Het is nu 18 jun 2018, 17:47




 Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 18:31 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 240
Mijn eigen dochter is nog maar 7 en is dus hb en heeft adhd. Omdat hier waarschijnlijk mensen lezen met oudere kinderen, zou ik heel graag willen weten: zijn er mensen met een hb-kind met adhd die montessori basisschool heeft gedaan? Wat was jullie ervaring daarmee? Zou je dat wel/niet aanbevelen?



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 14:18 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 18:43
Berichten: 19752
Woonplaats: Gelderland
Ik begrijp je vraag maar tegelijkertijd vraag ik me af of je iets gaat hebben aan de eventuele antwoorden. De ene Montessorischool is de andere niet (er kunnen echt grote onderlinge verschillen zijn, daarnaast is het ik. Van belang wie er voor de klas staat) en het ene kind met ADHD is het andere niet. Of iets wel of niet werkt, is zo ontzettend persoonlijk ... .

Als je een Montessorischool op het oog hebt, zou ik daar vooral mee in gesprek gaan. Zorg dat je voor jezelf helder hebt wat je dochter nodig heeft, stek (kritische) vragen en probeer te achterhalen in hoeverre de school bij jouw kind gaat passen.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 11:26 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 240
Hoi Paula, natuurlijk is alles heel persoonlijk. Dat geldt ook voor hb alleen natuurlijk. Maar ik heb wel eens vaker contact gehad met ouders van kinderen met adhd en daar heb ik dan toch wel veel aan gehad, soms juist omdat ze op verschillende manieren met iets omgaan, kom je dan tot een manier die goed bij je eigen situatie past, of kom je tot vragen waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Dus, ik zou het wel erg waarderen als mensen die hier ervaring mee hebben antwoord zouden willen geven.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 13:10 
Volwassene

Geregistreerd: 12 jan 2017, 16:09
Berichten: 376
Sorry, toch niet helemaal wat je zoekt vanwege het ontbreken van adhd, maar wel ervaring met Montessori, met een hb en een zeer gevoelig en snel overprikkeld kind (heb het idee dat onze dochters soms erg op elkaar lijken).

Ik zou obv mijn eigen N=1 ervaring voor ons kind niet meer voor Montessori kiezen en wel om de volgende redenen:

1) de drukte, iedereen is met iets anders bezig, je moet op kleedjes op de grond werken, het loopt allemaal kris kras door elkaar. Het werkte voor mijn dochter erg onveilig en kan me voorstellen dat het met adhd dat deze permanente stroom van prikkels en afleiding niet bevorderlijk is voor je concentratie

2) de combiklassen, die vind ik om twee redenen niet gunstig. Vanuit hb perspectief werkt het potentieel versnellingen in de hand. Ik weet zeker dat onze dochter als ze was gestart in de comiklas groep 3-5, ze dan 3 klassen in 1 jaar had gedaan. Vanuit prikkel perspectief vind ik het ook niets. 2 of 3 klassen bij elkaar betekent eigenlijk dat de leerkracht continu wel aan een groepje instructie aan het geven is. Probeer dan je hoofd maar bij je eigen werk te houden of bij de uitleg van de juf als er ondertussen kinderen achter op een kleedje bezig zijn. Dat is wel aan te leren, maar met ADHD een stuk minder makkelijk lijkt me.

3 persoonlijke leerlijn / eigen uitdaging zoeken. Dat is eigenlijk juist het grote voordeel van Montessori, maar bij ons pakte dat ongunstig uit. Het vereist dat een kind nl heel zelfstandig is en zelf uitdaging op zoekt. Dat veronderstelt dan wel dat er in de klas de rust en veiligheid is om dat te doen. Dat was bij ons niet, dus ook geen uitdaging, dus onderpikkeling, dus ongelukkig. Dat zal hopelijk op andere Montessori scholen anders zijn, maar dat verschilt dus heel erg per school. Bij ons was ook de voorwaarde voor verrijking van groep 3 goed scoren op Cito’s

Dus wat dan wel? Wederom obv N=1:

1) een veilige en soc-emo prettige school. Onze school investeert daar echt heel veel in en dat is voor mij als ouder al op het schoolplein merkbaar. Veiligheid is de basis voor alles en volgens mij is dat bij jouw dochter ook een belangrijk thema, zeker na vorig jaar (daar werd met stoelen gegooid toch)

2) een school die bereid is te kijken naar het kind en daar het programma omheen te bouwen. Ze hoeven geen expert te zijn op hb, adhd, etc, maar ze moeten wel bereid zijn te kijken naar wat het kind nodig heeft, te luisteren naar experts en daar dingen omheen te organiseren. Op onze school zit nu ook een blind meisje en hebben ze voor haar aanpassingen gedaan met het digibord etc. Passend onderwijs pur sang lijkt me en voor onze dochter wordt werkelijk van alles uit de kast getrokken... Soms is er wel een dipje, maar dan gaan we met zn allen om tafel, sturen we weer bij en hebben we het snel weer op de rit.

3) de 3 R’s. Onze (katholieke) school heeft geen flitsende IPC projecten etc etc maar wel veel rust, regelmaat en duidelijkheid. Om 11.00 uur wordt er bijv. in de hele school gerekend. Heel duidelijk en voorspelbaar



_________________
Mama van een versnelde hb-dochter (2012)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 11:58 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 240
Hoi Emma, bedankt voor je reactie. Je noemt voors en tegens, waar ik inderdaad al bang voor was. Ik hoopte alleen dat dat in de praktijk misschien wel mee zou vallen. Maar het lijkt erg op de punten die een vriendin van me noemde, haar dochter zit op jenaplan. Na een gesprek op de school zelf was voor mij ook een zorg dat vanwege de groepsgrootte de kinderen soms dagen moeten wachten om hun werkje te bespreken met de juf. Voor mij is dit alles toch wel reden om nog even verder te kijken naar een wat meer traditionele school. Want dat werken op kleedjes en dan ook instructie ergens in de klas nog erbij.. ik denk dat m'n dochter iedereen gaat helpen en kijken wat ze aan het doen zijn, en met die kleedjes gaat uitproberen of ze de werkjes dan ook kan doen als ze op haar kop staat of met haar benen in de nek ofzo :-)



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 21:11 
Volwassene

Geregistreerd: 08 mei 2017, 12:13
Berichten: 14
Ga met de school in gesprek! Elke school is anders.

Voor ons kind is het juist gunstig, al die groepen door elkaar. Belangrijk voordeel is dat je niet in je eentje afwijkt, omdat iedereen toch al wat anders doet. Dus hij doet veel mee met groep 5 en speelt graag met groep 3 en 4 (zelf gr 4). Grote voordeel van die kleedjes: je hoeft niet de hele dag stil op een stoel te zitten (en dat is een uitkomst voor wiebelkonten!) Voor zover ik begrijp zijn ze bij ons wel vrij strikt in wanneer er wel en niet gepraat mag worden, werken is ook echt werken. Af en toe iemand helpen mag, maar als het te veel gebeurt grijpt de juf in.

Er zit veel structuur in een dag en in een week. Dat moet ook wel met 3 groepen in 1 klas. Maar tijdens het werken is niet iedereen met hetzelfde werkje bezig, wel is iedereen aan het werk.

Juist doordat oudste alle rekenuitleg kon volgen, had juf snel door dat hij meer nodig had dan standaard tempo. Wij zijn er blij mee. ADHD heb ik geen ervaring mee, wel met een kind dat een korte concentratieboog heeft, snel is afgeleid en niet stil kan zitten. En dat gaat best goed op school. Denk dat hij meer moeite had gehad in een “ouderwetse” klas.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 17:10 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 19:59
Berichten: 240
Bedankt Elfje voor je reactie. We hebben al eens op die school gepraat en het is een leuke school. Ze hebben 2 jaargroepen bij elkaar ipv de traditionele 3. Het lastige vind ik, dat je van te voren door te praten er niet achter kunt komen hoe je kind zich in die situatie zal gedragen. Misschien vindt ze het juist fijn net als jouw kind, maar ze heeft een dag meegelopen en toen heb ik ook wel kinderen gezien die met een koptelefoon op en zo'n scherm op hun bankje zaten te werken en dat zou ik voor mijn eigen kind niet willen. Mijn dochter vond die ene dag wel leuk, maar ze vond ook dat ze alles al kon wat ze moest doen. Je leert daar niks, was haar conclusie, maar dat je zelf kon kiezen wat je ging doen vond ze heel fijn.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: