Het is nu 20 sep 2018, 21:26

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Slim, ADHD en vooral heel erg creatief
BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 12:52 
Volwassene

Onze dochter van 7,5 is vorig jaar getest: TIQ van 128. Twijfel tussen ASS en ADHD, maar een paar maanden later toch ADHD diagnose. Zeker toen ze jonger was last van dwangmatigheid en woede-aanvallen. Eigenlijk is dat de laatste twee jaar enorm afgenomen. Wel nog concentratieproblemen - vooral als ze dingen 'moet' - en snel afgeleid. Echter, bij interesse ook hyperfocus. Dan zit ze zo in haar bezigheid dat ze niets meer hoort.

Nou is ze cognitief dus behoorlijk slim, maar creatief eigenlijk nog slimmer. Ons huis is bijna te klein voor alle dingen die ze tekent, kleit, bouwt, verzint. Ze is creatief volledig in haar element. Leert door te doen. Een echte beelddenker.

Dan nu het beeld op school. Ze is afgelopen zomer van school gewisseld, zit nu in groep 4. Het gaat wel beter dan op haar vorige school. Geen combinatieklas meer. Ze verstoort de lessen niet meer. Ze valt eigenlijk niet zo erg op. Ze doet wat ze moet doen en kijkt uit naar de momenten waarbij ze niet met rekenen en lezen bezig hoef te zijn. Ik heb wel de indruk dat deze “verveling” niet alleen komt doordat ze het nou zo makkelijk vindt. Ze zegt zelf ook dat ze het echt moeilijk vindt.

We hebben de Cito scores nog niet terug, maar ik begreep al van de docent dat vooral de lees/schrijf onderdelen niet goed zijn gemaakt. Dit gaf dochter zelf ook al aan: de opdrachten worden voorgelezen en eigenlijk krijgt ze niet goed mee wat ze moet doen. Ze vult dus maar wat in. En baalde er ook echt van dat de Citos niet lekker gingen.

Toch zijn er vanuit school eigenlijk geen klachten. Ze komt net genoeg mee en is dromerig, maar functioneert dus wel. De docent gaf ook aan dat het van belang is dat ze zich eerst veilig moeten voelen en dat het leren daarna vaak ook wel komt. Bij een schoolwissel heeft dit gewoon even tijd nodig.

Allemaal prima en ik vind de docenten ook echt lief en betrokken, maar wat nou als ze nog tot en met groep 8 zo door moet? Dan is er van haar leergierigheid weinig over vrees ik. Er zijn zoveel dingen die ze wel interesant vindt: kunstgeschiedenis, mythen, legenden, biologie van mens en dier, godsdienst, kunst, cultuur. Allemaal vakken die op de basisschool alleen in de marges aan de orde komen. We hebben al geprobeerd om haar mee te laten doen aan een cursus beeldhouwen, maar daar vindt ze het weer lastig dat ze niet haar eigen ideeen uit mag werken, maar opdrachten moet opvolgen. Ze is erg autonoom.

Ze is dus absoluut geen standaard HB kind die je kunt stimuleren met extra reken- of taalwerk. Creativiteit ligt bij haar echt op de voorgrond. Creatief hoogbegaafd eigenlijk en daarnaast erg slim.

Zijn er hier ouders die ons verhaal herkennen? Wat hebben jullie gedaan? Wat is verstandig? Het voorlopig nog even aankijken? Het gaat sociaal-emotioneel eigenlijk best goed op het moment, maar toch zit het me niet helemaal lekker. Het klopt gewoon niet dat ze op school maar een beetje achter de groep aanhobbelt, net aan meekomt. Zien we iets over het hoofd? Zou er nog meer aan de hand kunnen zijn?

Laatst bijgewerkt door camo op 20 feb 2018, 12:39, in totaal 1 keer bewerkt

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Heel slim, ADHD en vooral heel erg creatief
BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 15:13 
Volwassene

Ze klinkt als een enthousiast kind, leuk.
Als de CITO's worden voorgelezen, kan ik me voorstellen dat dat voor sommige kinderen lastig is. Is het een idee om op school te vragen of ze de toets digitaal kan maken? Is het mogelijk om te compacten en de vrije ruimte in te vullen met creatieve opdrachten? Mijn zoon had bijv projectenballade, waarbij hij zich verdiepte in een onderwerp (bijv koraalriffen) . Bij de uitwerking zaten dan ook creatieve verwerkingsopdrachten, zoals zelf een koraalrif knutselen.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 21:19 
Volwassene

Een cursus beeldhouwen zoeken waar je wél je eigen idee mag uitwerken? :)

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:13 
Volwassene

Tirza13 schreef:
Een cursus beeldhouwen zoeken waar je wél je eigen idee mag uitwerken? :)

UIteraard, dat ook :D . Sowieso mag ze thuis altijd veel tekenen, knutselen, bouwen, kleien en in de tuin rommelen. Dus mochten we die cursus niet vinden, dan komt het ook wel goed.

