Enkele keer vastlopen

Gesloten
Jpa
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 28 mar , 2022 12:15 pm

Enkele keer vastlopen

Bericht door Jpa »

Dag allemaal,

Hoop dat jullie mij meer inzicht kunnen bieden.
Zoon 4 jaar in groep 2 en HB getest wil niet meer naar school.
Elke ochtend is het tegenstribbelen, huilen, om zich heen slaan. Tot aan de schooldeuren waar iemand hem dan overneemt. In de klas is het snel over.
Maar dit gedrag hebben we al gezien bij de opvamg/ zwemles/ judoles. In het begin gaat het goed. Maar daarna is het weer tegenstribbelen. School/ juffen/ Ib er doen hun best en passen veel aan voor hem. Uitdagend werk/ plusklas ect. Maar niks lijkt op lange termijn te werken. Juffen geven aan dat het huilen snel over is. Maar het gaat mij niet ok het huilen maar om de strijd en weerstand die hij blijkbaar voelt om te gaan.ik wil zijn gevoel niet bagatelliseren. Of hem elke keer wat leuks beloven als hij wel gaat. Zo leer ik hem toch niks anders dan dat hij over zijn eigen grenzen moet gaan. Hoe iedereen zijn best ook doet het lijkt te langzaam te gaan. Het systeem kan hem eigenlijk niet bijhouden.
Ik ben bang dat hij zo niks zal afmaken. Hoe ga ik hiermee om?

loekie
Berichten: 189
Lid geworden op: za 27 feb , 2021 7:42 pm

Re: Enkele keer vastlopen

Bericht door loekie »

Onze oudste had dit ook, op het kinderdagverblijf en op school, maar iets minder heftig dan je beschrijft. Aan het eind van de dag in groep 1/2 vertelde hij bijna elke keer dat het toch leuk was geweest. Hij was in die tijd erg geïnteresseerd in schrijven. We hebben toen een poosje samen een soort dagboekje gemaakt. Daarin heeft hij een paar keer (na stevige stimulans van mijn kant) opgeschreven dat het leuk was geweest op school. Dat hebben we gebruikt om steeds uit te leggen dat je tegen iets op kan zien, maar dat het later mee kan vallen. Dat deden we ook als hij aangaf niet naar school te willen. Ondertussen hebben we natuurlijk ook met school overlegd om te zorgen dat hij zich daar zo veilig mogelijk voelde (plaats in de kring, starten in constructiehoek, passend werk op een rustig plekje). Later kreeg hij er minder last van. Hij heeft wel lang nodig gehad dat hij thuis veel ruimte kreeg om te vertellen wat hem beviel op school en wat niet. Pas op het VO is het helemaal over gegaan.

boom
Site Admin
Berichten: 911
Lid geworden op: wo 17 feb , 2021 1:19 pm

Re: Enkele keer vastlopen

Bericht door boom »

Ik sluit dit draadje, dubbel geplaatst.
Veel wind is oké, zorg enkel voor stevige wortels. 🌳

Gesloten