Het is nu 19 jun 2019, 09:41




 Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 07 feb 2019, 12:00 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Onlangs is mijn dochter mede op verzoek van school onderzocht. Twee jaar geleden is bij haar al eens de wisc afgenomen met als resultaat een meerbegaafd profiel (121.) Helaas heeft school daar ondanks herhaalde verzoeken niets mee gedaan.
Omdat ze zich heel erg onbegrepen voelt door leeftijdsgenoten, zichzelf daardoor afsluit en isoleert en constant lijkt aan te passen met de nodige buikpijn als gevolg ben ik bij een externe organisatie hulp gaan vragen voor haar en zijn we gezamelijk in gesprek gegaan met school.
Omdat haar schoolresultaten een gemiddeld tot zeer goede indruk geven hebben ze op school niet zo het idee dat ze extra uitdaging nodig heeft.

Nu is ze in december door een hbspecialist onderzocht. Hij heeft de rakit2 bij haar afgenomen. Hier kwam een IQ van 139 uit.
Omdat ze eigenlijk nog steeds niet weten waar ze nu "zit" is het nog moeilijk verrijking/verdieping aan te bieden. In plaats van door te toetsen wil hij eerst beginnen met het analyseren van haar laatst afgenomen cito's (m7) samen met haar en naar aanleiding daarvan een plan van aanpak maken. In overleg met haarzelf ook. Het doel dit jaar is haar weer te prikkelen en leerbaar te maken. En dat ze zich weer fijn voelt op school. Daarvoor heeft de ib-er een coachende functie aangenomen voor haar. Wat zij zelf heel prettig vindt. Hij wil graag meewerken maar ik zie ook dat hij eigenlijk niet zo weet welke kant op te gaan.
Voor volgend jaar staan er dan externe lessen voor kids zoals zij op een middelbare school op het program.

Nu ben ik hier eigenlijk helemaal niet zo in thuis en vraag me af of de weg de de ib-er in wil slaan de juiste is? Hebben jullie tips? Websites waar ik me zou kunnen inlezen?

Mijn dochter is overigens behoorlijk eigenwijs. Over school zegt ze dat ze eigenlijk alleen maar doet wat ze leuk vindt en de rest klooit ze maar wat aan. De dingen die ze echt interessant vindt leert ze zichzelf, thuis, via google/youtube etc.



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 08:02 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2010, 20:14
Berichten: 896
Wat mooi om te zien dat ze haar zelf verantwoordelijk willen maken voor haar leerproces. Als dat lukt heb je een hele grote stap voor als ze straks naar het VO gaat.

Verder niet veel tips, wel herkenning.



_________________
Moeder van een HB kereltje (zomer 2005) en een zeer snel prinsesje (winter 2008)

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 13:29 
Volwassene

Geregistreerd: 04 mei 2015, 21:32
Berichten: 358
Uit je bericht begrijp ik dat er een intelligentietest is afgenomen en dat de ib-er de problemen nu gaat op pakken. Hij kiest ervoor om niet door te toetsten terwijl mij dat juist wel verstandig lijkt. Er kunnen goede redenen zijn om dat inderdaad niet met de cito te doen maar ook met de methodentoetsen kan je ook doortoetsen. Je moet namelijk opzoek gaan naar de naaste zone van ontwikkeling alleen dan kan je iets zeggen over verbreden, verdiepen of versnellen. Alleen als je in de zone van naaste ontwikkeling gaat zitten, leert je dochter leren. Waarschijnlijk heeft jou dochter minder instructie nodig en minder herhaling. De tijd die daardoor vrij komt kan dan ingezet worden voor bijv. hogere orde denk-opdrachten.

Deze site is voor de middelbare school:

https://wij-leren.nl/hogere-denkvaardigheden.php

maar het gaat even over het idee, voor de basisschool zullen er ook wel ergens opdrachten zijn te vinden.

Ik denk dat het voor de dochter ook fijn is om evt. buitenschool op zoek te gaan naar ontwikkelingsgelijken. In sommige plaatsen zijn speciale groepen. Maar er zijn bijv. ook kampen.

