Het is nu 20 feb 2018, 00:44

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vraag DMT score
BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 07:36 
Volwassene

Vraagje, ik kreeg gister rapport van onze dochter, scoort ze op AVI met lezen een M7 niveau en begrijpend lezen een II maar voor de DMT een III op niveau van groep 5. ( ze zit nu in groep 5). Betekend dat dat ze toch faalangstig is met woordjes op lezen?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Vraag DMT score
BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 08:24 
Volwassene

Nee hoor, dat hoeft zeker niet
Veel kinderen scoren met avi beter dan met de dat, omdat teksten lezen voor de meesten gemakkelijker is dan een rij losse woordjes, je hebt immers niets aan de context.
Als er een heel groot verschil is, is het wel goed om in de gaten te houden. Dan kan het zijn dat een kind geneigd is tot radend lezen, wat bij een tekst vaak wel goed gaat, maar bij losse woordjes niet.
En dat KAN dan weer te maken hebben.met dyslexie, maar hoeft zeker niet

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 08:27 
Volwassene

Dat kan, maar het is ook goed mogelijk dat ze bij het lezen van teksten gebruik kan maken van haar taalgevoel. Als kinderen goed weten hoe zinnen zijn opgebouwd en een grote woordenschat hebben kunnen ze daar gebruik van maken bij het lezen van teksten.

Ik zie dat Von iets dergelijks heeft geschreven.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 10:42 
Volwassene

Was hier ook zo met beide kinderen.
Beiden waren begin groep 4 avi-uit. Beiden hadden na groep 3 nooit meer een A voor de DMT.
School vond dit onbelangrijk.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 11:13 
Volwassene

Hier ook een lage score op de DMT. Wel hoge A's voor spelling en avi-uit dus ik maak me er ook niet druk om. Jongste maakt zich ook niet druk, en spant zich zeker niet harder in als er een stopwatch in de buurt komt, dus daar wijdt ik het maar aan. Ik zie de DMT zelf meer als signaleringsinstrument voor dyslexie. Wanneer daar vermoedens over zijn, is het fijn dat je al van een aantal jaar terug de DMT-gegevens naast de andere gegevens kunt leggen. Een losse lage DMT is mi geen alarmsignaal. (de lage score klopt overigens wel; jongste is technisch geen sterke lezer, maar hij vult alles razendsnel vanuit de context aan. Aan zijn spelling te zien heeft hij wel voldoende oog voor detail dus het zal met de vreemde talen ook wel goed komen)

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 11:35 
Volwassene

Ook hier een behoorlijk verschil in scores. Vanuit school kreeg ik de volgende uitleg: kinderen die veel en goed lezen, hebben vaak ook al een eigen leestempo ontwikkeld. In dat tempo lezen ze met gemak ook woordenlijsten. Foutloos, maar niet op tempo. Ikzelf vond dat in het geval van mijn zoon een heel logisch klinkende verklaring.

BerichtGeplaatst: 08 feb 2015, 17:05 
Volwassene

Fijn toch zo een forum :D voor niks zorgen gemaakt ;) bedankt voor jullie berichten! Klinkt ook allemaal heel logisch....

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 10:48 
Volwassene

Ik haal het topic even naar boven, want mijn dochter scoorde op de DMT dus E6 en met de avi kaarten instructie E7 (ze zit in groep 6).
Toen de leerkracht hoorde dat oudste alleen strips leest en stukken uit informatieve boeken, vond hij dat niet voldoende en moest ze echte leesboeken gaan lezen en dan E7 of hoger. En dan een uur per dag. Ik heb zelf niet het idee dat het nou ze slecht gaat met technisch lezen. Moet ik dan toch doen wat hij zegt? Ze maakte de DMT altijd minder goed dan de AVI kaarten en het fluctueert ook nog weleens. Zo had ze begin groep 4 instructie M6 gehaald en een half jaar later was het ineens M5. En een jaar daarna weer M7.
Oudste leest met periodes wel boeken van Geronimo Stilton (het liefst Fantasia verhalen), Dagboek van een muts of Leven van een loser.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 11:51 
Volwassene

Een kind gedwongen een uur per dag laten lezen lijkt me nou niet de beste manier om het leesplezier te bevorderen...

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 12:04 
Volwassene

Mij ook niet. Maar de leerkracht was zo overtuigd van zichzelf, dat ik onzeker werd en om feedback ben gaan vragen alhier.

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 19:04 
Volwassene

Heb jij als moeder het idee dat haar leestempo bij stil (!) lezen laag is of normaal? Dat ze er last van heeft? Heel erg kan het niet zijn als ze op begrijpend lezen een I scoort.

Langzaam hardop lezen kan een handicap zijn die zich alleen maar bij hardop lezen voordoet. Lekker onbelangrijk! Niet voor niets draait het bij het schooladvies om begrijpend lezen en rekenen. Hardop technisch lezen is vooral interessant om mogelijke oorzaken van slecht begrijpend lezen uit te sluiten (of niet). Als het begrijpend lezen goed is, waar gaat het dan nog over?

Woordenschat kun je ook ontwikkelen met luisterboeken / voorgelezen worden. Dan kan ook een goede manier zijn om leuke boeken te ontdekken en leesmotivatie te vergroten.

Het klinkt mij toch vooral alsof de leerkracht op zoek is naar smoesjes om zelf niets met de voorsprong te hoeven doen. Eerst het gewone werk perfect foutloos...

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 10:09 
Volwassene

Geekmum, dat laatste (werk foutloos) is wel heeeeeel erg deze leerkracht. Dat heb ik ook gemerkt toen mijn middelste bij hem in de klas zat.
Volgens mij gaat het stillezen prima. En het hardop lezen gaat ook goed; ze leest haar zusje van 3 geregeld voor en ja, ze struikelt weleens over een woordje of zoekt even naar de juiste intonatie (ik denk ook omdat ze het verhaal echt levend wil maken voor haar zusje) maar verder merk ik niets vreemds.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 10:55 
Volwassene

Dee85 schreef:
Geekmum, dat laatste (werk foutloos) is wel heeeeeel erg deze leerkracht. Dat heb ik ook gemerkt toen mijn middelste bij hem in de klas zat.
Volgens mij gaat het stillezen prima. En het hardop lezen gaat ook goed; ze leest haar zusje van 3 geregeld voor en ja, ze struikelt weleens over een woordje of zoekt even naar de juiste intonatie (ik denk ook omdat ze het verhaal echt levend wil maken voor haar zusje) maar verder merk ik niets vreemds.

Niks aan de hand dus. Misschien dat ze gewoon te mooi leest, met intonatie en duidelijke pauzes tussen de woorden. Dat is niet snel genoeg voor een topscore op de AVI/DMT, maar wat is daar erg aan?

Ik zou zeker het idee van de leerkracht - verplicht lezen - niet uitvoeren. Maar als deze leerkracht belangrijk is voor het schooladvies, misschien toch een beetje de beeldvorming proberen bij te sturen. Benoem tegenover de leerkracht alle positieve dingen die je dochter thuis doet zoals dat hardop voorlezen, en als je niet heel concrete dingen hebt om te benoemen, zeg dan hoeveel voortgang en motivatie je bij je dochter ziet... Laat die man maar denken dat je dochter er iets mee doet.

En zeg gewoon tegen je dochter: ik ben niet blij met de ideeën van de meester, ik denk dat jij meer kunt leren van moeilijker werk dan van je huidige werk foutloos krijgen. Maar je hebt nog maar anderhalf jaar te gaan op de basisschool en de indruk die deze meester van jou heeft is belangrijk voor je middelbare schooladvies. Dus misschien is het toch goed dat je in elk geval bij de toetsen zo nauwkeurig mogelijk werkt en al je antwoorden controleert.

Het kan zijn dat ze niet graag leest omdat er een mismatch is tussen het denkniveau en het technisch leesniveau. Zo superleuk zijn de E6 boekjes nu ook weer niet. Misschien kun je eens een C boek uit de bibliotheek pakken en voorlezen?

voorsteltopic

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 11:18 
Volwassene

Dat is wel een idee dat ik kan uitproberen. Ik heb nu een C boek meegenomen uit de bieb, Pindakaas en Sushi (match haar interesse in manga en Japan). Het zijn wat meer tieneronderwerpen en ik betwijfel of ze daar al echt heel erg mee bezig is. Ik zie haar dan in sommige opzichten ook echt als een 9 jarige, als je snapt wat ik bedoel. Aan de andere kant verslindt ze Tina's en dat zijn toch ook wel wat meer tiener-achtige onderwerpen.

Ik denk dat dat wel een goede strategie is om met de meester om te gaan. En volgens mij zoekt hij ook erg de bevestiging dat hij het goed doet. Dat merk ik aan zijn reacties als we iets positiefs vertellen (en dat doen we ook geregeld). Ik let heel erg op hoe ik iets breng. Ik probeer diplomatiek te zijn. ;)

Pagina 1 van 1 [ 14 berichten ]