Het is nu 19 sep 2018, 04:57

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 27 apr 2018, 18:31 
Volwassene

Mijn eigen dochter is nog maar 7 en is dus hb en heeft adhd. Omdat hier waarschijnlijk mensen lezen met oudere kinderen, zou ik heel graag willen weten: zijn er mensen met een hb-kind met adhd die montessori basisschool heeft gedaan? Wat was jullie ervaring daarmee? Zou je dat wel/niet aanbevelen?

Berichttitel: Re: Hb, adhd en montessori
BerichtGeplaatst: 29 apr 2018, 14:18 
Volwassene

Ik begrijp je vraag maar tegelijkertijd vraag ik me af of je iets gaat hebben aan de eventuele antwoorden. De ene Montessorischool is de andere niet (er kunnen echt grote onderlinge verschillen zijn, daarnaast is het ik. Van belang wie er voor de klas staat) en het ene kind met ADHD is het andere niet. Of iets wel of niet werkt, is zo ontzettend persoonlijk ... .

Als je een Montessorischool op het oog hebt, zou ik daar vooral mee in gesprek gaan. Zorg dat je voor jezelf helder hebt wat je dochter nodig heeft, stek (kritische) vragen en probeer te achterhalen in hoeverre de school bij jouw kind gaat passen.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 11:26 
Volwassene

Hoi Paula, natuurlijk is alles heel persoonlijk. Dat geldt ook voor hb alleen natuurlijk. Maar ik heb wel eens vaker contact gehad met ouders van kinderen met adhd en daar heb ik dan toch wel veel aan gehad, soms juist omdat ze op verschillende manieren met iets omgaan, kom je dan tot een manier die goed bij je eigen situatie past, of kom je tot vragen waar je zelf nog niet aan gedacht had.

Dus, ik zou het wel erg waarderen als mensen die hier ervaring mee hebben antwoord zouden willen geven.

BerichtGeplaatst: 30 apr 2018, 13:10 
Volwassene

Sorry, toch niet helemaal wat je zoekt vanwege het ontbreken van adhd, maar wel ervaring met Montessori, met een hb en een zeer gevoelig en snel overprikkeld kind (heb het idee dat onze dochters soms erg op elkaar lijken).

Ik zou obv mijn eigen N=1 ervaring voor ons kind niet meer voor Montessori kiezen en wel om de volgende redenen:

1) de drukte, iedereen is met iets anders bezig, je moet op kleedjes op de grond werken, het loopt allemaal kris kras door elkaar. Het werkte voor mijn dochter erg onveilig en kan me voorstellen dat het met adhd dat deze permanente stroom van prikkels en afleiding niet bevorderlijk is voor je concentratie

2) de combiklassen, die vind ik om twee redenen niet gunstig. Vanuit hb perspectief werkt het potentieel versnellingen in de hand. Ik weet zeker dat onze dochter als ze was gestart in de comiklas groep 3-5, ze dan 3 klassen in 1 jaar had gedaan. Vanuit prikkel perspectief vind ik het ook niets. 2 of 3 klassen bij elkaar betekent eigenlijk dat de leerkracht continu wel aan een groepje instructie aan het geven is. Probeer dan je hoofd maar bij je eigen werk te houden of bij de uitleg van de juf als er ondertussen kinderen achter op een kleedje bezig zijn. Dat is wel aan te leren, maar met ADHD een stuk minder makkelijk lijkt me.

3 persoonlijke leerlijn / eigen uitdaging zoeken. Dat is eigenlijk juist het grote voordeel van Montessori, maar bij ons pakte dat ongunstig uit. Het vereist dat een kind nl heel zelfstandig is en zelf uitdaging op zoekt. Dat veronderstelt dan wel dat er in de klas de rust en veiligheid is om dat te doen. Dat was bij ons niet, dus ook geen uitdaging, dus onderpikkeling, dus ongelukkig. Dat zal hopelijk op andere Montessori scholen anders zijn, maar dat verschilt dus heel erg per school. Bij ons was ook de voorwaarde voor verrijking van groep 3 goed scoren op Cito’s

Dus wat dan wel? Wederom obv N=1:

1) een veilige en soc-emo prettige school. Onze school investeert daar echt heel veel in en dat is voor mij als ouder al op het schoolplein merkbaar. Veiligheid is de basis voor alles en volgens mij is dat bij jouw dochter ook een belangrijk thema, zeker na vorig jaar (daar werd met stoelen gegooid toch)

2) een school die bereid is te kijken naar het kind en daar het programma omheen te bouwen. Ze hoeven geen expert te zijn op hb, adhd, etc, maar ze moeten wel bereid zijn te kijken naar wat het kind nodig heeft, te luisteren naar experts en daar dingen omheen te organiseren. Op onze school zit nu ook een blind meisje en hebben ze voor haar aanpassingen gedaan met het digibord etc. Passend onderwijs pur sang lijkt me en voor onze dochter wordt werkelijk van alles uit de kast getrokken... Soms is er wel een dipje, maar dan gaan we met zn allen om tafel, sturen we weer bij en hebben we het snel weer op de rit.

3) de 3 R’s. Onze (katholieke) school heeft geen flitsende IPC projecten etc etc maar wel veel rust, regelmaat en duidelijkheid. Om 11.00 uur wordt er bijv. in de hele school gerekend. Heel duidelijk en voorspelbaar

BerichtGeplaatst: 01 mei 2018, 11:58 
Volwassene

Hoi Emma, bedankt voor je reactie. Je noemt voors en tegens, waar ik inderdaad al bang voor was. Ik hoopte alleen dat dat in de praktijk misschien wel mee zou vallen. Maar het lijkt erg op de punten die een vriendin van me noemde, haar dochter zit op jenaplan. Na een gesprek op de school zelf was voor mij ook een zorg dat vanwege de groepsgrootte de kinderen soms dagen moeten wachten om hun werkje te bespreken met de juf. Voor mij is dit alles toch wel reden om nog even verder te kijken naar een wat meer traditionele school. Want dat werken op kleedjes en dan ook instructie ergens in de klas nog erbij.. ik denk dat m'n dochter iedereen gaat helpen en kijken wat ze aan het doen zijn, en met die kleedjes gaat uitproberen of ze de werkjes dan ook kan doen als ze op haar kop staat of met haar benen in de nek ofzo :-)

BerichtGeplaatst: 03 mei 2018, 21:11 
Volwassene

Ga met de school in gesprek! Elke school is anders.

Voor ons kind is het juist gunstig, al die groepen door elkaar. Belangrijk voordeel is dat je niet in je eentje afwijkt, omdat iedereen toch al wat anders doet. Dus hij doet veel mee met groep 5 en speelt graag met groep 3 en 4 (zelf gr 4). Grote voordeel van die kleedjes: je hoeft niet de hele dag stil op een stoel te zitten (en dat is een uitkomst voor wiebelkonten!) Voor zover ik begrijp zijn ze bij ons wel vrij strikt in wanneer er wel en niet gepraat mag worden, werken is ook echt werken. Af en toe iemand helpen mag, maar als het te veel gebeurt grijpt de juf in.

Er zit veel structuur in een dag en in een week. Dat moet ook wel met 3 groepen in 1 klas. Maar tijdens het werken is niet iedereen met hetzelfde werkje bezig, wel is iedereen aan het werk.

Juist doordat oudste alle rekenuitleg kon volgen, had juf snel door dat hij meer nodig had dan standaard tempo. Wij zijn er blij mee. ADHD heb ik geen ervaring mee, wel met een kind dat een korte concentratieboog heeft, snel is afgeleid en niet stil kan zitten. En dat gaat best goed op school. Denk dat hij meer moeite had gehad in een “ouderwetse” klas.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 mei 2018, 17:10 
Volwassene

Bedankt Elfje voor je reactie. We hebben al eens op die school gepraat en het is een leuke school. Ze hebben 2 jaargroepen bij elkaar ipv de traditionele 3. Het lastige vind ik, dat je van te voren door te praten er niet achter kunt komen hoe je kind zich in die situatie zal gedragen. Misschien vindt ze het juist fijn net als jouw kind, maar ze heeft een dag meegelopen en toen heb ik ook wel kinderen gezien die met een koptelefoon op en zo'n scherm op hun bankje zaten te werken en dat zou ik voor mijn eigen kind niet willen. Mijn dochter vond die ene dag wel leuk, maar ze vond ook dat ze alles al kon wat ze moest doen. Je leert daar niks, was haar conclusie, maar dat je zelf kon kiezen wat je ging doen vond ze heel fijn.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 08:37 
Volwassene

Hier dezelfde ervaring als emma30. En wat mij heel erg opviel, was dat het montessorimateriaal eigenlijk een belemmering vormde voor lekker op eigen niveau werken. Het montessorimateriaal is heel concreet en dat is een prima uitgangspunt. Alleen was onze dochter veel eerder dan standaard toe aan een overstap naar het abstracte. Aangezien op de oude school de overtuiging heerst dat het montessorimateriaal voldoende uitdaging biedt, was dat ongelooflijk frustrerend voor onze oudste. Dat zou dus iets kunnen zijn om specifiek naar te vragen: hoe zorgen jullie voor verrijking? In theorie zou dat heel mooi in het kosmisch onderwijs verwerkt kunnen worden, daar kun je natuurlijk helemaal losgaan met de taxonomie van Bloom, maar dat moet dan wel echt elke periode door een leerkracht worden ingevuld. Hier was het op een gegeven moment zo dat de moeder van een klasgenootje voor de verrijking tijdens kosmisch zorgde voor haar zoon. Wij mochten dat niet voor onze dochter doen, maar dat is weer een heel ander verhaal. Kortom: theoretisch zou montessori-onderwijs een fantastische omgeving kunnen zijn voor een HB'er, maar dan moeten de randvoorwaarden (een ontzettend goede leerkracht, die geen moeite heeft met differentiëren en ook het montessorimateriaal durft los te laten, een veilige omgeving (wederom leerkrachtafhankelijk), voldoende werkaanbod etc) in orde zijn. Als je elke dag binnen een halfuur klaar bent met de reguliere stof en er daarnaast niet voldoende invulling wordt gegeven aan de werkperiode (die zo'n 2,5 uur duurt), dan ben je heel ontvankelijk voor alle prikkels die er in een klas zijn en dat is funest.

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 20:56 
Volwassene

moi schreef:
Hier dezelfde ervaring als emma30. En wat mij heel erg opviel, was dat het montessorimateriaal eigenlijk een belemmering vormde voor lekker op eigen niveau werken. Het montessorimateriaal is heel concreet en dat is een prima uitgangspunt. Alleen was onze dochter veel eerder dan standaard toe aan een overstap naar het abstracte. Aangezien op de oude school de overtuiging heerst dat het montessorimateriaal voldoende uitdaging biedt, was dat ongelooflijk frustrerend voor onze oudste. Dat zou dus iets kunnen zijn om specifiek naar te vragen: hoe zorgen jullie voor verrijking? In theorie zou dat heel mooi in het kosmisch onderwijs verwerkt kunnen worden, daar kun je natuurlijk helemaal losgaan met de taxonomie van Bloom, maar dat moet dan wel echt elke periode door een leerkracht worden ingevuld. Hier was het op een gegeven moment zo dat de moeder van een klasgenootje voor de verrijking tijdens kosmisch zorgde voor haar zoon. Wij mochten dat niet voor onze dochter doen, maar dat is weer een heel ander verhaal. Kortom: theoretisch zou montessori-onderwijs een fantastische omgeving kunnen zijn voor een HB'er, maar dan moeten de randvoorwaarden (een ontzettend goede leerkracht, die geen moeite heeft met differentiëren en ook het montessorimateriaal durft los te laten, een veilige omgeving (wederom leerkrachtafhankelijk), voldoende werkaanbod etc) in orde zijn. Als je elke dag binnen een halfuur klaar bent met de reguliere stof en er daarnaast niet voldoende invulling wordt gegeven aan de werkperiode (die zo'n 2,5 uur duurt), dan ben je heel ontvankelijk voor alle prikkels die er in een klas zijn en dat is funest.

En daarom ook zo waar wat Paula zegt.......aan ervaringen van anderen heb je in deze vrij weinig.

Op iedere school, of het nu traditioneel, democratisch, hb, leonardo, of wat dan ook is........ staat of valt alles met de combi leerkracht/kind, groep/kind.

Montessori is op zich zeer goed geschikt voor hb kinderen, juist ook het materiaal!!! Wanneer dat niet zo lijkt te zijn, doet de leerkracht iets niet helemaal goed denk ik. Maar wat altijd het allerbelangrijkste is, vind ik, is hoe er in de basis gekeken wordt naar kinderen in het algemeen, en in hoeverre kinderen echt geaccepteerd worden zoals ze zijn. Als die basis niet goed is, kan het onderwijs nog zo geweldig zijn, en de leerkracht nog zo fantastisch, maar dan blijft er altijd iets wezenlijks missen.
Is die basis goed, dan kunnen juf en/of school hier en daar best een steek laten vallen, maar dan zal een kind het toch redelijk redden.

En ja, er zijn natuurlijk uitzonderingen! Maar de meerderheid geldt dit echt.

BerichtGeplaatst: 17 jul 2018, 08:22 
Volwassene

Wat is er een hoop veranderd sinds vorig jaar zeg. Je hebt eindelijk duidelijkheid, of heb je dat al een tijdje?

zoon 01-2010 groep 5

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]