Het is nu 10 dec 2018, 10:32

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Groep 7 en 8 in een jaar? Of gewoon de basisschool uitzingen
BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 09:38 
Volwassene

Het is ook anders als je al een aantal jaar een combi klas gehad hebt, samen met die 1 jaar hogere groep.
Dan kan je in het laatste jaar ook van de 6-7 combi naar 8 want je kent die kinderen al.

In ons geval....de kinderen van groep 8 hadden via een enquête juist mijn zoon uitgenodigd om erbij te komen voor de einde school activiteiten, vlak na de cito is hij overgestapt. Mogelijk is dat een voordeel van het dorpsschooltje waar de kinderen elkaar allemaal , ongeacht leeftijd, toch al goed kennen.

BerichtGeplaatst: 28 aug 2017, 11:44 
Volwassene

Als je zoon zo vroeg in het schooljaar alweer neerslachtig en apathisch is, moet er in ieder geval iets gebeuren. Twee jaar is nog heel lang... Het is belangrijk dat hij zelf actief betrokken wordt bij een mogelijke keuze voor groep 7- groep 8 in één jaar. Het zou ook erg fijn zijn als hij zelf kan aangeven wanneer hij wel weer 'blij' zou worden van school, wat moet er veranderen? Ik denk dat het verstandig is om externe hulp in te schakelen, die je zoon kan helpen bij het duidelijk krijgen van wat hij wil/verwacht en waar hij boos en verdrietig van wordt c.q. weer plezier van zou krijgen. Deze externe hulp zou dan ook school kunnen ondersteunen bij het inrichten van een programma voor hem voor 7/8 in één jaar als dat als beste optie eruit komt, óf het zodanig inrichten van het huidige lesprogramma zodat je zoon de komende twee jaren met meer plezier naar school gaat. Misschien kan school nog een (financiële) bijdrage leveren aan het inschakelen van externe hulp?

BerichtGeplaatst: 30 aug 2017, 11:49 
Volwassene

Hier heeft dochter groep 7 helemaal overgeslagen zonder merkbare problemen.
Eind groep zes is dat besloten op aanraden van een therapeut die nogal wat overwicht had. Enige hiaat leek werkwoordspelling te zijn, daarvoor moest ze eerst een boekje doorwerken wat ze vreselijk vond. Later bleek dat achterin het boekje gewoon een overzichtje/samenvatting stond van alle regels.
Even goed doorgelezen en klaar.
Ik heb er nooit spijt van gehad, integendeel. Pas op de middelbare school bleek hoe vreselijk saai de basisschool voor haar was geweest. Nog een jaar had ze nooit volgehouden.

Of jouw zoon groep 7 en 8 in één jaar kan doen weet ik niet maar het antwoord op je vragen is: ja, het gebeurt, en nee, je bent zeker niet te laat met dit plan. Misschien kan je een 'deskundige' achter je krijgen die je plan wil ondersteunen, in ons geval hielp dat enorm want de school was er uit zichzelf nooit mee gekomen, met dit plan.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 dec 2018, 15:00 
Volwassene

Wij zitten nu in hetzelfde schuitje. School gaat onderzoeken of dochter kan overstappen naar groep 8 of 7 en 8 in 1 jaar kan doen. Dochter heeft dit zelf aangegeven bij ons en ook zelf verteld op school.
Graag zou ik meer te weten willen komen over hoe dat dan gaat met al die typische groep 8 dingen: drempelonderzoek, adviesgesprekken, musical, kamp. Dochter zegt dat ze met die laatste dingen wel graag mee zou willen doen en dus goed afscheid wil nemen.
Is het ook gangbaar dat een school om een iq test vraagt (naast een didactisch onderzoek)? Dochter is als kleuter hb getest. Ze heeft door de jaren heen voornamelijk hoge cito scores laten zien (I) Voorlopig uitstroomperspectief is havo/vwo.
Ik zou niet willen dat dochter de school eerder verlaat met een lager advies. Met een vwo advies komt ze op de school waar ze naar ons en haar eigen inzicht het beste past. Dochter zou graag gymnasium willen doen en ook komt ze op bepaalde scholen in de buurt dan in aanmerking voor speciale programma's (VWO in 5 jaar, VWO+, speciale programma's).
Wanneer school nu niet wil laten versnellen, moet de school naar ons idee alsnog doortoetsen om met een gedegen plan te komen waarmee dochter de komende 1,5 jaar nog voldoende te leren heeft.
Denken jullie dat deze twee opties haalbaar zijn? Er vanuitgaande dat school zich welwillend blijft opstellen en bereid is maatwerk te leveren (dit gebeurt bij enkele leerlingen op school wel).
Dochter is een serieuze en gemotiveerde leerling, past in het plaatje van aangepast succesvolle leerling zoals ik in een ander topic in dit subforum schreef. Ze is nieuwsgierig en enthousiast. Valkuilen voor haar zijn plannen en doorzetten als het moeilijk is. Ze is hierin de afgelopen jaren wel gegroeid, stapje voor stapje.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 07:46 
Volwassene

Bij ons in de omgeving geven het gymnasium en de school met havo-vwo plusklassen voor hb kinderen van groep 7 en 8 van de basisscholen uit de omgeving.
Misschien is dat ook nog een optie om daar naar te kijken bij jullie in de buurt?
(Ze kunnen bij ons in groep 7 en 8, 3 dagdelen naar een plusklassen op andere scholen en zo ook kennis maken met deze scholen)
Ik zou ook bang zijn dat de cito anders zou aangegeven, juist door zo'n heftige stap. Maar ben ook niet zo'n voorstander van versnellen in veel gevallen. In sommige gevallen juist wel hoor, dat is per kind (karakter) zo verschillend

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 08:11 
Volwassene

Een IQ test zou ik een beetje vreemd vinden, omdat de hoogte van het IQ niet zo veel toevoegt.
Ik vraag me verder een paar dingen af:
Wat is de reden dat dit nu pas ter sprake komt, terwijl je dochter al als kleuter hb getest is, en al die jaren eigenlijk ver boven frustratieniveau scoorde....
Waarom is er tot nu toe gekozen voor uitstroomprofiel havo/vwo terwijl ze vrijwel alleen maar I scoort op de Cito? Waarom geen vol vwo? Uit voorzichtigheid misschien?(zegt wel een beetje iets over het beleid)
Daarnaast vind ik de volgorde een beetje apart. Je zegt: als school niet wil versnellen dan moeten ze met een gedegen plan komen en doortoetsen. Maar eigenlijk zou dat sowieso de eerste stap moeten zijn. Wat is anders de basis voor het versnellen?

Mijn idee: start met doortoetsen/didactisch onderzoek. Maak op basis van wat daar uitkomt een plan. Als blijkt dat je dochter nu al klaar is met alle stof van de basisschool, dan is versnellen misschien een betere optie dan 7 en 8 in 1 jaar, zeker omdat ze graag de afscheidsactiviteiten wil doen. Dan kan ze maar beter echt vol bij groep 8 horen. Twee jaar volmaken is dan wel heel lang.
Het plannen en doorzetten is wel een belangrijk ding, en de vraag is of ze daar de laatste maanden in groep 8 wel voldoende aan toe kan komen. Dus daar zou je dan wel na de kerst direct mee moeten beginnen, op basis van een gedegen plan. Al met al wel heel kort dag nu allemaal.......

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 08:49 
Volwassene

Ben het eens met mijn voorgangers en vraag me vooral ook af of school bereid is om haar een vol vwo-advies mee te geven. Dat heb je bijna altijd nodig voor een gymnasium of vwo+. Anders kom je van de regen in de drup...

In groep 8 gebeurt op veel scholen na de M8 toetsen niet zoveel meer op leergebied. Kunnen ze haar wel klaarstomen voor het VO in die periode?

Ik weet ook niet of kamp en musical wel heel erg leuk gaan worden als je ineens de laatste maanden als nieuweling in de klas komt. Of zitten daar al vriendinnen? Dat zou het wel makkelijker maken.

BerichtGeplaatst: 06 dec 2018, 10:44 
Volwassene

Lantaarn, Drietje en Hanneke,

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga er een voor een op reageren.

Lantaarn: die mogelijkheden zijn er bij sommige scholen in de buurt. Maar dat is dan na schooltijd, op een woensdagmiddag bijvoorbeeld en dat is dan 5 keer. Iets is beter dan niets natuurlijk, dat is ook de reden dat ik naar deze mogelijkheden heb gekeken.
Ik ben zelf ook best kritisch t.o.v. versnellen. Mijn kinderen zijn nooit versneld, maar omdat deze vraag nu zo duidelijk naar voren kwam uit een anders vrij stille dochter, kon ik het niet negeren. Ik vond dat ik haar geen recht deed als ik haar niet op z'n minst haar vraag liet voorleggen op school.

Hanneke: een IQ test zou ik ook vreemd vinden, maar het gebeurt bij ons op school. Als kinderen gaan versnellen of als er een steviger 'bewijs' moet zijn voor het onderbouwen van een schooladvies. Ik kan me daar ook niet in vinden, daarom vroeg ik me af of het gangbaar is dat scholen dat doen. Misschien zag ik iets over het hoofd.

Het voorlopige uitstroomprofiel is gebaseerd op de Cito scores. Ze heeft in groep 5 een keer een III gehaald voor begrijpend lezen (op de E5 weer een I, dus eenmalig dipje). En voor de M6 haalde ze allemaal hoge II's, maar op de E6 I's. Ik denk dat het daarom nog geen vol VWO advies is. En voorzichtigheid speelt ook zeker een rol. Ze zijn meer bezig met de vraag of ze een kind niet overschatten dan dat ze een kind onderschatten.

En wat betreft de vreemde volgorde: we hebben in november al een gesprek gehad over compacten en verrijken nadat dochter had aangegeven niet tevreden te zijn. Er is toen met dochter gepraat om te kijken wat er veranderd kon worden, maar ik merkte op uit het verhaal van dochter dat dit eigenlijk een halfslachtige poging tot compacten en verrijken was. En toen kwam dus naar voren dat het zo erg was, dat dochter liever een jaar eerder naar de brugklas zou gaan, wat voor ons dus ook redelijk als verrassing kwam.
Wij hebben toen dochter 8 was eenzelfde fase gehad op school waarin dochter aangaf dat alles te gemakkelijk was. Wij hamerden toen ook erg op doortoetsen, maar de school vond dat niet nodig. Zelfs de HB expert die wij hadden gevraagd om aan te schuiven bij het gesprek, kreeg dat niet voor elkaar. De ervaring leert dat externe doortoetsgegevens niet worden gebruikt als school het anders ziet (weet ik uit ervaring met middelste).

Drietje: dochter heeft 1 vriendin in groep 8 die ook hb is. Dochter heeft de afgelopen jaren aangegeven niet te willen versnellen omdat ze dan haar vriendinnen moest missen in de huidige klas. Dat kon ik goed begrijpen: ze had groep 3,4 en 5 in andere klassen doorgebracht vanwege een locatiewissel op de oude school en toen een wissel naar een nieuwe school. Echter, de klas waar dochter in zit is vaak onrustig en druk. Dat stoort haar al jaren. Ik merk dat ze de laatste tijd minder speelafspraken heeft met de meiden uit haar klas. In september was denk ik de laatste. Er was onlangs een feestje voor alle meiden uit de klas, behalve voor dochter. Ze gaf daarvoor als verklaring dat ze de sukkel van de klas is. Ze voelt zich niet heel erg veilig in de klas. Hierover heb ik al contact gehad met de groepsleerkracht en directeur toen een klasgenoot zonder aanleiding haar pijn deed en ze daar zeer van ontdaan was.

Dochter doet naast het plusprogramma op school, waarvan ze aangeeft dat het ook te makkelijk is, 1 ochtend per week een externe plusklas waar ze echt leert. Niet alleen op cognitief gebied, maar ook op het gebied van samenwerken, omgaan met verschillende karakters, doorzetten, plannen. En waar ze veel meer haarzelf kan zijn dan op school. Een hele fijne, waardevolle plek dus. Was het maar 4 ochtenden per week!

Mijn grootste twijfel nu zit inderdaad in of er genoeg tijd is voor het klaarstomen voor het VO, of het schooladvies niet lager uit gaat vallen en of dochter voldoende aansluiting zou hebben in een groep 8 waar ze de kinderen amper kent. Ze heeft op het gebied van nieuwe groepen al het nodige meegemaakt, voelt zich ook vaak het buitenbeentje. Dat zijn dingen die we zeker niet te licht moeten opnemen.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2018, 09:56 
Volwassene

De vraag van je dochter lijkt wel voort te komen uit het feit dat ze deze klas niet zo leuk vind en een groep hoger zit een vriendinnetje, of zit ik nu mis?

Voor een kind lijkt me de oplossing om dan te veranderen wel logisch (korte termijn denken), echter of dat het beste is voor haarzelf is?
Misschien kun je toch eens om de tafel gaan zitten en kritische vragen gaat stellen, zodat je echt weet waar de eerste vraag vandaan komt.hoe diep zit het en zijn er nog andere oplossingen op haar gevoel van onvrede op te lossen?

BerichtGeplaatst: 07 dec 2018, 10:28 
Volwassene

Hmm nee, dat is het niet. Dat lijkt zo als je het zo leest, maar het is echt heel moeilijk om dat op een scherm uit te leggen. Ze heeft echt onvrede over het werk dat ze maakt. De klas is op het moment juist wel rustig, maar qua aansluiting lijkt er gewoon meer afstand tussen haar en andere meiden te zijn nu. Weet niet goed hoe dat komt. Misschien ook verschil in hoe erg ze aan het prepuberen zijn?
Wat ik wel denk: het bezoeken van de externe plusklas heeft haar ogen geopend wat betreft aansluiting met andere kinderen en uitdagend werk en hoe ze dat op school mist.

Stap 1 was dat gesprek met dochter voeren, stap 2 was dat kenbaar maken aan haar leerkrachten en dat heeft ze ook goed gedaan. Stap 3 is om de tafel met school en goed bekijken wat de opties zijn en welke het beste past bij dochter. Die afspraak staat trouwens al gepland.

Ik vind deze berichtenuitwisseling echt heel fijn, ik heb nu al een stuk meer helder welke opties er zijn en waar we allemaal op moeten letten.

BerichtGeplaatst: 07 dec 2018, 12:43 
Volwassene

Heel duidelijk, top!

Pagina 2 van 2 [ 31 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2