Ik vind het alleen zo jammer dat ze zoveel tijd van de week op school doorbrengt, maar eigenlijk tot vrij weinig komt. En ik kan mijn vinger er niet echt opleggen waar dat nou door komt. Het lijkt namelijk niet alsof ze het te makkelijk vindt. Meer dat ze het gewoon niet echt interessant vindt.

Aan de andere kant zijn er geen echte problemen, zowel thuis als op school. Ik denk dat ik gewoon wat meer verwacht had van de schoolwissel, maar wellicht komt dat nog en heeft ze gewoon tijd nodig om te wennen.

Bedankt voor jullie reacties. En inderdaad: ze is een leuk, enthousiast kind met gigantisch veel fantasie. Never a dull moment!

BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 11:15 
Volwassene

Bissi schreef:
Ze klinkt als een enthousiast kind, leuk.
Als de CITO's worden voorgelezen, kan ik me voorstellen dat dat voor sommige kinderen lastig is. Is het een idee om op school te vragen of ze de toets digitaal kan maken? Is het mogelijk om te compacten en de vrije ruimte in te vullen met creatieve opdrachten? Mijn zoon had bijv projectenballade, waarbij hij zich verdiepte in een onderwerp (bijv koraalriffen) . Bij de uitwerking zaten dan ook creatieve verwerkingsopdrachten, zoals zelf een koraalrif knutselen.

Is dat mogelijk om de CITO's digitaal te maken? En het is natuurlijk altijd een idee om na te gaan of compacten werkt, al heb ik dus niet de indruk dat ze het anders te makkelijk vindt.

Berichttitel: Re: Slim, ADHD en vooral heel erg creatief
BerichtGeplaatst: 20 feb 2018, 17:41 
Volwassene

Ja. Ik bedacht me later dat ik niet weet of dat bij elke CITO kan.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2018, 11:59 
Volwassene

Ik ga het eens navragen op school. Ik merk echter dat ik op deze school minder durf aan te geven omdat het op de vorige school op een gegeven moment gewoon niet lekker liep in de communicatie tussen ons en betrokkenen op school. Daardoor hou ik nu meer mijn mond omdat ik bang ben om weggezet te worden als zeur.

BerichtGeplaatst: 22 feb 2018, 16:38 
Volwassene

Hoi, ik herken veel van mijn dochter in jouw verhaal.

Moeite met 'auditieve aandacht' is een kenmerk van adhd. Je kunt wel op school vragen of ze die cito-toets digitaal mag maken, maar dat is geen strcturele oplossing. Want die problemen heeft ze dan ook met alle andere auditieve opdrachten en toetsen op school en niet alleen nu, maar volgend jaar ook. Ik denk dat je beter een gesprek kunt voeren over wat ze op school kunnen doen om je dochter met dit probleem te helpen. Een digitale citotoets kan daar wel een onderdeel van zijn, maar dat is niet waar ik mee zou beginnen. Of hebben jullie dat al besproken en/of doen ze al vanalles eraan op school?

Compacten zou je kunnen vragen als ze door het afgeleid zijn haar werk niet goed af krijgt of als ze door hyperfocus heel moe wordt (en zich daarna daardoor dan weer slechter kan concentreren). Maar het verrijkingswerk moet dan iets zijn wat haar als het ware een pauze geeft en niet nog een keer hyperfocus er overheen.

Er zijn veel dingen die ze op school kunnen doen om je kind te helpen. Er zijn wel meer kinderen met adhd. Ook als je kind slim is, moet het geholpen worden als het adhd heeft. Dat is geen gezeur.

BerichtGeplaatst: 27 feb 2018, 11:14 
Volwassene

Hoi Vlinder, bedankt voor je bericht. Ik heb ondertussen een afspraak aangevraagd met de IB-er. Ze doen op deze nieuwe school wel echt hun best om goed mee te denken gelukkig en ze bevestigen ook dat onderzoek naar dyslexie een goed idee is.

Pagina 1 van 1 [ 9 berichten ]