Het schema leren leren uit de volgende hand-out geeft aardig de problemen van je dochter weer. Maar ook de sociale problemen worden kort in deze hand-out benoemd. (Niet alles uit deze hand-out is van toepassing maar er staat wel in het kort in wat je moet doen)

https://webdog.agnesburger.nl/files/ABV ... 8-2019.pdf

Het besef moet er zijn dat door voldoende uitdaging ook de emotionele problemen worden aangepakt.

Het kan zijn dat je dochter eigenlijk al basisschool klaar is maar maar dat kun je alleen maar zien als je doortoetst. Toets ver genoeg door zodat er echt iets te leren valt. (Vergeet niet bij onderdelen die evt. niet behandeld zijn kort instructie te geven)

Eigenlijk vraag ik mij af, naar aanleiding van je vragen, welk advies hebben jullie nu precies van het hb-bureau gekregen?

Een onderwijzer leert dat het sociaal-emotioneel welbevinden een voorwaarde is om tot leren te komen. Maar wat ze niet leren is dat bij hoogbegaafde kinderen (eigenlijk net zoals bij alle kinderen, die dat bijna vanzelf al op de basisschool krijgen) voldoende cognitieve daarvoor ook een voorwaarde is. Mijn indruk is, als ik het lees, dat de ib-er vooral eerst wil inzetten op het sociaal-emotionele, dus zoals ze het op de Pabo geleerd hebben en dat voldoende uitdaging en echt leren leren dus bijzaak is.



_________________
Moeder van een zoon (vermoedelijk) HB mogelijk sprake van een misdiagnose ASS.
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 14:01 
Volwassene

Geregistreerd: 28 feb 2010, 23:37
Berichten: 1778
De oude school van onze kinderen had ook zo'n houding van wij toetsen niet door.' Ze zeiden letterlijk, dat ze het niet deden omdat ze toch niets met de uitkomsten zouden doen. Maar ze wisten echt heel veel van hb en hadden ook meerdere "experts" gecertiiceerd door bekende instelling in hb-land rondlopen.
Wij zijn dus overgestapt naar full-time hb-onderwijs en daar zijn de kinderen doorgetoetst om te kijken wat hun DLE was. Oudste bleek een voorsprong te hebben varieërend van driekwart tot twee jaar, Jongste van overal een jaar. Geen wonder dat het op de oude school niet werkte.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 17:43 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Dank voor de reacties!

School lijkt juist wel te willen helpen en doen maar zijn er ook eerlijk over dat ze dit nog niet als zodanig voor handen hebben gehad.
In eerste instantie heeft de ib-er haar een eindcito van groep 8 laten maken. Dat is mede door externe oorzaken en het feit dat er daar dingen in voor kwamen waar ze nog nooit enige instructie in had gehad compleet misgegaan.
Naar aanleiding daarvan heeft hij gezegd kunnen we haar niet opnieuw laten testen en vanuit daar dingen gaan oppakken.
De hb specialist heeft aangeraden om door te toetsen en te compacten en verrijken. Haar iedere dag stof aan te bieden die haar prikkelt. Té veel herhaling voorkomen, maar wel leren automatiseren.

Vandaag door haar juf weer naar binnen gehaald. Ze wordt zo enorm buiten gesloten door de meiden uit haar groep en ze past zich steeds meer aan om toch die aansluiting te vinden( en dus ook weer afgewezen te worden). Haar juf zei dat het verdrietig is haar zo te zien. En dat het voor haarzelf misschien beter is niet meer die aansluiting met hen te zoeken( ze zit in een combi 7/8 en met name de groep 8 meiden zijn dominant in deze). Haar klasgenoten weten niet van haar HB en ik opperde dat het wellicht goed was om dat bespreekbaar te maken. De juf zei dat het op dit moment niet veilig genoeg voor mijn dochter zou zijn dat met de groep te delen.

