Het is nu 04 jul 2020, 07:35

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]




 Pagina 1 van 3 [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 18 apr 2020, 19:32 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Goedemorgen, hier weer een twijfelende ouder die haar verhaal even kwijt wil om de ervaringen en gedachten van jullie te horen :-)

Ik lees al een tijd mee op dit forum omdat ik bij mijn zoon van bijna 5,5 jaar soms twijfel of hij niet een voorsprong heeft. Dit is het laatste halfjaar actueel geworden omdat er vanaf groep 2 opeens allerlei problemen ontstonden. Het begon met een heftige uitbarsting in de klas waarbij hij de juf fysiek aanviel en dingen kapotmaakte. De periode daarna trok de school vaak aan de bel. Ze gaven aan dat hij zoveel aandacht vraagt dat het bijna niet mogelijk is hem in de klas te handhaven. Problemen zijn bijvoorbeeld: snel boos als iets niet volgens zijn plan gaat (bouwwerk wordt afgebroken bijvoorbeeld), slechte werkhouding als hij het werkje niet leuk vindt, gaat extreem vaak naar de wc en blijft daar dan rondhangen. Vanaf oktober 2019 gaat hij daarom (omdat de school dit wil) alleen de ochtenden naar school, dit zou hem de benodigde rust geven.

Op verzoek van de school is daarnaast ook een psychiatrisch onderzoek inclusief IQ-test (wppsi) gedaan bij de jeugd ggz. Uit het onderzoek kwam een IQ van 110 met een zeer lage verwerkingssnelheid (82) en de diagnose ass. Naar ons idee is het onderzoek echter niet bijzonder diepgaand uitgevoerd en wij herkennen onze zoon niet in het verslag. We hebben daarom een second opinion aangevraagd. Daar is helaas alleen uitgekomen dat de procedures goed zijn uitgevoerd en dat het op basis van de input logisch is dat ze tot de diagnose zijn gekomen. Er is verder niet opnieuw naar hem gekeken.

Met name bij mij blijft de gedachte spelen dat hij misschien wel slimmer is dan uit de test naar voren is gekomen. Of in elk geval dat er zoveel hb-kenmerken bij hem passen dat het iets is dat we niet zouden moeten negeren. Al is het maar om het uit te sluiten. Mijn man heeft echter wat meer twijfels hierover en bij de ggz en op school is deze gedachte totaal niet aan de orde. 

Nu herken ik ook echt niet alle kenmerken, en loop ik dus het risico dat ik zo'n moeder ben die dingen ziet die er niet zijn. Misschien dat ik daarom hier dit bericht plaats. Ik zou graag jullie ideeën en ervaringen horen. Natuurlijk kun je niet zeggen op basis van mijn verhaal of mijn zoon hb is, maar misschien hebben sommigen van jullie soortgelijke situaties meegemaakt.

Hier een beschrijving van opvallende eigenschappen en gedragingen:

[list=][*]Baby/peuter: snelle motorische en taal-ontwikkeling (liep voor zijn 10de maand, sprak met 10 maanden zijn eerste woordje). Maakte al heel vroeg taalgrapjes, toen hij nog nauwelijks kon praten (bijv met 1,5 jaar: ik: pluk een roos, zet hem op je .... hij, met een grijns: 'petje'). Hij viel in negatieve zin op het kdv op doordat hij nauwelijks met andere kinderen speelde, en doordat hij een lage frustratietolerantie en slechte emotieregulatie had (heeft ie nog steeds). Zodra iets niet volgens zijn plan gaat kan hij uitbarsten in paniekerig gehuil/gekrijs (2, 3 jaar) of woede (4, 5 jaar). Om die reden hebben we nog een tijdje SI-therapie gedaan toen hij 3 jaar was (maar eerlijk gezegd heb ik daar geen enkel verschil door gezien).
[*]Kleuter: maakt woordgrapjes, stelt vragen over leven en dood, denkt na over complexe zaken (bijv: als er steeds meer kinderen geboren worden en er zou een deksel om de aarde zitten, dan zou dat echt een keer exploderen omdat er dan minder plek is voor de lucht, of: wat doen ze eigenlijk met de navelstreng als die is afgeknipt?). Blijkt opeens al redelijk goed te kunnen lezen en kan plus- en minsommen maken tot 20. Hij heeft veel ingewikkelde ideeën, speelt heel anders dan andere kinderen. Nauwelijks fantasiespel. Hij bouwt bijvoorbeeld een complexe 'machine' en praat daarbij in zichzelf wat het allemaal doet (op dit moment zit hij bijv. in bad: 'deze waterpersmachine -allerlei bakjes in en op elkaar- perst het water. Ik doe er water bij. Implanteren heet dat, jaha, zo noem ik het, implanteren'). Heeft gevoel voor schoonheid, zo was hij eens bijna tot tranen geraakt door een videoclip met mooie muziek en dans. Hij maakt de laatste tijd ook stapels abstracte tekeningen, die bijna altijd volledig symmetrisch zijn. Concrete dingen tekent hij liever niet, zijn poppetjes zien er nog niet uit. Moeilijke dingen gaat hij zo veel mogelijk uit de weg. Fietsen doet hij daarom pas een paar maanden, voorheen probeerde hij het niet eens ('kan ik niet, je moet me vasthouden!'). Als ik hem iets inhoudelijks vraagt reageert hij standaard met: 'dat weet ik niet hoor'. Als ik zeg: je weet het vast wel!, dan komt het juiste antwoord alsnog. Letters en cijfers schrijven begon hij pas te doen toen ik zei dat het voor dat werkje niet erg was als het soms mislukte, dat het daar niet om ging. 
[*]Problemen waar we nu tegenaan lopen, afgezien van de problemen op school: hij is sinds de coronacrisis heel angstig (liep op een gegeven moment zelfs met een tissue voor z'n mond naar buiten...), heeft nachtmerries, durft niet alleen in de gang of in zijn kamer, en plast elke dag wel een paar keer in zijn broek. En de heftige emoties blijven ook een probleem, zeker met een kleiner broertje dat alles omgooit en stukmaakt.[/list]

Wat we dus niet zien is een kind dat al super vroeg kon lezen en schrijven, of al kan klokkijken of zoiets. Ook zijn rapport is redelijk middelmatig, maar vooral op het gebied van werkhouding en het kunnen opvolgen van samengestelde opdrachten enz. Ook heeft hij vaak grote tegenzin voor dingen als aankleden, naar de wc gaan (geen zin, duurt extreem lang, trekt z'n t-shirt over z'n pyama aan). Als hij het gevoel heeft dat je hem 'test' gaat hij zich onmiddellijk kinderlijk gedragen, raar doen, verkeerde antwoorden geven. 

Hij heeft ook wel veel door van het hele traject waar we doorheen zijn gegaan. Na het onderzoek bij de ggz zei hij tevreden: 'zo, ik ben getest en gecontroleerd'. Terwijl we dit uiteraard absoluut niet zo hebben benoemd.
Wat zou ik van jullie willen horen: herkennen jullie iets hiervan? En hoe groot is de kans dat hij op een nieuwe iq-test hoger scoort? En zijn er ervaringen met kinderen met ass en hb? Of juist van misdiagnoses waarbij dit soort gedrag werd gezien?

Alvast veel dank voor het meepraten en -denken!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 17:33 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2124
Hallo Kiwigold,

Aan de hand van wat je schrijft kan ik me voorstellen dat je twijfelt aan de IQ score. Er zijn zeker kinderen die, wanneer ze niet goed in hun vel zitten, niet goed testbaar zijn en kenmerken van autisme en/of ADHD vertonen, terwijl die kenmerken afzwakken of verdwijnen wanneer ze beter in hun vel zitten.
Iemand die veel over de overeenkomsten en verschillen tussen HB en autisme heeft geschreven is Agnes Burger. Misschien interessant voor je om wat informatie van haar te lezen, bijvoorbeeld:
https://webdog.agnesburger.nl/files/HB_ASS_1_TvO_06_06.pdf
https://webdog.agnesburger.nl/files/HANDBOEK_hst_14_HBASS_pdf.pdf

Als moeder heb je een een onderbuikgevoel waar je ook op kunt vertrouwen. Het is de moeite waard om door te blijven zoeken en te achterhalen wat voor jouw kind het beste gaat werken.

Heeft je zoon de mogelijkheid om andere slimme kinderen te ontmoeten (ontwikkelingsgelijken)? Gedraagt hij zich tussen die kinderen anders?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 20:10 
Volwassene

Geregistreerd: 31 dec 2018, 16:38
Berichten: 45
Hallo Kiwigold,

goed dat je de stap hebt genomen om je twijfels serieus te nemen en uit te zoeken.
Ik sluit aan bij de reactie van Bissi en kan mij je twijfels voorstellen, vanuit wat je schrijft.
Is het een overweging om je gedachten en vragen aan een HB-specialist voor te leggen?
En, meer uit nieuwsgierigheid, wat zijn dingen waar je zoon blij of enthousiast van wordt?



_________________
O 2008
M 2010
J 2015
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 19 apr 2020, 21:13 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Bedankt voor jullie reacties! Het is fijn om te horen dat jullie je iets voor kunnen stellen bij mijn twijfels. Excuses nog voor de extreem lange post, het leek korter toen ik het op mijn kladblok had getypt ;-). Wel heel fijn om zo mijn verhaal eens helemaal uit te typen.

Dankjewel voor de links, Bissi, ik heb al even snel kunnen kijken en ik zag al dat het interessant materiaal is! Daar ga ik nog even goed voor zitten komende week. Er zijn niet heel veel mogelijkheden om hem met ontwikkelingsgelijken te laten ontmoeten. Vlak voor de coronacrisis had ik hem (beetje eigenwijs van mij) opgegeven voor een creatieve cursus voor (vermoedelijk) hoogbegaafde kinderen. Het onderwerp van de cursus sloot namelijk heel erg aan bij één van zijn interesses, namelijk kunst creëren en daarbij de kans krijgen om zelf te experimenteren. Hij heeft daar helaas maar twee keer een middag van mee kunnen doen voordat alles werd stilgelegd vanwege corona. Wat mij daarbij wel opviel was dat hij al in de eerste 5 minuten een heel serieus gesprek had met een wat ouder meisje, over de werking van een orgeltje dat in dezelfde ruimte stond. De leidster van de cursus gaf mij na afloop aan dat hij veel originele ideeën had, maar wel veel moeite had met samenwerken en met stilzitten.

Lisa80, ik denk dat we inderdaad contact gaan opnemen met een hb-specialist en dan ook kijken welke test ze bij hem nog af kunnen nemen (omdat de wppsi nu voorlopig niet meer kan).

De dingen waar hij blij en enthousiast van wordt liggen heel erg op het vlak van autonoom creëren: of het nu met duplo, lego, clicks, kartonnen doosjes, stiften of andere knutselspullen is: zolang hij geen voorbeeld na hoeft te maken maar helemaal zelf mag bedenken wat hij maakt is hij volmaakt gelukkig. Dan creëert hij altijd een complex uitziend iets, een bouwwerk van duplo/lego met allerlei functies of bijvoorbeeld een bijzondere vorm, of een soort 2D- of 3D-kunstwerk. Hij wil meestal niet verder uitleggen wat het is, behalve dat het een kunstwerk is dat hij helemaal zelf verzonnen heeft. Het ziet er ook altijd heel kunstig en vaak symmetrisch uit.

Verder wordt hij blij van filmpjes kijken :mrgreen: , hij kiest op Youtube meestal voor filmpjes waarin je bijv. ziet hoe een domino-parcours wordt opgezet en daarna de dominostenen worden omgegooid, of waarin de werking van machines wordt gedemonstreerd. Op tv houdt hij erg van de Klokhuis/Checkpoint-achtige dingen, maar ook educatieve tekenfilms (de magische schoolbus, etc). Maar hij heeft ook fases waarbij hij juist filmpjes kijkt die voor baby's/peuters zijn bestemd... En op dit moment is Buurman en Buurman favoriet.

Bellenblazen is ook wel een favoriet. Hij maakt hele studies van de bellen, zo heeft hij al ontdekt dat ze na een tijdje hun kleur verliezen en dat ze een soort van imploderen als je ze op het stokje vangt en van onderen aanraakt.

Ook (binnen-)speeltuinen vindt hij erg leuk, als hij lekker zonder begeleiding zijn gang mag gaan. Hij doet erg graag dingen op zijn eigen manier.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 21 apr 2020, 22:48 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 421
Ik heb geen specifieke ervaring of tips, maar het valt me op met hoeveel waardering en bewondering en liefde je over hem schrijft. Wat zou het geweldig zijn als hij de ruimte zou krijgen voor zijn autonome, creatieve geest, en vanuit die veilige basis zou leren hoe hij kan samenwerken met anderen en zich kan gedragen op manieren die voor anderen hanteerbaar zijn. En wat moet hij gefrustreerd zijn nu... Succes ermee!


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 22 apr 2020, 21:14 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 117
Ik kan Baloo’s reactie beamen. Je spreekt vol zorg en liefde over hem. Hij is bij jou in goede handen.

Het missen van aansluiting, het boos worden door ogenschijnlijk kleine dingen en niet uit de veilige structuur willen en durven komen, zijn kenmerken die geassocieerd worden met ass maar ook met hb. In het geval van hb kan een (groot) verschil in wat er in het hoofd zit en wat het kind duidelijk kan maken naar de wereld voor flink wat stress en frustratie zorgen. Hoe ervaar je zijn communicatie, zowel verbaal als non-verbaal? Vrijelijk associeren kan zorgen voor een langzaam werktempo en kan passen bij hb. Kinderen die duidelijk moeite hebben met contact leggen (ass), hebben niet zelden ook een hoog iq. Het is soms lastig om precies aan te wijzen wat wat is, maar een combinatie van meer/hoogbegaafd en ass is op zich mogelijk.

Ik kan me voorstellen dat je nu vooral op zoek bent naar hoe je zoontje zich lekker in zijn vel kan voelen en daarin ook weer goed kan functioneren op school. Door de snelle ontwikkeling die hij eerder al liet zien, kan het zijn dat het lesaanbod minder bij hem aansluit en dan zou uitdaging kunnen helpen. Maar ook proef ik in je verhaal ook dat hij graag wat zekerheid en structuur wil (wat allemaal weg is door de coronacrisis). In dat opzicht zou je ook de handvatten die bij ass gegeven worden bij hem kunnen proberen om te kijken of hem dat helpt.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 25 apr 2020, 18:31 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Bedankt voor jullie lieve reacties. Het maakt me een beetje emotioneel, en ik begin in te zien waar mijn pijnpunt vooral ligt. Het doet me pijn dat alles dat over onze zoon is geschreven zo negatief is en dat veel beschrijvingen ongenuanceerd of gekleurd zijn opgeschreven. Voor ons gevoel is niet met een open blik naar hem gekeken. Het lijkt vaak wel alsof ze het over iemand anders hebben. Dit begon al op school en zagen we ook terug bij de jeugd ggz die het jeugdpsychiatrisch onderzoek heeft uitgevoerd. Het was extra jammer dat ook bij de second opinion er niet voor werd gekozen opnieuw echt goed naar hem te kijken en aandacht te besteden aan onze vragen (zoals: kan een overlijden in de familie dat hij van dichtbij heeft meegemaakt ermee te maken hebben, kan hij een voorsprong hebben).

Zoals wel blijkt uit mijn posts zien wij een kind met heel veel mooie eigenschappen, zoals elke ouder bij zijn kind zal zien. Natuurlijk zien we ook de problemen. Maar de focus die de school en de ggz hebben gelegd op de problemen maakt dat deze voor ons gevoel buiten proporties groot lijken. Want het is echt niet zo dat er 100% van de tijd problemen zijn, verre van dat. Hij laat regelmatig zien dat hij wél goed kan werken, wél meedoet, wél samen kan spelen, wél met veranderingen en frustraties om kan gaan. Dat maakt het ook lastig om de diagnose te begrijpen en (dus) volledig te accepteren, omdat er niet goed wordt uitgelegd waarom nou precies tot die diagnose is gekomen. En wij zijn echt intelligent genoeg om het verslag te begrijpen.

Wij zijn nu al een tijdje op zoek naar een andere school voor hem. Ik heb al gezien dat scholen uitgebreid onderzoek doen naar de ondersteuningsbehoefte van een kind voordat ze een kind accepteren. Als de ouders informatie achterhouden is dat een reden om te weigeren. Maar het verslag dat we nu hebben van de ggz willen we eigenlijk helemaal niet delen. Het staat vol met onjuistheden en verkeerde interpretaties van onze uitspraken, slordigheden (spelfouten enz.) en informatie die eigenlijk privé is (bijv. psychische aandoeningen van onze naaste familie, en hoe mijn zwangerschap en bevalling zijn verlopen).

Daarnaast staat er niets in over de zwaarte van de stoornis bij onze zoon, (welk niveau ass) en er staan ook geen adviezen in voor de juiste aanpak, op school of thuis. In het adviesgesprek dat we kregen vóórdat we het verslag kregen werden wel allerlei zaken gezegd, zoals: medicatie is echt niet nodig, hij kan gewoon naar het regulier onderwijs, de ass 'druipt er niet af' bij hem. Maar niets hiervan staat in het verslag.

Het voelt nu een beetje alsof we met de rug tegen de muur staan: onze poging om een beter verslag te krijgen is mislukt, omdat de tweede partij geen nieuw onderzoek wil doen. De nieuwe school wil echter voordat tot aanmelding kan worden overgegaan zo snel mogelijk contact opnemen met de oude school en alle informatie over zijn onderzoek ontvangen. We hebben geen tijd meer om nóg een andere partij te vragen hem te onderzoeken. De extra intelligentietest die we laten afnemen komt ook te laat voor de aanmelding bij de nieuwe school. Wat er dus gaat gebeuren is dat de nieuwe school het negatieve verhaal hoort van de oude school en het slecht opgebouwde verslag gaat lezen. Drie keer raden welke keuze zij gaan maken over de toelaatbaarheid van onze zoon. Ik zit er echt mee in mijn maag...

Een disclaimer: ik ben zeker niet iemand die overal over klaagt en overal kritiek op heeft. Juist niet zou ik willen zeggen. Maar de gang van zaken op school en bij dit onderzoek stuit mij zozeer tegen de borst dat zelfs ik over mijn eigen introverte en conflictmijdende karakter heen stap om er iets aan te doen. Met heel veel moeite, dat wel.

Nog even een reactie op merriedroom: hoe ervaar ik zijn communicatie: verbaal: je kunt een zeer goed gesprek met hem voeren, waarbij hij aandachtig luistert, wedervragen stelt en vaak erg snel begrijpt wat je bedoelt. Maar het komt net zo goed voor dat hij er geen zin in lijkt te hebben, niet luistert of gek gaat doen. Het kan erg moeilijk zijn om zijn aandacht te trekken, soms lijkt hij wel doof. Maar zodra je zegt: 'het lijkt wel of je doof bent' is hij er direct weer bij en zegt hij iets als: 'nee hoor, ik had gewoon even geen zin om naar je te luisteren/te praten/ik was gewoon even met iets anders bezig'. Non-verbaal: het is soms lastig om zijn emoties van zijn gezicht af te lezen. Maar hij begrijpt een boze of goedkeurende blik, iets 'aanwijzen' met je ogen, gebaren, enz. zeker wel. Hij gebruikt dit zelf ook in zijn communicatie. Je noemt 'vrijelijk associëren' en ik denk dat hij daar voortdurend mee bezig is. Het komt zo vaak voor dat hij lange tijd stil is en dan opeens met een vraag of opmerking komt over iets dat al helemaal niks meer met het gespreksonderwerp te maken heeft, maar hij kan dan vaak nog wel uitleggen hoe hij erop is gekomen.

Wij gebruiken al jaren ass handvatten, omdat al eerder werd gesuggereerd dat hij wellicht autisme heeft. Dus het planbord, de 'geef me de 5'-aanpak, de timer, het aankondigen, enzovoorts. Het lijkt alleen niet heel erg goed te werken. Wij zien geen duidelijke verschillen mét en zonder deze werkwijze (zo hebben we dat planbord bijvoorbeeld een jaar ofzo gebruikt, maar hij had er eigenlijk zeer weinig interesse in, en het maakte ook niet uit als we het een keer vergaten. Daarna zijn we ermee gestopt, en we zagen geen verschil).


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 27 apr 2020, 22:18 
Volwassene

Geregistreerd: 30 okt 2015, 18:16
Berichten: 421
Hoi, ik heb geen ervaring met jullie situatie, maar het lijkt erop dat je eerst moet zorgen dat de tijdsdruk eraf gaat. Zodat je de onderzoeken die nodig zijn, kunt laten doen door degene die daar de expertise voor heeft. Iemand met verstand van hb en ass, en de combinatie daarvan. Met een duidelijke vraagstelling, ook mbt adviezen voor school. Hebben jullie haast om weg te komen van de huidige school? Verder loont het denk ik om na te vragen of uit te zoeken, welke zaken de huidige school en de ggz mag delen met de nieuwe school, zonder jullie toestemming. Ik zou verwachten dat er niks gedeeld mag worden zonder jullie toestemming. Ik zou bij de nieuwe school ook heel duidelijk aangeven waarom jullie geen toestemming willen geven.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 15:50 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Goed punt Baloo. Ik heb inmiddels weer een hoop zaken uitgezocht. Ook contact gehad met Ouders & Onderwijs, die geven advies over (o.a.) passend onderwijs. Zij verwachten dat de nieuwe school hem sowieso niet gaat accepteren op dit moment. Het leek ons goed om over te stappen op het moment dat hij naar groep 3 gaat, maar mogelijk is dat dus helemaal geen optie. Er staat voor ons geen echte tijdsdruk achter het overstappen, we zijn alleen bang dat het op de huidige school niet veel beter zal gaan worden qua ondersteuning.

We gaan in ieder geval proberen toch wat meer uitleg, onderbouwing en advies op papier te krijgen van de partij die het onderzoek heeft gedaan. Als zij dat niet willen geven, zullen we toch een andere deskundige moeten gaan zoeken. Dan gaan we zeker kijken naar iemand die ervaring en verstand van zowel hb als ass heeft.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 19:50 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 12 apr 2011, 16:35
Berichten: 2259
Woonplaats: Den Haag
Citaat:
Dan gaan we zeker kijken naar iemand die ervaring en verstand van zowel hb als ass heeft.


Agnes Burger-Veltmeijer is dé expert op dit gebied. Zij houdt zich vooral bezig met bij- en nascholing van professionals op het gebied van 'dubbel bijzonder' (2E, twice exceptional) en zal ws.maar beperkt ruimte hebben voor advies. Wellicht heeft zij ook tips mbt adressen waar je terecht kunt, professionals die cursus bij haar hebben gevolgd.

https://agnesburger.nl



_________________
ECHA-specialist hoogbegaafdheid en Psycholoog NIP
http://www.sachageerlings.nl
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 22:46 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 117
Volgens mij ben je helemaal niet verplicht om dit soort rapporten te delen, juist omdat er zoveel privé-informatie in staat. Het enige dat de (nieuwe) school nodig heeft zijn de adviezen van aanpak (die er in jouw rapport zeer vreemd genoeg niet in staan; dat is het allerbelangrijkste wat een onderzoek je zou hebben opgeleverd...). Heel puur gezien is zelfs de diagnose niet relevant voor de school. Ze mogen immers geen psychologische of psychiatrische ondersteuning bieden en hebben dus niets aan zo’n naampje. Een school moet weten welke ondersteuning een leerling nodig heeft om tot leren te komen en moet daarbij kunnen inschatten of de school dit kan bieden. Natuurlijk helpt een diagnose wel, maar als je als ouders daar twijfels over hebt en het idee hebt dat de ondersteuning er anders uit zou moeten zien, zou je dat met de nieuwe school moeten kunnen bespreken. Het helpt jullie in dit geval ook, omdat dit de aanleiding is om naar een andere school op zoek te gaan.

Mijn dochter is soms ook lastig te bereiken en ik heb zelfs een gehoortest laten uitvoeren (ze klaagde ook over geluiden in haar oren). Ze kan erg dromerig zijn en met van alles bezig zijn behalve haar opdracht bijvoorbeeld. Ze heeft niet echt aansluiting in haar klas en op de bso wilde ze haar helpen door extra structuur aan te bieden met die plankaarten. Hoewel je zou kunnen denken aan ass, adhd en/of add, hebben we (school, bso en thuis) gemerkt dat de aanpak die daarbij past (structuur) juist averechts werkt. Ze wil juist nieuwe dingen doen, nieuwe dingen leren, anders doen dan standaard, weten dat er iets bijzonder gaat gebeuren. Dan bloeit ze helemaal op. Als de handvatten bij ass niet goed blijken te passen, is dat een signaal om het misschien juist over de andere boeg te gooien.

Geen kind komt met een handleiding, dus uiteindelijk is het zoeken, uitproberen en ervan leren. Soms kan een (jong) kind ook zelf hierin veel aangeven als je een moment pakt en erover gaat praten met je kind. Ik heb dat een paar keer gedaan en zij kon heel goed aangeven wat ze wilde en nodig had. Laat je verrassen.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 28 apr 2020, 23:12 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
Merriedroom, het feit dat je kind niet goed reageert op extra structuur, wil niet zeggen dat je kind geen adhd oid kan hebben. Het kan ook zijn dat ze zoiets wel heeft en gewoon niet met de druk om kan gaan die extra structuur met zich mee brengt. Dingen buiten de gebaande paden doen kan ook een manier zijn van vermijding, hoe leuk en creatief het soms ook is.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 10:03 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Sacha schreef:

Agnes Burger-Veltmeijer is dé expert op dit gebied. Zij houdt zich vooral bezig met bij- en nascholing van professionals op het gebied van 'dubbel bijzonder' (2E, twice exceptional) en zal ws.maar beperkt ruimte hebben voor advies. Wellicht heeft zij ook tips mbt adressen waar je terecht kunt, professionals die cursus bij haar hebben gevolgd.

https://agnesburger.nl


Bedankt Sacha, ik heb contact met haar opgenomen maar ze neemt helaas geen klanten aan ver buiten de regio Eindhoven. Ze kon me ook niet verder helpen met andere adressen.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 10:05 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Vlinder42 schreef:
Merriedroom, het feit dat je kind niet goed reageert op extra structuur, wil niet zeggen dat je kind geen adhd oid kan hebben. Het kan ook zijn dat ze zoiets wel heeft en gewoon niet met de druk om kan gaan die extra structuur met zich mee brengt. Dingen buiten de gebaande paden doen kan ook een manier zijn van vermijding, hoe leuk en creatief het soms ook is.


Tegen ons werd dit ook gezegd inderdaad, maar wat voor ons niet helemaal duidelijk werd is wat je dan moet doen: moet je toch doorgaan met de aanpak (structuur) waarvan je geen effect ziet? En hoe lang dan? We werden gewaarschuwd voor te snel allerlei dingen proberen, wat ik heel goed begrijp, maar moeten we dan in weken, maanden of jaren denken? Hoe zie jij dat?


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 10:10 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
merriedroom schreef:
Heel puur gezien is zelfs de diagnose niet relevant voor de school. Ze mogen immers geen psychologische of psychiatrische ondersteuning bieden en hebben dus niets aan zo’n naampje. Een school moet weten welke ondersteuning een leerling nodig heeft om tot leren te komen en moet daarbij kunnen inschatten of de school dit kan bieden. Natuurlijk helpt een diagnose wel, maar als je als ouders daar twijfels over hebt en het idee hebt dat de ondersteuning er anders uit zou moeten zien, zou je dat met de nieuwe school moeten kunnen bespreken. Het helpt jullie in dit geval ook, omdat dit de aanleiding is om naar een andere school op zoek te gaan.


Dit dachten wij ook. We begonnen dus met vertellen aan de school wat de gebieden waren waarop hij problemen heeft. Zoals: concentratie, prikkelverwerking, emotieregulatie. De school was helaas echter vooral geïnteresseerd in de diagnose. Toen ik zei dat we het verslag niet wilden delen vonden ze dat 'hoogst merkwaardig'. Ze hadden het nog nooit meegemaakt. Ik denk dat ze het een beetje verdacht vonden, ofzo.

merriedroom schreef:
Mijn dochter is soms ook lastig te bereiken en ik heb zelfs een gehoortest laten uitvoeren (ze klaagde ook over geluiden in haar oren). Ze kan erg dromerig zijn en met van alles bezig zijn behalve haar opdracht bijvoorbeeld. Ze heeft niet echt aansluiting in haar klas en op de bso wilde ze haar helpen door extra structuur aan te bieden met die plankaarten. Hoewel je zou kunnen denken aan ass, adhd en/of add, hebben we (school, bso en thuis) gemerkt dat de aanpak die daarbij past (structuur) juist averechts werkt. Ze wil juist nieuwe dingen doen, nieuwe dingen leren, anders doen dan standaard, weten dat er iets bijzonder gaat gebeuren. Dan bloeit ze helemaal op. Als de handvatten bij ass niet goed blijken te passen, is dat een signaal om het misschien juist over de andere boeg te gooien.

Geen kind komt met een handleiding, dus uiteindelijk is het zoeken, uitproberen en ervan leren. Soms kan een (jong) kind ook zelf hierin veel aangeven als je een moment pakt en erover gaat praten met je kind. Ik heb dat een paar keer gedaan en zij kon heel goed aangeven wat ze wilde en nodig had. Laat je verrassen.


Wat grappig, ik heb ook overwogen een hoortest te doen. Je beschrijving klinkt echt als mijn zoon, ook dat opbloeien bij nieuwe dingen. Herhaling vindt hij vreselijk. Zo heb ik hem één keer een rijtje sommen kunnen laten maken. Daarna weigerde hij, met de mededeling dat ik toch al had gezien dat hij dat kon.

Het praten lukt wat minder. Zijn antwoorden op mijn vragen zijn vaak: 'gewoon', 'dat wil ik nu niet zeggen' of 'dat weet ik niet'.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 20:45 
Volwassene
Avatar gebruiker

Geregistreerd: 04 apr 2011, 10:08
Berichten: 2124
kiwigold schreef:
Sacha schreef:

Agnes Burger-Veltmeijer is dé expert op dit gebied. Zij houdt zich vooral bezig met bij- en nascholing van professionals op het gebied van 'dubbel bijzonder' (2E, twice exceptional) en zal ws.maar beperkt ruimte hebben voor advies. Wellicht heeft zij ook tips mbt adressen waar je terecht kunt, professionals die cursus bij haar hebben gevolgd.

https://agnesburger.nl


Bedankt Sacha, ik heb contact met haar opgenomen maar ze neemt helaas geen klanten aan ver buiten de regio Eindhoven. Ze kon me ook niet verder helpen met andere adressen.


Ik heb je een pbank gestuurd.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 29 apr 2020, 22:26 
Volwassene

Geregistreerd: 08 apr 2017, 20:59
Berichten: 719
kiwigold schreef:
Vlinder42 schreef:
Merriedroom, het feit dat je kind niet goed reageert op extra structuur, wil niet zeggen dat je kind geen adhd oid kan hebben. Het kan ook zijn dat ze zoiets wel heeft en gewoon niet met de druk om kan gaan die extra structuur met zich mee brengt. Dingen buiten de gebaande paden doen kan ook een manier zijn van vermijding, hoe leuk en creatief het soms ook is.


Tegen ons werd dit ook gezegd inderdaad, maar wat voor ons niet helemaal duidelijk werd is wat je dan moet doen: moet je toch doorgaan met de aanpak (structuur) waarvan je geen effect ziet? En hoe lang dan? We werden gewaarschuwd voor te snel allerlei dingen proberen, wat ik heel goed begrijp, maar moeten we dan in weken, maanden of jaren denken? Hoe zie jij dat?
Ik denk dat je een behandelaar nodig hebt waar je vertrouwen in hebt, waar je dit soort dingen mee kunt bespreken. Ik begrijp goed dat je verdriet hebt over het rapport. Ik denk dat het goed zo kan zijn, dat de lage informatieverwerkingssnelheid die bij hem is vastgesteld, hem in de weg zit bij de structuur die jullie en anderen zoals school hem proberen te bieden. Het kan zijn dat die lage informatieverwerkingssnelheid hem veel stress oplevert omdat hij opdrachten niet kan overzien of dat de opdrachten helemaal niet bij hem aankomen. Dat is denk ik ook de reden waarom hij opbloeit als hij autonoom dingen kan maken. Dan heeft hij geen stress omdat hij geen informatie van buitenaf hoeft te verwerken. Misschien geeft het boek 'Ik snap het wel maar niet zo snel' van Ellen Braaten goede handvatten. Dat gaat over wat je voor kinderen met een lage informatieverwerkingssnelheid kunt doen.



_________________
2 dochters: 2010 en 2013
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 30 apr 2020, 20:19 
Volwassene

Geregistreerd: 18 mei 2019, 20:15
Berichten: 117
Ik heb een school die hier ook hard over aan het meedenken is, gelukkig! Het voordeel is dat ze met een halve uitleg (in de klas) al voldoende heeft (leert snel), dus ze mist niets. Maar zodra ze een opdracht nogmaals moet uitvoeren om te oefenen, krijg je haar niet makkelijk gefocust. We bieden haar daarom ook opdrachtjes aan die ze niet in een keer kan en leggen haar zo veel als mogelijk is uit dat je soms ook moet oefenen om iets te leren. “Van proberen ga je leren.” is het mantra op school en ademen we thuis ook uit. Een ander handvat is haar uitleggen waarom een opdrachtje gedaan moet worden. Als ze ziet waartoe ze leert, geeft haar dat motivatie en focus.

Vlinder42, ik kan me voorstellen dat deze beschrijving overkomt als adhd of add, maar toch zijn er geen signalen om aan te nemen dat dochter daar last van heeft. Ze kan prima focussen en is bedachtzaam over wat ze doet en wil (niet impulsief). Ze ziet op tijden gewoon heel veel mogelijkheden en daar zit altijd wel iets nóg leukers tussen om mee bezig te zijn, zoals het werk van anderen kinderen helpen goed maken, doorbladeren om te zien wat er allemaal nog meer komt aan opdrachtjes etc. Vorig jaar heeft ze al zaadjes gepland en verzorgd, nu doet de klas het weer, maar voor haar is de verrassing er af, want ze weet nog precies hoe dat vorig jaar ging en dan is er niet veel concentratie waar te nemen bij haar. Met school zijn we zoekende hoe we haar hierin kunnen helpen, want leervaardigheden zijn natuurlijk wel heel belangrijk. Voor nu loopt ze flink voor en is extra ondersteuning om goed bij te blijven niet nodig.



_________________
meisje, herfst 2014
jongen, lente 2017
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 02 mei 2020, 21:13 
Volwassene

Geregistreerd: 01 mei 2020, 20:47
Berichten: 21
Beste Kiwigold,

Als ik je verhaal goed lees, ligt de nadruk vanuit school en het onderzoek met name op zaken die niet goed gaan, terwijl jij als ouder veel talenten en mogelijkheden bij je kind ziet.
Ik denk dan ook dat het erom gaat dat jullie samen met school kijken naar wat je zoon nodig heeft en welke benadering het beste bij hem past. In die zin is een label van ASS of het achterhalen van het ‘juiste’ IQ naar mijn mening niet het issue, maar het achterhalen waar je zoon rust door krijgt en zich dusdanig op zijn gemak voelt en in een veilige omgeving tot de prestaties komt die jullie thuis ook zien.

Hierbij valt te denken aan bijvoorbeeld de volgende bespreekpunten met school:
- waarom gaat je zoon zo vaak naar de wc? Om welke reden? Als je dit achterhaald hebt, kun je daar vervolgens op inspelen. Voorbeeld: stel dat het ‘een vlucht’ uit de klas is, omdat het te druk is dan zou het kunnen betekenen dat er in de klas te veel prikkels zijn. De volgende vraag die daarbij opkomt is dan ‘hoe kunnen deze prikkels voor je zoon verminderd worden?’
- wat betekent de lage verwerkingssnelheid in de praktijk? Bijvoorbeeld samen opstarten, meer tijd geven voor opdrachten, duidelijk stappenplan maken etc.
- Waar raakt hij van streek van? Denk bijvoorbeeld aan geluiden, onverwachte gebeurtenissen (hierbij is het belangrijk om met elkaar te bespreken hoe je deze kunt beperken)
- Waar liggen zijn talenten? Waar wordt hij enthousiast van? Met welke opdrachten / materialen kan dit op school bereikt worden? Welke begeleiding / welke stappen zijn er voor nodig om te zorgen dat hij succeservaringen opdoet?



_________________
Ytien

ECHA-specialist hoogbegaafdheid
https://www.hoogbegaafdheidstelefoon.nl/
Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
 Berichttitel: Re: Diagnose ass maar wij twijfelen eraan
BerichtGeplaatst: 27 mei 2020, 11:56 
Volwassene

Geregistreerd: 17 apr 2020, 10:41
Berichten: 20
Excuses voor mijn lange afwezigheid. Jullie reacties hebben mij zeker geholpen om mijn gedachten te ordenen en onze hulpvraag duidelijker te krijgen. Inmiddels is er weer heel veel gebeurd! We hebben een tweede test laten uitvoeren, deze keer bij een gespecialiseerd bureau. De uitslag was heel anders (totaal iq van 125) en de onderzoeker geeft aan deze score als een ondergrens moet worden gezien, dat mijn zoon een grote ontwikkelingsvoorsprong heeft die naar alle waarschijnlijkheid in hoogbegaafdheid zal uitmonden. Wat tegelijk ook opviel was de ernstige mate waarin hij, naarmate de ochtend vorderde, last kreeg van prikkels en gebrek aan concentratie. De laatste tests heeft hij dan ook benedengemiddeld gemaakt.

Ik ben toch wel ontzettend blij dat we deze stap ook nog hebben gezet. Dit onderzoek doet voor mijn gevoel veel meer recht aan onze zoon. Door het fijne en uitgebreide verslag dat we nu (eindelijk!) hebben gekregen hebben we een duidelijker beeld van ons kind en van zijn sterke en zwakke punten. Het is ook fijn om mijn eigen gevoel bevestigd te zien. Of de eerder gestelde diagnose ass nog standhoudt weet ik niet. Wel is duidelijk dat hij zich maar erg kort kan concentreren en dat prikkels hard bij hem binnenkomen. Dit geeft hem allerlei problemen bij het uitvoeren van taken, die ook zeker terug te zien zijn in de ervaringen die de school met hem heeft.

De volgende stap is voor ons nu het vinden van een school waar hij echt tot zijn recht kan komen. Een kleine groep met veel structuur zou ideaal zijn. Vandaar dat we nu ook kijken naar een sbo.


Offline
 Profiel Stuur privébericht  
 
Geef de vorige berichten weer:  Sorteer op  
 Pagina 1 van 3 [ 51 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers


Je mag geen nieuwe onderwerpen in dit forum plaatsen
Je mag niet antwoorden op een onderwerp in dit forum
Je mag je berichten in dit forum niet wijzigen
Je mag je berichten niet uit dit forum verwijderen

Zoek naar:
Ga naar: