Het is nu 26 nov 2020, 16:59

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Problemen op school
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 11:24 
Volwassene

We hebben een zoon in groep 7, die binnenkort wordt geobserveerd door een orthopedagoog.
Even een rijtje met wat hij lastig vind.
Impulsen beheersen, beweeglijk, clownsgedrag vertonen, aanwezig, kan slecht zelfstandig aan het werk, want dan ziet hij weer andere dingen.
Daarnaast kan hij urenlang lezen, vroeger met de Lego urenlang bezig zijn en wat school en ons opvalt bijna obsessief bezig zijn met dingen die zijn interesse heeft, zoals onderwerpen van geschiedenis.
Hij leert bovengemiddeld en komt makkelijk mee.
Ons neefje is hoogbegaafd. Nu zien wij dat het adhd kenmerken lijken, maar ik herken ook dingen in de creatieve uitdagende hoogbegaafde. Nu kan het vast alle kanten op. Voor mijn gevoel moet ik mij compleet inlezen over dit soort onderwerpen, want ik wil graag toetsen ofzo dat de orthopedagoog wel alles ziet. De uitslag maakt mij niet uit. Maar ik wil geen misdiagnose.
Herkent iemand hier wat in?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Problemen op school
BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 11:26 
Volwassene

En hij is snel verveeld bij uitleg als het hem te lang duurt of bij mensen die langdradig naar zijn idee kunnen vertellen.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 12:14 
Volwassene

Gaat de orthopedagoog alleen observeren of ook met hem in gesprek?

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 12:26 
Volwassene

Ze gaat daarna met ons in gesprek. Niet met hem. Daarna kunnen we kiezen voor vervolg stappen.

BerichtGeplaatst: 19 dec 2019, 13:36 
Volwassene

Het is jammer dat de orthopedagoog niet met hem in gesprek gaat. Daardoor kan ze alleen de 'buitenkant' van het gedrag in een situatie zien en niet bespreken wat zijn gedachten en gevoelens in die situatie waren. Tijdens een observatie zie je bijvoorbeeld dat een kind niet oplet en zonder verdere verklaring kun je dan denken aan aandachtsproblemen. In een gesprek kun je er bijvoorbeeld achter komen dat het kind niet oplet omdat het denkt dat het de stof al begrijpt.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2019, 14:45 
Volwassene

Het lijkt mij ook zinvol als er na de observatie ook een gesprek met je zoon gevoerd kan worden.
Om de reden die al aangegeven is, nl. duidelijkheid krijgen over o.a. zijn gedachtengang, gevoelens en ideeën (om een goed beeld te kunnen krijgen van wat er in hem omgaat), maar daarnaast ook om bij te dragen aan zijn gevoel van 'gezien en gehoord' worden.
Bij mijn kinderen merk ik dat dat bij hen een heel belangrijk punt is. Niet alle problemen zijn op te lossen, maar het gegeven/gevoel dat zij oprecht gezien/gehoord worden, weegt vaak zwaar en helpt om toch weer wat beweging in bepaalde situaties te krijgen.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2019, 10:50 
Volwassene

Hoi Ans

Als jij aangeeft dat hij bovengemiddeld leert en gemakkelijk meekomt, vind ik het erg raar dat er niet eerst gekeken wordt waar je zoon didactisch staat (didactisch onderzoek) om te kijken of hier aanpassingen in nodig zijn en er eerst een observatie plaatsvindt. Wat geeft je zoon hier zelf over aan?

Zoals ik vermoed ik dat de aanvraag door school/leerkracht/ib is gedaan. Weet jij met welke onderzoeksvraag de orthopedagoog komt observeren?
De uitkomst van de observatie zal hier echt door beinvloed worden :

- ik als leerkracht heb veel last van een kind vanwege het impulsieve, beweeglijke, clowneske, aanwezige niet zelfstandige gedrag
of
- zou dit kind hb zijn en zich vervelen, want het is misschien allemaal te makkelijk en moet ik als leerkracht hier niet iets mee doen?

Ik zal nooit het nagesprek vergeten na de eerste IQ test van mijn zoon. Vanwege diverse redenen (en op verzoek van zoon zelf) heb ik er in een hoekje al krant lezen bijgezeten. Vrij vroeg in het kennismakingsgesprek stak ze een hand op en vroeg aan zoon : "welke hand steek ik op? " Zoon wist prima wat links en rechts was (die kon je uit zijn hoofd de weg tussen verschillende adressen uitleggen), maar was een beetje aan dralen. Zij zei achteraf: "ik zag hem gewoon denken :'ja, voor jou is het links, maar voor mij is het rechts, welk antwoord wil je nu horen", vandaar dat ik snel daarna even toevoegde :"voor jou". Een ander (die niet zou weten dat we voor een hb onderzoek kwamen) zou dit geinterpreteerd kunnen hebben met hij is 7 en weet link en rechts nog niet (wat overigens nog steeds niks wil zeggen, de middelste heeft er nog steeds problemen mee), maar dit ter illustratie hoe je met een andere invalshoek anders tegen gedrag kan aankijken

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020, 06:28 
Volwassene

Ik denk dat de kans op een misdiagnose misschien minder groot is dan waar je bang voor bent. Hij leert bovengemiddeld en komt makkelijk mee, schrijf je. In dat geval is de diagnose hoogstens dat hij slim is EN adhd heeft, maar ook dat lijkt me niet zo waarschijnlijk. Mijn dochter heeft beide en dan blijven de schoolresultaten echt achter zolang de adhd niet behandeld is. Als het goed is kijkt de ortho niet alleen naar zijn gedrag maar ook naar zijn leerresultaten. Is hij thuis en op andere plekken ook afgeleid of alleen op school?

Pagina 1 van 1 [ 8 berichten ]