Het is nu 16 nov 2018, 19:12

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Vastgelopen/ omgang met stress
BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 07:42 
Volwassene

Ik plaats dit artikel hier omdat mijn beide kinderen rond 6 jarige leeftijd op school vast liepen. Ernstig. Inmiddels leggen we toch een verband tussen het gedrag wat destijds gezien werd en het vermoeden van hoogbegaafdheid. Maar ook in minder ernstige gevallen, valt er van de volgende blog, naar mijn mening, interessante dingen te leren, hoe een kind met stress kan omgaan. Daarnaast sluit de blog aan, bij wat onze hb-deskundige in het meest recente verslag heeft geschreven. Tot vorig jaar, had ik helemaal niet goed door dat mijn beide kinderen rond de leeftijd van 6 jaar in een onverwachte crisis terecht zijn gekomen mede omdat hun gedrag op het eerste oog heel verschillend was. Ik heb tot voor kort nooit tussen die gebeurtenissen verbanden gelegd.

https://www.smartease.nl/blog/als-hoogb ... onderwijs/

Mijn jongste, inmiddels middelbare school dreigt opnieuw vast te lopen dat maakt het een onderwerp wat mij bezig houdt. Ik leer dus ook zelf van deze artikelen. Ik begrijp beter wat mijn kinderen is overkomen.

Berichttitel: Re: Vastgelopen/ omgang met stress
BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 09:26 
Volwassene

Je plaatst dit artikel op een perfect moment, ik merk dat mijn dochter enorm veel stress heeft door school en ik kan niet zeggen dat de school en ik dezelfde visie hebben op wat de oplossing is.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 13:03 
Volwassene

Nannet schreef:
Je plaatst dit artikel op een perfect moment, ik merk dat mijn dochter enorm veel stress heeft door school en ik kan niet zeggen dat de school en ik dezelfde visie hebben op wat de oplossing is.

@ Nannet,

Ik ben blij als je iets aan het artikel hebt. Ik weet hoe moeilijk het is om sommige dingen aan scholen duidelijk te maken. De waarheid is dat het je als ouder ook behoorlijk wat stress geeft, ook dit punt komt in het artikel naar voren.

Artikel met een neurobiologische insteek.

In de trant van het voorgaande artikel plaats ik ook nog een ander artikel. (Ik ben mij ervan bewust dat ik het artikel al eens eerder heb geplaatst als reactie op.. ) Door een net andere insteek, in dit geval neurobiologische begrijp je nog beter wat er met je kind aan de hand is of kan zijn.

http://www.hblinq.nl/toxische-stress-tr ... rd-gedrag/

Op de Facebookpagina van HB LinQ (8 oktober 2017) staat nog een duidelijke reactie op dit artikel. Daarin worden de term schooltrauma en/of ontwikkelingstrauma gebruikt. Het zijn woorden waarmee je mogelijk snel iets duidelijk mee kan maken.

Vaak zeggen deskundigen (hb-deskundigen) nagenoeg hetzelfde maar gebruiken ze toch net andere woorden. Tessa Kieboom (schrijft o.a. over hoogbegaafdheid boeken) heeft het over het crashdieet. Ook zij schrijft dat te vaak de focus op het gedrag ligt zonder voldoende naar de achterliggende oorzaak te kijken. Als ouder is het moeilijk om met de juiste woorden en met de juiste toon te communiceren.

BerichtGeplaatst: 24 jun 2018, 17:40 
Volwassene

Dank voor de artikelen! Dit is precies de reden dat wij een andere school hebben gezocht voor onze kindderen. Ook best moeilijk om te constateren dat ik zelf hier vroeger wsch ook last van heb gehad..

Er is kortgeleden ook een uitzending geweest over waarom hoogbegaafde kinderen vastlopen in het onderwijs:
https://www.npostart.nl/de-monitor/12-0 ... KN_1699426

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]