Het is nu 20 aug 2018, 11:52




 Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 13 apr 2018, 23:40 
Volwassene

Geregistreerd: 13 apr 2018, 09:32
Berichten: 3
Onze zoon ( 8 jr, groep 5) rekent vanaf groep 3 een groep hoger, zit in plusklas maar nu lijkt het wederom ( huidige leerkracht is ok maar daarvoor :( ) spaak te lopen. Graag jullie ervaring en tips?
Op dit moment wordt hij doorgetoetst op school voor rekenen, afgelopen jaren hebben we dit extern laten doen omdat school niet mee werkte. Dus dit is al heel wat.....Hij zit in groep 5 en heeft nu net een A1 score voor eind groep 7 behaald, avi M7 ( beheersing) spelling en begrijpend lezen zijn op niveau van groep 5 B 2 score. Ze gaan nu door met M8 en dit lijkt zijn grens te zijn. Ik schat c score? Waarschijnlijk nog een half jaar instructie en hij haalt E8.De grote vraag is en nu?? Leerkracht heeft niet echt een antwoord ( afspraak leerkracht en Ib-er kan pas in juni..) plusklas leerkracht geeft aan dat er voldoende mogelijkheden zijn maar school kijkt vooral praktisch... zij denkt aan rekentijgers, rekentoppers, wiskundige bladen enz. Nu is het geval dat school volgend jaar over gaat naar een continu rooster ( 5 dagen 8.25 tot 1400 uur) en zijn klas een combiklas wordt. Veel veranderingen en dan ook nog een ander traject dan de rest. Hier zijn wij geen voorstander van omdat zoonlief de instructie van de groep hoger ook erg interessant vindt. Hij rekent al langer met deze , nu ook een combiklas, mee en dit was geen succes.
Concreet: wie heeft ervaring met rekenen op deze manier wat doe je na po rekenen? Bladen, toetsen meedoen? Rekentijgers?
Hoe gaat het met aansluiting VO?
Hoe houden we het praktisch en werkbaar voor school? Hij heeft het naar zijn zin in deze groep, dat vinden we ook belangrijk...
Alvast dank


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 14 apr 2018, 12:08 
Volwassene

Geregistreerd: 28 nov 2010, 21:08
Berichten: 5644
Oef, dat is een flinke voorsprong. Zonde dat school niet eerder verder de breedte is ingegaan maarja, dat kun je niet meer terugdraaien. Ik heb niet echt tips maar het valt me wel op dat jullie pas in juni een afspraak met d leerkracht/ib-er kunnen hebben. Dat is mi belachelijk, dan is het schooljaar voorbij en kun je in het nieuwe schooljaar met de nieuwe leerkracht weer vrolijk overnieuw beginnen, alleen ben je een half jaar verder terwijl het voor je zoon waarschijnlijk niet makkelijker wordt. Eventueel de directeur inschakelen kan ook nog.



_________________
Be the change you want to see in the world
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 15 apr 2018, 11:47 
Volwassene

Geregistreerd: 30 apr 2014, 18:14
Berichten: 1055
Hmm juni vind ik ook wel een hele lange periode om te moeten wachten. heeft vast ook met vakanties en zo te maken, maar dan nog.

vraagje: waarop liep het spaak met rekenen met een hogere groep? waarom zijn jullie hier geen voorstander van?
Met deze scores zou ik zeggen: eerst kijken waar de hiaten liggen, met name in strategieen. Vaak kunnen kinderen erg ver komen maar soms gebruiken ze niet de meest handige strategieen om dat punt te bereiken. Als rekenen ingewikkelder wordt, kan dit uiteindelijk tot problemen leiden. Bij ons op school schijnt (scheen) het mogelijk te zijn om met een buitenschoolse plusklas wiskunde -achtige lessen op het v.o. te volgen. Dit kon vanaf groep 7-8. Zou dat iets zijn?

Over verrijking/plusmateriaal voor rekenen is hier een aardig filmpje. De maakster is orthopedagoog gespecialiseerd in hb. En een goede ook (vind ik tenminste, als ik haar stukken lees!). http://edu-en-ik.nl/publicaties/hoogbeg ... kentijger/



_________________
dochter: augustus 2009: niet getest, versneld
dochter: september 2011: beweegwondertje
Ikzelf: niet getest, ik vermoed hb. Zou wel een hoop verklaren ;-)
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 11:23 
Volwassene

Geregistreerd: 13 apr 2018, 09:32
Berichten: 3
Bedankt voor jullie reactie.
Juni is idd belachelijk maar ze zijn nog niet klaar met toetsen en willen eerst alles in beeld hebben.... in de tussen tijd heb ik regelmatig contact met zijn juf hoever hij is en welke resultaten maar meneer gaat maar door :) hij heeft net bm 8 Cito terug gekregen B 2 en nu gaan ze hem alle toetsen laten maken, methode gebonden. Daar worden evt hiaten uitgehaald dan volgt instructie enz. Op zich is dit een goede manier maar wij maken ons zorgen over volgend jaar. Hij heeft al met de combinatiegroep mee gerekend en hij luisterd dan naar en de instructie van zijn nivo maar ook naar die van een groep hoger waardoor hij niet toekomt aan de maak opdrachten enz. Afgelopen periode was hij alleen aanwezig tijdens de instructie en ging dan terug naar zijn eigen groep, dit ging op zich goed. Volgend jaar zit hij het hele jaar in die combiklas ( dan 6/7) 1dagdeel gaat hij nu naar de plusklas maar waar laten ze hem met rekenen? De leerkracht zie ik niet twee groepen instructie geven en daarna nog aan hemdaar heeft ze gewoon geen tijd voor. Hij is redelijk zelfstandig maar ook hij heeft af en toe een vraag. Wij vinden het ook belangrijk dat hij alle automatisering vast houdt. Rekentijgers en ander materiaal liggen tot zijn beschikking in de klas en doet hij al regelmatig. Voor we het gesprek met de ib-er aangaan willen we weten welke methode/oplossingen er zijn en wat de voor en nadelen zijn. School denkt praktisch maar wij willen voor hem de beste oplossing. Er is na de plusklas , eindigt bij ons halverwege groep 8 , een mogelijkheid om naar een VO school te gaan en daar 1 dagdeel een apart programma te volgen. Of dat voor hem goed is? Ik denk nu nog niet.... bedankt voor de link ik ga de filmpjes even kijken! Mocht iemand nog een tip hebben? Ik hou me aanbevolen!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 10 mei 2018, 18:04 
Volwassene

Geregistreerd: 21 dec 2017, 11:42
Berichten: 218
Mijn kind zit in een combinatie klas en kan tijdens de "werktijd" een gehoorbeschermer op zetten en doet dit ook (is ook populair in de klas). Met vragen over het werk hebben ze een kaartsysteem. Op hun eigen tafel,rood of groen en ziet de juf of ze moet helpen. De kinderen werken dan ook verder met wat ze wel weten.
Wij hebben juist gekozen voor een school met combinatie klassen.
Maar het is wel een verschil dat onze juffen en meesters hier al jaren mee werken.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Groot verschil rekenen en taal
BerichtGeplaatst: 11 mei 2018, 12:59 
Volwassene

Geregistreerd: 29 jan 2016, 17:19
Berichten: 119
De school van Buddy is vorig jaar begonnen met leerjaaroverstijgende rekengroepjes. Ze hebben dus nog geen ervaring met "wat te doen na het rekenen" maar ze zullen uiteindelijk ook tegen het probleem aanlopen.

Ik zou zeker zorgen dat ze de breedte ingaan. 5 dagen per week rekenverrijking, het lijkt me dat een kind dat na een halfjaar spuugzat is. Maak dan liever de bewuste keuze om middelbare schoolstof te gaan doen en daar instructie over te geven, dat lijkt me voor een kind motiverender dan drie jaar lang "verrijking" op hetzelfde (eind basisschool)niveau.

Programmeren is een goede optie voor verbreding. Je kunt makkelijk een heel jaar vier uur per week bezig zijn met één boek (de vijfde dag gebruiken om het rekenen "bijhouden"). "Scratch" en "Python" zijn twee "talen" die erg geschikt zijn voor het onderwijs. Na een jaar kun je allerlei kanten op: meebouwen aan "open source" projecten, websites bouwen, Lego robotica, of als je echt hardcore wilt programmeren kun je het oude "How to design programs" doorwerken (dit vereist wel een hoog rekenniveau). Een coach (online of offline) is wel wenselijk.

Schaken kan ook. Het is leuker samen met andere kinderen, maar het kan ook online (bijvoorbeeld met chessity).

Voor thuis is een muziekinstrument een nuttige tijdvreter. Met les natuurlijk. Alleen jammer dat je er niet echt schooltijd aan kunt besteden. Eigenlijk denk ik dat voor alle vormen van serieuze verbreding geldt dat een kind daar wekelijkse begeleiding bij nodig heeft.

Doorgaan met de middelbare school wiskundestof kan ook, als je iemand kun vinden om een keer per week instructie te geven. Alleen dan zit je met een redelijk grote kans dat het op de middelbare school "spaak" loopt (en die kans loop je elk jaar opnieuw), dwz dat er volledige zelfwerkzaamheid verwacht wordt bij het "vooruit werken" en dat je kind ongemotiveerd raakt. Je kind moet echt een eigen 'tutor' hebben die wekelijks instructie en feedback geeft buiten de groepslessen om. Als je kind tegen die tijd goed Engels kan (misschien iets om je nu op te focussen?) zijn er online ook allerlei mogelijkheden, bijvoorbeeld Stanford EPGY.

Op de middelbare school 'uit' zijn met de wiskundestof is dan weer helemaal geen probleem. Je kunt een jaar eerder het centraal examen doen en dat biedt ruimte om extra vakken te doen. Meerdere universiteiten bieden allerlei vakken aan aan excellente scholieren (en dat is meteen een goede manier om je wiskundekennis toe te passen en op pijl te houden terwijl je wacht tot je centraal examen mag doen). Een leerling die klaar is met de middelbare school stof kan ook meedoen aan Coursera of MIT OpenCourseWare.

Anyway, als je niet kiest voor doorgaan met middelbare school wiskunde, dan zou ik zo snel mogelijk beginnen met verbreding. Vanaf het begin van volgend schooljaar 4 keer per week schaken/programmeren/project doen en nog maar 1 keer per week rekenen. Hopelijk kan 'ie op die manier een heel jaar toe met de groep 8 boekjes en hoeft 'ie daarna "slechts" 2 jaar lang wekelijks herhaling (automatiseren en wat verhaalsommetjes oefenen voor de CITO-toets) te doen.

Ik zou in elk geval de plusklasjuf eens vragen wat zij concreet in gedachten heeft. Of zij hem "huis"werk kan opgeven (en dat goed begeleide). Ik vind de dingen die school noemt (rekentijgers, wisschriften) geen verbreding maar echt rekenverrijking. Logisch dat ze daarmee komen als ze gewend zijn dat de echte verbreding door de plusklas gedaan wordt, maar 3 jaar lang 5 dagen per week rekenverrijking op hetzelfde niveau kan gewoon niet.

En in hoeverre ben je zelf bereid / in staat bent om begeleiding te regelen. Heb je iemand in je familie die kan programmeren, ben je bereid een student te betalen, etc?



_________________
Moeder van twee zonen:
Buddy (herfst 2012)
Munchkin (herfst 2015)


voorsteltopic
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 1 [ 6 berichten ] 


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: