkenbaar. Mijn oudste sprak ook zelden af, zelfs toen hij naar fulltime HB-onderwijs ging en voldoende peers om zich heen had waar hij het goed mee kon vinden. Het is bij hem echt de aard van het beestje, weet ik inmiddels.
Ik heb me er echter behoorlijk zorgen over gemaakt, ook al leek hij zich sociaal prima te handhaven en was hij (op de nieuwe school) vrolijk en gelukkig. Op school checkte ik regelmatig bij de leerkrachten hoe zij F sociaal zagen bewegen. Dat was echt helemaal prima. Toen hij op een leeftijd kwam dat hij zelf heel goed kon verwoorden dat hij geen behoefte had aan afspreken met klasgenoten, heb ik het los gelaten. Hij vond en vindt het heerlijk om na school zijn eigen gang te gaan. Inmiddels naar het VO en daar fijne vrienden gemaakt, waar hij ook (nog?) nauwelijks mee afspreekt. Wel appen, chatten en gamen na schooltijd.

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019, 13:54 
Volwassene

Hier ook heel herkenbaar, bijna dezelfde situatie: onze dochter is ook 7 jaar en versneld naar groep 5 gegaan. Ze is ook heel sociaal op school en het leren gaat goed, maar ze heeft weinig echte vrienden (wel een nichtje en een buurmeisje met wie ze vrij close is en ze speelt veel met haar jongere broertje, maar niemand op school). Onze dochter zegt soms wel dat ze behoefte heeft aan een soort hartsvriendin. Dan beschrijft ze in mijn begrip een diepe band met iemand, een connectie die verder gaat dan het oppervlakkige spelen. Het zou heel mooi zijn als ze eens zo iemand zou vinden, maar dat kan je als ouder niet organiseren denk ik.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2019, 14:49 
Volwassene

Ik snap je bezorgdheid, maar ik denk dat je je er niet te druk over hoeft te maken. Mijn oudste zoon heeft ook nooit veel speelafspraakjes gemaakt. Hij is destijds versneld van gr 1 naar 3 en speelde weleens met een paar kinderen, maar daar bleef het dan ook bij. Echte vrienden is hij pas gaan maken toen hij 1 ochtend per week naar een (professionele) plusklas ging. Waarschijnlijk omdat dat echte peers bleken te zijn. Op de middelbare school (gymnasium) had hij wel vrij snel vrienden. Inmiddels studeert hij en spreekt hij nog steeds af met een vriendenclubje van het gym (hij gaat er ook jaarlijks mee op vakantie). Ook heeft hij op de uni een aantal vrienden.

Jongste is een ander verhaal. Hij had vanaf gr 3 een hartsvriend (waar hij nog steeds mee omgaat). Tevens maakte hij zeer regelmatig speelafspraakjes tijdens basis- en middelbare schooltijd). Hij heeft m.i. veel meer behoefte aan sociale contacten. Hij heeft overal vrienden (middelbare school, universiteit, sportclub). Hij is heel veel naar feestjes en tevens organiseert hij geregeld iets bij ons thuis.

Overigens, ze zijn beide hb getest :wink:

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 08:40 
Volwassene

Ook hier herkenbaar.
Dochter liep liever alleen rond op het schoolplein dan dat ze zich moest aanpassen aan kinderachtige spelletjes (haar eigen woorden). Ze had wel wat kinderen met wie ze omging en het soms ook echt wel leuk had, waaronder 1 hb jongen. Daar ging ze ook na de bs wel mee om nog, en ik vond dat contact toen ook echt wel heel leuk verlopen. Achteraf zie ik dat ze zich ook aan hem toch wel aanpaste.

Ik merk namelijk nu dat ze , nu ze eindelijk sinds de tweede klas VO bij echte peers zit, nog veel beter in haar vel zit. Ze is nu minder vaak "leeg" . Zo noemde ze dat zelf altijd, ik denk dat het een gevoel was van leegte, en somberheid. Dat kun je dus ook tussen gymnasiumleerlingen/peers blijkbaar nog hebben. Ze zag er heel erg tegen op om in de tweede naar een andere klas te gaan (brugklas viel uit elkaar, nieuwe indeling) , maar het heeft voor haar bijzonder goed uitgepakt.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 11:04 
Volwassene

Citaat:
Dat kun je dus ook tussen gymnasiumleerlingen/peers blijkbaar nog hebben.

Eens. Goed kunnen leren en ijverig zijn is natuurlijk iets heel anders dan "de wereld op een geheel andere manier bekijken". Toch is de kans wel groter dat je een peer treft tussen de gymnasiasten zo is de ervaring hier.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 09 okt 2019, 13:19 
Volwassene

Ook hier herkenbaar hoor.

M. speelde wel veel, maar F. en H. zijn heel kieskeurig.
Na school willen ze liefst niet afspreken (al dat aanpassen op school vergt al zoveel energie), en als ze dan afspraken was het met een peer (F. had geluk met een 145+ peertje in de klas, maar
ze speelden allebei ook met andere hb kinderen die ze nog kenden van de leonardo-school of via dit forum).

Maar... ook al zijn er wel peers om mee af te spreken, sommige kinderen vinden eens in de paar weken een keer spelen meer dan genoeg, die zijn gewoon graag op zichzelf, en dat is ook prima.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 12 okt 2019, 11:18 
Volwassene

Oi, ik herken mezelf.. Ik ging ook altijd lezen. Ik zie dit ook bij m'n jongste dochter, die is nu 6. Als ze vriendinnetjes thuis te spelen heeft, dan zie je het verschil. Bij sommige kinderen is dat niet erg, dan komen ze er toch wel uit samen, met anderen loopt het niet en dan zie je dat ze zich heel erg gaat aanpassen om dat vriendinnetje te plezieren. Ik maakte me er wel zorgen over, maar ik heb het de laatste tijd wat meer losgelaten. Heeft ze geen speeldate, dan gaan we gewoon samen wat doen of ze kan zelf doen wat ze wil. Ze is op die manier veel meer ontspannen.

Pagina 1 van 1 [ 11 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]