Natuurlijk heb ik al een andere school overwogen. Maar voor die 1,5 jaar nog wisselen is iets wat zij zelf echt niet wil. Het afgelopen half jaar heeft ze deelgenomen aan een hb-groep. In het begin vond ze het heerlijk maar gaande weg trok ze zichzelf uit de groep.

Het blijft zoeken naar de juiste combi voor haar. Het is zo'n leuk creatief kind. En het is zo jammer haar vaak zo verdrietig te zien.



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 17:56 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 19986
Woonplaats: Gelderland
sabine72 schreef:
Omdat haar schoolresultaten een gemiddeld tot zeer goede indruk geven hebben ze op school niet zo het idee dat ze extra uitdaging nodig heeft.
Dat was bij onze dochter (toen in groep 3) ook het geval. Toen ze na aandringen van ons toch werd doorgetoetst, bleek ze die zelfde goede resultaten eind groep 5 nog steeds te laten zien. Ze bleek een voorsprong van ruim 2 jaar te hebben. Die werd niet onmiddellijk duidelijk door alleen naar haar resultaten in groep 3 te kijken. Die waren wel goed, maar bijvoorbeeld niet foutloos. Dat lukte haar niet, omdat haar gedachten tijdens het werken steeds afdwaalden. Na een versnelling ging ze steeds beter presteren.
Citaat:
Nu is ze in december door een hbspecialist onderzocht. Hij heeft de rakit2 bij haar afgenomen. Hier kwam een IQ van 139 uit
Je zou de hb specialist kunnen vragen om een concreet advies voor school te schrijven. "Meer uitdaging bieden" is voor veel scholen te vaag.

Persoonlijk zou ik aandringen op doortoetsen in combinatie met het analyseren van de laatst afgenomen cito's. Door te analyseren kun je achterhalen of er sprake is van kennishiaten, problemen met inzicht, automatiseringsproblemen, etc. Wanneer je dat helder hebt, weet je meer maar je weet nog steeds niet op welk niveau ze echt weer wat te leren heeft. Dat kan zomaar een jaar verderop in de stof zijn. Om dat punt van ´hier zit de uitdaging en ga je weer leren´ te bepalen, is doortoetsen nodig.
Citaat:
Het doel dit jaar is haar weer te prikkelen en leerbaar te maken. En dat ze zich weer fijn voelt op school.
Daarbij is het van belang om met de aangeboden stof (of dat nu de reguliere stof of verrijking is, maakt niet uit) aan te sluiten bij het punt waar ze ook echt weer leren kán.
Citaat:
Voor volgend jaar staan er dan externe lessen voor kids zoals zij op een middelbare school op het program.
Dat is heel mooi maar dat lost niet het probleem voor dít jaar op.
Citaat:
Mijn dochter is overigens behoorlijk eigenwijs. Over school zegt ze dat ze eigenlijk alleen maar doet wat ze leuk vindt en de rest klooit ze maar wat aan. De dingen die ze echt interessant vindt leert ze zichzelf, thuis, via google/youtube etc.
Kan je dochter aangeven waarom ze dit doet? Waarom ze zo 'werkt'? Kinderen kunnen vaak verbazingwekkend goed aangeven hoe ze school ervaren.
Ik zeg niet dát het aan de orde is, maar ze zal het niet het eerste kind zijn dat een slechte werkhouding laat zien om de eenvoudige reden dat de aangeboden stof niet bij haar denk- en ontwikkelingsniveau past. Vaak zie je bij deze kinderen ineens wél interesse ontstaan als ze echt worden uitgedaagd.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 08 feb 2019, 18:04 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 19986
Woonplaats: Gelderland
sabine72 schreef:
School lijkt juist wel te willen helpen en doen maar zijn er ook eerlijk over dat ze dit nog niet als zodanig voor handen hebben gehad.
Het is mooi dat school wel wil maar ... zonder de juiste kennis van zaken is je dochter eigenlijk een experiment voor hen.
Citaat:
In eerste instantie heeft de ib-er haar een eindcito van groep 8 laten maken. Dat is mede door externe oorzaken en het feit dat er daar dingen in voor kwamen waar ze nog nooit enige instructie in had gehad compleet misgegaan.
Dat roept bij mij de vraag op of de ib-er wel weet hoe je moet doortoetsen ... wanneer er stof komt die nog niet eerder behandeld is, geef je een korte instructie. Vervolgens kijk je of en in hoeverre de leerling de instructie kan toepassen. Je wilt immers niet alleen kijken naar wat ze al weet, maar ook naar hoe snel ze nieuwe stof kan verwerken.
Citaat:
Naar aanleiding daarvan heeft hij gezegd kunnen we haar niet opnieuw laten testen en vanuit daar dingen gaan oppakken.
Er zijn ook toetsmogelijkheden buiten de cito's om.
Citaat:
De hb specialist heeft aangeraden om door te toetsen en te compacten en verrijken. Haar iedere dag stof aan te bieden die haar prikkelt. Té veel herhaling voorkomen, maar wel leren automatiseren.
Voor veel scholen is dit te weinig concreet ...
Citaat:
Natuurlijk heb ik al een andere school overwogen. Maar voor die 1,5 jaar nog wisselen is iets wat zij zelf echt niet wil.
Ik zeg niet dat je moet wisselen van school hoor. Maar ik wil je wel meegeven dat jouw dochter nog te jong is om
1) de kwaliteit van het onderwijs dat ze nu krijgt te beoordelen
2) de langetermijn gevolgen daarvan te overzien.
Daar heeft ze jou/jullie voor, haar ouders.
Citaat:
Het afgelopen half jaar heeft ze deelgenomen aan een hb-groep. In het begin vond ze het heerlijk maar gaande weg trok ze zichzelf uit de groep.
Weet je waarom ze zich begon terug te trekken? Onze dochter was verdrietig nadat ze van een hb-groep terugkwam omdat het verschil met haar dagelijkse omgeving veel duidelijker werd voor haar. De hb-groep was één middag in de week, de andere 4,5 dag zat ze in een omgeving die niet bij haar paste. Toen ze zich dat eenmaal realiseerde, werd ze verdrietiger dan voor die tijd.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 11 feb 2019, 15:47 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 03 maart 2010, 20:14
Berichten: 896
sabine72 schreef:
Natuurlijk heb ik al een andere school overwogen. Maar voor die 1,5 jaar nog wisselen is iets wat zij zelf echt niet wil

Onze dochter wilde ook echt niet naar een andere school (waarmee ik niet zeg dat je dat je naar een andere school moet kijken, maar ter vergelijk), maar ook niet meer naar de school waar ze op dat moment zat. Zij zat inmiddels in groep 8 en wij wilden haar voor het laatste half jaar niet meer naar een andere school laten gaan. Toch zit zij nu op een andere school, omdat school weigerde om aanpassingen te doen. Wij hadden geen keuze meer, 't was dat of thuiszitten.

Doordat ze zo ongelukkig was op school hebben wij wat afwijkende maatregelen genomen en in overleg met de nieuwe school besloten dat ze bij hun naar groep 7 gaat. Zij zit dus ook voor nog maar 1,5 jaar op een andere school. Ze vindt het heel moeilijk dat ze haar vriendinnen niet meer in de klas heeft, maar gaat nu wel met veel plezier naar school. Tot mijn verbazing werkte het zo snel dat ze na de dag proefdraaien eigenlijk al wilde blijven. Nu, een paar weken later, is ze nog steeds erg blij met de keuze, en wij ook. Ze bloeit nu eindelijk weer op.

Dus mocht het echt niet werken op school zou ik gewoon eens met haar samen bij een andere school gaan kijken. Dan kan ze zelf een beeld krijgen. Onze dochter was er bij binnenkomst eigenlijk al over uit dat ze zich daar misschien wel thuis zou voelen, en de leerkrachten hadden ook meteen een beeld van haar. Ze is de rondleiding meegelopen en daarna wat anders gaan doen tot wij klaar waren met bespreken. Want we vonden dat ze daar niet bij hoefde te zitten.



_________________
Moeder van een HB kereltje (zomer 2005) en een zeer snel prinsesje (winter 2008)

"De beschaving van een volk en haar morele vooruitgang is te meten aan de mate van respect waarmee ze met hun dieren omgaan"

Mahatma Gandhi
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 13 feb 2019, 17:38 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Inmiddels bericht gehad van de ib-er. Samen met haar haar cito's doorgenomen en de dingen waar ze op uitvalt gaan ze mee aan het werk. Kijken hoe snel ze het oppakt.
Ik ben er een beetje van in de war merk ik. De cito's van M7 varieren tussen I-III. In mijn ogen lijkt het een beetje alsof ze willen dat ze een perfecte score gaat halen in plaats van haar echt verdieping aan te bieden. Er wordt eigenlijk alleen gefocussed op wat ze niet goed beheerst. En alleen naar cito's gekeken. Waar zijn de resultaten van de methodetoetsen? Horen die hier niet in worden meegenomen?
ik begrijp dat de basis er in moet zitten maar er lijkt nog steeds het beeld te bestaan dat een hb-er allemaal perfecte scores haalt.

@Paula Ik weet waarom ze zich terugtrok bij de hb groep. Ik kan daar hier in het openbaar geen uitspraken over doen. ben ik veel te "herkenbaar" voor. Laten we het er op houden dat er meerdere factoren te geleid hebben dat ze niet meer wil.



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019, 19:27 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 19986
Woonplaats: Gelderland
Wel belangrijk dat je helder hebt waarom je dochter zich terugtrok bij de hb-groep. En natuurlijk hoef je geen details te geven hier! Herkenbaarheid kan een dingetje zijn wanneer je op een openbaar forum schrijft.

Een methodetoets toetst over het algemeen in hoeverre je de stof die het afgelopen 'blok' behandeld is, beheerst. De vragen zijn toegespitst op dat ene stukje stof. Vaak betekent dat (bijvoorbeeld bij rekenen) dat er een beroep gedaan wordt op één bepaalde rekenstrategie die voorafgaand is ingeoefend.

Een cito-toets vraagt inhoudelijk meer van een leerling: deze toetst de kennis en vaardigheden waar eerder aan gewerkt is. Dat betekent dat de vragen variëren in moeilijkheidsgraad maar ook op gebied van strategieën wordt er meer van de leerling gevraagd. Bij de aangeboden vragen moet de leerling zélf bedenken wat er gevraagd wordt en welke oplossingsstrategie daar bij zou kunnen horen. Dat vraagt meer van de leerling dan de methodetoetsen.

Het is mogelijk dat een leerling goed scoort op methodetoetsen maar zodra de stof door elkaar wordt aangeboden en er verschillende oplossingsstrategieën door elkaar moeten worden toegepast, minder goede resultaten laat zien. Vermoedelijk is dat de reden dat school vooral op de citotoetsen focust en minder op de methodetoetsen.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 14 feb 2019, 21:50 
Volwassene

Geregistreerd: 29 okt 2012, 10:23
Berichten: 550
Ik lees mee en heb weinig zinnige tips.

Paula, zo had ik het nog niet bekeken! Zoon is net doorgetoetst en de uitslagen zijn binnen. Ik kan ze nu beter interpreteren en weet waar op gefocust kan worden. (doortoetsen met Cito leek me aanvankelijk kansloos, maar nu snap ik het)


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 10:06 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Dank voor de heldere uitleg Paula.

Mijn dochter vertelde dat ze met nieuwsbegrip inmiddels teksten op C niveau krijgt. Ook gaat ze wekelijks naar de ib-er die met haar aan het werk gaat.
Ik ga het wat ruimte geven en hopelijk pakken ze het eindelijk een beetje op op school.



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 13:19 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 12:42
Berichten: 280
Met in nichtje is net voor groep 8 naar een andere school gegaan. Achteraf gezien, hadden ze die stap eerder moeten maken. Laatste jaar was iig helemaal goed gegaan en heeft ze er veel nieuwe vriendinnen en vrienden gemaakt.

Met die ervaring zou ik iig niet bang zijn om "zo laat nog" over te stappen naar een school met (veel) meer ervaring

Succes iig.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 13 mei 2019, 14:07 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb.
Eigenlijk gaat het niet heel veel beter. Dochter sluit zichzelf steeds meer buiten van de groep. Toont weinig interesse in meedoen aan activiteiten en zit inmiddels aan de maagmedicatie. Ze komt heel grumpy uit school. Vrijdag explodeerde ze thuis nadat ze op gesprek bij de juf moest komen.
Morgen heb ik wederom overleg op school. Dit keer op verzoek van het CJG waar ik al mee in contact stond. Leerplichtambtenaar komt daar ook bij.
Schoolwissel is mij door haar psychologe afgeraden, tenzij het in een groep is waar totaal niet gepest wordt.

Ik weet niet zo goed wat ik van dit gesprek moet verwachten. Ik hoop dat ze met een plan komen voor nu en voor groep 8. Iets wat het vuurtje in haar weer aanwakkert. Ik mis mijn bubbly meisje.



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:13 
Volwassene

Geregistreerd: 04 dec 2013, 11:44
Berichten: 219
Wat een stellige uitspraak, hoe is die onderbouwd? Ik snap wel dat het moeilijk is een vertrouwde omgeving op te geven, maar zo bouwt ze de zaak wel heel erg dicht. Er valt geen garantie te geven dat er ergens niet gepest wordt, er kan wel gekeken worden naar de omstandigheden op een bepaalde school en in een bepaalde klas. Als er een sterke docent voor de klas staat, die pestgedrag signaleert en ombuigt, hoeft een woelige klas helemaal geen akelige klas te zijn.

Hoe is het gesprek trouwens gegaan?

sabine72 schreef:
Inmiddels al weer een tijdje geleden dat ik hier wat gepost heb.
Eigenlijk gaat het niet heel veel beter. Dochter sluit zichzelf steeds meer buiten van de groep. Toont weinig interesse in meedoen aan activiteiten en zit inmiddels aan de maagmedicatie. Ze komt heel grumpy uit school. Vrijdag explodeerde ze thuis nadat ze op gesprek bij de juf moest komen.
Morgen heb ik wederom overleg op school. Dit keer op verzoek van het CJG waar ik al mee in contact stond. Leerplichtambtenaar komt daar ook bij.
Schoolwissel is mij door haar psychologe afgeraden, tenzij het in een groep is waar totaal niet gepest wordt.

Ik weet niet zo goed wat ik van dit gesprek moet verwachten. Ik hoop dat ze met een plan komen voor nu en voor groep 8. Iets wat het vuurtje in haar weer aanwakkert. Ik mis mijn bubbly meisje.



_________________
Eerste dochter oktober '10
Tweede dochter januari '15
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 11:46 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Gesprek an sich is goed gegaan. Er is duidelijk dat er iets gedaan MOET worden, zeker om de kans op uitval in het voortgezet onderwijs straks te minimaliseren. Ze moet leren leren.
Ib-er en ik zelf gaven aan dat wij denken dat ze er het meest baat bij heeft om op haar huidige school ondersteuning te krijgen.
De dame van de gemeente kwam daarop met een project wat nog niet zo lang loopt. Ze zou dan door een orthopedagoog gespecialiseerd in hb kids ondersteund worden.
Zowel ik als ib-er hadden daar goed gevoel bij.
Toen ik betreffende persoon van het project sprak bleek het om een switch te gaan naar speciaal basis onderwijs voor hoogbegaafden met gedragsproblemen. Dus niet op haar huidige school.
Mijn inziens (nog)een stap te ver. Totaal verkeerde informatie voorgeschoteld gekregen. Mijn dochter heeft geen grote gedragsproblemen.
IB-er gaat nu inventariseren wat er al wel gedaan is en waar ze zich kunnen gaan inzetten. Ook wordt onderzocht waarin de school handelingsverlegen is.
Naar aanleiding daarvan wordt samenwerkingsverband mogelijk ingeschakeld of kan ik alsnog beslissen bij dat project te gaan kijken voor het sbo.



Anyways to be continued.......



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 12:58 
Volwassene

Geregistreerd: 04 dec 2013, 11:44
Berichten: 219
Poeh, wat verloopt het toch allemaal weer traag. Ik heb ervaren dat je eigenlijk zelf een heel duidelijke visie moet hebben en duidelijk moet weten waar je heen wilt en hoe je dat wilt bereiken. Dan kun je pas goed gaan peilen wat de school kan bieden en of het daar ooit wel gaat lukken. Bij een minder voortvarende houding (en het heeft ook (te) lang geduurd voordat ik die een beetje had ontwikkeld) duren processen lang, heel lang.



_________________
Eerste dochter oktober '10
Tweede dochter januari '15
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 13:57 
Volwassene

Geregistreerd: 18 nov 2013, 12:32
Berichten: 26
Ik heb gezegd dat ik dit schooljaar nog een plan voor volgend jaar op tafel wil hebben liggen. Een concreet plan.
Gaat ze extern op een middelbare al wat lessen volgen? Gaat ze extern naar een organisatie waar ze vooral geprikkeld wordt en ze gewoon mag zijn wie ze is. Gaat ze zoals de orthopedagoog toen opperde haar leren leren? Dingen aanbieden?
Weet je wat het erge is, een van de nieuwe juffen op school vertelde zelf hb-er te zijn, net als haar kinderen die hb onderwijs gevolgd hebben. Ze hebben inpandig iemand die heeft aangeboden haar te coachen, haar juffen te helpen de manier van denken van mijn dochter te begrijpen. En er gebeurt zo goed als niets.

Er is dit schooljaar eigenlijk niets gebeurt voor haar. Er zijn vanuit school wat dingen geprobeerd maar eigenlijk hebben ze de plank daarmee volkomen misgeslagen. ( Ik kan niet heel erg in detail treden zonder té herkenbaar te worden) Met hb expert, orthopedagoog, gemeente om de tafel gezeten en feitelijk ben ik nog geen stap verder. Ja ik weet dat ze dus wél een HB IQ heeft ipv een meerbegaafd.

Eigenlijk word ik er heel verdrietig van. Ik voel me een zeurmoeder en wellicht ben ik dat ook. Maar als mn meisje onder gemiddeld zou presteren weten ze wel hoe ze moeten handelen. Waarom is het dan zo moeilijk voor kinderen met een bovengemiddeld IQ om ook passend onderwijs te krijgen?



_________________
2006
2008 HB
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Juiste aanpak vanuit school?
BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 21:22 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 01 maart 2010, 19:43
Berichten: 19986
Woonplaats: Gelderland
sabine72 schreef:
Maar als mn meisje onder gemiddeld zou presteren weten ze wel hoe ze moeten handelen. Waarom is het dan zo moeilijk voor kinderen met een bovengemiddeld IQ om ook passend onderwijs te krijgen?
In de praktijk blijkt het ook lastig voor scholen om kinderen die aan de onderkant uitvallen goed te bedienen. Schrale troost voor jou als ouder van een vastlopend hb'ertje, dat snap ik. Maar op veel scholen hebben ze gewoon moeite met álles dat afwijkt van 'het gemiddelde'.

Moi geeft het ook al aan: als je wilt dat er iets structureel en op redelijk korte termijn gaat veranderen, dan moet je eigenlijk zelf in staat zijn de boel te sturen. Zeker als je merkt dat school nog zoekende is. En dat betekent: je inlezen, zorgen dat je weet waar je het over hebt, en in gesprek (blijven) gaan met school.

En niet onbelangrijk: stel voor jezelf een deadline vast. Wanneer wil je dat er minimaal één punt verbeterd is? En wat doe je als dat niet gelukt is? Want voor je het weet is er een volgend schooljaar begonnen, is het bijna herfstvakantie, kerstvakantie, voorjaarsvakantie ... en is het jaar weer om.



_________________
De beste leraar is hij, die het meest van zijn leerlingen opsteekt (C. Buddingh 1918-1985)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 19 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: