Het is nu 23 jun 2018, 16:45

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Hersenen " kraken" ( fulltime HB onderwijs)
BerichtGeplaatst: 25 jan 2018, 15:59 
Volwassene

Onze oudste zoon ( 145+)zit sinds dit schooljaar op fulltime HB
onderwijs

Zijn wij en hij erg blij mee, lang op een plek moeten wachten en nu helemaal zijn plek gevonden.
Hij is er echt opgebloeit. We merkte redelijk snel dat hij weer terug was, ons kind van vroeger.
In manier van praten, denken etc.
Ook contacten op school vind hij beter, betere klik met klasgenoten.

Zo far so good.....
Wij hadden we gehoopt dat hij nu ook regelmatig tegen moeilijke dingen aan zou lopen. Maar hij geeft al vanaf het begin aan dat het nog steeds niet moeilijk is.
Hij geniet vooral van alle extra's, er is veel aandacht voor creatief denken, leuke projecten, engels, schaken etc
Daar geniet hij erg van.

Dingen als rekenen, spelling ed doen ze stuk minder ( voor mij lastig in te schatten want zl heeft dat idee vooral....Ze zullen vast wel genoeg daar mee doen. Het wordt wel flink gecompact)
Tempo toetsen ed hoor ik hem wel regelmatig over. Belangrijk voor de automatisering

Laatste tijd merken we helaas wel dat hij steeds onrustiger wordt, hij slaapt ook weer moeilijker ( druk aan het denken waardoor hij niet kan slapen)
Lastig uit te leggen maar voor ons teken dat zijn hersenen te weinig kraken .
Zo noemt hij dat zelf :wink:

Hij geeft zelf ook aan dat zijn hersenen bijna nooit echt moeten kraken. Soms met rekenen maar dat doet hij niet zo veel.
Hij wil ook echt moeilijkere dingen

Nu krijgt hij dat vast ook wel maar hij ervaart het niet zo
Voor het leren leren natuurlijk ook belangrijk maar voor hem ook echt nodig.

Na jaren mij een zeur moeder te hebben gevoeld vind ik het lastig om dit aan te kaarten. Hij zit nu immers al op fulltime HB onderwijs?!
Zelf gaat hij bespreken op school, dat wil hij graag. Probeer het ook beetje bij hem te laten.

Maar is het wel realitisch dat hij echt moeilijke dingen krijgt waarvoor hij echt zijn hersenen moet aanzetten?
Accepteren?

Hij is overig niet perse een goede leerling, kan best foutjes maken ( werkhouding, niet goed na denken maar snel doen) maar heeft het wel altijd al hard nodig gehad uitgedaagd te worden.
Je merkt het direct, hij heeft dan veel meer rust.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Hersenen " kraken" ( fulltime HB onderwijs)
BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 07:20 
Volwassene

Oh, ditis best heel herkenbaar. Ook onze zoon vindt het niet moeilijk op voltijd hb. Wij hebben het wel besproken op school en er is nu een schepje bovenop gedaan. Vorig jaar ook bij dochter aangegeven dat ze bv bij begrijpend lezen wel een niveau hoger mocht.

Maar ook wij hebben het idee dat leren leren er nog niet in zat. Alhoewel dochter nu een geschiedenis toets heeft met lappen tekst, dus nu moet ze wel.

De voornaamste reden dat wij overgestapt zijn is voor peers, en dat hou ik dan maar vaak in mijn achterhoofd.

We overleggen dus wel met de juffen en die doen ook hun best, maar of het genoeg is om hersens te kraken weet ik ook niet. We willen bij de jongste vooral dat hij interesses gaat krijgen want die vindt alles stom. En bij oudste dat ze meer peers om zich heen heeft.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 18:18 
Volwassene

@eekhoorntje ja die peers zijn ook heel belangrijk en merk ook dat zl het sowieso veel fijner vind daar. Er is veel meer aandacht voor extra dingen
Projecten opdrachten etc.
Vind hij erg leuk.

Misschien is het ook te veel gevraagd dat het echt moeilijk is? Vind het ook lastig in te schatten of hij nu wel goed tot leren komt.
Weet uit verleden dat hij soms ook dingen niet goed doet. ( leest hij de opdracht niet goed of anders en maakt hij dus fouten terwijl hij zelf het als makkelijk ervaart)

Eerlijk is eerlijk, hij is ook wel makkelijk. Die hangmat ligt heerlijk.
Hij mag nu ook in de weektaak dingen doen voor hogere jaren maar dat doet hij niet ( want dat is dus meer werk gezien hij voor zijn jaar moet doen)

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 21:52 
Volwassene

Ja, nog steeds heel herkenbaar, en hier ook twee 145+ers. We hopen ook dat zoon ook een beetje uit zijn hangmat komt. Juffen proberen dat wel te doen, maar ja....

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 22:00 
Volwassene

geen tips, maar wel leuk om te lezen dat ook bij jullie de term hersenen laten kraken in gebruik is.
Bij ons ook en bij ons ook duidelijk merkbaar aan dochterlief als ze te weinig gedaan heeft op een dag.

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 19:52 
Volwassene

Helaas voor sommige dus herkenbaar maar geen tips of oplossingen dus?!

Het is lastig.....zl heeft kort gesprekje gehad op school. Ik was er niet bij en hij vind het altijd lastig om na te vertellen.
Hij had zelf al wat op briefje geschreven en juf gaf al aan dat hij dat eerder had gedaan. Dat is inderdaad zo, eerder dit schooljaar heeft hij ook al aangegeven dat hij moeilijkere dingen wilde.
Is dus nog niet gebeurt :?

Gesprekje was aldus zl heel kort. Hij zou meer spelling krijgen en bij rekenen moest hij volgens juf ook wel beetje hersenen kraken?

Dat laatste is dus lastig want hij zegt zelf thuis nu ook weer dat hij wel moet nadenken maar niet heel erg. Klein beetje hersenen kraken maar niet wat hij bedoelt dus.
ik vermoed dat hij redelijk wat foutjes maakt en dat school daarmee de conclusie trekt dat het dus nog best moeilijk voor hem is.
Echter weet ik ( en zl ook als je doorvraagt) dat hij vaak fouten maakt omdat hij niet goed leest of überhaupt niet nadenkt.
Hij gaf vanmiddag zelf het voorbeeld van een som als 10×12. Hij heeft een bureaublad thuis met alle tafels en de het laatste antwoord bij de tafel van 12 is 144.
Dus dat schreef hij snel op.
Later toen hij zag dat het fout was bedacht hij zich dat de rijtjes tot 12x lopen....en ja hij weet eigenlijk ook gewoon dat dat 10x 12 120 is want je zet er gewoon een 0 achter.

Dat soort dingen doet hij dus, gewoon omdat het niet interessant is, het snel af willen hebben, niet " zijn hersenen" aanzetten etc

Uit het vorige gesprek was al gekomen dat hij uit de weektaak ook gerust opdrachten voor hogere jaren mag doen.
Maar hij moet wel eerst de opdrachten voor zijn jaar/niveau doen. Tja dan gaat hij niks extra's doen want dan is hij later klaar en hij wil ook andere dingen doen.
Al de creatieve dingen vind hij ook erg leuk.

Weet nu ook niet goed of ik het moet loslaten of zelf ook toch even bespreken met juf.
In bovenbouw willen ze graag dat kinderen zelf dingen aangeven en niet de ouders en na jaren de zeur moeder te zijn geweest qau gevoel vind ik dat toch lastig...

BerichtGeplaatst: 30 jan 2018, 23:16 
Volwassene

Ik zou het wel even bespreken met juf, misschien ook samen met je zoon?

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 00:14 
Volwassene

Mag je van een Hb-school wel verwachten dat ze met hersenkrakende lesstof komen?
Mijn beeld van zo n school is dat ze 30% van de tijd aan basisschoolstof besteden. 70% invullen met lesstof zoals schaken, extra taal, wereldoriëntatie, muziek, ect. En tot max 1 jaar versnellen in lesstof. Het doel van een HB school is volgens mij leerlingen zo breed mogelijk en zo laat mogelijk naar de middelbare school te laten gaan.
Een goed streven! Al denk ik wel dat maar 30% basisschoolstof en het tegengaan van versnellen wel ten kosten gaat van de hersenkrakende stof die aan te bieden is.
Wat heeft hij voor soort lesstof (& niveau/ verdieping/ versnelling) nodig om zijn hersens eens lekker te laten werken?

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 08:32 
Volwassene

School kan zoveel willen, maar ik mag aannemen dat jullie beide graag de beste leerresultaten willen zien?
Ik vind het vrij logisch, dat het voor een kind lastig is om aan te geven wat hij echt nodig heeft en voor de juf om echt door te hebben wat je zoon bedoeld.
Je zoon is nog lang niet volwassen, dus gewoon lekker naar de juf gaan hoor.

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 13:10 
Volwassene

Reactie op mobiel ging even helemaal niet.
Hieronder maar nieuwe poging :wink:

Laatst bijgewerkt door vlindertje3 op 31 jan 2018, 13:20, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 13:18 
Volwassene

@ sonnie dat is een goede vraag.
Inderdaad besteden maar 30 % van de tijd aan de reguliere lesstof. Verder is er veel tijd voor verbreding/ andere vakken.
Maar juist die stof moet toch ook de hersenen goed aanzetten? Dat hoopte wij in iedergeval wel. Maar misschien is dat een te hoge verwachting?
Als het hoofddoel van HB onderwijs is om verdere versnellingen tegen te gaan dan vind ik dat weinig meerwaarde hebben.
Voor mij is het leren, leren, voldoende uitdaging bieden en vooral ook met oog op de toekomst

Ik denk dat die hangmat waar hij al tijd in ligt een grote invloed heeft hierop.
Daarnaast is altijd al het typ dat vooral veel " nieuwe" dingen wil doen.
Daarin wordt hij op zijn wenken bediend, er zijn veel leuke dingen.
Nu zijn ze bv met thema film bezig. Maken van filmposter van zelfbedachte film ed dat soort creatieve dingen.
Dan wil hij graag andere dingen af hebben om dat te gaan doen.
En doet hij wellicht dingen ook te hard.

Juf even kort gesproken en zij denkt dat rekenen wel op niveau is. Voor mij lastig in te schatten. Zl geeft aan dat het niet moeilijk is maar maakt genoeg foutjes.
Ik weet daarbij meespeelt dat hij niet goed kijkt en letterlijk niet goed nadenkt
Maar ja....zij zullen het beter kunnen inschatten?

Het is opgepakt en ze gaan komende 2 weken kijken en dan de vakantie evt gesprek.

Ik heb iig ook aangegeven dat wij merken dat hij steeds onrustiger is geworden en ook weer slechter slaapt.
Voor ons teken dat zijn hersenen niet voldoende zijn geprikkeld.

Vind het erg lastig.....Maar lees ik hier ook wel terug dat ik niet de enige ben.
Vorig jaar is hij naar ons idee wat stil gaan staan, zeker voor rekenen.
Andere HB-ers gaan maar door en moet je afremmen. Zl laat het er maar bij zitten.
Maar als hij dan thuis ambrasoft ofzo doet vliegt hij er doorheen. Dan zou hij zo met basisschool klaar zijn.
Dus wel positief wat dat betreft dat hij lekker in hangmat ligt

BerichtGeplaatst: 31 jan 2018, 14:16 
Volwassene

Ook afspreken met je zoon dat hij echt netjes moet gaan werken en geen slordige fouten moet gaan maken,om zo werk op niveau te kunnen krijgen. De juf zal nu extra op hem letten toch?
Als hij zelf ook merkt dat dit niveau niet goed is voor hem , dus dat hij onrustiger wordt en slechter slaapt, het een hele goede reden is om even beter zijn best te doen.
Hopelijk dan snel een verandering!

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 12:18 
Volwassene

Ondertussen weer wat verder en goed gesprek gehad op school.

Daaruit bleek dat ze zl best goed door hebben.
Wat wij zelf ook zien is dat hij regelmatig de makkelijk weg kiest ( die heerlijke hangmat) en dus zelf niet doorzet.
Zeker als het werk iets lastiger is en/of hij niet goed weet wat hij moet doen vraagt hij geen hulp en doet het gewoon niet.
Zeer regelmatig heeft hij zijn werk niet af en/of maakt overal een begin wat hij niet afmaakt, is heel slordig en maakt veel fouten.

Hij zit regelmatig te kletsen ipv te werken etc.
School wil best kijken of het werk wat hij krijgt op het juiste niveau is maar daarvoor zal hij zelf eerst ook wat moeten doen.

Afspraak is nu dat hij de komende maand zich meer gaat inzetten waarbij hij zelf ook zorgt dat hij de voorwaarden schept om beter te kunnen werken ( een rustige plek zoeken, hulp vragen bij onduidelijkheid , instructies wat er wanneer af moet zijn ect)
Als hij dat doet en dan blijkt dat hij inderdaad dan heel snel klaar is en/of het te makkelijk is dan gaan ze zeker kijken hoe dit aan te passen.

Conlusie kan ook goed zijn dat het werk prima op niveau is voor hem natuurlijk.

Lastig om hem aan te krijgen!
Begreep dat hij ook bij klasikale instructies vaak er niet bij is met zijn gedachten en dan niet weet wat hij moet doen.

Wij hebben ook de ervaring dat er een groot verschil is met als hij AAN staat en als hij UIT staat. Aan kan hij heel erg veel ( en in onze ervaring veel meer dan hij nu krijgt) maar uit komt er echt niks uit.

Hoe krijg je een kind aan??

Hopelijk gaat hij er nu mee aan de slag en zelf ook merken dat hij met de opdrachten wel zijn hersenen kan kraken als hij echt doorzet en het gaat doen.

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 10:31 
Volwassene

Mooi dat school mee wil werken, maar ik heb wat moeite met de volgorde van denken: 'eerst moet hij laten zien dat hij zich kan inzetten en dan gaan we kijken of het werk op niveau is'. Grote kans zijn dat zijn beperkte inzet juist veroorzaakt is door langdurig te makkelijk werk (naast bv karakter). Hij zou eigenlijk nu al hulp moeten krijgen bij het tonen van die inzet, bv doordat er duidelijke(r) eisen aan zijn werk worden gesteld met consequenties wanneer het niet af of onvoldoende is. Blijkbaar heeft hij te veel vrijheid om te kletsen, niets af te maken en slordig te werken. Het niet langer accepteren daarvan ligt bij de leerkracht.

Citaat:
Hoe krijg je een kind aan??
Door werk in de zone van naaste ontwikkeling, incl. instructie en feedback, met eisen aan de kwaliteit en snelheid. Kinderen wíllen graag leren, maar moeten daar dan wel de gelegenheid voor krijgen. Als het werk en zo te lezen ook de instructie te makkelijk zijn dwaalt hij af en gaat hij uit. Voor zo nu en dan niet erg, maar als dat de standaard wordt kan het erg lastig zijn daar weer uit te komen (en dat kan het kind dan ook vaka niet 'zomaar' meer laten zien, zoals ze nu eigenljjk van je zoon vragen)

BerichtGeplaatst: 02 maart 2018, 11:46 
Volwassene

Moeder jan:

Eens op zich hoor, dat is ook iets wat mij tegenstaat van de HB afdeling. Alles is iets minder strak en gestructureerd. Voor mijn zoon werkt het beter als hem ook gezegd wordt: je moet nu stil en voor jezelf gaan werken.
Die voorwaarden gaan ze hem nu ook wel mee helpen. Afgelopen dinsdag had hij iig een goed plekje gezocht en kreeg ook duidelijke instructies wat hij af moest hebben. Hij heeft dat prima kunnen doen.
Dat hij eerst moet laten zien of hij het wel kan en daarna het werk aangepast kan worden vind ik in eerste instantie ook geen goede volgorde , echter vermoeden ze heel erg dat het gewoon op niveau is omdat ze merken dat hij als het een beetje lastig wordt afhaakt. Hij vraagt zelfs geen hulp als hij niet weet wat hij moet doen.
Daar moet hij aan werken maar en dat besefde ze zich misschien niet goed, hij is pas 7 en moet dat ook echt nog leren.
Hij zit in de bovenbouw en daar hebben ze toch meer het idee dat de kinderen zelf dingen moeten gaan aangeven.

Ik houd het iig goed in de gaten.

Dat aanzetten blijft toch lastig, ook als het op niveau is moet hij vaak toch even zijn concentratie erbij pakken ( vanaf de start in de kring met gezellig kletsen met vrienden ed is dat soms lastig voor hem)
Als iets heel nieuw is en intressant dan gaat hij makkelijk aan. Maar zaken als rekenen ( werkbladen) zijn natuurlijk niet steeds helemaal nieuw en dat is lastig.

Blijf het moeilijk vinden om mijn vinger erop te leggen, lastig vind ik ook dat ik zo weinig inzicht heb. Ze werken niet met cijfers, cito's normaal ook niet ( nu wel gedaan omdat dat af en toe moet voor leerlingvolgsysteem) maar geen idee hoe hij scoort. Wat hij precies doet ed.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2018, 14:41 
Volwassene

Hier een reguliere basisschool met trekken van hb-onderwijs. Het gemiddelde opleidingsniveau van de ouders is hbo+ dus er zitten veel intelligente kinderen op school. Veel projecten, eigen leerlijnen, verdieping en verbreding in eerste en tweede leerlijn etc. Mijn kind in groep 5 is ook moeilijk ‘aan’ te krijgen op school, terwijl ze thuis alleen maar bezig is met leren. Ook hier willen de leerkrachten dat ze een bepaalde hoeveelheid werk af krijgt alvorens ze met interessanter werk bezig kan gaan. Ik heb haar uitgelegd dat als ze dat werk niet doet, de leerkrachten geen goed beeld hebben van wat ze kan. Dat het dus zinvol is dat ze probeert om dat werk op tempo (want ze is dan traaaaaag) en serieus (zonder er van alles bij te schrijven en tekenen :roll:) af te maken. Ook hier dus grote problemen om een taak die ze niet interessant vindt structureel aan te pakken.

We oefenen dit nu thuis ook met huishoudelijke taakjes. Onze kinderen hadden eigenlijk geen huishoudelijke taken omdat dat niet nodig was, vonden wij, maar voor het gestructureerd leren uitvoeren van oninteressante taken blijkt het best zinvol te zijn.

Het punt op school is dat ze alles al weet, en mocht ze een keer iets nieuws horen, dan blijft het direct hangen. Het projectonderwijs dat zo’n 50% van de lestijd beslaat is voor haar wel heel erg geschikt. Daar werken ze in kleine groepjes die bestaan uit kinderen uit de groepen 5, 6, 7 en 8. Verder krijgt ze Spaans, ook in een klein groepje, en ook dan gaat ze wel ‘aan’.

Hersenen echt laten kraken doet ze maar weinig op school. Dat vangen we thuis op door daar een stimulerende omgeving te verzorgen. Ik heb nog een slimme dochter, de dames hebben een heel klein leeftijdsverschil en kunnen zeer goed met elkaar overweg, dus dat scheelt een hoop: thuis trekken ze zich aan elkaar op en stimuleren ze elkaar. Volgens mij kun je dat ook niet verwachten van een school, als een kind daadwerkelijk op een heel ander denkniveau zit. Mijn insteek is eigenlijk: school doe je omdat het moet, voor de structuur en ook voor de gezelligheid, thuis ontplooi je je naar eigen interesse. Dat is eigenlijk ook hoe ik zelf functioneer: hoewel ik hooggeschoold en zeer specialistisch werk doe dat ik best interessant vind, vind ik mijn uitdaging vooral thuis in mijn vele hobby’s. Maar misschien is dit te pragmatisch gedacht.

Pagina 1 van 1 [ 16 berichten ]